1
Vraag
2
Reacties
Ruphin

Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Connect Box modem herstart willekeurig

Hallo,

 

Ik heb recent van Ziggo een nieuw modem ontvangen (de Connect Box). Ik heb met dit nieuwe modem het probleem dat deze zich op willekeurige momenten zonder reden herstart, waardoor enkele minuten de internetverbinding wegvalt. Dit gebeurt meerdere keren per dag.

 

Ik draai thuis een server (alles legaal, geen rare dingen) die redelijk wat netwerkverkeer genereert, maar ik blijf wat betreft up en download ruim binnen de limieten van mijn abo. Dit gaf in het verleden geen problemen met het modem van Ziggo dat ik hiervoor gebruikte.

 

De webinterface van het modem is extreem traag en reageert in de meeste gevallen praktisch niet. Ik moet iets van tien keer proberen om bij de netwerk status te komen voordat de pagina wil laden, wat me het vermoeden geeft dat het modem het ergens moeite mee heeft. (tenzij dit normaal is natuurlijk)

 

Het modem was aangesloten achter een splitter en wat andere verouderde aansluitpunten, maar ik heb het recent verplaatst en direkt aangesloten op de groene kabel die mijn huis binnenkomt. Ik heb toen gemerkt dat de signaalsterkte wat omhoog is gegaan maar dit heeft het probleem niet verholpen.

 

Ik heb met iemand van Ziggo gesproken, die heeft een vervangend modem opgestuurd (ook een Connect Box, zelfde model). Het nieuwe modem heeft precies hetzelfde probleem.

 

Modem zit aangesloten op een dezelfde stekkerdoos als het vorige modem, en er zit ook andere apparatuur op deze aansluiting. Het lijkt niet een probleem te zijn met de stroomaansluiting.

 

In de logs van het modem zie ik niks terug waarom het modem herstart. De laatste herstart was rond 13:04:00, en de eerste log is van 13:05:35 over de TLV-11, welke altijd verschijnt als ik het modem herstart.

 

 

Kort samengevat:

- Sinds ik een Connect Box heb herstart deze meerdere keren per dag zonder reden

- Modem gedraaid in Router en Bride mode, beide hetzelfde probleem

- Modem meerdere keren gereset naar factory, heeft niet geholpen

- Geprobeerd het modem recht op de kabel te plaatsen, heeft niet geholpen

- Modem vervangen door ander apparaat (zelfde model), heeft niet geholpen

 

Hopelijk weet iemand wat er aan de hand kan zijn.

 

Met vriendelijke groet,

Goffert van Gool

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ruphin
topicstarter
Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nu inmiddels ruim een week het Giga modem van Ziggo, en het probleem is volledig verholpen. Het ligt echt aan het modem dat Ziggo levert bij een normaal abonnement.

 

Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat Ziggo bij een normaal (niet-giga) abonnement een modem levert dat niet in staat is om ook maar de helft van de netwerksnelheid te leveren die bij het abonnement beloofd wordt. Ik heb nu een duurder abonnement moeten afnemen om een modem te krijgen dat de beloofde snelheden wel kan leveren. Het meest belachelijk is dat mijn oude modem gewoon werkte, en dat Ziggo mij verplichtte over te stappen naar een nieuw modem wat slechter presteert.

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12234Posts
  • 747Oplossingen
  • 4698Likes

De log meldt signaalonderbrekingen (SYNC timing failure) en kanaaluitval in de downstream (RCS partial service).

 


direkt aangesloten op de groene kabel die mijn huis binnenkomt

Dat klinkt alsof er geen AOP (hoofdaansluiting) aanwezig is, hiervoor zou een monteursafspraak noodzakelijk zijn.

Ruphin
topicstarter
Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Er zat wel een en ander aan bekabeling tussen, hierbij was het probleem ook aanwezig. Dit is wel allemaal verouderd spul, dus het kan zijn dat het probleem hier aan lag. Dit is wat ik heb weggehaald: 

IMG_20220611_171525.jpg

 

De groene stamkabel was aangesloten op een van de pootjes van de splitter rechtsbovenin. De splitter links zat op de wandcontactdoos onder.

 

Als er een monteur moet komen, hoe kan ik dat regelen?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12234Posts
  • 747Oplossingen
  • 4698Likes

Dit aansluitmateriaal is inderdaad allemaal verouderd, twee overbodige splitters. Er is duidelijk geen AOP aanwezig, dit moet door een monteur geplaatst worden (meterkast: TRISZ-DG300 of woonkamer: btv 01-SET).

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Ruphin
topicstarter
Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Wat ik vreemd vind is dat de aansluiting verder niet is veranderd, en met het oude modem (Technicolor 7200) had ik jarenlang geen enkel probleem. Is het zo dat de Connect Box minder goed om kan gaan met een slechtere aansluiting dan de Technicolor 7200?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12234Posts
  • 747Oplossingen
  • 4698Likes

Het SmartWifi modem stelt hogere eisen aan het signaal, voornamelijk omdat 24 i.p.v. 8 downstream-kanalen worden gekoppeld.

Ruphin
topicstarter
Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb telefonisch contact opgenomen met Ziggo, en er komt binnen een paar dagen een monteur langs om een AOP te plaatsen. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost. 🙂

Ruphin
topicstarter
Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Ik heb inmiddels nog wat extra datapunten

 

Probleem:

- De connect box herstart zichzelf meerdere keren per dag op willekeurige momenten

 

Geprobeerd:

- Connect Box vervangen door ander exemplaar

- Nieuw AOP installeren door Ziggo

- Connect Box direkt aangesloten op AOP met nieuwe kabel

 

Als ik mijn thuisserver uit zet is het probleem verholpen. Het ligt dus aan het dataverkeer dat door mijn server wordt gegenereerd.

 

- De belasting van de server is rond de 5Mb/s up en down, wat ruim onder mijn datalimiet zit

- Ik had geen problemen met mijn vorige modem (de Technicolor) met vergelijkbare belasting

- De server heeft tijdelijk op een andere locatie gestaan, ook met internet van Ziggo, met een oud Ubee modem van UPC, en hier waren ook geen problemen

 

De enige conclusie die ik kan trekken is dat de nieuwe Connect Box van Ziggo op een of andere manier niet in staat is om het dataverkeer van mijn server te verwerken.

 

Vanaf Juli krijg ik giga internet, en krijg ik als het goed is de Giga Connect Box. misschien dat die het probleem niet heeft, ik zal dit topic tegen die tijd updaten.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12234Posts
  • 747Oplossingen
  • 4698Likes

Het lijkt erop dat je tegen de beperkingen van de Puma 6-chipset aanloopt. Bij Internet Giga ontvang je inderdaad een SmartWifi modem Giga, welke over de (snellere) Puma 7-chipset beschikt.

 

Je kunt deze instellingen doorvoeren, deze hebben mogelijk een positief effect. Een UBC1318ZG is een optie als je onverhoopt problemen blijft ervaren.

 

Hoe zien de downstream en upstream er op dit moment uit?

Ruphin
topicstarter
Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16660000007.540256 qam9
26740000007.540256 qam10
36820000007.538256 qam11
46900000007.340256 qam12
56980000006.938256 qam13
67060000006.538256 qam14
7714000000638256 qam15
87220000005.938256 qam16
97300000005.940256 qam17
107380000005.838256 qam18
117460000005.538256 qam19
127540000005.438256 qam20
137620000005.138256 qam21
147700000004.438256 qam22
15778000000438256 qam23
16786000000438256 qam24
17794000000438256 qam25
18802000000438256 qam26
19810000000438256 qam27
208180000003.738256 qam28
218260000003.737256 qam29
228340000003.438256 qam30
23842000000338256 qam31
248500000002.537256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.3210
2Locked40.3290
3Locked38.9110
4Locked40.380
5Locked38.6138
6Locked38.9130
7Locked38.9150
8Locked38.9230
9Locked40.3260
10Locked38.9260
11Locked38.6340
12Locked38.9250
13Locked38.6140
14Locked38.9200
15Locked38.9240
16Locked38.9280
17Locked38.6240
18Locked38.6130
19Locked38.9210
20Locked38.6370
21Locked37.6250
22Locked38.6450
23Locked38.63411
24Locked37.6640

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13839997937.8512064 qam4
22860000037.8256064 qam6
33180000037.8256064 qam5
44520000037.8512064 qam3
55200000039.3512064 qam2
65880000039.3512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000
5ATDMA0000
6ATDMA0010

 

Ik vind het wel raar dat Ziggo een nieuwe generatie modems uitstuurt die blijkbaar hardware hebben die qua performance beduidend minder zijn dan oudere generaties. De webinterface van het nieuwe modem is ook echt niet vooruit te trekken. 90% van de tijd krijg je connection timed out errors, en als je er een keer door komt duurt het laden van een pagina minstens een minuut.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 3195Posts
  • 280Oplossingen
  • 531Likes

Hoi @Ruphin

Jammer dat de wisseling van je modem deze problemen met zich mee brengt. Goed dat er een monteur is geweest maar dat lost je probleem nog niet op begrijp ik. Heb je de instellingen die @tobiastheebe deelde nog kunnen testen? Ik zie dat er ook nog netwerkonderhoud is geweest bij je in de buurt deze week. Merk je daarin ook nog verschil?

Ruphin
topicstarter
Raadgever
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nu inmiddels ruim een week het Giga modem van Ziggo, en het probleem is volledig verholpen. Het ligt echt aan het modem dat Ziggo levert bij een normaal abonnement.

 

Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat Ziggo bij een normaal (niet-giga) abonnement een modem levert dat niet in staat is om ook maar de helft van de netwerksnelheid te leveren die bij het abonnement beloofd wordt. Ik heb nu een duurder abonnement moeten afnemen om een modem te krijgen dat de beloofde snelheden wel kan leveren. Het meest belachelijk is dat mijn oude modem gewoon werkte, en dat Ziggo mij verplichtte over te stappen naar een nieuw modem wat slechter presteert.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.