1
Vraag
2
Reageer en help mee
fctvisser

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Connect box - wegvallen wifi

Ik heb sinds een week mijn Cisco router vervangen door de Ziggo Connect box. Deze lijkt stabieler bij meer gebruikers (als mijn kinderen met Smart Phones en laptops thuis zijn).  Mijn eigen laptop wifi verbinding valt echter regelmatig weg (ook als iedereen het huis weer uit is) ondanks prima signaalsterkte. Ik moet hem dan disconnecten en opnieuw verbinden om weer verbinding te krijgen. Vooral tijdens Zoom en Teams meetings is dit erg storend. Dit gebeurde eigenlijk nooit met  de oude Cisco router. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe verhelp ik dit??

23 Reacties 23
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Wat is het merk en type van de laptop en welk merk / type WiFi kaart zit er ingebouwd?

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Lenovo X240 / Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Dat is dik in orde. Niks op aan te merken, prof spul.

Kun je de up- en downstreamwaarden en de volledige netwerk historie uit het modem hier posten?

Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem? | Ziggo Community

En foto's hoe het modem op het AOP aangesloten zit, kun je die maken en ook posten?

 

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 43 5.120 64qam 4
2 36000000 41 5.120 64qam 3
3 44500000 41 5.120 64qam 2
4 52000000 42 5.120 64qam 1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 1 0
3 2.0 0 0 1 0
4 2.0 0 0 1 0

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 0 38 256qam 3
2 602000000 0 38 256qam 1
3 610000000 0 38 256qam 2
4 626000000 0 38 256qam 4
5 634000000 0 38 256qam 5
6 642000000 -1 38 256qam 6
7 650000000 -1 38 256qam 7
8 658000000 -1 38 256qam 8
9 666000000 0 38 256qam 9
10 674000000 0 38 256qam 10
11 690000000 0 38 256qam 12
12 714000000 0 38 256qam 15
13 730000000 0 38 256qam 17
14 738000000 0 38 256qam 18
15 746000000 0 38 256qam 19
16 754000000 1 38 256qam 20
17 762000000 1 38 256qam 21
18 770000000 1 38 256qam 22
19 778000000 1 38 256qam 23
20 786000000 1 38 256qam 24
21 826000000 0 38 256qam 29
22 834000000 0 38 256qam 30
23 842000000 0 38 256qam 31
24 850000000 0 38 256qam 32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 14240745868 539
2 Goed (Locked) 38.983 14237701370 621
3 Goed (Locked) 38.983 14237703565 644
4 Goed (Locked) 38.983 14237696718 462
5 Goed (Locked) 38.983 14237704695 558
6 Goed (Locked) 38.605 14237705152 649
7 Goed (Locked) 38.605 14237707198 749
8 Goed (Locked) 38.983 14237697161 735
9 Goed (Locked) 38.983 14237692030 536
10 Goed (Locked) 38.983 14237705087 508
11 Goed (Locked) 38.983 14237707749 498
12 Goed (Locked) 38.605 14237707908 550
13 Goed (Locked) 38.605 14237711100 484
14 Goed (Locked) 38.983 14237696736 479
15 Goed (Locked) 38.605 14237705768 457
16 Goed (Locked) 38.605 14237710146 394
17 Goed (Locked) 38.605 14237692468 495
18 Goed (Locked) 38.983 14237711461 444
19 Goed (Locked) 38.605 14237116288 431
20 Goed (Locked) 38.605 14237710086 464
21 Goed (Locked) 38.605 14237692513 398
22 Goed (Locked) 38.983 14237693090 464
23 Goed (Locked) 38.605 14237697558 3016
24 Goed (Locked) 38.983 14237667386

39282

 

 

     
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@fctvisser Een paar aanmerkingen / vragen:

  • Je hebt een verouderde splitter, SQ601. Deze bied niet voldoende afscherming tegen 3G / 4G en 5G. Vervang deze door een POA-01 splitter die je bij Ziggo kan krijgen. 
  • Die 2 coax kabels die je nu middels de extra splitter op de SQ601 hebt zitten zouden via een antenneversterker moeten lopen, de huidige situatie is hobby-bob. Je kunt bij Ziggo een deze antenneversterker krijgen.
  • Welke WiFi kanalen gebruik je en hoe breed staan die?
  • Welk merk / model laptop en WiFi kaarten hebben de kinderen?
fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Henno, de splitter die je ziet is de POA-01 die ik verleden week samen met de Connectbox van Ziggo heb ontvangen. 

Begrijp ik het goed dat ik de splitter zou moeten vervangen door de antenneversterker? Ik heb geen problemen met TV ontvangst met maar wifi ontvangst. 

Waar zie ik welke wifi kanalen ik gebruik en hoe breed die staan?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Je hebt de toepassing van de POA-01 niet helemaal begrepen… 

De SQ601, dat is de oude splitter, heeft 3 uitgangen en daaroverheen zit die plastic kap die helemaal over de AOP heen zit.

De SQ601 zit op het AOP gedraait, er zit een nok van de SQ601 in de AOP. Door de kap beet je pakken en tegen de klok in te draaien komt deze los.

In het gat van de AOP doe je nu de POA-01 en daar aan elke aansluiting het modem en de rest.

Aangezien de POA-01 2 IEC aansluitingen heeft moet je een kabel van IEC female naar F-connector male hebben, die kun je van Ziggo krijgen.

Op de andere aansluiting moet je nu de twee coax kabels aansluiten, en dat moet met een extra F-connector splitter of versterker.

“Waar zie ik welke wifi kanalen ik gebruik en hoe breed die staan?” In het modem bij draadloze instellingen.

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inmiddels de aansluiting aangepast. De kabel had ik ook al van Xigo gekregen. ben benieuwd hoe het nu gaat werken.

De kanaalbreedte staat bij 2.4 GHz staat op 20/40 MHz en bij 5GHz op 20/40/80 MHz

Kan dit zo blijven?

Dank voor je hulp.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Mooi!

De kanaalbreedte staat bij 2.4 GHz staat op 20/40 MHz en bij 5GHz op 20/40/80 MHz

Kan dit zo blijven?”

20/40 op 2.4Ghz is “not done” omdat je dan kanalen overlapt (je kan alleen de kanalen 1, 6 of 11 gebruiken), je kan alleen 20 MHz gebruiken op 2.4 GHz om interferrentie te vermijden.

“Welk merk / model laptop en WiFi kaarten hebben de kinderen?” dit is interessant om te weten, want die hebben geen klachten.

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Henno, inmiddels de 2,4 GHz aangepast naar 20MHz. De kanaalkeuze staat op automatisch. Helaas vandaag tijdens diverse Teams meetings toch weer een aantal keer plotseling de verbinding kwijtgeraakt. Er verschijnt dan een wereldbolletje in het lint onderaan het scherm. Soms komt de verbinding dan vanzelf weer terug maar soms ook niet en moet ik de netwerkverbinding waar  ‘Secured, no internet’ staat verbreken en opnieuw verbinden. Heel vervelend. Wat kan ik nog doen. Overigens is zoals te doen gebruikelijk door de week geen van onze uitwonende studerende kinderen thuis en zijn alleen mijn vrouw op haat laptop (Acer) en ik op de mijne aan het werk. Mijn vrouw meld geen problemen met signaal verlies maar heeft ook veel minder on-line meetings. Ik hoor graag.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Kun je de volledige Netwerk historie log uit het modem even posten?

Kun je een schermprint van de kanalengrafiek middels deze WiFi analyser hier posten?

Op hoeveel seconden staat de IPv4 DHCP lease?

Staat IPv6 DHCP op stateful of stateless?

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

IPv4 DHCP : 3600 seconden

IPv6 : stateless

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
14-01-2021 13:34:34 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.222.141.89 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2021 13:29:09 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2021 13:28:43 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.113.199.86 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2021 09:58:11 warning [68:02:B8:4F:52:89][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 52 to 44
14-01-2021 09:56:46 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2021 09:56:26 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.178.214 MAC=BC:3B:AF:D5:FC:9F;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2021 09:56:22 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:18 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2021 09:49:24 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=2620:01ec:0042:0000:0000:0000:0000:0132 MAC=01:5C:A0:D0:46:86;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 16:51:20 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 16:50:42 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=13.73.26.107 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 15:47:37 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 15:47:09 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=2620:0100:6021:0019:0000:0000:a27d:4113 MAC=01:5C:A0:D0:46:86;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 15:43:53 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 15:43:39 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.109.8.23 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 13:20:31 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 13:19:38 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.114.132.20 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 12:41:22 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 12:41:06 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 12:41:03 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.178.150 MAC=00:11:32:93:C7:7B;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2021 12:40:58 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Bovenstaande log laat geen bijzonderheden zien behalve dat de firewall nan de connectbox weer netwerkverkeer naar de CMTS tegenhoud.

Doe de volgende aanpassingen:

IPv4 Firewall: alle detecties uitvinken, de firewall wel aanlaten, niet uitvinken.

IPv4 DHCP : 604800 seconden (= 7 dagen)

IPv6 : Stateful

Heb je hier nog naar kunnen kijken: kun je een schermprint van de kanalengrafiek middels deze WiFi analyser hier posten?

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@fctvisser is die TP-Link SSID ook van een apparaat van jouw?

De SSID van ziggo_thuis moet je verplaatsen naar kanaal 11, nu is er interferentie met die TP-Link die op kanaal 3 zit (op de 2.4 GHz mag je eigenlijk alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruiken).

Kun je de 3 plaatjes van de 5 GHz band ook nog posten?

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Henno, ondanks alle aanpassingen heb ik ook vandaag weer vele onderbrekingen tijdens Teams vergaderingen gehad door uitval van wifi. Soms pakt hij hem binnen 5 tot 10 seconden vanzelf weer terug, soms moet ik echt zelf opnieuw verbinding maken. Ik ben blij dat jij nog mee denkt en helpt. Wat kunnen we nog doen?

Ik begrijp even niet welke 3 plaatjes je van de 5 GHz band zou willen hebben?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Als je hierboven het plaatje van de WiFi analyser ziet, zie je bovenin in blauw 2.4 GHz en ernaast 5 GHz, type die eens aan en post daar de 3 grafieken van..

fctvisser
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Er is slecht één grafiek te zien op de 36-64 band. De 100-144 en 149-173 zijn leeg.

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Bovenstaand staat goed.

Waarom heb je de SSID's voor 2.4 GHz en 5 GHz een aparte naam gegeven? Op deze manier wordt de “band-steering” functionaliteit van het modem om zeep geholpen. Als ze allebei Ziggo_thuis heten met hetzelfde wachtwoord zal het modem een apparaat wat allebei ondersteund naar de meest gunstige band sturen, afhankelijk van de bandbreedte en afstand tussen apparaat en het modem.

Op bovenstaande grafiek kan je zien dat je mobiel verbinding maakt met 2.4 GHz band, 5 GHz ondersteund en met bijna 10 meter afstand tot elkaar deze zou moeten gebruiken maar dit niet doet omdat het toestel niet automatisch omschakelt omdat de SSID verschillend is.

Ik had bij de 2.4 GHz grafiek nog gevraagd “is die TP-Link SSID ook van een apparaat van jouw?”, weet is waar die van is?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic