1
Vraag
2
Reacties
Erik74

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Chromecast maakt geen verbinding met wifibooster

Op zolder maak ik gebruik van een wifibooster via internetkabel. Deze wifibooster heeft een andere naam dan de connectbox beneden. Op zich werkt dat prima. (De wifibooster is de 'uitgeklede' connectbox.)

 

Nu heb ik mijn televisie met chromecast naar de zolder verplaatst. Ik heb de chromecast gereset en opnieuw aangemeld met de Google Home app. Dat lukt allemaal. Alleen aan het einde krijg ik de melding "Zolder niet beschikbaar." "Kan Zolder niet vinden in het wifi-netwerk. Controleer of het apparaat online is en je telefoon of tablet is verbonden met hetzelfde wifi-netwerk."

 

Zowel telefoon als chromecast zijn met hetzelfde netwerk verbonden en online. Ik heb voor de wifi geen wachtwoord moeten invullen (vreemd?) terwijl ik bij de installatie wel de melding krijg "chromecast maakt nu verbinding met  [naam wifibooster]. Dat slaagt. 

 

Ik heb de chromecast meerdere keren gereset en opnieuw geïnstalleerd.

Ik heb nog niet de volgende tip geprobeerd: 2,4ghz en 5ghz andere naam geven. (Ik weet niet wat de consequentie is voor tablet, telefoon en laptop). Ik heb hem ook nog niet geprobeerd om alles beneden weer aan te melden.

Wellicht moet ik dat eerst proberen maar wellicht heeft iemand nog andere goede ideeën. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ik probeer hem uit te leggen als voorbeeld:

 

Modem:

2,4 GHz Naam = Ziggo (voorbeeld

Wachtwoord = Abc123456

 

5 GHz Naam = Ziggo-5G (voorbeeld)

wachtwoord = Abc123456

 

Voor de 2,4 GHz gebruik je een naam en voor de 5GHz gebruik je aparte naam of dezelfde maar met -5Ghz anders komen beide wifi namen in conflict.

 

Als je modem hebt gedaan, neem je het over in je Wifi Booster precies zelfde.


kijk even of je een Wifi Analyzer 

in Windows Store zit deze gratis en App Store ook, kan je zien op welke kanalen je buren zitten kan jij ander kanaal kiezen.

 

Modem Kanaal en Wifibooster kanaal mag het zelfde zijn maar je kan ze ook naar wens instellen.

 

modem kanaal 1 heb dan doe je de booster op kanaal 6,9.11 en zet hem op kanaal 6 dan pak je 1,9,11 maar gelijk kan ook.

 

Ik hoop dat dit je helpt

 

Modem Wifi en Wachtwoord moet zelfde als Wifibooster. Dan moet het goed gaan.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Erik74
Dan denk je dat je een kleine aanpassing doet in je binnenhuis installatie en loopt vervolgens alles in de soep. Dat verloopt niet echt lekker zo!
Als ik een Chromecast denk, denk ik gelijk aan @Dave! , laten we hem eens vragen of hij zijn expertise hierop los wil laten 🙂

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Dank je @Jamyla  als of er weer Kaas werd geroepen 😉

 

Beste @Erik74 

Het is beter de Wifi Booster gelijk aan je huidige wifi te zetten zodat alles in huis 1 netwerk heeft, want nu heb je een conflict met je chromecast door een ander Netwerk en deze zoekt het Hoofdnetwerk.

 

De Wifibooster bekabeld even zelde netwerk geven dus de 2,4 GHz en de 5GHz een eigen naam zoals de foto

(Die van mij is grijs omdat ik mijn wifi uit heb staan maar zo kan je wel overnemen)

Schermafbeelding 2021-03-05 om 11.20.02.png

 

Vervolgens had je de chromecast al gereset, nu staat er in je wifi lijst een Chromecast.b wifi ssid, als je daar mee verbind en dan de Home App opent, kan je de Chromecast verder instellen naar je eigen netwerk.

 

Zie ook dit stappen plan Je Chromecast-apparaat instellen (3e generatie of ouder) IOS/Android 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Hahahaha @Dave! mooi figuur 😉 
Ik weet inmiddels waar jouw expertises liggen en die kunnen we hier maar al te goed gebruiken! Alvast fijn weekend toppertje.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Graag gedaan en beetje humor op de thuisvloer, denk ik (weet niet of je op kantoor zit) maakt niet, moet kunnen. Ik wens jou ook alvast een heel fijn weekend en denk om het weer, want het blijft winderig dit weekend. Maar komt wel goed bij jou @Jamyla 

Erik74
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken maar het is me nog niet helemaal duidelijk. (Sorry...)

Vooraf: gisterenavond en zojuist werkte het ineens wel. Maar toen mijn vrouw gisteren later op de avond dacht "lekker vanuit bed televisie kijken" werkte het weer niet.

 

Terug naar de vraag: toen ik de wifibooster via Ziggo kocht, werd mij verteld dat het technisch niet mogelijk was om deze binnen het hoofdnetwerk  als extra punt te hebben. De wifibooster moest ik beschouwen als een apart wifipunt met een eigen naam waarmee ik telkens verbinding moet maken. Op zich is het bereik op zolder zo slecht dat het hoofdnetwerk vaak ook niet gevonden wordt. Kortom, ik switch telkens (vaak even handmatig als het hoofdnetwerk een zeer zwak signaal geeft) tussen de twee wifipunten met een eigen naam. (Dat was met het thuiswerken aan het begin van de corona de beste en een prima oplossing). 

 

Nu lees ik enerzijds dat ik de wifinetwerken dezelfde naam moet geven (dat las ik ook ergens op de website van Ziggo maar dat spreekt dus het eerdere contact met Ziggo tegen). Maar anderzijds dat ik het 2,4GHz en 5GHz een andere naam moet geven. Dat snap ik niet helemaal.

N.b. het gaat puur om de wifi. Laptop aan netwerkkabel via de wifibooster zit op het hoofdnetwerk.

Ik heb dat gisteren geprobeerd met die naamgeving. Dat gaf gelijk verbindingsproblemen, ik moest apparaten nu met beide netwerken verbinden om ze te laten werken (laptop gaf aan op 5GHz te zitten maar was verbinding kwijt toen ik naam van de 2,4GHZ veranderde).

En met wat ik op de foto zie kan ik de naam niet veranderen. Dat is toch op een andere plek? Het enige dat ik zie dat de kanalen op handmatig staan. Bij mij staan ze op automatisch.

 

Chromecast.b wifi  ssid heb ik bij de installatie niet in de wifi-lijst gezien. 

 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Als eerste weet ik niet wie die medewerker was die zei dat de Wifibooster bekabeld niet als ondersteuning van het hoofdnetwerk dient, want daar zijn ze voor. Om je Wifi en netwerk te vergroten. Medewerker heeft klein beetje gejokt.

 

Maar even terug op de Wifi SSID de 2,4 GHz naam Ziggo A en de 5GHz Ziggo B geven (Voorbeeld) is een optie zo komen je apparaten niet in conflict en kan je sommige apparaten die de 2,4 GHz ondersteunen hiermee verbinden en apparaten die de 5GHz ondersteunen weer daarmee.

 

Voor een Wifibooster bekabeld diennen de wifi ssids gelijk aan het modem te staan, anders krijg je conflict. Je kan ook voor als je modem ondersteund Bandsteering kiezen dan kan je 1 wifinaam doen.

 

Maar beste is apart van elkaar. Ik heb hier topic Beste instellingen WIFIbooster 

Misschien heb je hier iets aan. Je kan ook apparaten de automatische verbinding van 2,4 Ghz en 5GHz uit vinken, op wifi ssid zetten welke jij wilt.

 

Mocht je de Chromecast langer als 10 seconde reset geven dan even in je wifilijst kijken als hij is opgestart dan komt de eigen wifi van de chromecast vanzelf tevoorschijn en die moet weer gekoppeld worden aan je eigen netwerk. Als hij 5Ghz ondersteund zou ik voor die kiezen, dat is een rustigere band.

Erik74
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hartelijk dank. Ik ga het dit weekend proberen.

Maar er is toch iets wat ik niet helemaal begrijp. Als ik de twee frequenties een verschillende naam geef dan zijn ze toch per definitie verschillend van elkaar en van de wifi in de woonkamer? En dan klopt Voor een Wifibooster bekabeld diennen de wifi ssids gelijk aan het modem te staan toch niet? Of is wifi ssid iets anders dan de modemnaam?

Beneden heb ik een Connectbox met wifi ssid naam A. Daarin zit een netwerkkabel die naar de zolder loopt. Aan die kabel zit de wifibooster gekoppeld ('uitgeklede' Connectbox). Die heeft een andere wifi ssid: naam B. Laptop met kabel op de wifibooster aansluiten, dan ben ik verbonden met  naam A (beneden dus). Telefoon, tablet, etc. op zolder maakt verbinding via wifi ssid naam B. Als ik met telefoon van beneden naar boven ga valt het signaal beneden weg en pakt hij het signaal boven.  Dat lukt niet automatisch. Meestal moet ik de wifi op mijn telefoon uitzetten en weer aanzetten en dan pakt hij het signaal boven (wifi ssid naam B). Door de 2,4 en 5 GHz een andere naam te geven krijg ik op zolder dus wifi ssid naam B en naam C?

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Bijna Goed.

 

Modem heeft Wifi ssid A = 2,4 GHz en Wifi ssid B = 5Ghz als je deze dus op de uitgeklede wifi booster zal de witte zijn dan geef je die ook allebei zelfde namen als je Modem dan is dat plaatje compleet.

 

Mocht je er weekend niet uitkomen, kan je me altijd een  @Dave!  sturen, dan krijg ik bericht van je topic.

 

Erik74
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Dave! Ik kom er nog niet helemaal uit. Ik heb de wifi ssid van de modem/router beneden gesplitst in naamA en naamB voor respectievelijk de 2,4 en 5,0 GHz. De wifibooster heb ik dezelfde namen gegeven. Beide frequentiebanden staan aan en op automatisch. Ik heb wel de wachtwoorden onveranderd gelaten.

Nu lijkt mijn telefoon wel het wifisignaal van de wifibooster goed op te pakken maar mijn laptop niet. Die geeft telkens de melding 'kan geen verbinding maken met dit netwerk'. De wifisterkte lijkt goed te zijn. Ik heb de 5GHz op de modem/router ook uitgezet om geen misverstand te hebben waar het signaal vandaan komt.

(N.b. beneden maakte de laptop wel verbinding met de modem/router als de 5GHz aanstaat).

Ik kan het wachtwoord van de wifibooster ook niet invoeren. 

Wat gaat er hier dan mis? 

Het probleem met de chromecast is hiermee ook nog niet opgelost. Zelfde foutmelding nadat ik hem had gereset en alle stappen weer had doorlopen.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Wifi in je modem moet wel aan blijven staan. Op de 2,4 GHz en wifi modus op 802.11b/g/n als die optie er is. 
Kanaal 1,6,11

Kanaalbreedte 20 Mhz

 

De 5GHz zet je op 802.11 a/c/ac gemend

kanaal 36,40,48

Kanaalbreedte 20/40/80 MHz

 

Dit voor je ook door op de Wifibooster 

dan zou het moeten werken.

 

Ik hoop dat je zo verder komt, anders laat je maar even weten.

Erik74
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Dave! voordat ik je advies ga uitvoeren (dan kan ik alles in één keer goed doen 🙂

- wachtwoord op modem en wifibooster hetzelfde of juist niet? Mijn laptop melde ik eerst beneden aan en nu werkt hij niet op de wifi op zolder. Mijn telefoon is precies andersom. Die heeft beneden geen wifi omdat hij wel de wifi ssid herkent maar dan gaat het niet goed met het wachtwoord omdat het wachtwoord van het modem anders is dan van de wifibooster. Ik vermoed dat ik ze beide hetzelfde wachtwoord moet geven.

- kanalen op modem en wifibooster hetzelfde of juist niet? Ik begreep uit de  topic Beste instellingen WIFIbooster  dat je ze niet op hetzelfde kanaal moet zetten.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ik probeer hem uit te leggen als voorbeeld:

 

Modem:

2,4 GHz Naam = Ziggo (voorbeeld

Wachtwoord = Abc123456

 

5 GHz Naam = Ziggo-5G (voorbeeld)

wachtwoord = Abc123456

 

Voor de 2,4 GHz gebruik je een naam en voor de 5GHz gebruik je aparte naam of dezelfde maar met -5Ghz anders komen beide wifi namen in conflict.

 

Als je modem hebt gedaan, neem je het over in je Wifi Booster precies zelfde.


kijk even of je een Wifi Analyzer 

in Windows Store zit deze gratis en App Store ook, kan je zien op welke kanalen je buren zitten kan jij ander kanaal kiezen.

 

Modem Kanaal en Wifibooster kanaal mag het zelfde zijn maar je kan ze ook naar wens instellen.

 

modem kanaal 1 heb dan doe je de booster op kanaal 6,9.11 en zet hem op kanaal 6 dan pak je 1,9,11 maar gelijk kan ook.

 

Ik hoop dat dit je helpt

 

Modem Wifi en Wachtwoord moet zelfde als Wifibooster. Dan moet het goed gaan.

Erik74
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Dave! Volgens mij is het helemaal gelukt. Alle apparaten lijken automatisch het beste signaal op te pakken. Kanalen modem en wifibooster heb ik verschillend ingesteld.

Ook de chromecast werkte nu gelijk na installatie. (Heb geen verbinding gemaakt met wifi ssid van de chromecast maar gewoon de stappen op de tv gevolgd.) Beeld lijkt om de een of andere reden wel iets minder scherp.

 

Het probleem lijkt dus opgelost. Dat was me zelf nooit gelukt dus hartstikke bedankt!!!

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Dat is geweldig nieuws! Jamyla had niets te veel over @Dave! gezegd gelukkig ^^
Top dat het helemaal is gelukt en het probleem opgelost lijkt! 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ik ben blij dat het gelukt is, kan zijn dat je TV 1080i of P beste is, dat kan. Maar alles draait en daar ben ik blij om.

Mocht je signaal nu wat zwakker worden dan kan je altijd de kanalen gelijk zetten, hoeft niet maar kan wel. Of even de Wifi Analyzer gebruiken dan zie je waar je buren opzitten en dan kannje kanalen switch maar vast laten staan is beste optie.

 

Laat het voor nu lekker zo draaien en TV alleen 1080i/p 

 

Als er iets is dan weet je me te vinden en voor nu super geregeld en gedaan 👍🏻😉

 

Alleen morgen gaat mijn naam Dave- worden terug gezet naar xGarfieldx of xGarfieldx-Dave omdat er probleem met de naam is.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Dank je @Erik P  je collega @Jamyla lokt me met kaas 😉 grapje.

Zoals je leest mijn naam gaat weer terug naar xGarfieldx-Dave dit vanwege de - die het probleem geeft. Maar ik blijf Dave en Garfield de Kat mijn grootste held. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic