1
Vraag
2
Reacties
Truus KB

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Chromebook aansluiten aan bedraad internet via Linksys converter (UTP naar USB) werkt niet meer

Ik werk op een chromebook en sluit die via een Linksys omvormer aan op het internet. De UTP-kabel komt uit de Router en gaat rechtstreeks naar boven.  Het chromebook heeft geen ingang voor RJ45, vandaar dat dit met een omvormer (Linksys) van RJ45 naar USB gaat. Dit heeft een jaar probleemloos gewerkt.

Tot afgelopen donderdag.

 

Wanneer ik de kabel rechtstreeks in mijn laptop steek, werk alles prima. Ik heb dus internet boven.
Op kantoor (KPN-internet) werkt dit prima. De omvormer werkt dus ook.

Thuis werkt het niet.

Als ik UTP via de omvormer in de laptop doe, werkt het ook niet. Dan krijg ik de melding 'Ethernet2 heeft geen geldige IP-configuratie'.

 

Ik heb hier totaal geen verstand van. Ziggo kan mij niet helpen, want het ligt aan de omvormer.

Uiteraard heb ik het modem al herstart (met chromebook aangesloten en juist niet, met chromebook aan en in slaapstand, met- en zonder omvormer).

De IT-desk op mijn werk geeft aan dat overstappen naar een andere provider de beste oplossing is, omdat daar  het probleem zit.

 

Heeft iemand een idee? Ik hoor het graag.

 

Truus

 

 

 

51 Reacties 51
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Hetgeen @Karel. oppert over de Auto negotiation is een reële mogelijkheid. Als er "iets" niet (helemaal) goed (meer) is met de kabel die naar boven loopt, kan het zijn dat de ene netwerkkaart (eigen laptop) hier geen moeite mee heeft en weer een ander hierover "struikelt".

 

@Truus KBHeb je al eens geprobeerd om de adapter met een kort kabeltje (beneden) rechtstreeks aan te sluiten op de Ziggo--modem-router? Het gegeven dat een ander laptop wel internet heeft via de kabel die naar boven loopt, geeft geen garantie dat alle 8 draadjes in die kabel goed contact maken.

 

N.B.: Het hoeft niet te zijn dat de kabel zelf stuk is; meestal zit het foutje in een aangeperste stekkertje (beneden of boven).

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@DennyW  ik begin hetzelfde vermoeden te krijgen omdat @Truus KB  al van alles geprobeerd heeft, ander chromebook, adapters, chromebook ergens anders. Inderdaad alleen de kabel is nog niet getest.
Is er een mogelijkheid om de bewuste kabel met een ander apparaat te proberen? @Truus KB 

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@DennyW , @Karel. , @jansmarcel 

Uiteraard heb ik ook al geprobeerd of een andere kabel en/of een andere poort op de router helpt. Maar dat was ook niet het geval. Ook niet na het herstarten (met knopje) van de router. En beide kabels werken wel met de 3 in huis aanwezige laptops (waar de ethernetkabel rechtstreeks in kan).

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Truus KB werkt de adapter icm de kabel wel met een van de 3 andere laptops? Als de adapter dan wel werkt zit er toch iets vreemds in de chromebook, al dan niet softwarematig, wellicht na een update, omdat het ervoor wel gewerkt heeft.  

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Truus KB 


@Truus KB  schreef:

Uiteraard heb ik ook al geprobeerd of een andere kabel en/of een andere poort op de router helpt. Maar dat was ook niet het geval. Ook niet na het herstarten (met knopje) van de router. En beide kabels werken wel met de 3 in huis aanwezige laptops (waar de ethernetkabel rechtstreeks in kan).


Als je echt de Chromebook + adapter beneden (dus staande naast de Zoggo-modem-router) met een kort ander kabeltje, rechtstreeks ingeprikt in een willekeurig LAN-poortje van de Ziggo-modem, al hebt geprobeerd, dan kan ik helaas verder ook niets meer bedenken; ik heb geen ervaring met Android (-achtige besturingssystemen).

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ja, dat heb ik geprobeerd, omdat ik zeker wilde weten dat het niet aan de kabel naar boven lag. Ik ben niet handig met de instellingen van de computer, maar alle stappen vanaf de router naar chromebook heb ik uitgebreid getest. Dank voor je tips!

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Nee @jansmarcel . De adapters werken ook niet met de laptops. De ethernetkabel rechtstreeks in die laptops werkt wel. Het is volgens mij echt de combinatie router-adapters die het conflict geeft.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Ik lees dat de adapters overal werken behalve op het ziggo modem.

Een laatste mogelijkheid blijft een ethernet switch proberen tussen chromebook+adapter en het ziggo modem.

Ik ben van mening na alle reacties en aanbevelingen dat het ziggo modem het probleem is.

Kan hardware zijn maar ook firmware in het modem.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Truus KB  Top dat je dit nog uit geprobeerd hebt. En ik ben het met je eens dat het dan in die combinatie router en adapter gezocht moet worden. Ik ben het met @Karel. eens dat een switch zou kunnen werken. Daar er dan nog wel een kabel verbinding is, maar dan niet meer direct.

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik ben dinsdag weer op mijn werk en heb daar gevraagd of ik een switch kan lenen. Wordt vervolgd.

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb zojuist de switch aangesloten en het werkt! Het was dus echt de combinatie van de router met een omvormer die het probleem veroorzaakt. Hartelijk dank voor al jullie hulp en ideeën.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Fijn dat het op die manier opgelost is en een hoop frustratie minder.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic