1
Vraag
2
Reacties
nielsvdc

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Connect Box poortfilter geen geldig IP-adres

Ik heb pasgeleden een nieuwe witte Ziggo Connect Box gekregen. Ik merk nu dat wanneer ik een IPv4 poortfilter toe wil voegen, dat dit niet lijkt te werken op een andere reeks dan 192.168.1.0/24. Mijn thuisnetwerk heeft reeks 192.168.4.0/24 via de DHCP van de Connect Box. Wanneer ik een poortfilter wil toevoegen naar een intern IP-adres, dan krijg ik de melding "geen geldig IP-adres". Wanneer ik een 192.168.1 adres toevoeg, dan wordt wordt de poortfilter wel toegepast. Dit lijkt me een bug in de software van de Connect Box.

 

Hardware versie: 5.01

Software versie: CH7465LG-NCIP-6.15.32p3-NOSH

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
nielsvdc
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb inmiddels uitgevonden wat het probleem was. Poortfiltering in de Ziggo modem is alleen bedoelt om intern verkeerd naar een ander netwerk te blokkeren of toe te staan. Hierdoor kun je geen IP-adres van de eigen reeks invullen, maar wel van andere reeksen.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De Connect box kan in de basis alleen 192.168.178.XXX ingesteld hebben.

 

Als de software op je modem een andere configuratie heeft gehad van een Ziggo moderator is 192.168.XXX.XXX mogelijk met de juiste mogelijkheden.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@BertInteressant wat je daar zegt. Is dat zo?  Dat speciale software in omloop is om de DHCP range te kunnen wijzigen?

nielsvdc
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Er is geen moderator aan te pas gekomen. Ik heb gewoon de DHCP instellingen aangepast. Zie plaatje 1.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@nielsvdc  schreef:

Er is geen moderator aan te pas gekomen. Ik heb gewoon de DHCP instellingen aangepast. Zie plaatje 1.


Dat kun je mogelijk wel met bepaalde IP adressen, maar dan gaat het verder mis, zoals je ervaart.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@efok er wordt door een moderator een verzoek ingediend bij InHome Engineering om dit mogelijk te makem door wat aan te passen in de modem firmware 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Hoe moet je dat als argeloze gebruiker nou te weten komen? Er per ongeluk op dit forum achter komen?

Ik blijf vinden dat Ziggo helderder moet zijn over dit soort zaken. Net als welke poorten worden geblokkeerd. Net als wanneer kun je een Ubee modem krijgen,waarom is dit geen standaard kleuze voor klanten. Net als dat de optie tot bridgen bestaat. Zet het op je site. Wees transparant.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik ben het helemaal met je eens dat ziggo niet erg goed is in communicatie , daar kan ik als mede klant helaas niks aan doen. ik zie het als mijn doel om de klanten zo goed mogelijk te helpen met wat ik kan 😉

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@efok "Net als wanneer kun je een Ubee modem krijgen,waarom is dit geen standaard kleuze voor klanten."

Omdat het een standaard zakelijk modem is en alleen in uitzonderlijke gevallen aan consumenten in bruikleen wordt gegeven als workaround bij bepaalde problemen en na onderzoek of er geen andere oorzaak is van de problemen, want dat komt ook met regelmaat voorbij.

 

"Net als dat de optie tot bridgen bestaat. Zet het op je site. Wees transparant."

Dat zou bij ieder modem op de pagina moeten staan als mogelijkheid.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Omdat het een standaard zakelijk modem is en alleen in uitzonderlijke gevallen aan consumenten in bruikleen wordt gegeven als workaround bij bepaalde problemen en na onderzoek of er geen andere oorzaak is van de problemen, want dat komt ook met regelmaat voorbij.

 

 

We raken offtopic, maar wat is een "zakelijk" modem in vredesnaam. Het is gewoon een docsis 3.1 compatibel modem/router zonder wifi. Prima keuze voor een aanzienlijk deel van de consumenten. En stabieler. Je betaalt genoeg om hier aanspraak op te mogen maken als consument lijkt me. Maar Ziggo verstopt deze optie opeen forum. Ik heb moeite met dat beleid.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@efok Ziggo maakt zelf de afweging wat als eenvoudig standaard modem aan consumenten geleverd wordt en welk complexer modem, met meer mogelijkheden aan zakelijke klanten wordt gegeven.

 

"Maar Ziggo verstopt deze optie opeen forum."

Het is geen keuzeoptie, het is een modem wat alleen in uitzonderlijke gevallen aan consumenten in bruikleen wordt gegeven als workaround bij bepaalde problemen en na onderzoek of er geen andere oorzaak is van de problemen en dat zie ik de standaard helpdesk niet uitvoeren.

 

Als er straks ook een consumenten modem is, die niet hetzelfde probleem heeft als de Connect boxen, dan verwacht ik, dat de Ubee niet meer te verkrijgen is als consument.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

De ubee is  helemaal niet "complexer". Er is ook niks "zakelijks" aan. Misschien is hij duurder in aanschaf, in vergelijken met de deal die Liberty Global heeft gemaakt door miljoenen connectboxen te laten fabriceren, ondanks vooraf bekende bugs. De onderliggende docsis 3.0/3.1 infrastructuur is ook precies gelijk vor zakelijk en consumenten.
Een nieuw consumenten modem zit vast net zo dicht getimmerd. Dat is gewoon beleid. Ziggo moet zijn power-users niet vergeten,en zich niet by default horen te bemoeien met configuratie van een thuisnetwerk achter het modem. Maar de werkelijkheid is anders......

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@efok "Ziggo moet zijn power-users niet vergeten,en zich niet by default horen te bemoeien met configuratie van een thuisnetwerk achter het modem."

 

Ziggo heeft gekozen voor de consumentenmarkt met modems waar 95% van de klanten voldoende aan hebben, voor de overige 5% is er bridge of een eigen modem.

nielsvdc
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb inmiddels uitgevonden wat het probleem was. Poortfiltering in de Ziggo modem is alleen bedoelt om intern verkeerd naar een ander netwerk te blokkeren of toe te staan. Hierdoor kun je geen IP-adres van de eigen reeks invullen, maar wel van andere reeksen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic