Hallo,
Ik heb recent van Ziggo een nieuw modem ontvangen (de Connect Box). Ik heb met dit nieuwe modem het probleem dat deze zich op willekeurige momenten zonder reden herstart, waardoor enkele minuten de internetverbinding wegvalt. Dit gebeurt meerdere keren per dag.
Ik draai thuis een server (alles legaal, geen rare dingen) die redelijk wat netwerkverkeer genereert, maar ik blijf wat betreft up en download ruim binnen de limieten van mijn abo. Dit gaf in het verleden geen problemen met het modem van Ziggo dat ik hiervoor gebruikte.
De webinterface van het modem is extreem traag en reageert in de meeste gevallen praktisch niet. Ik moet iets van tien keer proberen om bij de netwerk status te komen voordat de pagina wil laden, wat me het vermoeden geeft dat het modem het ergens moeite mee heeft. (tenzij dit normaal is natuurlijk)
Het modem was aangesloten achter een splitter en wat andere verouderde aansluitpunten, maar ik heb het recent verplaatst en direkt aangesloten op de groene kabel die mijn huis binnenkomt. Ik heb toen gemerkt dat de signaalsterkte wat omhoog is gegaan maar dit heeft het probleem niet verholpen.
Ik heb met iemand van Ziggo gesproken, die heeft een vervangend modem opgestuurd (ook een Connect Box, zelfde model). Het nieuwe modem heeft precies hetzelfde probleem.
Modem zit aangesloten op een dezelfde stekkerdoos als het vorige modem, en er zit ook andere apparatuur op deze aansluiting. Het lijkt niet een probleem te zijn met de stroomaansluiting.
In de logs van het modem zie ik niks terug waarom het modem herstart. De laatste herstart was rond 13:04:00, en de eerste log is van 13:05:35 over de TLV-11, welke altijd verschijnt als ik het modem herstart.
Kort samengevat:
- Sinds ik een Connect Box heb herstart deze meerdere keren per dag zonder reden
- Modem gedraaid in Router en Bride mode, beide hetzelfde probleem
- Modem meerdere keren gereset naar factory, heeft niet geholpen
- Geprobeerd het modem recht op de kabel te plaatsen, heeft niet geholpen
- Modem vervangen door ander apparaat (zelfde model), heeft niet geholpen
Hopelijk weet iemand wat er aan de hand kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Goffert van Gool
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ik heb nu inmiddels ruim een week het Giga modem van Ziggo, en het probleem is volledig verholpen. Het ligt echt aan het modem dat Ziggo levert bij een normaal abonnement.
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat Ziggo bij een normaal (niet-giga) abonnement een modem levert dat niet in staat is om ook maar de helft van de netwerksnelheid te leveren die bij het abonnement beloofd wordt. Ik heb nu een duurder abonnement moeten afnemen om een modem te krijgen dat de beloofde snelheden wel kan leveren. Het meest belachelijk is dat mijn oude modem gewoon werkte, en dat Ziggo mij verplichtte over te stappen naar een nieuw modem wat slechter presteert.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De log meldt signaalonderbrekingen (SYNC timing failure) en kanaaluitval in de downstream (RCS partial service).
direkt aangesloten op de groene kabel die mijn huis binnenkomt
Dat klinkt alsof er geen AOP (hoofdaansluiting) aanwezig is, hiervoor zou een monteursafspraak noodzakelijk zijn.
Er zat wel een en ander aan bekabeling tussen, hierbij was het probleem ook aanwezig. Dit is wel allemaal verouderd spul, dus het kan zijn dat het probleem hier aan lag. Dit is wat ik heb weggehaald:
De groene stamkabel was aangesloten op een van de pootjes van de splitter rechtsbovenin. De splitter links zat op de wandcontactdoos onder.
Als er een monteur moet komen, hoe kan ik dat regelen?
Dit aansluitmateriaal is inderdaad allemaal verouderd, twee overbodige splitters. Er is duidelijk geen AOP aanwezig, dit moet door een monteur geplaatst worden (meterkast: TRISZ-DG300 of woonkamer: btv 01-SET).
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.
Wat ik vreemd vind is dat de aansluiting verder niet is veranderd, en met het oude modem (Technicolor 7200) had ik jarenlang geen enkel probleem. Is het zo dat de Connect Box minder goed om kan gaan met een slechtere aansluiting dan de Technicolor 7200?
Het SmartWifi modem stelt hogere eisen aan het signaal, voornamelijk omdat 24 i.p.v. 8 downstream-kanalen worden gekoppeld.
Ik heb telefonisch contact opgenomen met Ziggo, en er komt binnen een paar dagen een monteur langs om een AOP te plaatsen. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost. 🙂
Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Ik heb inmiddels nog wat extra datapunten
Probleem:
- De connect box herstart zichzelf meerdere keren per dag op willekeurige momenten
Geprobeerd:
- Connect Box vervangen door ander exemplaar
- Nieuw AOP installeren door Ziggo
- Connect Box direkt aangesloten op AOP met nieuwe kabel
Als ik mijn thuisserver uit zet is het probleem verholpen. Het ligt dus aan het dataverkeer dat door mijn server wordt gegenereerd.
- De belasting van de server is rond de 5Mb/s up en down, wat ruim onder mijn datalimiet zit
- Ik had geen problemen met mijn vorige modem (de Technicolor) met vergelijkbare belasting
- De server heeft tijdelijk op een andere locatie gestaan, ook met internet van Ziggo, met een oud Ubee modem van UPC, en hier waren ook geen problemen
De enige conclusie die ik kan trekken is dat de nieuwe Connect Box van Ziggo op een of andere manier niet in staat is om het dataverkeer van mijn server te verwerken.
Vanaf Juli krijg ik giga internet, en krijg ik als het goed is de Giga Connect Box. misschien dat die het probleem niet heeft, ik zal dit topic tegen die tijd updaten.
Het lijkt erop dat je tegen de beperkingen van de Puma 6-chipset aanloopt. Bij Internet Giga ontvang je inderdaad een SmartWifi modem Giga, welke over de (snellere) Puma 7-chipset beschikt.
Je kunt deze instellingen doorvoeren, deze hebben mogelijk een positief effect. Een UBC1318ZG is een optie als je onverhoopt problemen blijft ervaren.
Hoe zien de downstream en upstream er op dit moment uit?
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 666000000 | 7.5 | 40 | 256 qam | 9 |
2 | 674000000 | 7.5 | 40 | 256 qam | 10 |
3 | 682000000 | 7.5 | 38 | 256 qam | 11 |
4 | 690000000 | 7.3 | 40 | 256 qam | 12 |
5 | 698000000 | 6.9 | 38 | 256 qam | 13 |
6 | 706000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 14 |
7 | 714000000 | 6 | 38 | 256 qam | 15 |
8 | 722000000 | 5.9 | 38 | 256 qam | 16 |
9 | 730000000 | 5.9 | 40 | 256 qam | 17 |
10 | 738000000 | 5.8 | 38 | 256 qam | 18 |
11 | 746000000 | 5.5 | 38 | 256 qam | 19 |
12 | 754000000 | 5.4 | 38 | 256 qam | 20 |
13 | 762000000 | 5.1 | 38 | 256 qam | 21 |
14 | 770000000 | 4.4 | 38 | 256 qam | 22 |
15 | 778000000 | 4 | 38 | 256 qam | 23 |
16 | 786000000 | 4 | 38 | 256 qam | 24 |
17 | 794000000 | 4 | 38 | 256 qam | 25 |
18 | 802000000 | 4 | 38 | 256 qam | 26 |
19 | 810000000 | 4 | 38 | 256 qam | 27 |
20 | 818000000 | 3.7 | 38 | 256 qam | 28 |
21 | 826000000 | 3.7 | 37 | 256 qam | 29 |
22 | 834000000 | 3.4 | 38 | 256 qam | 30 |
23 | 842000000 | 3 | 38 | 256 qam | 31 |
24 | 850000000 | 2.5 | 37 | 256 qam | 32 |
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 | Locked | 40.3 | 21 | 0 |
2 | Locked | 40.3 | 29 | 0 |
3 | Locked | 38.9 | 11 | 0 |
4 | Locked | 40.3 | 8 | 0 |
5 | Locked | 38.6 | 13 | 8 |
6 | Locked | 38.9 | 13 | 0 |
7 | Locked | 38.9 | 15 | 0 |
8 | Locked | 38.9 | 23 | 0 |
9 | Locked | 40.3 | 26 | 0 |
10 | Locked | 38.9 | 26 | 0 |
11 | Locked | 38.6 | 34 | 0 |
12 | Locked | 38.9 | 25 | 0 |
13 | Locked | 38.6 | 14 | 0 |
14 | Locked | 38.9 | 20 | 0 |
15 | Locked | 38.9 | 24 | 0 |
16 | Locked | 38.9 | 28 | 0 |
17 | Locked | 38.6 | 24 | 0 |
18 | Locked | 38.6 | 13 | 0 |
19 | Locked | 38.9 | 21 | 0 |
20 | Locked | 38.6 | 37 | 0 |
21 | Locked | 37.6 | 25 | 0 |
22 | Locked | 38.6 | 45 | 0 |
23 | Locked | 38.6 | 34 | 11 |
24 | Locked | 37.6 | 64 | 0 |
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 38399979 | 37.8 | 5120 | 64 qam | 4 |
2 | 28600000 | 37.8 | 2560 | 64 qam | 6 |
3 | 31800000 | 37.8 | 2560 | 64 qam | 5 |
4 | 45200000 | 37.8 | 5120 | 64 qam | 3 |
5 | 52000000 | 39.3 | 5120 | 64 qam | 2 |
6 | 58800000 | 39.3 | 5120 | 64 qam | 1 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | ATDMA | 0 | 0 | 1 | 0 |
Ik vind het wel raar dat Ziggo een nieuwe generatie modems uitstuurt die blijkbaar hardware hebben die qua performance beduidend minder zijn dan oudere generaties. De webinterface van het nieuwe modem is ook echt niet vooruit te trekken. 90% van de tijd krijg je connection timed out errors, en als je er een keer door komt duurt het laden van een pagina minstens een minuut.
Hoi @Ruphin,
Jammer dat de wisseling van je modem deze problemen met zich mee brengt. Goed dat er een monteur is geweest maar dat lost je probleem nog niet op begrijp ik. Heb je de instellingen die @tobiastheebe deelde nog kunnen testen? Ik zie dat er ook nog netwerkonderhoud is geweest bij je in de buurt deze week. Merk je daarin ook nog verschil?
Ik heb nu inmiddels ruim een week het Giga modem van Ziggo, en het probleem is volledig verholpen. Het ligt echt aan het modem dat Ziggo levert bij een normaal abonnement.
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat Ziggo bij een normaal (niet-giga) abonnement een modem levert dat niet in staat is om ook maar de helft van de netwerksnelheid te leveren die bij het abonnement beloofd wordt. Ik heb nu een duurder abonnement moeten afnemen om een modem te krijgen dat de beloofde snelheden wel kan leveren. Het meest belachelijk is dat mijn oude modem gewoon werkte, en dat Ziggo mij verplichtte over te stappen naar een nieuw modem wat slechter presteert.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.