Mijn Connect box start met zeer grote regelmatig spontaan opnieuw op en soms wel meerdere keren per dag en dan ook nog eens zeer kort achter elkaar.
In de afgelopen maanden heb ik voor deze problemen een nieuw modem ontvangen, nieuwe kabels met splitter en is er minimaal 2 keer een monteur langs geweest en nog is het probleem niet opgelost.
Mijn setup bestaat uit het Ziggo Connectbox met daarachter een 8 port switch van TP link.
Ik heb meerdere EAP Access points van TP link in huis hangen met de OC200 van TP link om deze Access points te configureren.
De SSID die ik hier op heb ingesteld wordt gebruikt voor alle apparaten. Een tweede SSID op Connect box gebruik ik voor Home Connect apparatuur.
Als ik met Ziggo bel en ze lezen het modem uit dan geven ze steeds aan dat er te weinig pakketten binnen komen en dat het probleem buiten zit. Mijn groene kabel is in 2018 over een lengte van 150 meter naar de aansluitkast vervangen omdat er steeds water in de kabel zat.
Het nieuwe modem en later nieuwe kabels en splitter heeft niet geholpen. Monteur 1 bleef maar aangeven dat ik een ip conflict heb. De connect box deelt als enige in mijn thuis netwerk de ip adressen uit omdat ik verder geen apparaten heb die als DHCP sever (kunnen) fungeren.
Deze monteur opperde zelfs dat het beter zou zijn om de Connect box in bridge mode te zetten en een router erachter te zetten omdat dat stabieler zou zijn dan de Connect box is. Bijzonder maar ook veelzeggend.
Ik heb op advies dat ik op dit forum heb gelezen mijn Siemens apparaten die via Home Connect zijn verbonden op de aparte SSID van de Connect box gezet omdat dit niet goed samen zou werken als het op dezelfde SSID zou zitten als de rest. Opnieuw bijzonder maar goed als het werkt , waarom niet.
De tweede monteur die op 16 juli bij me is geweest kwam tot de conclusie dat het probleem kwam door 4G signalen. Hij heeft in de kast in de straat wat omhoog gezet voor mij en daarmee zou het probleem verholpen moeten zijn. De connect ox kon volgens hem dan best nog weleens opieuw opstarten maar niet meer zo vaak als dat er nu gebeurde.
Nadat de beste man is vertrokken is het modem 8 keer uitgevallen en soms meerdere keren per dag of kort achter elkaar, Het is momenteel echt om te janken.
Thuis werken is nog steeds de norm maar dat is met Ziggo op deze manier niet echt aan te raden.
Is er iets verbeterd in al die maanden? Ja, mij problemen waren groter want als het het modem dan uitviel kregen veel van mijn apparaten en zeker de Android telefoons geen ip adres meer toegewezen.
Dat kon ik na lang uitproberen van meerdere dingen oplosssen door alles achter de Connectbox los te gooien en dan de Connect box weer aan te zetten. Als de Ziggo wifi weer beschikbaar was kon ik de rest weer aanzetten en dan werkte alles weer 9 van de 10 keer.
Nu hoef ik dat niet meer te doen, als het modem spontaan opnieuw opstart dan werkt het daarna allemaal weer tot het weer gebeurd natuurlijk.
Omdat 2 monteurs het probleem niet hebben weten op te lossen heb ik mijn probleem hier voorgelegd om te kijken of iemand nog een idee heeft voordat ik weer met Ziggo contact ga opnemen om het op te lossen.
Als dat niet lukt moet ik wellicht toch maar eens kijken of er op dit moment toch providers zijn die stabieler zijn dan Ziggo.
Geen idee of het thuiswerken door Corona de oorzaak is van de problemen (overbelasting) maar daarvoor had ik eigenlijk nooit dit soort instabiele problemen.
Het maandabonnement wordt wel steeds duurder maar het wordt er niet beter op.
Ik heb het laatste deel van het log bijgevoegd. Als er nog meer nodig is dan hoor ik dat graag.
Ik hoop dat er iemand na dit verhaal nog een goede suggestie heeft.
Alvast bedankt.
Alex