Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
mark-vl
Level 1

Cisco modem vervangen ivm. IPV6 bridge mode?

Hallo,

Ik heb al jaren een Cisco EPC3928 in bridge mode met daarachter een Ubiquiti Edgerouter.
Nu wil ik graag IPV6 gaan gebruiken, maar ik begrijp dat dit Cisco modem daarvoor niet geschikt is.
Is het mogelijk dat ik een vervangend modem krijg waarmee dit wel mogelijk is?

0 Kudos
81 Reacties 81
Meldingen
Aan Uit
mad-max
Level 3

Dit is het enige dat er tussen zit.
De groene komt uit de "grond" en die gaat via de splitter door naar de kamer voor TV (mediabox).
De witte (korte kabel) gaat naar het modem.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@mad-max Dankjewel voor het delen van de foto! Zo te zien ontbreekt er een aansluitpunt (AOP) die hoor direct bij het begin van de groene kabel te zitten. Ruis van buitenaf kan nu eenvoudig interfereren op de groene kabel. Dit zie ik ook terug als ik het modem uitlees. Het lijkt mij verstandig dat er een netwerkmonteur langskomt die kosteloos een AOP komt plaatsen op de groene kabel en de ruis op het signaal verhelpt. Ik heb een afspraak met een monteur geregeld op maandag 21 februari 2022 tussen 8 en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek wel goed de richtlijnen m.b.t. Coronamaatregelen door. Zo houden wij het monteursbezoek voor iedereen veilig. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

bas_otten
Level 4

Beste @Paul ,
Inmiddels draai ik een week met de UBC1318ZG en ik zou nog even mijn ervaringen in dit topic delen. Die ervaring bestaat uit twee delen! In eerste instantie had ik het plan opgevat om mijn ontwerp om te gooien en de UBC1318ZG als router in te zetten. Kabels omgecat, bestaande Wifi-router omgeconfigureerd tot accesspoint en met de UBC1318ZG op mijn gebruikelijke LAN IP-adres ertussen in plaats van de oude EPC3208. Bij het ophangen van de UBC1318ZG in de meterkast heb ik overigens wel een iets andere definitie van 'rechtop': de gaten voor schroefjes zitten zo dat de kabels dan niet mooi naar beneden weglopen maar naar de zijkant - zal wel te maken hebben met dat 'voetje' dat aan de andere zijkant zit;-) Anyway, na firmware-update van enkele minuten alle lampjes groen, dus ik neem plaats achter mijn main laptop, start Firefox, ga naar mijn startpagina en .. geen verbinding .. krijg nou wat. Op onderzoek uit in de admin panels van de UBC1318ZG: alles lijkt goed, netjes extern IP-adres, DNS-servers, geen foutmeldingen. Vervolgens proberen met mijn telefoon over de Wifi: check, wél internet. Uiteindelijk kon ik wel vlot afpellen wat er aan de hand was: de DHCP-server in de UBC1318ZG geeft aan apparaten die dynamisch een LAN IP-adres vragen als DNS-servers door de IP-adressen van de DNS-servers die hij zelf dynamisch vanaf de WAN-kant, oftewel Ziggo, heeft gekregen. En niet, zoals alle routers die ik tot nu toe ken, zijn eigen lokale LAN-adres - om vervolgens DNS-query's van clients te ontvangen en te forwarden naar de bij hem bekende externe DNS-servers. En dat is niet alleen een keuze, het werkt ook echt niet als je dat wel probeert. Het gevolg is dat, voor alle clients die werken met statische IP-adressen en DNS-server statisch gelijk aan het router LAN-adres, geen DNS resolving plaatsvindt, wat praktisch onbruikbaar is. Ik werk voor de meeste bedrade clients juist met client-side statisch-gedefinieerde IP-adressen - en zo werkt dat ook voor ons alarmsysteem (ik werd al gebeld vanwege verbroken verbinding) en het kastje voor de zonnepanelen, apparaten waarbinnen ik zelf geen rechten heb. Dus werken met publieke vaste DNS-servers van bijvoorbeeld Cloudflare is, in elk geval voor de korte termijn, ook geen optie. Heel curieus allemaal, want zoekend op internet hoor ik niemand aanlopen tegen of klagen over dit gedrag. Ik zal wel een rant over me heen krijgen waarom ik vaste IP-adressen gebruik, maar er zijn genoeg tweakers die daaraan hechten en dat is echt off-topic hier. Dat was een lange zaterdagmiddag puzzelen - so far voor de aangegeven 15 minuten dat het ombouwen zou horen te kosten - maar goed, daar zit natuurlijk geen herontwerp bij in begroot!
Na de maaltijd, met diepe gedachten hoe nu verder, besloten om alle bekabeling terug te bouwen, mijn Wifi-router weer als router in te zetten en de UBC1318ZG dan maar in bridge-mode. Gelukkig woon ik in voormalig UPC-gebied, dus dat kon ik zelfstandig doen. Toen dat weer klaar was: alles werkt weer, de netwerkstromen van de gezinsleden komen weer op gang en de app van het alarmsysteem piepte van pure blijdschap. Telefoon getest, check. OK, dus dat is beklonken. Toch is er technisch gezien één ding wat nog wel aandacht trekt: in router-mode waren alle lampjes op het modem groen, in bridge-mode blijft het US-lampje blauw: 'je haalt mogelijk je upload-snelheid niet'. Nogmaals herstarten, geen verandering. Bijzonder, dus ik diverse speedtesten doen: dat lijkt dik in orde: ik haal keurig 150Mb down en 15 Mb up, precies volgens mijn abonnement. Langer geleden had je bij UPC wel het verschijnsel dat je netto echt niet haalde waar je voor betaalde, maar dat is tegenwoordig bij Ziggo perfect voor elkaar. Nu een week lang internet gebruikt, thuiswerken via Pulse Connect, Webex-videobellen, streamen: alles als een zonnetje, niet alleen qua bandbreedte maar ook de responsetijden. Is dat blauwe lampje iets om te negeren of toch de indicatie dat er teveel error-correctie plaatsvindt of te hoge ruisvloer op het signaal zit ? Ik heb een in 2018 gemoderniseerd en gevalideerd POA-01 aansluitpunt, ik verwacht niet dat het daaraan ligt. Ik zal een schermprint bijvoegen met de Connection status.ModemUbeeConnectionStatus.jpg
Groeten! Bas

0 Kudos
bas_otten
Level 4

EDIT^: shame on me: het blauwe lampje brandt niet bij US maar bij ONLINE, wat aangeeft dat hij correct werkt in Bridge-modus!

mad-max
Level 3

Beste mensen, zojuist is de monteur vertrokken.

Ik heb weer een mooie goedgekeurde installatie in de meterkast.

Strak signaal en Gigabit-signaal is prima in orde.

Een dikke pluim voor de monteur en voor Ziggo voor deze service. 😀

mad-max
Level 3

Toch nog even een nabrandertje 🤔
De monteur ziet en zegt dat alles in orde is.
Als ik kijk in de modeminterface dan zie ik toch niet veel verschil met mijn eerdere metingen.
Het nieuwe AOP in de meterkast heeft dan niet heel veel verschil gemaakt.
Zien jullie nog reden voor verdere acties?

Ik heb verder geen klachten over verbindingsproblemen, dus....

 

CM Downstream Channel Info

ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz2.1 dBmV40.2 dBQAM25650
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz2.7 dBmV40.9 dBQAM25610
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz2.6 dBmV40.6 dBQAM25620
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz2.7 dBmV40.5 dBQAM25620
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz2.5 dBmV40.5 dBQAM25630
6LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz1.9 dBmV40.1 dBQAM25640
7LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz1.6 dBmV40.1 dBQAM25650
8LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz1.1 dBmV40 dBQAM25680
9LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz1.1 dBmV40 dBQAM25650
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz1 dBmV39.6 dBQAM25690
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz0.9 dBmV39.8 dBQAM256120
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz1 dBmV40 dBQAM25690
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz1.3 dBmV40.2 dBQAM256100
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz1.2 dBmV40 dBQAM25660
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz1.3 dBmV40.1 dBQAM25670
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz1.4 dBmV39.9 dBQAM25690
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz1.1 dBmV39.9 dBQAM256120
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz1.1 dBmV39.9 dBQAM256100
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz0.8 dBmV39.8 dBQAM256150
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz1 dBmV39.9 dBQAM25650
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz1 dBmV40 dBQAM25680
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz0.7 dBmV39.9 dBQAM256110
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz0.8 dBmV39.9 dBQAM256110
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz0.5 dBmV39.7 dBQAM256150
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz0.8 dBmV39.8 dBQAM256100
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz1.1 dBmV39.9 dBQAM25680
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz0.7 dBmV39.8 dBQAM25680
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz0.3 dBmV39.5 dBQAM256160
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz-0.3 dBmV39.3 dBQAM256210
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz-0.3 dBmV39.2 dBQAM256240
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz-0.5 dBmV39 dBQAM25624985959719
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz-0.7 dBmV38.9 dBQAM25614891545759
33LockedOFDM Downstream33917000000 Hz93000 kHz-2.7 dBmV38.3 dBOFDM PLC160700
0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@mad-max Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide terugkoppeling! Ik heb jouw verbinding even bekeken en zo op het oog ziet het er verder prima uit. De uncorrectables op kanaal 31 en 32 kan ik niet verklaren op basis van wat ik qua signaal terugzie. Aangezien je verder op dit moment ook geen storingsklachten hebt stel ik voor dat we de komende week anders even de vinger aan de pols houden. Op het moment dat je problemen ervaart, noteer dan de datum + tijd, dan kan ik dit vergelijken met de data in onze meting. 

Ossenaar
Level 2

Beste @Paul , nadat ik 2 dagen geleden het nieuwe ubee1318zg modem geïnstalleerd heb, vallen mij de vele uncorrectables op in het modem. Het modem is aangesloten via een tras 1000/B AOP waarop een POA 01-B splitter zit. Het modem is aangesloten via een technetix rla++ kabel op de eerste aansluiting van de splitter. De tv is op de tweede aansluiting aangesloten. Horen deze vele uncorrectables en criticals/errors in het logboek voor te komen? 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Uncorrectables horen 0 te zijn.

De upstream hoort boven de 35 dBmV te zijn.

 

Een gratis Ziggo monteur zal je zeer oude AOP moeten komen vervangen om deze problemen te tackelen.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Ossenaar Goed dat je via dit topic ook even aan de bel trekt! Wat expert @Bert aangeeft klopt. De uncorrectables (niet corrigeerbare fouten) horen 0 te zijn. Het upstream signaal hoort daarbij ook boven de 35 dBmv te zitten. Daarnaast is het het aansluitpunt *(Type TRAS 1000/B) een verouderd type aansluitpunt. Het lijk mij verstandig dat er een monteur langskomt om dit kosteloos te vervangen door een nieuw type AOP. Ik verwacht dat hiermee de problemen met het signaal, en daarmee de uncorrectables, gelijk verholpen zullen zijn. Ik heb een afspraak met een storingsmonteur voor je ingepland op maandag 07-03-2022 tussen 12:00 en 18:00 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronmaatregelen door, zo houden wij het voor iedereen veilig. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? 

Ouweland
Level 1

Beste Ziggo medewerkers,

 

Net als de topicstarter heb ik hier thuis nog een Cisco EPC3928 waardoor ik nog geen IPv6 kan gebruiken.

Zou ik, gezien er hier thuis meerdere mensen werken over VPN verbindingen, deze om kunnen wisselen voor de Ubee UBC1318ZG? Ik heb een eigen router achter het huidige modem draaien dus dat zou geen probleem moeten zijn.

 

Met vriendelijke groet

0 Kudos
Ossenaar
Level 2

Beste @Paul en @Bert ,

 

Maandag is de monteur langs gekomen en heeft mijn AOP vervangen door een TRISZ-DG300.  De splitter en de modemkabel werden goed bevonden.  Echter zoals in de bijlagen te zien is, lopen de uncorrectables bij de downstream nog steeds op en is het upstream signaal nog steeds te laag rond de 15dBmv 😞 

Wat zou ik nog kunnen doen om dit te verbeteren?

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Ouweland Goed dat je ook via dit topic even aan de bel trekt! Ik heb voor jou ook een Ubee1318ZG modem geregeld ter vervanging van je Cisco 3928 modem. Binnen 2 a 3 werkdagen kun je het Ubee modem met de pakketdienst van Post NL in huis verwachten. Het Cisco modem hoeft niet retour en mag je inleveren bij de milieustraat. Laat maar weten hoe het nieuwe modem jou bevalt. 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Ossenaar Dankjewel voor de terugkoppeling! Goed dat de monteur het aansluitpunt vervangen heeft. Ik begrijp dat je constateert dat het aantal errors op de down en upstream nog steeds oploopt. De upstream op het signaal is, op basis v.d. data uit het modem ook te laag. Als ik nu een blik werp op de verbinding lijkt alles er goed uit te zien. Maar spijtig genoeg krijg ik niet alle data uitgelezen. Kun je het modem eens resetten door het 30 seconden van de stroom te halen en daarna weer in te schakelen? Mogelijk dat ik daarna wel alle signaaldata te zien krijg.

0 Kudos
Ossenaar
Level 2

@Paul , modem is gereset door het 30 sec van de stroom af te halen. Hopelijk kun je de signaaldata nu wel goed bekijken!

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Ossenaar Zo te zien gaat het nog niet helemaal goed met het uitlezen van de signaaldata, ondanks de reset van het modem. Wat zijn je eigen bevindingen m.b,.t. de verbinding? Ervaar je momenteel ook problemen met de stabiliteit en snelheid v.d. verbinding? 

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@Ossenaar Is het nog gelukt de afgelopen periode storings en uitval momenten bij te houden?

0 Kudos
SierraNL
Level 2

@Paul Ook ik ben een tevreden Ziggo klant, met een Cisco EPC modem (3925) in bridge mode. Ik zou graag van ipv6 gebruik maken, het liefst met een Ubee UBC1318ZG modem, omdat ik geen wifi in het modem nodig heb.

 

Kan jij dat voor mij in gang zetten?

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@SierraNL Mogelijk moeten dan ook oude aansluit materialen vervangen worden, omdat een nieuw modem veel meer en andere frequenties gebruikt.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Dan kunnen die gelijk meegestuurd worden.

0 Kudos
SierraNL
Level 2

Hoi @Bert , dat zou maar zo eens kunnen. Bij deze de foto.AOP en modemAOP en modem

0 Kudos