jay91

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Communicatie tussen 2.4Ghz en 5Ghz clients

Hallo allen, 

 

ik heb van Ziggo een SmartWifi modem en heb zowel 2.4Ghz als 5Ghz WiFi aanstaan. 

 

Mijn printer ondersteund geen 5Ghz en zit daarom aangesloten op de 2.4Ghz netwerk. Mijn laptop zit op de 5Ghz netwerk. Beide apparaten krijgen een IP adres in het 192.168.178.x/24 netwerk netjes een IP adres. 

 

Echter kan ik vanuit mijn laptop mijn printer niet benaderen. De printer zelf heeft wel verbinding met het internet. 

 

Als ik mijn laptop omdat naar het 2.4Ghz netwerk, dan kan ik de printer wel benaderen. 

 

Mijn vraag: waarom kunnen de clients van van het 5Ghz netwerk niet communiceren met de 2.4Ghz netwerk. 

 

Alvast bedankt voor de hulp. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Na het aanpassen van de SSID van de 2.4Ghz (deze was voorheen hetzelfde als de 5Ghz) naar een unieke naam, lukt nu de communicatie wel. Lijkt op een bug als de SSID hetzelfde is van 2.4 als 5Ghz netwerk.

Bekijk in context

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is vreemd, er zou onderlinge communicatie tussen clients in 2,4 en 5 GHz mogelijk moeten zijn. Beide radio's en de ingebouwde switch van het modem zijn onderdeel van dezelfde bridge interface.

 

Welk type SmartWifi modem heb je precies, de zwarte Sagemcom F3896LG-ZG?

 

Wanneer de laptop is verbonden via 5 GHz, kun je de printer dan bereiken via ping of op de webinterface?

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@tobiastheebe 

Ik heb in het verleden al eens vaker meegemaakt dat een Ziggo router geen multicast verkeer doorgaf tussen LAN en WLAN, dus op zich zou het mij niet verbazen als er zo'n bug in een Ziggo router zit.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Staat de Wifi instelling op de LT wel goed. Moet op Part. Netwerk staan.

Dit is een voorbeeld van W11

S4R_0-1674406836659.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Op mijn UniFi-controller is daarvoor een instelling (Multicast and Broadcast Filtering: Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data) aanwezig. Multicast-verkeer tussen beide Wi-Fi-interfaces zou echter niet geblokkeerd mogen worden. Naast WSD zouden ook andere services/applicaties (zoals SSDP/UPnP) daardoor problemen ondervinden.

 

Ik zou eerst testen of unicast-verkeer (bijvoorbeeld een ping van PC naar printer) mogelijk is en zo ja, de printer handmatig op IP-adres toevoegen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@caesar  schreef:

@tobiastheebe 

Ik heb in het verleden al eens vaker meegemaakt dat een Ziggo router geen multicast verkeer doorgaf tussen LAN en WLAN, dus op zich zou het mij niet verbazen als er zo'n bug in een Ziggo router zit.


Gelukkig (nog) niet tegengekomen of ervaren met de Sagemcom F3896LG-ZG.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Bert 

Er was indertijd heel wat te doen over die bug. Mijn broer had een apparaat dat aan het LAN hing, en dat moest hij benaderen met een iPad. Niet dus, hij werd helemaal gek, maar ik begreep wat er aan de hand was. Dus een router gekocht, die als access point ingezet, en de Ziggo WiFi uit. Probleem voorbij.

 

Anderen op dit forum hadden dezelfde ervaring, met andere Ziggo routers.

 

Vind je het gek dat ik jarenlang gestreden heb om van die wrakke Ziggo routers af te komen.

jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi, 

Bedankt voor je reactie. Ja het gaat inderdaad om een Sagemcom. 

 

Wanneer me laptop via 5 GHz is verbonden dan kan ik de printer niet pingen of benaderen via webinterface.

Als ik een static route op me windows laptop aanmaak voor dat specifieke /32 IP van de printer, dan kan ik hem wel bereiken. 

 

Lijkt erop dat de MAC adressen niet gebroadcast worden tussen beide frequenties. Een oudere samsung TV is ook op 2.4Ghz en dat ik ook niet pingen vanuit mijn laptop. 

 

Op me mac-book werkt de workaround van de static route niet (wellicht dat ik daar iets fout doe). 

 

 

jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Op me mac-book kan ik dit niet zo makkelijk controleren, maar ik heb de zelfde symtomen op me windows laptop. Pingen naar andere devices die ook op 5Ghz verbonden staan, kan ik overigens wel benaderen/pingen. 

jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe. nee ping van PC naar printer werkt niet. Als ik me laptop omzet naar het 2,4Ghz frequentie, dan werkt de communicatie wel. 

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

heb je voor mac adressen speciale regels ingesteld?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

-

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@jay91 

Het lijkt er op dat de router een broadcast met een ARP request niet overzet van het 5 GHz WLAN naar het 2,4 GHz WLAN. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken.

jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@puppie nee. 

jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@caesar  Klopt. dat is het ook. lijkt wel een bug. 

jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Na het aanpassen van de SSID van de 2.4Ghz (deze was voorheen hetzelfde als de 5Ghz) naar een unieke naam, lukt nu de communicatie wel. Lijkt op een bug als de SSID hetzelfde is van 2.4 als 5Ghz netwerk.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@jay91 

En nu draaien laptop en printer beide in het 2,4 GHz WLAN?

jay91
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nee. printer op 2.4Ghz (SSID Jlink2.4) en Laptop op 5Ghz (SSID Jlink): dan werkt het. 

 

Vroeger was de printer op 2.4Ghz (SSID Jlink) en laptop 5Ghz (SSUD Jlink): dan werkt onderlinge communicatie niet. communicatie buiten het subnet wel. 

 

 

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@jay91 

Het is in zijn algemeenheid  handig het 2,4 GHz en het 5 GHz WLAN verschillende SSID's te geven, dan weet je altijd aan welke WLAN je een apparaat koppelt.

 

Dat neemt niet weg dat je wel degelijk tegen een bug aangelopen bent. Een arp broadcast bericht wordt niet overgezet tussen het 2,4 GHz en 5 GHz WLAN, als beide WLAN's hetzelfde SSID gebruiken.

Uitgelicht topic