1
Vraag
2
Reacties
cphu

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Connect box herstart probleem (mogelijk veroorzaakt door een verouderde aansluiting)

Hallo,

 

Vorig jaar is mijn verouderde modem van de UPC tijd vervangen met de connect box van Ziggo. De overgang naar de nieuwe modem verliep probleemloos. Sinds dit jaar ondervind ik echter problemen met de modem. Ik heb vaak het probleem dat de modem zichzelf herstart. Dit concludeer ik op basis van de knipperende lampje onderaan de modem en omdat de modem uit het wifinetwerk verdwijnt. De herstart van de modem gebeurt tegenwoordig meerdere malen op een dag. Ik had ergens gelezen dat dit gerelateerd kan zijn aan signaalproblemen.

Ik heb het probleem aangegeven bij de service helpdesk en er is nu een afspraak ingepland waarbij een monteur langskomt om signaalmetingen uit te voeren.

 

Nu ben ik verder zelf gaan zoeken op het internet en ik zie dat een Ziggo aansluiting tegenwoordig plaatsvindt via een POA-01-B splitter die op een AOP wordt aangesloten.

Ik heb in mijn appartement geen AOP. Er komt een coax kabel mijn woonkamer in die op een F connector splitter (2-weg) is aangesloten. Op deze splitter zitten de kabels die naar de mediabox en modem gaan.

De splitter is een VQ1002 en ik heb op de Ziggo forum gelezen dat dit een verouderd model is en dat het mogelijk voor problemen kan zorgen.

 

Moet deze splitter vervangen worden voor een andere F connector splitter of moet er een AOP geplaatst worden zodat de aansluiting via een POA-01-B splitter gaat plaatsvinden?

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De log laat duidelijk zien dat er signaalproblemen waren van 17:06 tot 17:12. Om 17:06 mislukte het ranging-proces naar het CMTS (router bij Ziggo), m.a.w. het modem kon geen verbinding naar 'buiten' opbouwen. Om 17:12 is er instabiliteit in de downstream zichtbaar. De T4 timeout geeft aan dat er gedurende 30 seconden geen communicatie naar het CMTS mogelijk was, dit resulteerde in het opnieuw opstarten van de tuner en daardoor het modem zelf, waarna de verbinding was hersteld.

 

Het is aannemelijk dat het dagelijks opnieuw opstarten van het modem door deze instabiliteit in het signaal wordt veroorzaakt. Hopelijk lost het plaatsen van een AOP dit op, anders is verder onderzoek nodig.

 

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo en het plaatsen hiervan is kosteloos. Het benodigde aansluitmateriaal wordt daarbij uit coulance kosteloos geplaatst, is mijn ervaring.

Bekijk in context

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Meindert 

De monteur is langsgeweest en heeft de vervangingen uitgevoerd. Hij had van te voren al het signaal gecontroleerd en daarbij heeft hij geen bijzonderheden waargenomen. Het herstart probleem heb ik al een tijdje niet meer gehad. I.i.g. ben ik nu up to date betreft de hardware. Nog bedankt voor de support;)!

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Weet je zeker dat er zich geen AOP en/of groene buitenkabel bevindt in meterkast?

 

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Er komen geen groene kabels mijn appartement in. Verder is er geen AOP aanwezig. De coax kabel komt mijn woonkamer in vanuit het appartement onder mij. De downstream- en upstreamwaarden zijn toegevoegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De downstream en upstream zien er beide goed uit. Mogelijk werd het opnieuw opstarten van het modem veroorzaakt door een ander probleem. Zou je ook de gegevens op het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen? Daaruit kan meestal de oorzaak worden gehaald.

 

Blijkbaar is de buitenkabel verlengd met binnenkabel. De VQ1002 is een verouderde splitter en moet vervangen worden door een btv 01-SET/UPC of TRISZ-DG300. Het laatste type kan direct op de witte kabel worden geplaatst. Op het AOP kan vervolgens een POA-01-B worden geplaatst waarop je modem en decoder kunt aansluiten. Voor het modem is een IEC/F-kabel groen/rood nodig. De monteur kan dit alles regelen.

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hierbij de gegevens van de netwerk historie:

cphu_0-1644959416944.png

Betreft de vervanging van de oude splitter met een AOP, nieuwe splitter en bijbehorende coax kabel, valt dit werk binnen de scope van Ziggo en is het daarmee kosteloos? Of valt dit onder additionele werk waarvoor betaald moet worden?



tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De log laat duidelijk zien dat er signaalproblemen waren van 17:06 tot 17:12. Om 17:06 mislukte het ranging-proces naar het CMTS (router bij Ziggo), m.a.w. het modem kon geen verbinding naar 'buiten' opbouwen. Om 17:12 is er instabiliteit in de downstream zichtbaar. De T4 timeout geeft aan dat er gedurende 30 seconden geen communicatie naar het CMTS mogelijk was, dit resulteerde in het opnieuw opstarten van de tuner en daardoor het modem zelf, waarna de verbinding was hersteld.

 

Het is aannemelijk dat het dagelijks opnieuw opstarten van het modem door deze instabiliteit in het signaal wordt veroorzaakt. Hopelijk lost het plaatsen van een AOP dit op, anders is verder onderzoek nodig.

 

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo en het plaatsen hiervan is kosteloos. Het benodigde aansluitmateriaal wordt daarbij uit coulance kosteloos geplaatst, is mijn ervaring.

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hartstikke bedankt voor jouw snelle en uitgebreide reacties op mijn topic! Ik hoop dat met de vervanging het probleem wordt opgelost. Wanneer de vervanging is uitgevoerd zal ik de netwerkhistorie ook in de gaten houden.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @cphu! Een warm welkom op de Ziggo Community! 

Erg balen dat je problemen ervaart met je internet verbinding 😞 Goed dat je hier aan de bel hebt getrokken en dat de leden je al hebben geholpen! 
Heb je zelf al een afspraak gemaakt voor het vervangen van de AOP? Anders zal ik die afspraak voor je maken. Hiervoor mag je je postcode en huisnummer in je Community profiel verwerken, zodat ik alles erbij kan pakken! 

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi @Maud,

 

Er staat al een afspraak gepland met een monteur, maar bij het maken van die afspraak ging het alleen om het testen van het signaal. Heeft de monteur standaard alle benodigheden voor het aanbrengen van de AOP en het aanbrengen van de nieuwe splitter en bijbehorende coax kabel? Of moet hiervoor de afspraak aangepast worden?

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Ah super! Ik zie dat er inderdaad een afspraak staat ingepland. Deze monteur kan inderdaad ook de AOP + binnenhuisbekabeling aanpassen! Dus dat komt goed. We horen graag hoe de afspraak is gegaan en of het probleem is opgelost! 

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Top, bedankt voor de reply.

Een Ziggo medewerker heeft net telefonisch  contact met mij opgenomen. Ik heb nogmaals het probleem beschreven betreft de herstart van de modem. Hij heeft aangegeven dat dit probleem bij Ziggo bekend is en dat er aan een oplossing wordt gewerkt die op landelijke schaal uitgevoerd moet worden. Ik zal i.i.g. een update geven betreft de vervanging na het bezoek van de monteur.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@cphu, Hoe is de afspraak met de monteur gegaan? Is het probleem verholpen? 

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Helaas  heb ik de monteur gemist door een defect in het intercomsysteem van het gebouw. Ik moet nog een nieuw afspraak inplannen. Het is me trouwens wel opgevallen dat het probleem met de modem is afgenomen sinds dat ik de topic heb gestart.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

@cphu wat zonde! Kan ik je helpen een nieuwe afspraak in te plannen of wil je graag afwachten omdat het probleem afgenomen lijkt te zijn? 

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Madelon Er kan weer een nieuw afspraak ingepland worden betreft het aanbrengen van de AOP, de vervanging van de splitter en het testen van het signaal. Graag wil ik met jou een nieuwe afspraak inplannen 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @cphu , fijn dat we een nieuwe afspraak mogen inplannen voor je. 
Ik heb een nieuwe werkbon aangemaakt. Je krijgt straks van mij een mail hierover.
Komt het gekozen tijdstip niet uit? Dan kun je eenvoudig deze afspraak verzetten via je eigen MijnZiggo app. 
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? 

cphu
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Meindert 

De monteur is langsgeweest en heeft de vervangingen uitgevoerd. Hij had van te voren al het signaal gecontroleerd en daarbij heeft hij geen bijzonderheden waargenomen. Het herstart probleem heb ik al een tijdje niet meer gehad. I.i.g. ben ik nu up to date betreft de hardware. Nog bedankt voor de support;)!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic