1
Vraag
2
Reacties
EddyVos

Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Cisco EPC3925 laat niet alle bezette IP adressen zien?

Ik zit te puzzelen met mijn Google Nest Audio die soms het signaal met het internet verliest. Nu ik aan het inzoomen ben merk ik dat op 1 van de telefoons ook vaker wel een WiFi signaal aanwezig is maar het internet ervan wegvalt.

 

Als ik ga kijken op mijn Unifi Netwerk dan zie ik alle devices netjes verbonden. Maar op mijn Ziggo Cisco EPC3925 modem mis ik toch een aantal devices zoals mijn Google Nest Audio's die volgens de screenshot IP adressen hebben eindigend op 32 en 33?? 

 

ziggounifinetworkJPG.JPG

 

Er is GEEN tweede DHCP server in mijn netwerk. Ook op mijn Horizon Box heb ik geen DHCP server aanstaan en haalt deze zijn settings van de Cisco router op. Merk op dat de Cisco wel meer devices niet in zijn lijst heeft staan die ik wel in mijn Unifi Controller zie zoals de blueray speler en mijn NAS.

 

Iemand een idee of dit een bug is in de Cisco modem?  Begin nu meer de neiging te krijgen om een Ubiquity UDM te kopen en de Cisco in bridge mode te zetten.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Kun je de Leasetijd  bij de DHCP instellingen van het modem eens op 24 uur instellen en laten weten wat er dan gebeurd?

Bekijk in context

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Paul 

 

Bevindingen zijn goed. Ik zal het markeren als oplossing omdat ik nu geen dubbele devices met 2 verschillende ip's meer terug zie.

 

Bedankt voor alle support!

 

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Ontzettend bedankt voor je terugkoppeling en fijn dat het probleem is opgelost! 😉 Je weet ons voortaan te vinden als we verder nog ergens mee kunnen helpen. Een hele fijne dag gewenst!

Bekijk in context

22 Reacties 22
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Volgens mij liep ik daar ook ooit aan met de 3925, een beperking van het aantal zichtbare ip's.

De 3928 had een probleem (weet niet of dat nog is) dat hij spontaan in dhcp gereserveerde ip's "vergat", die waren opeens weg, instelling ook.

 

Maar het is al een wat ouder modem, geen interesse in een wat nieuwer? Want als ik me niet vergis kun je deze kosteloos laten vervangen.

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Ik wist niet eens dat je deze kosteloos kan omruilen. De nieuwe box kan dit wel allemaal goed aan dus? Weer eens lang met de helpdesk gaan bellen.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Omdat dit een verouderd model is, is dat wel mogelijk ja.
Of de nieuwe box het wel aan kan? Volgens mij wel. Ik heb hem niet meer met zoveel ip's gebruikt, maar heb wel ergens anders een lange lijst gezien dacht ik. Maar sowieso is ie moderner en mijns inziens wat beter, zeker de wifi ervan is sowieso beter.

 

Met wat gelukt komt hier ook nog wel een moderator langs morgen. Als je dan zorgt dat je jouw profiel goed ingevuld hebt met je postcode en huisnummer heb je ook nog kans dat ze het meteen voor je regelen als ze dit lezen. Hoef je niet eens meer te bellen. 😉

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Wifi is inderdaad drama bij dit model. Thuiswerken was onmogelijk met meerdere laptops (kids met thuis les). Daarom had ik al 2 Unifi AC-PRO's in mijn netwerk gehangen.

 

Bedankt voor de tip. Zal mijn profiel aanvullen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @EddyVos en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag een topic bent gestart! Ik zie dat @Richard G. ook al goed met je heeft meegedacht. Het modem wat je op dit moment hebt (Cisco 3928) is inderdaad een verouderd type modem. We zorgen ervoor dat je binnen 3 a 4 dagen kosteloos een nieuw Connectbox modem ontvangt. Het Cisco modem hoef je niet retour te sturen en mag worden ingeleverd bij de milieustraat. Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn met het nieuwe modem? Kijk ook nog naar de informatie en adviezen in dit topic om je wifi in huis optimaal te krijgen. 

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt @Paul !! Ik laat het weten of de nieuwe modem mijn probleem heeft opgelost.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Top! We kijken uit naar het bericht met jouw bevindingen. 😉

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Paul ,

 

Modem is geinstalleerd maar ik moet nog een update krijgen zodat ik de DHCP settings kan wijzigen in de oude range. Krijg nu de melding "Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer." 

 

Veel van mijn apparatuur heb ik via hun eigen netwerkconfig een vast IP adres gegeven. Zou dus mooi zijn als ik de modem in de oude range kan configureren.

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

@Paul ,

 

Zou jij deze update kunnen sturen? Nu heb ik op de modem staan:

 


Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 5.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-6.15.28-4p9-NOSH

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Top dat je het nieuwe modem binnen hebt. Ik heb het verzoek voor het pushen van de nieuwe firmware ingediend. Binnen circa 48 uur moet de firmware op het modem geinstalleerd zijn. Het kan zijn dat je het modem even moet herstarten.

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Paul ,

 

Is er een manier om te zien of de push al ontvangen is door de modem? Is dan de software versie automatisch gewijzigd? Of zie ik dit pas na een reboot van het modem? Doe even de aanname dat 48 uur een veiligheidsmarge is maar dat de update sneller aanwezig zal zijn.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Het  modem hoort de update normaliter gelijk zelf bij te werken. Als dit nog niet direct het geval is na het verstrijken van 48 uur kan een reset noodzakelijk zijn.  De 48 uur is inderdaad een veiligheidsmarge omdat dit verzoek door collega's van een andere afdeling wordt opgepakt.

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Paul ,

 

Ben al aardig bezig maar heb nog wat vraagtekens hoe de DHCP server werkt van de nieuwe connectbox.

 

zigvraag.png

 

Hierboven zie je dat mijn switch via de connectbox 2 IP adressen krijgt namelijk 192.168.192.17 en 192.168.192.243.  Het laatste nummer heb ik ook vast toegewezen op de connectbox via het mac-adres zodat ik in mijn netwerk de Unifi aparaten makkelijker kan benaderen via telnet.

 

Op mijn Unifi dashboard zie ik deze switch alleen terug met ip adres 192.168.192.243 wat juist is (kan hier ook netjes op inloggen).  Hoe zit dit dan op de connectbox? Want ik kan niet connecten of pingen naar 192.168.192.17 ??

 

Wel een paar keer opgemerkt dat de lijst van 'Bekabeld verbonden apparaten' soms van 41 naar 12 springt en dan weer terug naar 41?

 

Deze nieuwe modem heeft geen opties om logbestanden in te kijken, klopt dat? Dat was op de oude Cisco wel mogelijk om meer inzicht te krijgen wat er speelt.

 

Merk ook dat de login tijd behoorlijk krap staat. Ik moet vaak het wachtwoord opnieuw intikken om in te loggen op de modem als ik bezig ben. Is dat wat langer te zetten?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos De leasetijd bij adres 192.168.192.17 staat op 0. Dus ik vermoed dat de lease verlopen is. Kan het zijn dat het apparaat betreft die eerst via de switch verbonden was en nu met het modem of andersom? Dat zou e.e.a. verklaren. In dit topic vind je waar je de down- en upstreamwaardes en het modemlog kunt inzien. 

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Paul ,

 

Bedankt voor de topic. In de log staat helaas weinig info. Was benieuwd waarom soms DNS calls niet verwerkt worden die ik in mijn Unfi Controller log gemeld zie staan.

 

De leasetime op 0 zegt niets want dit zie ik ook staan bij 

unknown 00:08:9B:CC:6B:2C 192.168.192.101/24 00:00:00:00 Ethernet 1

Dit apparaat is mijn NAS die 24/7 aan staat.

 

De Connectbox is de enige die een DHCP server heeft en ip adressen mag uitdelen. Mag dan niet uitmaken of het apparaat via een switch verbonden is. De connectbox is alleen met een switch verbonden en vanuit deze switch lopen de kabels naar de kamers in het huis waar bij 2 kamers weer een extra switch staat om het te verdelen. 

 

Het is trouwens niet alleen bij deze switch maar het valt mij op dat alle apparaten die ik een vast ip heb gegeven regelmatig dubbel in de lijst voorkomen. Vermoed toch dat er een klein bugje in de software zit van de DHCP server. 

Mijn 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Dankjewel voor je terugkoppeling. Ik leg je vraag even neer bij een van onze specialisten. Zodra ik een antwoord heb laat ik het weten onder dit topic. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Kun je de Leasetijd  bij de DHCP instellingen van het modem eens op 24 uur instellen en laten weten wat er dan gebeurd?

EddyVos
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Paul ,

 

Ik heb net het leasetijd op 86400 seconden gezet (24 uur). Ik laat weten of dit heeft geholpen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@EddyVos Top, dan wachten wij jouw terugkoppeling even af. 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic