Ziggo verhoogt de internetsnelheden
We merken dat internet nu onmisbaar is in onze samenleving. Het wordt steeds intensiever gebruikt. Live online TV kijken, gamen, videobellen en met meerdere mensen tegelijk thuiswerken zijn slechts en...
Ik heb sinds een week mijn Cisco router vervangen door de Ziggo Connect box. Deze lijkt stabieler bij meer gebruikers (als mijn kinderen met Smart Phones en laptops thuis zijn). Mijn eigen laptop wifi verbinding valt echter regelmatig weg (ook als iedereen het huis weer uit is) ondanks prima signaalsterkte. Ik moet hem dan disconnecten en opnieuw verbinden om weer verbinding te krijgen. Vooral tijdens Zoom en Teams meetings is dit erg storend. Dit gebeurde eigenlijk nooit met de oude Cisco router. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe verhelp ik dit??
Wat is het merk en type van de laptop en welk merk / type WiFi kaart zit er ingebouwd?
Lenovo X240 / Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
Dat is dik in orde. Niks op aan te merken, prof spul.
Kun je de up- en downstreamwaarden en de volledige netwerk historie uit het modem hier posten?
Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem? | Ziggo Community
En foto's hoe het modem op het AOP aangesloten zit, kun je die maken en ook posten?
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | Symbol Rate (ksps) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
1 | 58800000 | 43 | 5.120 | 64qam | 4 |
2 | 36000000 | 41 | 5.120 | 64qam | 3 |
3 | 44500000 | 41 | 5.120 | 64qam | 2 |
4 | 52000000 | 42 | 5.120 | 64qam | 1 |
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Kanaal soort | T1 Timeouts | T2 Timeouts | T3 Timeouts | T4 Timeouts |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | SNR (dB) | Modulatie | Kanaalnummer |
---|---|---|---|---|---|
1 | 618000000 | 0 | 38 | 256qam | 3 |
2 | 602000000 | 0 | 38 | 256qam | 1 |
3 | 610000000 | 0 | 38 | 256qam | 2 |
4 | 626000000 | 0 | 38 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 0 | 38 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | -1 | 38 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | -1 | 38 | 256qam | 7 |
8 | 658000000 | -1 | 38 | 256qam | 8 |
9 | 666000000 | 0 | 38 | 256qam | 9 |
10 | 674000000 | 0 | 38 | 256qam | 10 |
11 | 690000000 | 0 | 38 | 256qam | 12 |
12 | 714000000 | 0 | 38 | 256qam | 15 |
13 | 730000000 | 0 | 38 | 256qam | 17 |
14 | 738000000 | 0 | 38 | 256qam | 18 |
15 | 746000000 | 0 | 38 | 256qam | 19 |
16 | 754000000 | 1 | 38 | 256qam | 20 |
17 | 762000000 | 1 | 38 | 256qam | 21 |
18 | 770000000 | 1 | 38 | 256qam | 22 |
19 | 778000000 | 1 | 38 | 256qam | 23 |
20 | 786000000 | 1 | 38 | 256qam | 24 |
21 | 826000000 | 0 | 38 | 256qam | 29 |
22 | 834000000 | 0 | 38 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 0 | 38 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 0 | 38 | 256qam | 32 |
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal | Locked Status | RxMER (dB) | Pre RS Errors | Post RS Errors |
---|---|---|---|---|
1 | Goed (Locked) | 38.983 | 14240745868 | 539 |
2 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237701370 | 621 |
3 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237703565 | 644 |
4 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237696718 | 462 |
5 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237704695 | 558 |
6 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237705152 | 649 |
7 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237707198 | 749 |
8 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237697161 | 735 |
9 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237692030 | 536 |
10 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237705087 | 508 |
11 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237707749 | 498 |
12 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237707908 | 550 |
13 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237711100 | 484 |
14 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237696736 | 479 |
15 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237705768 | 457 |
16 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237710146 | 394 |
17 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237692468 | 495 |
18 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237711461 | 444 |
19 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237116288 | 431 |
20 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237710086 | 464 |
21 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237692513 | 398 |
22 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237693090 | 464 |
23 | Goed (Locked) | 38.605 | 14237697558 | 3016 |
24 | Goed (Locked) | 38.983 | 14237667386 | 39282 |
|
@fctvisser Een paar aanmerkingen / vragen:
Henno, de splitter die je ziet is de POA-01 die ik verleden week samen met de Connectbox van Ziggo heb ontvangen.
Begrijp ik het goed dat ik de splitter zou moeten vervangen door de antenneversterker? Ik heb geen problemen met TV ontvangst met maar wifi ontvangst.
Waar zie ik welke wifi kanalen ik gebruik en hoe breed die staan?
Je hebt de toepassing van de POA-01 niet helemaal begrepen…
De SQ601, dat is de oude splitter, heeft 3 uitgangen en daaroverheen zit die plastic kap die helemaal over de AOP heen zit.
De SQ601 zit op het AOP gedraait, er zit een nok van de SQ601 in de AOP. Door de kap beet je pakken en tegen de klok in te draaien komt deze los.
In het gat van de AOP doe je nu de POA-01 en daar aan elke aansluiting het modem en de rest.
Aangezien de POA-01 2 IEC aansluitingen heeft moet je een kabel van IEC female naar F-connector male hebben, die kun je van Ziggo krijgen.
Op de andere aansluiting moet je nu de twee coax kabels aansluiten, en dat moet met een extra F-connector splitter of versterker.
“Waar zie ik welke wifi kanalen ik gebruik en hoe breed die staan?” In het modem bij draadloze instellingen.
Inmiddels de aansluiting aangepast. De kabel had ik ook al van Xigo gekregen. ben benieuwd hoe het nu gaat werken.
De kanaalbreedte staat bij 2.4 GHz staat op 20/40 MHz en bij 5GHz op 20/40/80 MHz
Kan dit zo blijven?
Dank voor je hulp.
Mooi!
“
De kanaalbreedte staat bij 2.4 GHz staat op 20/40 MHz en bij 5GHz op 20/40/80 MHz
Kan dit zo blijven?”
20/40 op 2.4Ghz is “not done” omdat je dan kanalen overlapt (je kan alleen de kanalen 1, 6 of 11 gebruiken), je kan alleen 20 MHz gebruiken op 2.4 GHz om interferrentie te vermijden.
“Welk merk / model laptop en WiFi kaarten hebben de kinderen?” dit is interessant om te weten, want die hebben geen klachten.
Henno, inmiddels de 2,4 GHz aangepast naar 20MHz. De kanaalkeuze staat op automatisch. Helaas vandaag tijdens diverse Teams meetings toch weer een aantal keer plotseling de verbinding kwijtgeraakt. Er verschijnt dan een wereldbolletje in het lint onderaan het scherm. Soms komt de verbinding dan vanzelf weer terug maar soms ook niet en moet ik de netwerkverbinding waar ‘Secured, no internet’ staat verbreken en opnieuw verbinden. Heel vervelend. Wat kan ik nog doen. Overigens is zoals te doen gebruikelijk door de week geen van onze uitwonende studerende kinderen thuis en zijn alleen mijn vrouw op haat laptop (Acer) en ik op de mijne aan het werk. Mijn vrouw meld geen problemen met signaal verlies maar heeft ook veel minder on-line meetings. Ik hoor graag.
Kun je de volledige Netwerk historie log uit het modem even posten?
Kun je een schermprint van de kanalengrafiek middels deze WiFi analyser hier posten?
Op hoeveel seconden staat de IPv4 DHCP lease?
Staat IPv6 DHCP op stateful of stateless?
IPv4 DHCP : 3600 seconden
IPv6 : stateless
Netwerk historie
Tijd | Prioriteit | Omschrijving |
---|
14-01-2021 13:34:34 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.222.141.89 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-01-2021 13:29:09 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-01-2021 13:28:43 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.113.199.86 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-01-2021 09:58:11 | warning | [68:02:B8:4F:52:89][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 52 to 44 |
14-01-2021 09:56:46 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-01-2021 09:56:26 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.178.214 MAC=BC:3B:AF:D5:FC:9F;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-01-2021 09:56:22 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
01-01-1970 01:01:18 | notice | Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
14-01-2021 09:49:24 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=2620:01ec:0042:0000:0000:0000:0000:0132 MAC=01:5C:A0:D0:46:86;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 16:51:20 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 16:50:42 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=13.73.26.107 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 15:47:37 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 15:47:09 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=2620:0100:6021:0019:0000:0000:a27d:4113 MAC=01:5C:A0:D0:46:86;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 15:43:53 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 15:43:39 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.109.8.23 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 13:20:31 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.46];CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 13:19:38 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.114.132.20 MAC=00:01:5C:A0:D0:46;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 12:41:22 | notice | REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 12:41:06 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 12:41:03 | notice | Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.178.150 MAC=00:11:32:93:C7:7B;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
12-01-2021 12:40:58 | warning | MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:58:1f:ca;CMTS-MAC=00:01:5c:a0:d0:51;CM-QOS=1.1;CM- |
Bovenstaande log laat geen bijzonderheden zien behalve dat de firewall nan de connectbox weer netwerkverkeer naar de CMTS tegenhoud.
Doe de volgende aanpassingen:
IPv4 Firewall: alle detecties uitvinken, de firewall wel aanlaten, niet uitvinken.
IPv4 DHCP : 604800 seconden (= 7 dagen)
IPv6 : Stateful
Heb je hier nog naar kunnen kijken: kun je een schermprint van de kanalengrafiek middels deze WiFi analyser hier posten?
@fctvisser is die TP-Link SSID ook van een apparaat van jouw?
De SSID van ziggo_thuis moet je verplaatsen naar kanaal 11, nu is er interferentie met die TP-Link die op kanaal 3 zit (op de 2.4 GHz mag je eigenlijk alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruiken).
Kun je de 3 plaatjes van de 5 GHz band ook nog posten?
Henno, ondanks alle aanpassingen heb ik ook vandaag weer vele onderbrekingen tijdens Teams vergaderingen gehad door uitval van wifi. Soms pakt hij hem binnen 5 tot 10 seconden vanzelf weer terug, soms moet ik echt zelf opnieuw verbinding maken. Ik ben blij dat jij nog mee denkt en helpt. Wat kunnen we nog doen?
Ik begrijp even niet welke 3 plaatjes je van de 5 GHz band zou willen hebben?
Als je hierboven het plaatje van de WiFi analyser ziet, zie je bovenin in blauw 2.4 GHz en ernaast 5 GHz, type die eens aan en post daar de 3 grafieken van..
Bovenstaand staat goed.
Waarom heb je de SSID's voor 2.4 GHz en 5 GHz een aparte naam gegeven? Op deze manier wordt de “band-steering” functionaliteit van het modem om zeep geholpen. Als ze allebei Ziggo_thuis heten met hetzelfde wachtwoord zal het modem een apparaat wat allebei ondersteund naar de meest gunstige band sturen, afhankelijk van de bandbreedte en afstand tussen apparaat en het modem.
Op bovenstaande grafiek kan je zien dat je mobiel verbinding maakt met 2.4 GHz band, 5 GHz ondersteund en met bijna 10 meter afstand tot elkaar deze zou moeten gebruiken maar dit niet doet omdat het toestel niet automatisch omschakelt omdat de SSID verschillend is.
Ik had bij de 2.4 GHz grafiek nog gevraagd “is die TP-Link SSID ook van een apparaat van jouw?”, weet is waar die van is?
We merken dat internet nu onmisbaar is in onze samenleving. Het wordt steeds intensiever gebruikt. Live online TV kijken, gamen, videobellen en met meerdere mensen tegelijk thuiswerken zijn slechts en...