1
Vraag
2
Reacties
edebloeme

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Connect box internet: Internetgebruik stort in bij torrents

Mijn vorige modem (Technicolor TC7200.U) heeft het na jaren trouwe dienst helaas begeven.

Vervolgens na contact met Ziggo via chat heb ik een Connect Box gekregen.

Het valt mij op dat bij gebruik van torrents dat het internetgebruik (ook op andere apparaten, zowel bekabeld als via wifi) volledig instort na verloop van tijd. Hier op het forum zie ik dat meer mensen daar last van hebben.

 

Graag zou ik dan ook willen vragen of dit modem omgeruild kan worden voor een Ubee modem?

 

Ik heb een 300/30 verbinding, modem staat in bridge modus en wifi staat permanent uit.

Maak geen gebruik van wifipods, alleen van de wifi op mijn eigen router (Netgear r7800) en 2de AP (r7800).

Ook inmiddels een Next ontvangen, die werkt verder prima (als er geen torrents lopen).

 

Dat ik het met een nieuw modem alleen waarschijnlijk niet ga redden meen ik ook op te maken uit andere forum posten, ik zie aanzienlijk wat Post RS errors in de downstream, ongetwijfeld door oude AOP (Tratec BDA-01) en oude splitter en/of niet afgeschermde kabel naar modem (kabel met blauwe band op connectoren op de foto's). Ik heb 4 coax aansluitingen in gebruik via de verdeelstekker die op de standaard kabel en radio aansluiting zit zoals die vroeger in de huiskamer werd opgeleverd.

 

Graag vraag ik daar dan ook vervangend materiaal voor waar dat noodzakelijk geacht wordt door Ziggo.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@edebloeme Vervelend dat er niet is gecommuniceerd over de kosten. Het vervangen van de hoofdaansluiting is altijd gratis. Versterkers vallen echter binnen het 'klantdomein'. Gezien de vele aansluiting en de verouderde versterker ontkom je niet aan kosten. Wel heeft hij teveel gerekend hiervoor, namelijk € 50, terwijl de versterket € 37,50 kost. Uit coulance ben ik bereid de helft te crediteren, dus € 25. 

Wat betreft het modem: deze is onderweg en wordt zo snel mogelijk geleverd. Uiteraard volgt er nog een Track & Trace code zodra PostNL je pakket in bezit heeft. Voor je Connectbox krijg je nog een retourdoos. Bewaar het retourbewijs goed.
 

Bekijk in context

22 Reacties 22
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het kan inderdaad nodig zijn om het SmartWifi modem te vervangen door een UBC1318ZG (met Broadcom-chipset), zoals je geeft ook aangeeft. De installatie is in de huidige staat echter ongeschikt hiervoor.

 

Strikt genomen is de gehele installatie verouderd en aan algehele upgrade toe. De downstream vertoont CER (RS errors) op een aantal kanalen en ongelijke unerrored codewords.

 

Het AOP (TRAS-2000, GUT 14D of soortgelijk) is verouderd en moet vervangen worden door een btv 01-SET, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

 

Modem op versterker is geen aanbevolen aansluitwijze meer, op het AOP dient een splitter (POA-01-B of gelijkwaardig) te worden geplaatst om modem en versterker op aan te sluiten met (nieuwe) IEC/F-kabels.

 

De opdrukversterker (BDA-01) is verouderd en dient vervangen te worden door een FRA-752X of gelijkwaardig, de tweewegsplitter kan dan komen te vervallen.

 

Tenslotte zijn alle TV-kabels verouderd en onvoldoende afgeschermd.

edebloeme
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor je reactie.

Maar zoals aangegeven staat de Connect Box in bridge modus met wifi uitgeschakeld. 

Dus zover ik kan zien zijn geen van de instellingen in de link toe te passen in deze modus, de menu opties ontbreken simpelweg. Ook is het apparaat in deze modus gereduceerd tot doorgeefluik dus dat zou al een minimale load moeten opleveren. Ondanks dat ontstaan er problemen. Vandaar mijn verzoek tot vervanging modem met ander type.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Foutje van mijn kant. Ik heb mijn bovenstaande reactie bijgewerkt.

edebloeme
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Prima, dan hoor ik graag van een Ziggo moderator zodat dit in behandeling genomen kan worden.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @edebloeme, welkom hier op de Community! 

 

Frustrerend dat je regelmatig ook last hebt van een instabiele verbinding. Ik kan mij voorstellen dat je daar wel op uitgekeken bent en daar graag een oplossing voor wilt. 

 

Als ik je modem zelf en het signaal bekijk, ziet dat er eigenlijk heel netjes uit. Wel ben ik het met @tobiastheebe eens dat je aansluiting verouderd en dat daar vervanging voor geregeld moet worden. Ik heb dan ook een afspraak voor je ingepland op donderdag 2 juni tussen 12:00 en 18:00 uur. Komt dit je niet uit, dan kun je in Mijn Ziggo je afspraak wijzigen. 

Laat je na de afspraak weten hoe het is gegaan allemaal en hoe het daarna werkt? 

edebloeme
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Okay dank, zie de monteur morgen wel verschijnen.

Maar brengt de monteur ook het Ubee UBC1318ZG modem mee?

Zo niet, zou je die dan voor mij in bestelling kunnen zetten svp?

edebloeme
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hey @Marije ,

 

Ziggo monteur is vandaag langsgeweest en heeft een en ander vervangen.

Echter na afloop geeft hij aan dat hier kosten aan zijn verbonden en krijg ik een rekening per mail.

Ik heb aangegeven dat dit niet vooraf met mij is afgestemd en dat ik ervan uitging dat dit kosteloos zou worden vervangen. Graag wil ik nog benadrukken dat tot het Technicolor modem het begaf ik deze problemen niet had.

 

De werkzaamheden hebben overigens het probleem niet opgelost, na starten van torrents op een bekabelde pc stort het gehele netwerk gewoon weer in en kan ik zelfs niet meer aanloggen op het Ziggo modem om de statistieken op te vragen vanwege timeouts.

 

Graag wil ik het UBC modem proberen of dit wel voldoet.

Daarnaast verwacht ik dat de kosten gecrediteerd worden door Ziggo, ik betaal al genoeg elke maand aan Ziggo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Er is een nieuwe versterker (FRA-752X) geplaatst met waarde van 37,50 euro. Daarnaast zijn een nieuw AOP (X10DER) en nieuwe splitter (POA-01-B) geplaatst.

 

Het vervangen van het SmartWifi modem door een UBC1318ZG is m.i. ook de volgende stap.

edebloeme
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mooi, maar 1 het heeft het probleem niet opgelost en 2 niemand heeft dat vooraf met mij besproken dat er kosten zouden zijn. Ook in de bevestigingsmail dat de afspraak is aangemeld staat niet aangegeven dat er kosten in rekening gebracht gaan worden.

 

Nogmaals, alles werkte prima tot die Technicolor het begaf en ik een Connect Box kreeg. De reden dat alles verouderd is, is omdat ik al 20 jaar abonnee ben bij UPC/Chello/Ziggo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het preventief vervangen van oudere modems levert soms problemen op, omdat er geen nieuw aansluitmateriaal wordt toegestuurd en de huidige toestand van de installatie niet bij Ziggo bekend is. Daar komt nog bij dat het SmartWifi modem, door implementatie van de Puma-chipset, moeite heeft met verwerken van grote hoeveelheden (UDP-)verkeer, zoals bij P2P/torrents en VPN.

 

De monteur had wel van tevoren moeten aangeven dat er kosten in rekening gebracht worden.

 

Ik heb de moderators ingelicht en aangegeven dat je het SmartWifi modem wenst te vervangen door een UBC1318ZG met Broadcom-chipset.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@edebloeme Vervelend dat er niet is gecommuniceerd over de kosten. Het vervangen van de hoofdaansluiting is altijd gratis. Versterkers vallen echter binnen het 'klantdomein'. Gezien de vele aansluiting en de verouderde versterker ontkom je niet aan kosten. Wel heeft hij teveel gerekend hiervoor, namelijk € 50, terwijl de versterket € 37,50 kost. Uit coulance ben ik bereid de helft te crediteren, dus € 25. 

Wat betreft het modem: deze is onderweg en wordt zo snel mogelijk geleverd. Uiteraard volgt er nog een Track & Trace code zodra PostNL je pakket in bezit heeft. Voor je Connectbox krijg je nog een retourdoos. Bewaar het retourbewijs goed.
 

edebloeme
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Modem is inmiddels geleverd en aangesloten, het activeren duurde een aantal uren, tweemaal voor gebeld met Ziggo servicedesk. Na tweede keer advies gekregen om Ziggo modem en mijn router te herstarten. De eerste medewerker had aangegeven dat ik niets hoefde te doen en binnen een uur zou het modem in bridge modus gezet moeten zijn.

 

Ik zie nu overigens in de logging dat hij tot de reboot geen correcte tijd heeft kunnen ophalen van de timeserver. 

 

Het goede nieuws, probleem is verholpen, torrents lopen een stuk sneller en internet stort niet meer in voor het gehele thuisnetwerk. Dus we kunnen hier stellen dat het vervangen van het modem door Ubee variant succesvol is geweest. Blijkbaar is de oude Technicolor 7200u dan krachtiger dan het witte Connect Box modem? Want daar had ik dit soort problemen niet mee.

 

Het witte Connect Box modem heb ik retour gezonden via de retourprocedure (ziggo.nl/retour).

Dank voor de gegeven hulp.

 

 

Job228

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Vincent.

 

Ook ik heb sinds een paar dagen een nieuwe modem ontvangen (connectbox ipv Ubee modem) en ervaar sinds die tijd dezelfde klachten icm gebruik van torrents. Modem staat in bridge mode. Aan de asus router die erachter zit zijn geen instellingen gewijzigd. 

 

Wat is de volgende stap om dit modem om te ruilen voor een Ubee UBC1318ZG waarover gesproken wordt ?

 

albast bedankt !

mvg Job

Job228

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ah goed om te horen. ik ervaar sinds het wisselen van het modem (ubee naar connectbox) exact dezelfde klachten. had liever het oude modem behouden maar ik lees hierboven dat er dus een andere model met chipset bestaat die deze klachten oplossen.

  

 

Job228

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Probleem opgelost zo lijkt het!

Zojuist modem door monteur vervangen voor een 1318. 

Internet en WiFi stabiel en snel  bij gebruik van torrents. Kostte wel wat moeite om dit aan de ziggo supportdesk uit te leggen als ze niet snappen wat er fout gaat en maar wat roepen over de telefoon.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Job228

 

Wat fijn te mogen lezen dat het probleem voor jou is opgelost met het nieuwe Ubee modem 🙂

Mocht je toch nog ergens tegen aan lopen, kom dan gerust terug bij ons op de radar.

HansTV

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hier hetzelfde probleem.

 

Even de aanloop:
Ik had nog een oud 3212 modem en dat werkte prima. Eigenlijk nooit problemen. Recent stopte het modem ineens van het een op het andere moment op een zondagmiddag. Klantenservice gebeld. Eerste medewerker vertelde dat het opgelost zou worden. Drie uur later nog niks, dus opnieuw gebeld. Tweede medewerker zegt dat in systeem staat: "Probleem opgelost. Klant tevreden". Niet dus. Hij geeft aan dat hij een formulier invult en dat het dan opgelost gaat worden. Kan enkele uren duren, eventueel pas maandag. Nou afwachten dan maar. Maandag geen internet. Dinsdag nog geen internet. Dus maar opnieuw bellen. Dame vertelt dat ik een nieuw modem gevraagd heb en dat zal verzonden worden. Ze zou de instelling wel aan kunnen passen maar doet dat niet. Tot die tijd geen internet. Ik moet maar wachten. Als ik haar uitleg dat we hier met 2 personen moeten thuiswerken en ik toch wel graag heb dat ze iets doet, zegt ze dat ze hoofdpijn krijgt van het gesprek en hangt op....  Opnieuw gebeld. Nu andere dame die heel behulpzaam is en alles met me test. Zij geeft aan dat iemand schijnbaar besloten heeft een nieuw modem (Connectbox) te sturen en dat die nu in ieder geval onderweg is. Ze is bang dat als ze nu iets wijzigt voor het oude modem, ze van alles in de war stuurt. Kan dus ook niets doen, maar is in ieder geval wel erg aardig en heel begripvol. Uiteindelijk vier dagen zonder internet gezeten, toen nieuwe modem afgeleverd werd. Aangesloten. Modem stond direct in bridge modus en alles werkte. Snelheid perfect (360Mbps/36Mbps).

 

Totdat ik wat wilde downloaden. Voor mijn flight simulator worden updates en aanvullingen via torrent verspreid om server te ontlasten. Maar telkens als ik probeer te downloaden via torrents (via qBittorrent) gaat het mis. Heel even verbinding en dan weer niets. En dan is ook meteen het hele internet verkeer geblokkeerd. Wij doen ons thuiswerk met een virtual client die dan dus ook meteen helemaal bevriest. Ook de user interface zit dan iedere keer helemaal vast. Dat gaat dan zo de hele tijd door en is ongelofelijk irritant. Werken is dan eigenlijk onmogelijk.

 

Hier zie ik dat dit probleem dus vaker voorkomt. Wat kan ik nu doen om te zorgen dat het probleem opgelost wordt, zonder een hoop gedoe, onkosten en weer dagen zonder internet?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de enige manier is het modem omruilen voor een variant zonder puma chipset

Renata
Community Moderator
Community Moderator
  • 899Posts
  • 80Oplossingen
  • 413Likes

Ai, wat een teleurstelling moet dat zijn @HansTV  als dan toch blijkt dat niet alles lekker loopt met je nieuwe modem.
Het spijt me trouwens te lezen dat je een vervelend telefoongesprek hebt gevoerd met een medewerker. Een reactie als dat zou je natuurlijk nooit mogen krijgen.

Op zoek naar een oplossing voor de verbinding met je flight simulator. Heb je kunnen testen of dit wel werkt als je rechtstreeks met je modem bent verbonden in plaats van met je router? En ik ben erg benieuwd of onze Super Experts @Bert of @Dave! eens een frisse blik hier op kunnen werpen en tips en trucs hebben.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic