Hallo, wij hebben thuis een Cisco 3928 modem (in bridge mode). De laatste tijd heeft die kuren. Als ik direct een computer aansluit op de LAN van de modem krijg ik de snelheid die ik verwacht. Als ik echter de router (Asus RT-AX58U) weer aansluit en alles reboot daalt de downloadsnelheid naar zo'n 1~10 Mbit/s (LAN en WiFi). Upload is meestal hoger, à wat het moet zijn (30). De router geeft aan dat de connectie op de WAN poort 1 Gbit is. Alle onderdelen los functioneren goed, maar samen werkt het niet.
Ik heb de klantenservice gebeld om een nieuw modem, de Connectbox, aan te vragen, maar dat ging niet. De signaalwaardes waren "uitstekend" en met een directe aansluiting van een computer ging alles goed, dus het moest wel aan de router liggen volgens hen. De connectie tussen de twee apparaten is dus goed, en ik heb voor de zekerheid nog de Merlin firmware geprobeerd om te kijken of er niet een bug zat in de huidige router firmware, maar dat maakt geen verschil. Er staat geen QoS, "AiProtection", of rate limiting aan.
Als we een switch toevoegen tussen de modem en de router wordt het interessant. Zonder reboot blijft het <10. Met reboot wordt het 180 Mbit. Beter, maar niet de 300 die het moet zijn. Als ik de switch dan weer weghaal blijft het 180. Nog een reboot later zitten we weer bij de <10.
Dit is een recent probleem dat niet direct ontstaan is na een firmware update of reboot. Een week geleden werkte alles naar behoren.
Internet op deze snelheid is anno 2021 vrij irritant, dus heeft iemand suggesties over wat ik kan proberen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het aftakelement UMU-01 is verouderd en aan vervanging toe. Dat geldt ook voor de aansluitkabels naar TV en modem. Het AOP is een TRAS-10/1000 welke ook oud begint te worden maar nog wel zou moeten voldoen.
Er moet een nieuwe splitter (POA-01-B) geplaatst worden, deze beschikt niet meer over een radio-aansluiting. Hierbij is een nieuwe IEC/F-kabel voor het modem nodig. Beide kunnen kosteloos toegestuurd worden. Welke lengte is nodig voor de kabel naar de TV? Een IEC-kabel met lengte van 1,5, 3 of 5 meter kan kosteloos toegestuurd worden, voor grotere lengtes (7,5 en 10 meter) kun je bij de Ziggo Webshop terecht.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Na meer experimenteren ben ik erachter dat het via dual WAN een andere LAN poort wel goed werkt. Het lijkt erop dat de WAN poort van de router dus niet goed functioneert. Interessant genoeg had onze vorige Asus router er aan het eind van diens leven ook last van. De vraag is of het toeval, een mankement van Asus, of iets aan de modemkant is dat die poorten sloopt.
Check dubbelcheck:
Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...
En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?
Ik heb soortgelijke problemen gehad met mijn EPC3928. Deze werkte jarenlang probleemloos, maar op het laatst zeer wisselende en te lage internetsnelheden. Hierbij een oud topic van mij waarin ik de problemen beschreef. De Connect Box loste de problemen niet op. Uiteindelijk bleek de oorzaak in de buitenkabel te zitten (inwatering i.c.m. beschadigde mantel):
@GebruikerC schreef:
Na meer experimenteren ben ik erachter dat het via dual WAN een andere LAN poort wel goed werkt. Het lijkt erop dat de WAN poort van de router dus niet goed functioneert. Interessant genoeg had onze vorige Asus router er aan het eind van diens leven ook last van. De vraag is of het toeval, een mankement van Asus, of iets aan de modemkant is dat die poorten sloopt.
Hoelang gingen de Asus routers mee bij je?
@Bert schreef:Hoelang gingen de Asus routers mee bij je?
De huidige router is bijna exact een jaar oud. De RT-AC66U daarvoor stond er een flink aantal jaar voordat hij kuren kreeg.
Voor de volledigheid:
@Bert schreef:Check dubbelcheck:
Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?
Downstream:
Channel 1: | |
Channel ID: | 9 |
Downstream Frequency: | 666000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 4.4 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 39.1 dB |
MER: | 39.0 dB |
Correctable FEC: | 169 codewords |
Uncorrectable FEC: | 0 codewords |
Microreflections: | 39 dBc |
Channel 2: | |
Channel ID: | 10 |
Downstream Frequency: | 674000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 4.1 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 41.6 dB |
MER: | 41.6 dB |
Correctable FEC: | 131 codewords |
Uncorrectable FEC: | 0 codewords |
Microreflections: | 37 dBc |
Channel 3: | |
Channel ID: | 11 |
Downstream Frequency: | 682000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 4.3 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 42.5 dB |
MER: | 42.5 dB |
Correctable FEC: | 98 codewords |
Uncorrectable FEC: | 0 codewords |
Microreflections: | 37 dBc |
Channel 4: | |
Channel ID: | 12 |
Downstream Frequency: | 690000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 4.0 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 41.9 dB |
MER: | 41.9 dB |
Correctable FEC: | 118 codewords |
Uncorrectable FEC: | 0 codewords |
Microreflections: | 40 dBc |
Channel 5: | |
Channel ID: | 13 |
Downstream Frequency: | 698000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 4.2 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 41.9 dB |
MER: | 41.9 dB |
Correctable FEC: | 126 codewords |
Uncorrectable FEC: | 0 codewords |
Microreflections: | 39 dBc |
Channel 6: | |
Channel ID: | 14 |
Downstream Frequency: | 706000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 4.0 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 41.9 dB |
MER: | 41.9 dB |
Correctable FEC: | 150 codewords |
Uncorrectable FEC: | 0 codewords |
Microreflections: | 40 dBc |
Channel 7: | |
Channel ID: | 15 |
Downstream Frequency: | 714000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 3.9 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 42.0 dB |
MER: | 42.0 dB |
Correctable FEC: | 4991 codewords |
Uncorrectable FEC: | 16218 codewords |
Microreflections: | 43 dBc |
Channel 8: | |
Channel ID: | 16 |
Downstream Frequency: | 722000000 Hz |
Modulation: | 256 QAM |
Power Level: | 3.6 dBmV |
Signal to Noise Ratio: | 41.9 dB |
MER: | 41.9 dB |
Correctable FEC: | 69643 codewords |
Uncorrectable FEC: | 82146 codewords |
Microreflections: | 42 dBc |
Upstream:
Channel1: | |
Channel ID: | 4 |
Upstream Frequency: | 58800000 Hz |
Modulation: | 64 QAM |
Bit Rate: | 30720 kBits/sec |
Power Level: | 41.5 dBmV |
Channel2: | |
Channel ID: | 3 |
Upstream Frequency: | 36000000 Hz |
Modulation: | 64 QAM |
Bit Rate: | 30720 kBits/sec |
Power Level: | 41.3 dBmV |
Channel3: | |
Channel ID: | 2 |
Upstream Frequency: | 44500000 Hz |
Modulation: | 64 QAM |
Bit Rate: | 30720 kBits/sec |
Power Level: | 41.5 dBmV |
Channel4: | |
Channel ID: | 1 |
Upstream Frequency: | 52000000 Hz |
Modulation: | 64 QAM |
Bit Rate: | 30720 kBits/sec |
Power Level: | 42.0 dBmV |
Statistics:
T3Timeouts: | 2 timeouts |
T4Timeouts: | 0 timeouts |
De netwerkhistorie is helaas weg door het flashen van Merlin. De aansluiting kan ik nog controlleren, maar na het voorgaande lijkt me dat niet het probleem.
Foto's zijn toch handig om één en ander uit te sluiten, mochten dit niet meer hedendaagse zijn, dan kan Ziggo actie ondernemen om die uit te sluiten en mogelijk het modem ook vervangen.
Op DCID 15 en 16 zie ik een behoorlijke hoeveelheid ruis, dat kan wel een oorzaak zijn voor de snelheidsproblemen.
Goedemiddag @GebruikerC en een warm welkom op de Community,
Ontzettend balen dat de internetverbinding op dit moment niet optimaal werkt! Zo te lezen hebben de hier aanwezige experts @Bert en @tobiastheebe al een en ander met jou nagelopen. Ook ik zie op dit moment wat ruis terug op een paar downstream kanalen. Deze ruis kan zowel vanuit de binnenhuisinstallatie als vanuit ons netwerk komen. Het is belangrijk dat we eerst in iedergeval een mogelijke oorzaak in de binnenhuisinstallatie zien uit te sluiten voordat er een monteur komt. Kun je een foto delen waarop het modem en het aansluitpunt te zien zijn? Aan de hand van deze extra informatie kunnen wij je verder helpen.
Bedankt iedereen voor het meedenken. Sinds het gebruiken van een andere LAN poort op de router voor WAN hebben we geen problemen met internetsnelheid meer gehad. De upload is op dit moment 15, wat niet top is maar minder een probleem dan de downloadsnelheid van toen. Misschien tijdelijke fluctuatie.
Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen van het aansluitpunt.
Gerelateerd aan aansluitingen stoort ons TV signaal vaak als er een scooter langs ons huis rijdt. Resulteert in van die decoding glitches waar de nieuwe base frames niet aankomen maar de beweging wel. Het gebeurt alleen bij scooters, niet bussen of auto's.
@GebruikerC Ik vermoed toch niet meer hedendaagse eerste aansluitmaterialen of een modem wat het aan het opgeven is, Ziggo kan je die zo nodig gratis toesturen of een gratis monteur inplannen om één en ander in orde te maken.
Dit soort storingen zouden er niet mogen zijn, dus foto's zijn echt nodig voor de oplossing van deze problemen.
Als er een monteur komt en het ligt aan je eigen manier van aansluiten, dan zijn de kosten voor jou, als blijkt dat alles in orde is, dan is een monteur zeker gratis.
Als het aan een eigen wijze van aansluiten ligt, kan vanuit hier advies gegeven worden om het volgens de regels der kunst aan te sluiten.
@Bert @Paul Het duurde even, maar hier zijn de foto's. Ik had eerst gewacht tot de nacht om foto's te nemen zodat niemand er last van had. Na het weer aanslingeren van de boel kwam de modem niet verder dan een knipperend US lampje. In de ochtend alles nog steeds stuk, dus alles opnieuw gedaan (levert toch betere foto's op), en nu wilde ie wel. De aansluiting van de modem naar het verdeelkastje ziet er naar mijn mening goed uit. Waar de kabel naar dat verdeelkastje uit de muur komt weet ik (nog) niet.
Zoals op het verdeelkastje aangegeven staat gaat er een kabel naar de modem, eentje naar de tv, en eentje naar de radio. Die laatste is jammer genoeg overbodig geworden sinds een paar maanden.
Het aftakelement UMU-01 is verouderd en aan vervanging toe. Dat geldt ook voor de aansluitkabels naar TV en modem. Het AOP is een TRAS-10/1000 welke ook oud begint te worden maar nog wel zou moeten voldoen.
Er moet een nieuwe splitter (POA-01-B) geplaatst worden, deze beschikt niet meer over een radio-aansluiting. Hierbij is een nieuwe IEC/F-kabel voor het modem nodig. Beide kunnen kosteloos toegestuurd worden. Welke lengte is nodig voor de kabel naar de TV? Een IEC-kabel met lengte van 1,5, 3 of 5 meter kan kosteloos toegestuurd worden, voor grotere lengtes (7,5 en 10 meter) kun je bij de Ziggo Webshop terecht.
Goedemiddag @GebruikerC , heb je zo voldoende informatie en tips ontvangen van oa @tobiastheebe en @Bert ? Mocht je nog aanvullende vragen hierover hebben, laat dit gerust weten in dit topic.
@MeindertJa de informatie was erg behulpzaam.
Update nu we wat verder zijn. Contact opgenomen met Ziggo, en na verwijzing naar dit topic en wat uitleg over de ruzie tussen modem en LAN poorten van de router een nieuw verdeelkastje, coax kabel en modem toegestuurd gekregen.
Het nieuwe kastje past qua uiterlijk helemaal niet bij het montagepunt aan de muur, maar de aansluiting wel en alles functioneert. Gelukkig zit het verstopt achter een kastje. De vorige kabel had een schroefdraad, deze schuift er blijkbaar op ondanks draad, maar het werkt prima. We hebben geen problemen meer gehad met internetsnelheid, dus dat is goed.
Er zat geen nieuwe coax voor de TV bij en de storing van scooters is er dus nog. Daar zal ik de helpdesk nog over vragen. 5 meter doet het hem wel, dus dat zou moeten lukken.
@GebruikerC Super dat het nu werkt! Mochten we nog iets voor je kunnen betekenen dan weet je ons te vinden. Wij kunnen deze kabel ook opsturen.
Fijn weekend!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.