Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Patje75
Level 1

Computer bekabeld aansluiten op modem die in bridge modus staat mogelijk??

Ik heb een connect box die in de bridge modus staat omdat ik net een nieuwe asus 3200 router had gekocht. Ik wil nu de apparatuur die bedraad aangesloten wordt niet op de router, maar op de modem (connect box) aansluiten. Het lijkt alleen niet te werken. Zou dat kunnen komen doordat de modem in de bridge modus staat of stel ik nu een hele domme vraag ? Kan het me haast niet voorstellen omdat ik denk dat de bridge modus alleen met de wifi te maken heeft, maar goed. Ik ben benieuwd.

PS: Ik wil de router op een andere plek gaan plaatsen, waardoor ik de poorten daarop niet meer kan gebruiken voor de bedrade apparatuur.
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
39 Reacties 39
Sjaqie
Level 10
Be rt wrote:
Als je op beide IP adressen tegelijk een downloadtest doet, heb je dan ook de dubbele snelheid van je abonnement?
Zo ja, dan sssssssssssttt en ervan genieten.:relaxed:

Be rt
Nee heb ik niet geprobeerd maar je brengt me op een idee :grinning: Dus als ineens de snelheid van Ziggo instort weet je dat ik bezig ben.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Sjaqie wrote:
Krijg bij aansluiten van mijn laptop op een andere poort met mijn eigen modem nog aangesloten met een werkende internet verbinding op mijn PC, op de Laptop een nieuw IP adres en kan hiermee gewoon alles op het internet geen beperkingen ook zelfde snelheid. Met afgekoppeld modem heb ik geen ip adres opgevraagd.
Ik lees met grote interesse mee, want dit is erg vreemd!

Ik heb hier op kantoor (voormalig Ziggo gebied) onze Arris Connectbox in bridge gezet om dit ook te testen:
- LaptopA op LAN1: internet, IP 92.x.x.x
- LaptopA uit LAN1, in LAN2-4: internet, IP 92.x.x.x (zelfde)
- LaptopB op LAN1-4: geen internet, IP 169.x.x.x

Modem gereset
- LaptopA op LAN1: internet, IP 92.x.x.x (zelfde)
- LaptopB op LAN2-4: geen internet, IP 169.x.x.x

Modem gereset
- LaptopB op LAN1: internet, IP 92.x.x.x (zelfde)
- LaptopA op LAN2-4: geen internet, IP 169.x.x.x

Conclusies:
- Ik constateer inderdaad dat alle LAN poorten bruikbaar zijn als het modem in bridge staat.
- Maar ik krijg geen nieuw extern IP adres als ik twee verschillende apparaten aansluit, alleen het apparaat wat als eerste aangesloten wordt (ongeacht op welke LAN poort) krijgt internettoegang.

Volgende stappen:
- Is er verschil tussen regio? (voormalig Ziggo vs. UPC)
- Is er verschil tussen de verschillende Connectboxen? (Compal vs. Arris)
Edit: Inmiddels ook kunnen testen op Compal Connectbox in voormalig Ziggo gebied, zelfde resultaten als bovenstaand.

Zijn er gebruikers die mijn resultaten kunnen reproduceren en/of de volgende stappen ook kunnen testen?
0 Kudos
DennyW
Level 17
Mark Ziggo wrote:

Ik heb hier op kantoor (voormalig Ziggo gebied) onze Arris Connectbox in bridge gezet om dit ook te testen:
- LaptopA op LAN1: internet, IP 92.x.x.x
- LaptopA uit LAN1, in LAN2-4: internet, IP 92.x.x.x (zelfde)
- LaptopB op LAN1-4: geen internet, IP 169.x.x.x

Modem gereset
- LaptopA op LAN1: internet, IP 92.x.x.x (zelfde)
- LaptopB op LAN2-4: geen internet, IP 169.x.x.x

Modem gereset
- LaptopB op LAN1: internet, IP 92.x.x.x (zelfde)
- LaptopA op LAN2-4: geen internet, IP 169.x.x.x

Mark Ziggo,
169.x.x.x Is m.i. geen bruikbaar IP-adres. Het 169.x.x.x wordt toch door het OS van de computer gegenereerd? Het is een fictief IP-adres dat aangeeft dat er geen geldig adres via DHCP verkregen is.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Goed gezien Denny.
http://packetlife.net/blog/2008/sep/24/169-254-0-0-addresses-explained/
Gr Han
0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
DennyW wrote:
169.x.x.x Is m.i. geen bruikbaar IP-adres. Het 169.x.x.x wordt toch door het OS van de computer gegenereerd? Het is een fictief IP-adres dat aangeeft dat er geen geldig adres via DHCP verkregen is.
Correct, het is een ip wat Windows zelf verzint omdat hij geen adres krijgt. In mijn testopstelling werkt de bridge mode dus zoals bedoeld, waarbij alléén het eerst aangesloten apparaat internettoegang krijgt en de rest wordt genegeerd.

Wel apart dat dit niet alleen op LAN1 maar ook op LAN2/3/4 werkt, dat wist ik nog niet.
0 Kudos
Sjaqie
Level 10
Mark Ziggo
Connectbox Compal in fUPC gebied:
Lan 1 (modem Cisco direct naar PC) ip-adres: 62.xxx.xxx.xx
Lan 2 laptop ip-adres ip-adres: 62.xxx.xxx.xxx

Beide zijn gelijktijdig aangesloten en werken volledig zonder problemen.

Lan 2 ip heeft 3 cijfers i.p.v. Lan 1 2 cijfer op het einde, heb dit vorig jaar al een paar keer getest en kort geleden na werkzaamheden mijn CB zelf weer in bridge moeten zetten maar geen wijzigingen.

Bij vervangen van mijn oude modem naar CB werkte ook uitsluitend Lanport 1 zoals ik al eerder schreef dat ik dit "fenomeen" bij toeval ben tegenkomen bij het her aansluiten van mijn overige apparaten.

Ben benieuwd wat de oorzaak kan zijn.

Heb het nog snel ff opnieuw geprobeerd:
Lan 2, 3 en 4 werken alle drie krijgen nieuw (zelfde) IP adres 62.xxx.xxx.xxx met PC werkend op lan 1 (ongewijzigd IP-adres) via eigen Modem
0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Sjaqie, kun je mij een privébericht sturen met je adres en de specifieke ip-adressen?
0 Kudos
Sjaqie
Level 10
Mark Ziggo wrote:
Sjaqie, kun je mij een privébericht sturen met je adres en de specifieke ip-adressen?

Mark, link privebericht werkt niet, s.v.p. nieuwe
0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Sjaqie wrote:
My bad... Werkt nu wel! (zelfde linkje)
0 Kudos
Sjaqie
Level 10
Mark Ziggo wrote:
Sjaqie wrote:
My bad... Werkt nu wel! (zelfde linkje)

Is verstuurd !
0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Antwoord gevonden! Sjaqie, DennyW, Be rt, ArChie.DVB, hanh, N.N.

Blijkbaar zit hierin nog een verschil tussen voormalig Ziggo en voormalig UPC gebied. Onderstaande situatie bij een modem die in bridge staat.

In voormalig Ziggo gebied is het maximale aantal CPE's 2.
- CPE #1 voor het MTA; het telefonie gedeelte in het modem, ongeacht of je een actieve telefoonlijn hebt)
- CPE #2 voor internet; router/PC/welk apparaat je daar ook maar op aansluit
Als je op dit modem een nieuwe CPE (#3) aansluit moet het modem eerst gereset worden, anders blijft de lease aan CPE #2 toegewezen (op basis van MAC-adres). Klanten bellen hier regelmatig over, omdat niet duidelijk is dat ze hun modem moeten resetten (5sec stroom er af).

In voormalig UPC gebied is het maximale aantal CPE's 3.
- CPE #1 voor het MTA; het telefonie gedeelte in het modem, ongeacht of je een actieve telefoonlijn hebt)
- CPE #2 voor internet; router/PC/welk apparaat je daar ook maar op aansluit
- CPE #3 is extra
De extra CPE is toegevoegd om contact met de Klantenservice te voorkomen, wanneer een klant een nieuwe router heeft gekocht bijvoorbeeld. Hierbij krijgt de nieuwe router (CPE #3) ook gewoon internettoegang en zal de lease van CPE #2 na verlopen van de lease niet verlengd worden.

In beide gebieden maakt het niet uit op welke LAN poort je de CPE aansluit, 1 t/m 4 werken allemaal.

Ik vermoed - maar dat zal je kunnen testen - dat een gelijktijdige speedtest op een totale snelheid (beide tests opgeteld) van je reguliere abonnementslimiet uitkomt (40/4, 200/20, 400/40). Omdat de qos limiet op het modem niet wijzigt.
hanh
Oud Community-lid
Bedankt Mark.
Dat LAN1-only verhaal kan dus defintief de prullenmand in.

Han
DennyW
Level 17
Mark Ziggo

Een terugkoppeling waar wij wat aan hebben, klasse.:slight_smile:
Mark Ziggo#LekkerBezig
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Mark Ziggo,
Dan dienen de betreffende Ziggo-pagina's inzake bridgen ook aangepast te worden denk ik.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Mark Ziggo schreef: "Klanten bellen hier regelmatig over, omdat niet duidelijk is dat ze hun modem moeten resetten."

Bedoel je een volledige reset met de reset button of "....." seconden van de stroom af en zo ja, hoeveel seconden?
0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
Be rt wrote:
"....." seconden van de stroom af en zo ja, hoeveel seconden?
Dit, circa 5sec. Nu ook gespecificeerd in mijn originele reactie.
0 Kudos
Sjaqie
Level 10
Mark Ziggo,
Duidelijk verhaal, speedtest klopt ook !

Aanpassing Ziggo pagina's hierover zoals N.N. schreef is denk ik wel nodig, misschien ook toevoeging dat kleur statuslichtje (Groen->Bridge / Wit-> Router) is. Ook niet echt bekend.

Alleen het reset verhaal kan ik niet helemaal plaatsen, na een reset blijft het modem hoop ik toch in Bridge of heb ik iets gemist ?

Gr,
Sjaqie
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Klanten bellen hier regelmatig over, omdat niet duidelijk is dat ze hun modem moeten resetten (5sec stroom er af). alle instellingen blijven intakt op deze manier. Sjaqie
Sjaqie
Level 10
Be rt wrote:
Klanten bellen hier regelmatig over, omdat niet duidelijk is dat ze hun modem moeten resetten (5sec stroom er af). alle instellingen blijven intakt op deze manier. Sjaqie
Dank je duidelijk, staat los van het in Bridge staan.
0 Kudos
eFfeM
Level 9
Ronihd wrote:

@Patje75

Op zich in orde maar......... het uitzendvermogen is volgens Europese regels beperkt , gaat nergens over is mijn mening wat de vermogens zijn zo enorm laag dat wij met ze'n allen er bereik problemen door hebben.
Factoren , special glas , beton met betonijzer zelfs een houten deur kan al vervelend zijn.

Kwam dit toevallig tegen.

Er is een reden dat het vermogen zo laag is. Hoe hoger het vermogen hoe beter het bereik, dat klopt maar dat betekent ook dat als je buren met meer vermogen zenden je elkaar ook meer stoort.
Daar zit dus een trade-off in.

Vergelijk het maar met een druk feest. Daar kun je moeilijker elkaar verstaan omdat je boven het geroezemoes uit moet komen. Minder geroezemoes is hier lager vermogen.

En hoger vermogen is ook minder gunstig voor mobiele apparaten als telefoons want dit betekent een grotere aanslag op de batterij.

(en dan heb ik het nog niet over de extra storing door een hoger vermogen op andere frekwenties (b.v. vanwege hogere harmonischen)

0 Kudos