1
Vraag
2
Reacties
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Connectbox - DOCSIS-info uitlezen met modem in bridgemodus

Wij gebruiken sinds +/- 2015 een Cisco EPC3928AD en hebben sinds een week last van tegenvallende snelheid (zowel down als up slechts ongeveer 10% van onze toegewezen bandbreedte (250/25 Mbps)). Momenteel komen we niet verder dan 30 Mbps download en 13 Mbps upload. Latency wel in orde. Hiervoor jarenlang (sinds eind 2016) nooit problemen gehad. Na de laatste reboot van het modem (2 dagen geleden) zakten spontaan alle signaalwaarden op alle acht downstream kanalen van 2,5 tot 3 dBmV met 42 dB SNR naar -3 tot -11 dBmV met 31 tot 37 dB SNR. Tevens veel correctable FEC. Modulatie (256-QAM en 64-QAM op resp. alle downstream en upstream kanalen) en signaalwaarden upstream (42 dBmV) zijn wel in orde. De Mediabox XL, die wij enkel als decoder gebruiken en aangesloten is op hetzelfde AOP, heeft nergens last van.

Alle bekabeling is nieuw, er is een nieuw AOP geplaatst door Ziggo-monteur (november 2016) en zowel het modem als de decoder zijn direct aangesloten op het AOP. We gebruiken geen versterkers, splitters of attenuators en gebruiken de zwarte coaxkabels van Technetix (weet niet uit mijn hoofd welk type.) Mijn enige conclusie is dat het Cisco-modem defect is, daarom vandaag via Ziggo chat een Connectbox aangevraagd, die volgende week wordt geleverd. Tot zover deze achtergrondinformatie.

Omdat wij een eigen router (Ubiquiti EdgeRouter PoE) en AP (Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO) gebruiken, overweeg ik om de Connectbox in bridgemodus te laten zetten. In de Cisco EPC was ik echter gewend om met regelmaat de DOCSIS-pagina's te controleren om de signaalwaarden in de gaten te houden. Ik ben in de veronderstelling dat een modem in bridgemodus niet meer over een webinterface beschikt. Kan iemand dit bevestigen c.q. mij vertellen of het mogelijk is om op de Connectbox in brigemodus de DOCSIS-informatie uit te lezen?

In de bijlage twee tekstbestanden met de oude (toen alles nog goed werkte) en huidige DOCSIS-info.

29 Reacties 29
tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Statusrapport na 4 uur uptime:

  • Nog steeds 24 (de EPC3928AD had er maar 😎 downstream en 4 upstream kanalen locked.
  • Geen veranderingen in dBmV/dB SNR, zowel downstream als upstream.
  • 1x T3 timeout op upstream kanaal 1 (58,8 MHz).
  • Tussen 3 (downstream kanaal 21 (434 MHz)) en 45 (downstream kanaal 3 (290 MHz)) post-RS errors.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Dat is zo'n beetje wat je kan verwachten met een Compal Connectbox. De Connectboxen zijn niet zo stabiel als de andere EuroDOCSIS 3.0 modems die Ziggo voorheen uitleverde. Volgens de testers van destijds is Ziggo geïnformeerd over de veel hogere aantallen T3/T4 meldingen en pre en post Reed Solomon (RS) errors van deze modems, maar Ziggo heeft dat besloten te negeren en de modems toch te introduceren. Het is ook veelzeggend dat een bug m.b.t. pre RS errors er al vanaf de eerste release in zit bij de Compal Connectbox en ondertussen diverse firmware updates later nog steeds niet is opgelost. De script kiddies van Ziggo/LGI hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

We hebben net een erg vriendelijke monteur op bezoek gehad. Hij heeft een speedtest gedaan via zijn kabeltester en die kwam uit op 500/20 Mbps. Dit is de maximaal haalbare snelheid die over onze aansluiting kan. Die 20 Mbps hoort hoger te zijn, er was dus iets mis met onze CAI-kabel van 1979 (onze woning is van 1981). Ik vind het erg vreemd dat ik in het modem nooit iets kon vinden wat op een probleem zou kunnen duiden, we hadden alleen die te lage upload als aanwijzing.

De monteur heeft geconstateerd dat over een bepaalde afstand vocht in de kabel is gekropen en hierdoor is de buitenste mantel geoxideerd (zie foto). Omdat hij niet na kon gaan of al of niet de hele kabel slecht is vanaf de straatkast (staat bij ons op zo’n 65 meter afstand), heeft hij de bon doorgezet naar BAM, die binnen nu en 4 weken contact met ons opnemen voor het vervangen van de CAI-kabel.

Verder heeft de monteur een nieuwe AOP en splitter geplaatst. We hadden een DIO-01 met SQ601, nu een ? met POA-01-B. Tevens is de kabel van de splitter naar het modem vervangen omdat de POA-01-B geen F-aansluiting heeft.

Ik ben blij dat de oorzaak van het probleem nu waarschijnlijk is achterhaald, nu hopen op een snelle (en permanente) oplossing.

 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Heeft een moderator vanmorgen mijn laatste reactie hierboven gemarkeerd als oplossing?

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De goede downloadsnelheid heeft helaas niet lang geduurd, we zitten nu weer op 30/13 Mbps.

Hopelijk neemt Connect-Z snel contact met ons op voor vervangen/repareren van de kabel.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
tobiastheebe wrote:

Heeft een moderator vanmorgen mijn laatste reactie hierboven gemarkeerd als oplossing?

Ik vermoed als tijdelijke oplossing, zodat niet iedereen die je nu nog wil helpen het hele topic hoeft te lezen, om er aan het einde achter te komen dat adviezen geen zin meer hebben.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dank voor de uitleg.

Als toevoeging op mijn laatste bericht: het lijkt alsof het CMTS ons terugschakelt naar deze bandbreedte (30/13) na verloop van tijd. Vier dagen geleden, toen ik dit topic startte, hadden we namelijk precies dezelfde maximumsnelheid. Dit terwijl we toen nog de EPC3928AD hadden die niet in bridgemodus stond.

Volgens de monteur kan het vier weken duren voordat Connect-Z met ons contact opneemt aangezien onze bon niet de hoogste prioriteit heeft (3).

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tobiastheebe Mocht je het niet weten.

Ziggo heeft een compensatie regeling.
Neem als alles opgelost is contact op met Ziggo, dan kan de periode vastgesteld worden en de daarbij behorende compensatie.

Hopelijk snel succes gewenst.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Bedankt voor de info. Ik ben op de hoogte van het bestaan van de compensatieregeling, maar gelukkig nog nooit gebruik van hoeven maken en dus ook nooit in verdiept. Aangezien de internetverbinding wel bruikbaar is ben ik niet direct op compensatie uit, maar zal zeker nog met Ziggo in contact treden wanneer alles weer volledig naar behoren werkt.

Ik zal verdere voortgang (voornamelijk m.b.t. Connect-Z) in dit topic blijven melden.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

We zijn nog niet benaderd door Connect-Z. De internetverbinding en het modem lijken stabiel, op de meeste testen die ik de afgelopen dagen heb gedaan krijgen we nog steeds 200+ Mbps download. Upload onveranderd, 13-14 Mbps. Verder exact eens per dag een T3 timeout.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic