Door werkzaamheden in de straat is de stroom gisteren heel even weggevallen. Sindsdien is de Connect Box bezig met het spelen van DHCP server. Daardoor krijgen apparaten in mijn netwerk een IP adres waar ze verder niets mee kunnen.
Normaliter heb ik apparaten in de reeks 192.168.1.x staan. Apparaten die, ondanks een wifi verbinding, geen internet hebben, staan ineens in de reeks 192.168.100.x. Een Rogue DHCP tooltje van Microsoft levert inderdaad op dat ik nu twee DHCP servers in mijn netwerk heb.
De web interface 192.168.100.1 levert mij een welkomsscherm van de Connect Box op. Na contact met de klantenservice is die even op 'normaal' gezet en daarna weer terug op 'bridge'. Mijn router krijgt nu inderdaad weer het externe IP adres toegewezen... echter blijft 192.168.100.1 ook IP adressen uitdelen op mijn netwerk.
Ga ik nu opnieuw naar de web interface op dat adres, kom ik terecht op een 'Pace' Cable Modem Parameters pagina die ergens in blijft hangen.
Er zijn geen instellingen die ik aan kan passen, maar ondertussen werkt een groot deel van de apparaten in mijn netwerk niet naar behoren.
Uiteraard is het modem ook al eens volledig gereset, router herstart, IP lease weggegooid en opnieuw aangevraagd etc. Geen succes. Kan ik nog meer doen, of is dit echt een uitdaging voor Ziggo?
Alvast dank voor de hulp!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het lijkt erop dat je een UPC Mediabox HD (welke geen uitgaande verbinding kan opbouwen) via ethernet hebt verbonden met (een switch achter) jouw router, gezien de webinterface van Pace, verwijder de resp. UTP-kabel.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Heb je de resetknop achterop al een keer 30 seconden ingedrukt gehouden?
Even voor de zekerheid.
Heb je een netwerkkabel tussen je modem en je Mediabox XL?
Zo ja, haal die er dan tussenuit, dit kan allerlei problemen veroorzaken.
Het lijkt erop dat je een UPC Mediabox HD (welke geen uitgaande verbinding kan opbouwen) via ethernet hebt verbonden met (een switch achter) jouw router, gezien de webinterface van Pace, verwijder de resp. UTP-kabel.
Dat lijkt de boosdoener geweest te zijn! Wel vreemd, want die kabel zit er al heel lang in. Had door de Pace interface initieel ook al dat kastje een reset gegeven, maar dat hielp niet. Daarna kreeg ik de Connect Box interface op dat adres, vandaar mijn aanname dat het dan toch het modem geweest moest zijn.
Een aantal apparaten opnieuw een IP adres op laten halen, dat lijkt allemaal weer naar behoren te werken. Driewerf hoera, dank voor de snelle reacties! 👍
Ben nog wel benieuwd waarom dit nu ineens een probleem was, heb dat ding nog nooit IP adressen uit zien geven 🤔
Fijn om te lezen dat het probleem is opgelost.
Door de reset van UPC Mediabox HD waren de webserver en DHCP-server daarvan tijdelijk niet meer actief, waardoor verzoeken naar 192.168.100.1 weer werden beantwoord door de webinterface van de Connectbox, zoals de bedoeling is.
Bij familie is hun UPC Mediabox HD (deze is overigens al meerdere jaren buiten gebruik en vervangen door CI+) ook een periode aangesloten geweest via ethernet op de modemrouter, terwijl dat dus niet de bedoeling is. Ook daar nooit DHCP-conflicten gezien. Mogelijk wordt de DHCP-server pas actief wanneer het ingebouwde DOCSIS 2.0-modem offline is t.b.v. diagnostiek.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.