1
Vraag
2
Reacties
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Compal Connect Box gaat offline, service flow error

Vandaag rond 12:45 ging de Compal Connect Box van familie van ons offline. Ik kreeg hiervan notificaties vanuit mijn monitoring (Nagios). Zij zitten in fUPC-gebied, modem staat achter een Cisco CMTS.

Na een half uur was het modem nog niet uit zichzelf online gekomen en heb ik familie telefonisch ingelicht. Zij hebben op mijn aanvraag een power cycle gedaan van het modem, waarna deze probleemloos online kwam.

Omdat ik benieuwd was of iets bijzonders te zien was in de log (immers: tijdens de kerst heb ik het modem nog uitgelezen op locatie als periodieke controle, niets vreemds te zien), heb ik deze via TeamViewer nog even nagekeken. Ik kwam hierbij een (voor mij) erg vreemde error tegen rond bovenstaande tijdstip. Exacte error heb ik helaas niet opgeslagen, maar deze was ongeveer als volgt (bron😞

DCC rejected service flow not found

Het lijkt er dus op dat het modem een onjuiste service flow heeft geprobeerd op te vragen bij de CMTS of de CMTS om een andere reden de aanvraag heeft geweigerd.

Meldingen daarna waren power cycle en registration complete, dus de gebruikelijke meldingen bij verbindingsopbouw.

Heeft iemand deze error eerder gezien?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen

Niet van toepassing
tobiastheebe wrote:

Vandaag rond 12:45 ging de Compal Connect Box van familie van ons offline. Ik kreeg hiervan notificaties vanuit mijn monitoring (Nagios). Zij zitten in fUPC-gebied, modem staat achter een Cisco CMTS.

Na een half uur was het modem nog niet uit zichzelf online gekomen en heb ik familie telefonisch ingelicht. Zij hebben op mijn aanvraag een power cycle gedaan van het modem, waarna deze probleemloos online kwam.

Omdat ik benieuwd was of iets bijzonders te zien was in de log (immers: tijdens de kerst heb ik het modem nog uitgelezen op locatie als periodieke controle, niets vreemds te zien), heb ik deze via TeamViewer nog even nagekeken. Ik kwam hierbij een (voor mij) erg vreemde error tegen rond bovenstaande tijdstip. Exacte error heb ik helaas niet opgeslagen, maar deze was ongeveer als volgt (bron😞

DCC rejected service flow not found

Het lijkt er dus op dat het modem een onjuiste service flow heeft geprobeerd op te vragen bij de CMTS of de CMTS om een andere reden de aanvraag heeft geweigerd.

Meldingen daarna waren power cycle en registration complete, dus de gebruikelijke meldingen bij verbindingsopbouw.

Heeft iemand deze error eerder gezien?

CMTS werkzaamheden, heb ik aantal weken geleden ook gehad. Alles ging offline behalve live tv kijken kon.

Dit begon bij mij om kwart 12 snachts.

Volgende ochtend alles weer goed. 

Bekijk in context

34 Reacties 34
tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Niemand een idee? Probleem is overigens niet meer voorgekomen.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Goedenavond! 

 

In deze link staat het volgende

 

"%UBR7100-4-DCC_REJ_SRV_FLOW_NOT_FOUND %UBR7200-4-DCC_REJ_SRV_FLOW_NOT_FOUND %UBR10000-4-DCC_REJ_SRV_FLOW_NOT_FOUND: <133>CMTS[DOCSIS]:<67020900> DCC rejected service flow not found Explanation    The Dynamic Channel Change request (DCC-REQ) was rejected with a confirmation code of reject-service-flow-not-found(6) because the requested service flow does not exist. Recommended Action    Reissue the command with a valid service flow. Verify that the cable modem is running DOCSIS 1.1-certified software. Verify that you are running released software on the CMTS."

 

Als je die melding maar 1 keer tegen bent gekomen hoef je er geen zorgen over te maken. Dit soort communicatie foutjes komen vaker voor en die worden vaak sneller hersteld door het modem en CMTS dan dat je met je ogen kan knipperen 😉

Groeten, Christiaan 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het vervelende was dat het modem geen probleem aangaf via de LED’s en beweerde dat het gewoon ‘online’ was, terwijl ik het WAN IP niet meer kon pingen. Bovendien zag het modem dit probleem ook niet als reden om de verbinding te herstellen c.q. zichzelf opnieuw op te starten.

Ik kon niet aan familie vragen om op het moment dat het probleem speelde, op het modem in te loggen. Zij zijn op leeftijd en dit is voor hen te ingewikkeld. Ik had in eerste instantie dus geen idee wat er aan de hand was en kon hen alleen vragen om het modem kort stroomloos te maken.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Dan denk ik toch dat er ook wat anders speelde. Heb je de volledige log ook?

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik heb helaas alleen een kopie die ik tijdens de controle op 25 december had gemaakt en waar dus niets vreemds in staat.

Morgenavond gaan we nog even op bezoek, mogelijk lukt het dan om de log opnieuw te kopiëren. Hopelijk staan de meldingen er nog in.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Ben benieuwd. Mocht je er dan toch zijn en er zijn vreemde zaken post je hier dan ook meteen even de up en downstream waardes en een foto van het AOP kan helpen.

Fijne avond verder! Groeten, Christiaan 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het modem is na de power cycle van de 29e gelukkig continu online gebleven.

Hierbij de meest actuele gegevens van de 25e en een foto.

Door de twee splitters is de upstream aan de hoge kant, ik ga deze binnenkort (waarschijnlijk volgend weekend) combineren via een POA 03-UPC. Analoge FM-radio wordt (zo goed als) niet meer gebruikt.

Morgen haal ik de actuele gegevens op.

Jij ook een fijne avond!

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Er zit daar wel veel ruis op de lijn en van T4 errors zou ik ook niet vrolijk worden.

Verder, en dat kan de oorzaak zijn van bovenstaande, is de zaak daar niet aangesloten zoals het hoort. Direct op de groene kabel hoort het AOP te zitten met dan een splitter waarvan 1 aansluiting naar het modem gaat. Op de andere aansluiting van de splitter kan je het TV netwerk achter zetten. 

De vraag is of dit door een Ziggo monteur is aangesloten of dat dit zelf gedaan is. Is het een Ziggo monteur dan kan Ziggo dit kostenloos herstellen. Is iemand hier zelf 'handig' geweest dan zal Ziggo dit niet kosteloos herstellen.

Het lijkt er ook op dat het signaal gestuurd wordt in de splitter op wat eigenlijk een uitgang van de splitter is. Wederom iets wat een verscheidenheid aan issues kan veroorzaken. 

Groeten, Christiaan 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik begrijp waar de verwarring vandaan komt. 🙂

De groene kabel links op de foto, is niet de CAI-kabel maar gaat naar de slaapkamer, naar een TV/R-WCD. Als je goed kijkt, zie je de ‘echte’ CAI-kabel onder het AOP.

In het verleden heeft de vaste klusjesman van familie de CAI-kabel direct op een splitter aangesloten, er was toen dus geen AOP. TV en radio in de woonkamer waren op een oude WCD aangesloten waar nu het nieuwe AOP zit. Het AOP is geplaatst door een Ziggo-monteur op aanvraag van mij. Hij heeft ook de oude driewegsplitter vervangen in de ESX-02 tweewegsplitter.

Er staat inderdaad wat ruis op het signaal. Ik ga enkele kabels vernieuwen, een open R-aansluiting op de WCD in de slaapkamer afdoppen en dus de twee splitters combineren. Hopelijk daarna een stuk minder ruis.


Niet van toepassing
tobiastheebe wrote:

Vandaag rond 12:45 ging de Compal Connect Box van familie van ons offline. Ik kreeg hiervan notificaties vanuit mijn monitoring (Nagios). Zij zitten in fUPC-gebied, modem staat achter een Cisco CMTS.

Na een half uur was het modem nog niet uit zichzelf online gekomen en heb ik familie telefonisch ingelicht. Zij hebben op mijn aanvraag een power cycle gedaan van het modem, waarna deze probleemloos online kwam.

Omdat ik benieuwd was of iets bijzonders te zien was in de log (immers: tijdens de kerst heb ik het modem nog uitgelezen op locatie als periodieke controle, niets vreemds te zien), heb ik deze via TeamViewer nog even nagekeken. Ik kwam hierbij een (voor mij) erg vreemde error tegen rond bovenstaande tijdstip. Exacte error heb ik helaas niet opgeslagen, maar deze was ongeveer als volgt (bron😞

DCC rejected service flow not found

Het lijkt er dus op dat het modem een onjuiste service flow heeft geprobeerd op te vragen bij de CMTS of de CMTS om een andere reden de aanvraag heeft geweigerd.

Meldingen daarna waren power cycle en registration complete, dus de gebruikelijke meldingen bij verbindingsopbouw.

Heeft iemand deze error eerder gezien?

CMTS werkzaamheden, heb ik aantal weken geleden ook gehad. Alles ging offline behalve live tv kijken kon.

Dit begon bij mij om kwart 12 snachts.

Volgende ochtend alles weer goed. 

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Duidelijk maar die groene kabel hoort niet in de binnenshuisbekabeling. Dan zou je ook nog het witte kapje van de splitter op het AOP kunnen verwijderen. Die wil er nog wel eens voor zorgen dat de splitter zelf niet diep genoeg het AOP in kan.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@PeterH2020 Dank voor je reactie, goed om te lezen dat ik niet de enige ben die deze melding voorbij heeft zien komen. Hopelijk komt het voorlopig niet meer voor.

@Huizinga Helemaal mee eens, ik heb het niet verzonnen. 🙂 Het is een jaar of 10 geleden aangelegd en er is alleen een TV met CI+ op aangesloten. Ik ga de POA 03-UPC plaatsen zonder plastic kapje.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Als het inderdaad onderhoud van het CMTS is geweest dan zal het inderdaad niet al te vaak voorkomen en de kans is inderdaad dat dit de oorzaak geweest is.

Post je het resultaat ook nog? Ben wel benieuwd of alles straks weer in orde is.

Groeten, Christiaan 

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Als ik klaar ben met de upgrade dan plaats ik zeker nog even een nieuwe versie van de TXT en een nieuwe foto. Gaat nog wel ongeveer een weekje duren. 🙂

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Rustig aan. We zien het hier wel 🙂


Niet van toepassing

Aop heeft eerst in de woonkamer gezeten. Groen is in de mk gehaald en doorgeknipt.

Gebeurt veel vaker omdat mensen alles in de mk willen hebben.

Groen kan prima op de bhi. Zeker als hij door de kruipruimte gaat. Groen is beter bestand tegen vocht.

 

Maar wel bijzonder dat er een poa 3 is geplaatst in de mk. Misschien  is deze constructie gedaan door te hoog signaal op het aop? Zitten ze  vlakbij  een EV kast in de straat?

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
PeterH2020 wrote:

Aop heeft eerst in de woonkamer gezeten. Groen is in de mk gehaald en doorgeknipt.

Gebeurt veel vaker omdat mensen alles in de mk willen hebben.

 

Dat zal wel het hoge signaal verklaren. Als de lengte van die kabel naar het AOP nu duidelijk een stuk korter is dan is de eindversterker op de verkeerde lengte ingeregeld. Dat is ook meteen de reden dat men van het AOP af moet blijven.

@tobiastheebe; het kan dus zijn dat als de eigen aansluitingen goed zijn je nog steeds een (netwerk)monteur nodig hebt van Ziggo om dit weer in orde te maken en mocht het inderdaad kloppen dat het AOP zelf (illegaal) verplaatst is dan kan Ziggo hier kosten voor rekenen.

tobiastheebe
Topicstarter
Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik kan mij eerlijk gezegd niet herinneren dat het AOP in het verleden (>10 jaar geleden) op een andere locatie gezeten heeft. Ik verzorg pas sinds een paar jaar het netwerkbeheer. De meterkast staat in het midden van de woonkamer, aan de voorzijde van het huis. Dit omdat er eerst een gang naast liep die later is weggebroken (circa 50 jaar geleden) waardoor de woonkamer bijna 2x zo groot werd.

In de bijlage nog een foto van de oude situatie. Hier was dus nog de oude splitter aangesloten waar de CAI-kabel op zat. Plus een TXT file met gegevens uit de EPC3925 die toen nog gebruikt werd.

De EV staat op zo’n 40 meter afstand van het AOP, niet hemelsbreed maar geschatte totale lengte kabel.

Er is een POA-3 geplaatst enkel vanwege kabelradio. Vandaar ook die constructie met twee splitters, aangezien familie twee TV’s heeft.


Niet van toepassing

Als ik kijk  naar de ds waardes zitten er aantal op 5 plus 8 ( esx splitter plus poa3 ) is binnenkomende signaal prima.

Wat ik zou doen hier is.

Modem rechtstreeks op poa3.

Vanuit tv poort poa naar esx splitter en daar de beide tv kabels aansluiten. 

Moet er dus wel een nieuwe kabel gemaakt worden.

Dan gaat de upstream van 49 naar 45 a 46.

Dit zijn dan betere waardes, 49 is ook nog binnen de marge.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic