1
Vraag
2
Reacties
paul1234561

Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Connect Box geeft geen antwoord op DNS queries via IPv4

Herkent iemand het volgende probleem?

 

De DHCP server van de Connect Box geeft als DNS servers:

 

192.168.0.1

2001:730:3e42:1000::53

2001:730:3e42::53

 

Een DNS query naar het IPv4 adres geeft een time-out.

 

nslookup

> server 192.168.0.1

Default server: 192.168.0.1

Address: 192.168.0.1#53

> ziggo.nl

;; connection timed out; no servers could be reached

 

Internet browsen lukt nog wel omdat de DNS resolving via IPv6 wel werkt.

 

nslookup

> ziggo.nl

Server: 2001:730:3e42:1000::53

Address: 2001:730:3e42:1000::53#53

 

Non-authoritative answer:

Name: ziggo.nl

Address: 213.46.237.24

 

dit is natuurlijk wel een probleem voor de devices die geen IPv6 ondersteunen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hallo Maud, het gaat nu prima. De verbinding is overgezet naar IPv4 only en met deze configuratie speelt het probleem niet. Wat mij betreft kan deze "case" gesloten worden. Dank voor jullie support.

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12157Posts
  • 737Oplossingen
  • 4648Likes

De CB beschikt niet over een DNS relay en luistert niet op poort 53. Alleen de DNS-servers van Ziggo zouden daarom moeten worden verspreid via DHCP, dit zijn de servers die de CB zelf toegewezen krijgt op de WAN-interface.

 

Heb je het LAN-subnet verandert naar 192.168.0.0/24? De CB gebruikt namelijk 192.168.178.0/24 met de standaardinstellingen.

paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de snelle reactie. Goed om te weten dat de DB geen DNS relay heeft.

 

Ik heb inderdaad het LAN subnet aangepast. De CB is een nieuwe gateway op een bestaand netwerk. 178.0 wordt reeds gebruikt in een ander VLAN in mijn netwerk.

 

Dit lijkt mij een bug in de software. De CB biedt ook geen mogelijkheid om de DNS resolver (via DHCP) aan te passen. Het enige dat ik nu kan doen, totdat de bug is opgelost, is DHCP uitschakelen en een externe DHCP server activeren.

 

Ik heb internet-only. Enig idee of Ziggo ook andere type modems (het liefst met wat meer netwerk opties) bij dit type abonnent uitlevert?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12157Posts
  • 737Oplossingen
  • 4648Likes

Ik beheer een CH7465 in fUPC, deze heeft een IPv4 Only-profiel en deelt alleen 213.46.228.196 en 62.179.104.196 uit via DHCP.

 

Het is erg vreemd dat de CH7465 het eigen adres (van de switch interface) uitdeelt als DNS-server terwijl deze niet naar DNS lookups luistert. Dit zou zeker een bug in de firmware kunnen zijn. Kun je vermelden welke hardware- en software-versies de CH7465 heeft resp. gebruikt en of deze een DS-Lite- of Full DS-profiel gebruikt? Bij DS-Lite valt het publieke IPv4-adres in subnet 213.127.0.0/17.

 

Als alternatieve modemrouter levert Ziggo de UBC1318ZG, deze wordt echter alleen bij uitzondering toegestuurd. Op de UBC1318 kunnen de via DHCP verspreide DNS-servers wel worden aangepast.

paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De software versie is: 9.1.2109.200

 

Er is een DS-Lite profiel aktief.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12157Posts
  • 737Oplossingen
  • 4648Likes

Zo te zien gebruik jij een Arris CB i.p.v. een Compal CB. Ik ging automatisch van een Compal uit.

paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nogmaals dank voor je hulp tot nu toe.

 

Worden vermoedelijke bugs automatisch door Ziggo medewerkers "opgepakt" in dit forum of moet ik dit issue op een andere manier melden? Via de chat werd ik in eerste instantie doorverwezen naar het forum.

 

By the way:

Normaal web-browsing ging nog wel goed dankzij de IPv6 DNS servers maar het ontbreken van DNS service op 192.168.0.1 gaf spotify problemen in het thuis netwerk. 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12157Posts
  • 737Oplossingen
  • 4648Likes

Ik verwacht dat een moderator dit binnenkort oppakt en eventueel intern uitzet zodat het verder onderzocht kan worden.

Lotte
Community Moderator
Community Moderator
  • 2431Posts
  • 321Oplossingen
  • 805Likes

Goedemorgen @paul1234561, een warm welkom op onze Ziggo Community! Ik kijk heel graag even met je mee. Helaas heb ik geen gegevens, wil je de postcode en huisnummer toevoegen aan je Ziggo Community profiel? 

paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Lotte,

Ik heb mijn profiel aangepast met mijn postcode en huisnummer.

 

vriendelijke groet,

Paul

Lotte
Community Moderator
Community Moderator
  • 2431Posts
  • 321Oplossingen
  • 805Likes

@paul1234561 Dankjewel! Om de situatie te beoordelen, hebben we meer informatie over je netwerk nodig. Kun je ons exact vertellen, wat en hoe het is aangesloten? Dan gaan wij verder kijken. 

paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Op de CB is wireless uitgeschakeld. De wifi wordt door een aparte APs geleverd. Het subnet aan de LAN kant van de CB is 192.168.0.0/24. Na het aanpassen van het subnet op de CB werd het IP-adres van de CB automatisch 192.168.0.1. Dit is ook de default gateway die door de DHCP (op de CB) wordt uitgedeeld. Qua routering naar internet werkt dit prima. Het probleem is dat 192.168.0.1 door de DHCP op de CB wordt uitgegeven als een DNS server. Devices die alleen IPv4 aankunnen hebben hierdoor geen DNS service omdat de CB queries die op dit adres binnenkomen niet doorstuurt naar de Ziggo DNS servers. De devices die wel IPv6 aankunnen sturen hun queries naar de Ziggo DNS servers via IPv6. De antwoorden op deze queries kunnen natuurlijk gewoon IPv4 adressen zijn.

Monica
Community Moderator
Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 263Likes

Dank voor alle info @paul1234561. Ik heb de hulp van mijn collega's ingeschakeld, zij duiken hier voor je in. Het kan zo zijn dat zij met jou contact opnemen maar mocht ik de terugkoppeling ontvangen dan hoor je natuurlijk hier van mij. 

paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik ben gebeld door iemand die het issue nader ging onderzoeken maar dat is al meer dan 2 weken geleden. Zou ik een status-update kunnen krijgen?

Monica
Community Moderator
Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 263Likes

Hey @paul1234561! Ik begreep inderdaad van mijn collega dat hij nog het een en ander ging onderzoeken. Ik heb hem een bericht gestuurd met de vraag of er al meer nieuws is. Zodra ik reactie heb, hoor je van mij! 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 12014Posts
  • 971Oplossingen
  • 4463Likes

Ik heb nog geen update gezien van mijn collega, @paul1234561 . Dus ik ga het nogmaals uitvragen!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 12014Posts
  • 971Oplossingen
  • 4463Likes

Je bent nog niet opnieuw gebeld, @paul1234561, of wel? Ik blijf de collega die hier mee bezig was (die jou gebeld had) vragen om updates, maar krijg vooralsnog niet veel respons. Ik blijf er voor je achteraan gaan hoor!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 12014Posts
  • 971Oplossingen
  • 4463Likes

Ik begrijp dat je inmiddels gebeld bent en het verhaal opgelost is, @paul1234561. Top! Zijn er nog zaken die je hierover hier kwijt wilt of (andere) dingen waarmee we je kunnen helpen? :-). 

paul1234561
topicstarter
Raadgever
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi Lycke, de engineer van jullie heeft het eindelijk kunnen reproduceren en gaat ermee aan de slag. Dank voor jullie support.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 228Oplossingen
  • 417Likes

@paul1234561, Hoe gaat het nu? Heb je nog wat gehoord? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.