PieterVoet

Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

ConnectBox herstart ongewenst een aantal keer per dag

Hallo,

 

ik al heb soortgelijke topics gelezen, maar ook mijn ConnectBox herstart zichzelf aan aantal keer per dag.
Bijgevoegd een stukje van de logs ( 'Netwerk Historie ), met daarin een aantal 'TR069 unexpected exit'

en starts en stops..  

In de andere topics lees ik dat de monteur er aan te pas moest komen om dit op te lossen. 
Zou dat in mijn geval ook zo zijn ?  Kan ik nog andere dingen bekijken om te zien waar de herstarts door veroorzaakt worden ?  Uiteraard zijn de herstarts erg lastig ivm. thuiswerken..

 

Alvast bedankt !

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

16 dagen zonder herstarts. Ik denk dat de kwestie is opgelost met de Sagemcom.
Dank voor alle hulp.

Bekijk in context

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Nou, ik ben weer online hoor. En moderator Jos heeft de koelkast gewonnen :

Vandaag kwam de monteur. Het bleek dat de kabel van onze aansluiting verkeerd was gelabeld beneden in de Ziggo verdelerkast, en daardoor bij werkzaamheden was losgehaald en afgedopt.

Bekijk in context

135 Reacties 135
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

In dit gedeelte historie is de oorzaak van de laatste reset niet meer zichtbaar. Je kunt de historie nog eens plaatsen vlak nadat dit voorkomt. De TR-069 events hebben betrekking op de eRouter van het modem en worden vaker getoond na een reset.

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream en Upstream?

 

Kun je tenslotte de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

OK, ik zal proberen direct na een herstart de Historie hier toe te voegen. 
Geldt dat ook voor de Up- en Downstream gegevens ? Moet dat direct na de herstart ?

Foto van de AOP is bijgevoegd, en de Firewall instellingen staan nu enkel op 'firewall' dus
de IP en ICMP Flood detectie is uitgeschakeld...

Even afwachten ...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de downstream/upstream-waarden nu alvast plaatsen.

 

De coaxinstallatie (AOP, splitter en kabels) ziet er prima uit. Is de TV-kabel direct op een TV/decoder aangesloten (al of niet via een contactdoos) of gebruik je nog een versterker of tweede splitter?

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Up- en Downstream gegevens in bestandje toegevoegd..
In de meterkast kan ik wel iets van een splitter vinden. Die is er bij oplevering van het appartement  ingezet door Ziggo, of door de installateur van het aannemer. 

Op de foto van de AOP gaat de rechterkabel naar deze splitter. De linker gaat naar de ConnectBox

Bedankt alvast voor je hulp !

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De (actuele) downstream/upstream-waarden zijn goed c.q. vertonen geen afwijkingen. In de downstream is het vermogen iets aan de hoge kant, maar acceptabel (< 11 dBmV).

 

De tweede (vierweg)splitter is ook prima en up-to-date. Ik denk niet dat dit door Ziggo is opgeleverd, een Ziggo-monteur zou een versterker (FRA-752X) geplaatst hebben. Een vierwegsplitter behoort niet tot het reguliere aansluitmateriaal dat een monteur bij zich heeft, alleen een tweewegsplitter (ESX-02).

 

Mijn voorstel is om een volgende reset af te wachten en de juiste vervolgstap te bepalen o.b.v. de historie die het modem daarna toont.

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Zojuist weer een herstart gehad. De nieuwe log is bijgevoegd, met deze als vermoedelijke oorzaak :

22-02-2023 23:18:06 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:37:70:35;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6c:4a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:23 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44:37:70:35;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Er is verder geen power outage geweest hier. De ConnectBox denk dat maar... 
Zou het een slechte netspannings adapter kunnen zijn ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dit type event komt vrij algemeen voor bij de Connectbox, ik vermoed dat overbelasting van de CPU de oorzaak is.

 

Was er op/rond 23:18 een significante hoeveelheid netwerkverkeer? Welke apparaten zijn zoal met de modemrouter verbonden?

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Er is wel het e.e.a op aangesloten ja..  de TV ( NetFlix ), smartphones, 4 laptops, draadloze speakers ( Spotify )
Maar wat nu ? Ik werk veel thuis en kopieer vaak grote bestanden van en naar intranet. Dat moet
toch gewoon kunnen ?

Kan de CPU ge-throttled worden ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Zijn de Sonos-speakers via ethernet of Wi-Fi verbonden? Aanbevolen wordt om één speaker via ethernet te verbinden en de andere speakers onderling te laten verbinden via SonosNet.

 

Je kunt tijdelijk de tweede splitter (HFT 4) ontkoppelen van de eerste splitter (POA 01-UPC) om na te gaan of dit een positief effect heeft.

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Dat betekent dat er dan geen TV gekeken kan worden toch ?  ( maar is mogelijk als test )

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het is inderdaad bedoeld als test, er kan gedurende de test geen TV gekeken worden via coax, wel via Ziggo GO.

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

De speakers zijn via WiFi verbonden. 
Het kan best een aanbeveling zijn om een speaker via ethernet te verbinden, maar als je dan kiest voor WiFi, dan moet dat toch kunnen zonder problemen ? 
Ik lees in andere topics dat een zg. Killer Wifi chipset ( in Dell laptops ) ook de ConnectBox herstarts veroorzaakt..   Dan zou je toch zeggen dat er in de ConnectBox iets gefixed moet worden ? 
( hier geen Dell laptops overigens )

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Sinds wanneer (ongeveer) heb je het huidige modem in gebruik?

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ik denk een jaar of zeven...

Tobias, dank je wel voor je moeite zover he ? Tof !

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is een lange periode voor een Connectbox, ik adviseer om een vervangend modem aan te vragen.

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb geprobeerd via Klantenservice Chat een vervangend modem aan te vragen.. Maar via mijn browser op mijn laptop kreeg ik geen chatvenster. Heb dus maar een email gestuurd. Inmiddels twee dagen geleden, ik ben benieuwd of ik tijdig reactie krijg. De ConnectBox herstart nu steeds vaker, het begint erg lastig te worden voor thuiswerken..

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan dit ook regelen en komt binnenkort langs in dit topic.

Danitsja
Community Moderator
Community Moderator
  • 1327Posts
  • 140Oplossingen
  • 785Likes

Hoi @PieterVoet
Ik zie dat dit je eerste topic is op onze Ziggo Community. Wij heten je van harte welkom! 

Wat frustrerend dat het modem zich meerdere keren herstart op een dag, hier word je natuurlijk ellendig van als de verbinding zo vaak wegvalt. Ook zie ik dat @tobiastheebe al goed bezig is geweest, hij heeft eigenlijk alles al uitgesloten met je. Dat betekent dat er niet anders overblijft dan het modem om te ruilen. Ik heb daarom ook een nieuw modem voor je besteld, deze ontvang je binnen 5 werkdagen. Zodra je deze binnen hebt, dan kun je het modem gaan vervangen. Kijk het dan even een aantal dagen aan, mocht je dan weer problemen ervaren, dan plannen we gelijk een monteur voor je in. 

Je mag het huidige modem naar ons retour gaan sturen. Het antwoordnummer vind je op onze webpagina. 
 

PieterVoet
Topicstarter
Level 5
  • 65Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Dank je wel Danitsja !

Uitgelicht topic