Vraag
Reacties
zwingli
Level 1

Coax naar tip kabel aansluiten op verdeler sq601 in woonkamer

Is het mogelijk dat ik een coax naar utp kabel aansluit op de verdeler sq601(aansluitpunt data), die in mijn contactdoos zit in de woonkamer? En heb ik dan ook een internetverbinding?
zie ook foto van de verdeler.
0 Kudos
11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
Evert
Level 18
T.E.A.M.
Hoi Zwingli,

Het is me niet helemaal duidelijk wat het uiteindelijke doel is, maar je kunt niet zomaar een coax naar utp omvormer op de data uitgang van deze verdeler aansluiten. Je hebt namelijk een modem nodig die het signaal bruikbaar maakt en zo'n modem heeft daarvoor een coax verbinding nodig.
Het modem moet dus op de data uitgang aangesloten worden, maar daarna kun je vanaf het modem wel met een utp kabel verder gaan.

Groet,
Evert
0 Kudos
Steefb
Level 20
Wat voor abonnement heb je?
En tussen de coax en de utp moet een modem.
0 Kudos
zwingli
Level 1
Topicstarter
Het uiteindelijke doel is om een bekabelde internetaansluiting te krijgen in de woonkamer.
Uiteraard staat er een modem in de meterkast
in de meterkast zit het als volgt. Op aop zitten splitter van Braun telecom(POA 01-UPC) met daarop aangesloten kabel naar de modem en 1 kabel naar een versterker voor meerder tv aansluitingen. 1 daarvan dus naar de woonkamer waar op de doos dus de sq601 verdeler zit.
0 Kudos
zwingli
Level 1
Topicstarter
Abonnement is alles in 1 compleet.
0 Kudos
Evert
Level 18
T.E.A.M.
Ah ik snap je! Het gaat helaas niet werken, aangezien je altijd een modem nodig hebt. Dus vanaf je modem moet een internetkabel lopen naar je woonkamer.
Wat je ook kunt proberen is een wifibooster via het stopcontact. Heb je ook ongeveer een bekabelde verbinding 🙂

Als je deze bij Ziggo koopt, heb je 30 dagen lang de tijd om het te proberen. Vind je het niks, kun je zo alles weer terug sturen en kost het je niets.
0 Kudos
zwingli
Level 1
Topicstarter
Die heb ik voor op zolder voor mijn zoons. Maar de snelheid valt erg tegen. Je kan bijna beter op de WiFi gaan.
Ik zal het in elk geval eens proberen in de woonkamer. Misschien is afstand meterkast zolder te groot voor de booster.
0 Kudos
Jan F.
Level 20
zwingli
Heeft u de booster via het stopcontact van Ziggo?
0 Kudos
zwingli
Level 1
Topicstarter
Ja de booster via stopcontact van ziggo.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
zwingli wrote:
Ja de booster via stopcontact van ziggo.Is het mogelijk dat ik een coax naar utp kabel aansluit op de verdeler sq601(aansluitpunt data), die in mijn contactdoos zit in de woonkamer? En heb ik dan ook een internetverbinding?
zie ook foto van de verdeler.

Dus in de meterkast het modem aangesloten op de aop en dan een versterker voor meerdere aansluitingen ?

Zo ja........dan haal je de splitter van Braun telecom(POA 01-UPC) uit de aop en sluit je de versterker rechtstreeks aan op de aop.

Dan haal je het modem weg uit meterkast en sluit je het modem aan op de SQ601 in de woonkamer en daar heb je de gewenste utp kabel mogelijkheid.

Voorwaarden !! : de versterker moet wel retour geschikt zijn bijvoorbeeld deze https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Versterkers/Teleste-OV-8420-1218-MHz-kabelkeur-Ziggo-geschikt-antenne-coax-versterker/?gclid=CjwKCAiAt4rfBRBKEiwAC678KWRK6umkHLavHV69m_-Dm5WDx2eis3s0EbFT3rmdXrbtbFMvulNdJhoClIcQAvD_BwE

En uiteraard moet je nog een aansluiting over hebben op je versterker in de huidige sytuatie.

Op de uitgangen van de versterker staan verschillende uitgang niveau's en de coax kabel die naar je woonkamer gaat moet je aansluiten op de uitgang die overeenkomt met je kabellengte.

Voor iedereen begint..........je bent als klant vrij in mijn optiek om het modem te plaatsen waar je wilt , de meterkast is geen moet !! is alleen maar bedoelt om ze kort mogelijke coax kabel tussen de aop en het modem te hebben.
Als je dit goed doet en er geen 20 meter coax kabel + tussen zit moet dit als je het netjes aansluit met goede materialen prima werken.

Er zijn ook honderdduizenden woningen waar de aop niet in de meterkast binnen komt 😉
0 Kudos
efok
Level 17
Ronihd wrote:

Voor iedereen begint..........je bent als klant vrij in mijn optiek om het modem te plaatsen waar je wilt , de meterkast is geen moet !! is alleen maar bedoelt om ze kort mogelijke coax kabel tussen de aop en het modem te hebben.

Dat advies is er niet voor niks, omdat eventuele tussenliggende versterkers, lange kabels, een 2e aansluitpunt wel degelijk invloed op het signaal kunnen hebben. De SQ601 heeft bijvoorbeeld een demping van 4dB.
Ik zeg niet dat het niet kan, je kunt het proberen hier je modem aan te hangen, maar het kan wel problemen geven. Ik zou gewoon een UTP naar de woonkamer trekken.
0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.
efok wrote:

Ronihd wrote:
Dat advies is er niet voor niks, omdat eventuele tussenliggende versterkers, lange kabels, een 2e aansluitpunt wel degelijk invloed op het signaal kunnen hebben. De SQ601 heeft bijvoorbeeld een demping van 4dB.
Ik zeg niet dat het niet kan, je kunt het proberen hier je modem aan te hangen, maar het kan wel problemen geven. Ik zou gewoon een UTP naar de woonkamer trekken.

Mijn situatie is al jaren zo dat mijn modem is aangesloten op een versterker uitgang.

En vanuit mijn net kennis ( als oud cai monteur ) zeg ik dat dit makkelijk kan , maar er moet geen 20 meter + tussen zitten.
En de gemelde 4Dbmv is bij 240mhz gemeten en omdat internet op veelal de onderband zit kan je de demping halveren.
0 Kudos