1
Vraag
2
Reacties
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

ConnectBox (Compal CH7465LG) logs met vreemde error piek op één downstream

Dames & heren,


Een vraag voor de ConnectBox goeroes.

Sinds tijden heeft mijn CB een ‘probleem’ met downstream kanaal 20. De errors lopen op dit kanaal behoorlijk uit de pas, vergeleken met andere kanalen.

De verbinding haalt niet de maximale snelheid van 250/50, maar zit daar niet ver vandaan, dus daarover geen reden tot klagen..

Nu is mijn coax netwerk al een paar jaar oud, maar volgens mij wel redelijk up-to-date. Als in de log's nu meerdere kanalen problemen hadden, dan is het misschien tijd om b.v. de coax naar boven te gaan vervangen, maar omdat het 1 kanaal is, twijfel ik.


Omdat de vraag toch wordt gesteld, hierbij het aansluit schema. Omdat de groene coax te kort was, heeft een Ziggo medewerker er ooit een F-connector op de coax geperst. De coax is dus niet afgemonteerd met een AOP.


Groene coax - splitter
                               \ - CB
                               \ - TraTec FRA-752N
                                              \ 1 - Humax beneden - Yamaha receiver
                                              \ 3 - Humax boven


Vanmiddag de CB gereset, maar al weer heel veel errors op kanaal 20. Kan iemand mij vertellen of dit een bekabelingsprobleem is of dat dit in de CB zit?
 


 

                           

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hoi @Pasi! Het lijkt me sowieso verstandig om een monteur in te plannen voor dit klusje gezien het feit je geen AOP hebt. Mogelijk kan hij in de bestaande situatie een AOP plaatsen zonder al teveel gedoe. Zo niet, dan zal er gegraven moeten worden. Het kan gebeuren dat onze monteur dat dan niet direct voor elkaar krijgt en daarvoor een aannemer inschakelt (verschillend per situatie, natuurlijk  ). 

Bekijk in context

34 Reacties 34
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Pasi schreef: “De coax is dus niet afgemonteerd met een AOP.”

Daar gaat het mogelijk al mis, een dubbel galvanisch gescheiden AOP houdt al heel veel storingssignalen tegen.

Nog een mogelijkheid: kanaal 20 op 818 MHz is zeer waarschijnlijk een 4G/5G mobiele zender die bij je in de buurt staat en ergens in je coax netwerk instraalt.

Post RS errors horen sowieso allemaal 0 te zijn.

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes
Be rt wrote:

@Pasi

 

Post RS errors horen sowieso allemaal 0 te zijn.

Meen je dat, ik zie hier nooit statistieken zonder post RS errors. Ook heb ik zelf gemiddeld 1 T3 time Out per dag, dat lijkt ook "normaal" te zijn.

Zijn jouw eigen statistieken beter? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Vrijwel zeker instraling van 4G, downlink van KPN voor LTE band 20 zit op 816 MHz.


Niet van toepassing

@Pasi heb je een foto van de aansluiting?

 

Ziggo gebied gaat maar t/m 786mhz (omgebouwd)

Voor ombouw was dit 810mhz.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Iedereen: Dank u voor uw reacties !!


@Be rt :
In een AOP wordt het signaal toch alleen galvanisch gescheiden en wordt er niet gefilterd?

Dat galvanisch scheiden, is in feit toch dat de beide circuits ( in- en uitgaande ) niet fysiek gekoppeld zijn en dat ze t.o.v. elkaar 100% geïsoleerd zijn. Verder is alles zoveel mogelijk transparant, het signaal wat er in gaat, moet er ook uitkomen.

We hebben hier in de buurt ( op een paar honderd meter ) wel een zendmast staan ( voor 2/3/4G ), dus het zal instraling zijn. Daar was ik eigenlijk al bang vooral, maar dit is wel de bevestiging.

Die Post RS errors zijn hier nooit 0 geweest. Deze lopen gestaag op, maar kanaal 20 is wel een uitschieter.

@Wlmpie 
Bij mij tikken de ‘Post RS’ rustig door. De CB was een paar uur voor deze screenshots ( zie bijlage ) gereset. Gemiddeld zal er zo’n 10 tal errors per uur zijn.

@tobiastheebe 
Daar was ik eigenlijk al bang vooral, maar dit is wel de bevestiging. Maar ik had niet de data/kennis om dat met zekerheid te kunnen zeggen.


@PeterH2020 
Een foto gaat ff niet, e.e.a. zit in een zeer krappe/volle hoek.


Algemeen: Omdat we de 250/50 verbinding niet erg belasten, hebben we er geen ( weinig ) last van. Er komt genoeg data door en aangezien we geen online spelletjes doen, hebben we ook geen last van een stotter hier en daar.

Aangezien we in deze tijd, toch tijd te veel/over hebben, zal ik die hoek eens ‘uitgraven’ en kijken of ik daar wat nieuwe coax kabels kan plaatsen. Maar met deze informatie verwacht ik dat de coax naar boven de boosdoener is, maar die vervangen is een heeeel ander verhaal.
 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Pasi “In een AOP wordt het signaal toch alleen galvanisch gescheiden en wordt er niet gefilterd?”

Galvanische scheiding - Wikipedia

Galvanische scheiding is het vermijden van elke mogelijke stroomdoorgang tussen functionele delen van elektrische systemen waartussen vermogen of signalen overgedragen moeten worden; er is geen directe geleidingsweg mogelijk. Wel kan energie of informatie uitgewisseld worden op andere manieren, zoals capacitief, via inductie of elektromagnetische golven, of door optische, akoestische of mechanische middelen.

 

Daarbij moet je ook denken aan interferentievrij overbrengen van signalen.
Een AOP heeft dan wel het effect van een filter en geeft bepaalde interferenties niet door.

Uit de praktijk blijkt vaak dat als je een AOP laat plaatsen, dat de Post RS Errors helemaal verdwenen zijn, omdat allerlei interferenties niet op je modem komen.

Interferentie (letterlijk storing) is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats. Er kunnen zich verschillende verschijnselen voordoen, afhankelijk van de frequentie, amplitude en fase van de golven en de eigenschappen van het medium.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Verhelderend.

Dan moet ik blijkbaar toch ook mijn installatie nalopen het is op geen enkel kanaal 0.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

"...Galvanische scheiding is het vermijden van elke mogelijke stroomdoorgang tussen functionele delen van elektrische systemen waartussen vermogen of signalen overgedragen moeten worden; er is geen directe geleidingsweg mogelijk. Wel kan energie of informatie uitgewisseld worden op andere manieren, zoals capacitief, via inductie of elektromagnetische golven, of door optische, akoestische of mechanische middelen…“

Zo ‘zie ‘ ik het ook.
( ... Dat galvanisch scheiden, is in feit toch dat de beide circuits ( in- en uitgaande ) niet fysiek gekoppeld zijn en dat ze t.o.v. elkaar 100% geïsoleerd zijn. Verder is alles zoveel mogelijk transparant, het signaal wat er in gaat, moet er ook uitkomen...)


Maar m.b.t. interferentie, zie ik dat toch iets anders. Interferentie is o.a. het op elkaar inwerken van signalen. Als voorbeeld, dat b.v. 2 ( sinus ) signalen elkaar kunnen uitvlakken of versterken. Of dat je een signaal op je signaal krijgt. Denk b.v. aan de werking van een powerline booster of aan multiplexers.

Als er geen koppelpunt ( b.v. AOP/splitter/…  ) in een coax zit, is dáár ook geen mogelijkheid om interferentie op te pakken.

Zoals je de AOP beschrijft, dan zit er dus wel een filter in, die frequenties buiten de door Ziggo gebruiken banden verwijderd.


Helaas is de groene coax ( hier in huis ) maar enkele centimeters lang, dus daarop zal geen AOP gezet kunnen worden, anders hadden ze ( waarschijnlijk Ziggo ) er geen F-connector op geperst.


Misschien dan maar zoiets proberen.
Echter ook daar staat :... TRIS 1002AEN is een Signaal Overname Punt (SOP). Deze SOP heeft goede ruis protectie en intermodulatie onderdrukking. De diplex filters zorgen voor laag verlies….

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zat er buiten niet genoeg ruimte in de kabel om iets meer in te voeren dat gebeurt blijkbaar ook af en toe of gaat het om een appartement?

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

Zat er buiten niet genoeg ruimte in de kabel om iets meer in te voeren dat gebeurt blijkbaar ook af en toe of gaat het om een appartement?

 

Dan moet die hoek van de voortuin op zijn kop. Het zal wat werk kosten om de grote struiken daar te verwijderen, met juist meer kans, dat we ook buiten de groene coax beschadigen.

Dan zie ik nog meer heil in een stukje coax ( met F-connector ) naar een losse AOP. Die ik dan op de groene coax schroef.

Maar ik zal eerst eens Google'n naar een TRIS 1002AEN of zoiets. Kan Ziggo zoiets leveren?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In principe is dat het werk en de verantwoording van Ziggo ?


Niet van toepassing

Voor korte kabels moet je deze gebruiken als aop.

 

DGG & EGG aop.

BIJ EGG komt de storing weer terug bij ziggo in de EV. Waardoor anderen weer last kunnen hebben van degene die storing veroorzaakt. 

Bij DGG gaat dit via het aarde draadje weg en kan het niet in het ziggo netwerk komen.

Als je veel last hebt van oude kabels, kan je er gewoon een retour filter opzetten. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

In principe is dat het werk en de verantwoording van Ziggo ?

Wat exact ?

 

@PeterH2020, maar die X10DER-KT-01 gaat Ziggo niet plaatsen en ik mag niet knippen in die groene coax. !!


Niet van toepassing
Pasi wrote:
RoWi. wrote:

In principe is dat het werk en de verantwoording van Ziggo

Wat exact ?

 

@PeterH2020, maar die X10DER-KT-01 gaat Ziggo niet plaatsen en ik mag niet knippen in die groene coax. !!

Deze miniknol heeft elke ziggo monteur op de bus. 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
PeterH2020 wrote:

...Deze miniknol heeft elke ziggo monteur op de bus. 

Oke, dat wist ik niet.

Maar dan nog moet de F-connector eraf geknipt worden, waardoor de coax nog korter wordt.


Ik probeer eerst de TRIS 1002AEN wel.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Pasi wrote:
RoWi. wrote:

In principe is dat het werk en de verantwoording van Ziggo

Wat exact ?

 

@PeterH2020, maar die X10DER-KT-01 gaat Ziggo niet plaatsen en ik mag niet knippen in die groene coax. !!

Alle werkzaamheden aan de coax die binnenkomt zoals je in je reactie op Peter aangeeft.

Ziggo heeft lever en zorgplicht er lijkt een probleem te zijn dat zal Ziggo moeten op lossen niet de klant zeker omdat er geen goed AOP is toegepast.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

@Pasi Nog even over de post-FEC RS errors, hierbij een grafiekje van mijn modem sinds 7 december (laatste verbindingsopbouw). Ik zie hier de RS errors gemiddeld met enkele tientallen per dag oplopen.

 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

….Alle werkzaamheden aan de coax die binnenkomt zoals je in je reactie op Peter aangeeft.

Ziggo heeft lever en zorgplicht er lijkt een probleem te zijn dat zal Ziggo moeten op lossen niet de klant zeker omdat er geen goed AOP is toegepast.

Ja, maar daarvoor moet ik een hoek in de voortuin overhoop halen en of dat het ( op dit moment ) waard is, weet ik niet. Zoals geschreven hebben we internet capaciteit over, dus is directe actie niet nodig.

@tobiastheebe Ik weet niet beter dan dat de post RS errors rustig aan oplopen. Maar dat is blijkbaar toch niet normaal, zoals @Be rt aangeeft.

Ik probeer eerst de TRIS 1002AEN wel. Die paar euro is me best de test waard. En zal binnenkort het coax netwerk eens onder de loep houden en t.z.t. de coax naar boven vervangen.


Ps. Ach …. wat is in ons huis wel normaal

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic