1
Vraag
2
Reacties
Longsaloon

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connect Box: Hoe werkt MAC-filtering?

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe de MAC-filtering op de Connect Box werkt (of niet werkt). Ik wil alleen bepaalde apparaten toegang geven toe internet via Geavanceerde instellingen -> Beveiliging -> MAC-filtering.

In de handleiding van de Connect Box is e.e.a. heel onduidelijk.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Voor zover ik weet, werkt MAC filtering voor ethernet op deze modemrouter precies andersom: je kunt alleen een blacklist van MAC-adressen opbouwen c.q. verkeer van/naar internet blokkeren voor specifieke MAC-adressen. Verkeer binnen het LAN zou met deze functie wel mogelijk moeten blijven.

 

Voor Wifi is wel MAC filtering op beide manieren (blacklist en whitelist) mogelijk.

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Voor zover ik weet, werkt MAC filtering voor ethernet op deze modemrouter precies andersom: je kunt alleen een blacklist van MAC-adressen opbouwen c.q. verkeer van/naar internet blokkeren voor specifieke MAC-adressen. Verkeer binnen het LAN zou met deze functie wel mogelijk moeten blijven.

 

Voor Wifi is wel MAC filtering op beide manieren (blacklist en whitelist) mogelijk.

Longsaloon
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank je wel. Wat ik vermoedde is waar.

WimZgg

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bij Geavanceerd->Draadloos-> Beveiliging kan ik kiezen uit: Uitgeschakeld / Toestaan / Blokkeer.

Ik heb 2 telefoons, met MAC adres eindigend op FA en de ander op D6. De FA heb ik bij de Wifi-filterlijst toegevoegd.

Het volgende gebeurd:

- Uitgeschakeld: beide toestellen staan bij de Verbonden apparaten. Volgens verwachting.

- Toestaan: beide toestellen staan bij de Verbonden apparaten. Ik had alleen FA in de lijst verwacht.

- Blokkeer: geen toestellen bij de Verbonden apparaten. Ik had alleen D6 in de lijst verwacht .

 

Hoe kan ik uitsluitend apparaten uit de Wifi filterlijst toelaten ?

 

Is dit 'n bug in de Connect Box ?

Hardware versie : 10
Software versie : 9.1.2109.200

 

Mvg. Wim

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@WimZgg Wat je verwacht zou inderdaad het geval moeten zijn. Helaas kan ik het niet testen, ben op dit moment toevallig wel via een CB verbonden, maar i.t.t. een Arris (TG2492) via een Compal (CH7465) met uitgeschakelde radio's, Wifi verloopt via een los AP.

 

Zou je een screenshot willen plaatsen van de instellingen? MAC-adressen kun je uiteraard (gedeeltelijk) afschermen.

WimZgg

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag tobiastheebe,

Hierbij de schermafdrukken:

Met filtering : Toestaan

Wifi filterlijst is leeg

Connectbox uit en aan gezet

Wel diverse verbonden apparaten

 

WimZgg_0-1641582482573.png

 

WimZgg_2-1641582524646.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Kun je op het apparaat met MAC-adres :FA de verbinding met Wifi verbreken en vervolgens opnieuw verbinden? Dat zou met deze instellingen niet moet lukken.

WimZgg

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Uitzetten van de mobiel met FA en weer aanzetten, komt toch weer in de lijst met verbonden apparaten. Ook andere toestellen komen gewoon, na invullen wachtwoord, in de lijst met verbonden apparaten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik vrees dat ik niet veel meer ideeën meer heb om nog te proberen.

 

Kun je controleren of SmartWifi is ingeschakeld onder 'Draadloos signaal' en zo ja, deze uitschakelen?

WimZgg

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het lijkt erop dat met WPS uit, de MAC filtering wel werkt.

Morgen nog eens goed testen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Goed gevonden, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik adviseer hoe dan ook om WPS uit te schakelen, los van MAC filtering.

WimZgg

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de tip van het Smart Wifi. Hierdoor kwam het idee van de WPS.

Toen deze nog aanstond, was het ook mogelijk om met 'n nieuwe telefoon verbinding te maken, zelfs zonder dat er naar het Wifi wachtwoord werd gevraagd.

Alles werkt weer zoals verwacht 🙂

Nu af en toe controleren of na 'n software update van de ConnectBox de WPS niet ( per ongeluk) wordt aangezet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic