Eddy K.
Meedenker
  • 12Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connect box vs airport extreme/express vs Deco M4

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag. Ik krijg binnenkort een nieuwe modem, de Connectbox opgestuurd omdat ik wat wifi problemen had en nog een Cisco modem uit 2012 had. Nu moet ik dus de huidige aansluitingen gaan veranderen en dat is me niet geheel duidelijk.

Huidige situatie:

Ciscomodem (in bridge) —> Apple AiportExtreme —> 2x Apple airportExpres. + op de Cisco 3 LAN poorten in gebruik via kabel waarvan 1 kabel naar een switch gaat waar weer 4 apparaten op zitten.

In principe wil ik alles zo laten en alleen het modem vervangen. Volgens de Ziggo medewerker moet de Connectbox dan ook in bridge en alles hetzelfde aansluiten als nu. Dit kan ik volgen.

Alleen heb ik gelezen dat wanneer de Connectbox in bridge staat er nog maar 1 LAN poort werkt. Dan kom ik er dus 2 te kort. Op 1 LAN poort heb ik bijvoorbeeld een switch aangesloten die in de woonkamer zit om mijn TV, Nextbox en AppleTVkastje bedraad aan te sluiten.

Klopt het dat de LAN poorten dan uitgaan? Bij de Cisco blijven ze wel werken?

Als dit zo is, dan wil ik een switch aansluiten op die ene werkende LAN poort van de CB en dan verder aansluiten zoals de huidige situatie.  De CB niet in bridge zetten is geen optie volgens de Ziggo medewerker omdat dat dan elkaar gaat dwarszitten. 

Gaat dit werken? En zal dit ten koste gaan van de snelheid? (Of zijn de LAN poorten in de CB ook een soort van ingebouwde switch?)

Is er nog een andere stand in de CB die ik kan gebruiken waardoor Wifi niet elkaar dwars gaat zitten maar de LAN poorten wel blijven werken?

Situatie wordt in dat geval:

Connectbox —> switch —> AirportExtreme —> 2x airport express

—> 2 kabels

—> 1 kabel naar nog een switch —> 4 x apparaat. 

Vooral een switch op een switch ben ik benieuwd naar of dat werkt qua snelheid ed?

Vraag 2. Ik kan naast de nieuwe CB ook de 3 TP Link Deco M4 wifiboosters gebruiken en alle Apple spullen verwijderen (ik weet niet of Apple langzamer/sneller is dan de TP link? Dit wil ik dan ook bedraad doen via de kabels waar ik nu de AppleAirportExtreme en Expessen met elkaar mee heb verbonden. 

Ik weet niet of de Connectbox dan ook in bridge moet of juist niet? In het laatste geval kan ik dan ook de LAN poorten gebruiken en dus eigenlijk de oude situatie zoals nu namaken.

Als de CB icm de Deco M4’s wel in bridge moet wil ik een switch aansluiten aansluiten op de CB en daar de ‘hoofd’ DecoM4 op aansluiten en vandaar doorlussen naar de 2 andere en op die switch dan de andere kabels waaronder ook weer 1 kabel naar de switch in de woonkamer.

Situatie wordt in dat geval:

Connectbox in bridge—> switch —> TPlink DecoM4 —> switch —> 1x DecoM4 —> 1x DecoM42

—> 2 kabels

—> 1 kabel naar nog een switch —> 4 x apparaat. 

Moet de CB hier wel in bridge? Ik had ook weer gelezen dat bij gebruik van de TP link DecoM4’s de Connectbox juist niet in bridge zou moeten? Dan zou ik dus de LAN poorten kunnen gebruiken en is die eerste switch niet nodig. Als dit zo is, waarom hier dan wel? En is er dan geen elkaar storend wifi probleem?

Een ook in deze opstelling  weer de switch vraag, kan dit? Een switch op een switch? En geeft dat verlies of maakt het niet uit?

Vraag 3:

Ik lees overal dat de TP links niet bedraad hoeven worden aangesloten, gaat dat dan via Wifi? Dat lijkt mij niet goed werken omdat ik weet van de airports als je dat doet, dat het de snelheid dan halveert? Daarnaast vertelde de Ziggo medewerker mij dat de TP link DecoM4 niet bedraad hoeft omdat die het stopcontact gebruikt om het internet signaal te versturen. Klopt dit? Ik kan dat nergens terugvinden? Zou wel super makkelijk zijn. Is bedraad aansluiten nodig/beter? Of moet ik vertrouwen hebben dat het ook draadloos gaat werken? Of dus via het stroomnet?

Een hoop vragen! Hopelijk heb ik ze duidelijk gesteld. En hopelijk zijn de “schemaatjes” duidelijk! 😉

Alvast dank voor jullie tijd en geduld dit te lezen en hopelijk te antwoorden!

groet, Edwin.

0 Reacties 0

Uitgelicht topic