1
Vraag
2
Reageer en help mee
fctvisser

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Connect box - wegvallen wifi

Ik heb sinds een week mijn Cisco router vervangen door de Ziggo Connect box. Deze lijkt stabieler bij meer gebruikers (als mijn kinderen met Smart Phones en laptops thuis zijn).  Mijn eigen laptop wifi verbinding valt echter regelmatig weg (ook als iedereen het huis weer uit is) ondanks prima signaalsterkte. Ik moet hem dan disconnecten en opnieuw verbinden om weer verbinding te krijgen. Vooral tijdens Zoom en Teams meetings is dit erg storend. Dit gebeurde eigenlijk nooit met  de oude Cisco router. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe verhelp ik dit??

23 Reacties 23
fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb dit gedaan omdat ik het idee had dat Teams vergaderingen op 5GHz vloeiender zouden verlopen. Als dit onzin is kan ik dat beter weer terug veranderen begrijp ik nu. Zal ik dat doen?

Inderdaad is die TP link van mij. Ik meen dat ik eerder aangaf dat hier bedraad twee printers aan hangen.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

“Ik heb dit gedaan omdat ik het idee had dat Teams vergaderingen op 5GHz vloeiender zouden verlopen. Als dit onzin is kan ik dat beter weer terug veranderen begrijp ik nu. Zal ik dat doen?”

Onzin is dit niet: je hebt op 802.11ac veel meer bandbreedte beschikbaar als op 2.4 GHz, maar…. dat is sterk afhankelijk van de afstand tussen zender en client apparaat en verlies door muren e.d. 2.4 GHz kan namelijk wel verder komen omdat de frequentie lager is.

Je kunt beter het modem de keuze laten maken welke band beter is. Terug zetten op 1 SSID dus.

“Inderdaad is die TP link van mij. Ik meen dat ik eerder aangaf dat hier bedraad twee printers aan hangen.” Die staat op dit moment je 2.4 GHz band in de vernieling te helpen omdat deze volledig overlapt met de zender van de Connectbox (ziggo_thuis). Zet de TP-Link op 20 MHz breedte, op kanaal 6 en geef die SSID ook de naam Ziggo_thuis met dat wachtwoord. Zorg er ook voor dat de TP-Link tenminste 30 meter van de Connectbox af staat, anders heeft het geen zin. Wat voor type is die TP-Link?

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de TP link powerline met wifi er uit gegooid en vervangen door een TP link powerline zonder wifi (had ik ook nog). Kijken of het nu beter gaat.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19110Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

Goedemorgen @fctvisser en welkom op de Community,

Zo te lezen is het met behulp van de tips van @Henno om de draadloze verbinding al sterk te verbeteren. Kijk anders ook nog eens naar de adviezen op deze pagina.
Daar staan ook handige adviezen waarmee je de draadloze connectie verbeterd. Laat maar weten wat je bevindingen zijn. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic