1
Vraag
2
Reacties
OttoParts

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Compal zegt te warm te worden

Goedendag allemaal;

 

onlang begaf mijn Horizon v2 het, vlak na het onderhoud van het netwerk.
Ziggo gebeld, wat geprobeerd aan beide kanten maar geen sjoege.
Binnen 3 werkdagen opeens 2 oranje doosjes van Ziggo aan de deur, met de opdruk "snel installeren". Nou dat deed ik dus, en het ging als een zonnetje draaien. De Monteur was blij verrast met de lijnmeting, en hij sneed zowel de binnenkomende kabel als de Coax bij.
Zeer tevreden met de gang van zaken!

Maarrrrr.. de Connect box geeft bij een Self Test geregeld aan dat ie het te warm heeft.

Is dit de kritieke werk temperatuur van 29c aan de mesh kant, en vanaf 30c op de bovenrand?


Situatie:

een witte, staande Connect Box van Compal in de westelijke hoek van de woonkamer.
een Mediabox Next in het TV meubel aan de overkant van de woonkamer.. werkt perfect.
aluminium luxaflex als zonnewering overdag (tot de zon uit het zenith is, en er liefst een koel windje waait.
dubbele beglazing op het Zuiden met kiep/kantel raam voor de frisse lucht.

een setje "weerstation" van Au**** van een bekende supermarkt.
een echte D*** met veel toerentallen en 3 oscillatie mogelijkheden via een bekende webshop die ik voor de circulatie gebruik, en ook voor de box.
Connect Box heeft een eigen kloostertafel, vrije ruimte binnen twee vierkante meter, geen obstakels (zie bijlage).

Ongeveer 11/7 gemeten:

buiten temperatuur: 24c
binnen temperatuur: 28.8c
box temperatuur: 29.0c aan de Mesh, bovenkant 34.9c
gemeten om 19.38, zon is weg

Wie o wie kan me vertellen wat ik over het hoofd zie/beter kan doen?

groeten,

Otto

bijlage: 1

L.S.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Over het algemeen zijn de waarden goed in zowel downstream als upstream. In de downstream is op de hogere frequenties enige achtergrondruis aanwezig, gezien de vrij lage MER (signaal/ruis-verhouding en hogere CCER (correctable RS errors), maar geen problemen die directe actie vereisen.

Bekijk in context

11 Reacties 11
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

vreemd zou denken aan een software bug of defecte sensor.

OttoParts
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zie ook geen gemeten graden in het menuutje.

Ik kijk het nog een hittegolfje aan voordat ik ga bellen. Het zou zonde zijn van het fraaie boxje dat goed staat in mijn interieur.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

zover ik weet kun je de temperatuur bij de connectbox niet zien

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de webinterface is de temperatuur inderdaad niet zichtbaar, er is wel een 'verborgen' functie beschikbaar waarmee deze kan worden opgehaald buiten de webinterface om.

 

Er zijn meer van dergelijke functies beschikbaar. Ik heb destijds een PHP-script geschreven (onderdeel van deze repo) om deze vrij gemakkelijk op te halen uit het modem.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hi @OttoParts

Bedankt voor jouw uitgebreide situatieomschrijving. Zo hebben we alles direct goed in kaart.

Zoals de heren boven mij omschreven, zou dit niet mogen. Vandaag wordt dan ook wel de ultieme test. Laat je even weten hoe het gegaan is? Wanneer het modem blijft uitvallen, hoor ik het graag.

OttoParts
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

19/7/2022
gemeten rond 12.00:

buiten temperatuur 32c
binnen temperatuur 33c
mesh temperatuur 36c in de schaduw
top temperatuur 38c idem

 

gemeten rond 14.00:

buiten temperatuur 34c
binnen temperatuur 35c
mesh temperatuur 36c in de schaduw
top temperatuur 42c idem

*zonder ventilator*

gemeten rond 18.18:

buiten temperatuur 36c
binnen temperatuur 36c
mesh temperatuur 38c in de schaduw
top temperatuur 41c idem

*geen uitval*

n.b. - de Mediabox houdt zich goed; nog maar 1 spontane reboot gehad.. behalve zender 16 (paramount), geeft al een weekje elke minuut of anderhalf de CS2004 fout, ondanks de uit/aan. Gemeten temperatuur: 38c

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Bedankt voor je update @OttoParts! Begrijp ik goed dat je internetverbinding zich verder prima heeft gehouden? Foutmelding CS2004 geeft een signaalprobleem aan. Zit de Mediabox Next rechtstreeks aangesloten op de splitter die we op de foto zagen?

OttoParts
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Inderdaad.. mijn pc had het ook warm (heb tegenmaatregelen getroffen).. het volgende hittegolfje ga ik weer nameten.. ik deed en doe dit onder zoveel mogelijk volle belasting.

De door de monteur geplaatste splitter is een Braun P0A-01-B, waarachter 10m Duitse Coax (Hirschmann); goed bevonden met een signaal meting/test.. de korte Coax naar de Compal kwam rechtstreeks uit 1 van de bezorgde doosjes.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Voor de zekerheid kun je nog de downstream/upstream-gegevens van het modem plaatsen.

OttoParts
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zie bijlagen

 

 

groetz

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Over het algemeen zijn de waarden goed in zowel downstream als upstream. In de downstream is op de hogere frequenties enige achtergrondruis aanwezig, gezien de vrij lage MER (signaal/ruis-verhouding en hogere CCER (correctable RS errors), maar geen problemen die directe actie vereisen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic