1
Vraag
2
Reacties
Truus KB

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Chromebook aansluiten aan bedraad internet via Linksys converter (UTP naar USB) werkt niet meer

Ik werk op een chromebook en sluit die via een Linksys omvormer aan op het internet. De UTP-kabel komt uit de Router en gaat rechtstreeks naar boven.  Het chromebook heeft geen ingang voor RJ45, vandaar dat dit met een omvormer (Linksys) van RJ45 naar USB gaat. Dit heeft een jaar probleemloos gewerkt.

Tot afgelopen donderdag.

 

Wanneer ik de kabel rechtstreeks in mijn laptop steek, werk alles prima. Ik heb dus internet boven.
Op kantoor (KPN-internet) werkt dit prima. De omvormer werkt dus ook.

Thuis werkt het niet.

Als ik UTP via de omvormer in de laptop doe, werkt het ook niet. Dan krijg ik de melding 'Ethernet2 heeft geen geldige IP-configuratie'.

 

Ik heb hier totaal geen verstand van. Ziggo kan mij niet helpen, want het ligt aan de omvormer.

Uiteraard heb ik het modem al herstart (met chromebook aangesloten en juist niet, met chromebook aan en in slaapstand, met- en zonder omvormer).

De IT-desk op mijn werk geeft aan dat overstappen naar een andere provider de beste oplossing is, omdat daar  het probleem zit.

 

Heeft iemand een idee? Ik hoor het graag.

 

Truus

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb zojuist de switch aangesloten en het werkt! Het was dus echt de combinatie van de router met een omvormer die het probleem veroorzaakt. Hartelijk dank voor al jullie hulp en ideeën.

Bekijk in context

51 Reacties 51
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi Truus,

Kan je eens het modem resetten met de omvormer afgesloten?

En het kan ook nog helpen om op omvormer 2 minuten lang beide kabels los te koppelen(USB en internet), maar dat heb je al gedaan denk ik.

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dank voor je reactie, Visser. Dat had ik allemaal al gedaan. Voor de zekerheid nog een keer gedaan, maar dit helpt niet. Ik fiets nu naar de computerwinkel en zoek een ander merk omvormer. Misschien helpt dat...

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @Truus KB ,

Ik hoop dat dat wel werkt.

Anders, heb je hem gereset door het modem te herstarten of door het resetgaatje 15 seconden in te drukken met een pinnetje?Indien het eerste, probeer het 2e nog maar.

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik had de router steeds reset door hem stroomloos te maken. Nu met behulp van pinnetje gedaan, maar dat helpt helaas ook niet.

Ander merk (Eminent) converter gehaald. Werkt ook niet. Niet op mijn laptop en niet op mijn chromebook. Die geeft aan DHCP mislukt. Ik mocht met mijn chromebook naar de computerwinkel komen, dus dat ga ik nu proberen.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Dat is wel heel apart..

Hopelijk kunnen ze het bij de computer winkel oplossen!Met je windows PC werkt het ook niet begrijp ik?

Wil je nog laten weten wat ze zeggen bij de computerwinkel?Wellicht hebben andere mensen daar nog wat aanVisser__0-1657969850992.png

 

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De medewerker van de computerwinkel (WTS Computers in Huizen) had er echt verstand van. In de winkel werkte het chromebook met beide converters zonder enig probleem. Hij kon uitlezen dat het probleem thuis toch te maken heeft met het verkrijgen van een IP-adres. Hij raadde aan om thuis handmatig een IP-adres in te stellen op mijn chromebook. Dat heb ik gedaan, door alleen de achterste drie cijfers te wijzigen. Werkte niet. Ik heb de router daarna gereset (met het pinnetje), maar dat helpt ook niet. Ik zie wel dat er meer activiteit is in de converter doordat het lampje langer blijft knipperen. Ook geeft het chrombook nu af en toe aan bij Instellingen  hoofdstuk ethernet 'Verbonden'. Daaronder staat dan Status van portal: 'geen internet'. En vervolgens verdwijnt dat weer. Ik zie dan ook nog de melding vanuit Chrome 'Het kan zijn dat je de inlogpagina moet bezoeken van het netwerk dat je gebruikt (ethernet)'. Maar ik heb geen idee wat ik daar dan mee zou moeten.

 

Ik ga maandag op mijn werk maar eens vragen of ze op afstand mee willen kijken nu ik weet dat het met het IP-adres te maken heeft.

 

Mocht je nog een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @Truus KB ,

Je hebt deze USB adapter ook al op een windows laptop op jouw netwerk getest toch?

Ik had met mijn chromebook ook een probleem, hij ontving geen internet via een Horizon box.Andere apparaten wel, en via een ander netwerk werkte de chromebook prima.Ik heb de chromebook toen gereset, en het was opgelost.Ik raad je wel aan een back-up te maken voordat je dat doet.

Je reset de chromebook door uit te loggen en vervolgens ctrl+alt+shift+r in te drukken.

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ja, deze USB-adapter werkt ook niet op mijn windowslaptop thuis, maar deze combinatie werkt wel op andere netwerken, net als bij mijn chromebook.

 

Dank voor de tip. Ik heb zojuist een powerwash gedaan. Dat heeft helaas ook niet geholpen. Ik check morgen even bij IT of ik ook de reset op jouw manier mag doen. 

Het heeft in ieder geval te maken met het IP-adres. Ik hoop dat iemand kan aangeven hoe ik dat precies op kan lossen. Dat zou toch moeten kunnen door het handmatig toe te wijzen. Ik heb geen ingewikkeld thuisnetwerk.  Boven zitten twee bedrade thuiswerkplekken, waarvan er een niet wordt gebruikt. De TV zit niet verbonden aan internet (ook de mediabox XL niet). De rest van de apparaten (4 telefoons en 3 laptops) zitten alleen op de WiFi.

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Ok, dan ligt het probleem niet aan je chromebook.Een reset is dan ook niet nodig,

Heeft je windows laptop ook een directe ethernet poort?Krijg je daar wel verbinding mee?

Welk type modem heb je eigenlijk?

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Als ik de internetkabel in mijn laptop stop werkt het direct. Met de omvormer ertussen niet.

 

Maar... Ik heb gistermiddag na de powerwash en het resetten (met knopje) van het modem nergens meer aangezeten. Mijn chromebook stond in slaapstand met de Wifi uit en met omvormer aan de kabel. Eigenlijk hetzelfde als ik altijd doe. En ik ben wat anders gaan doen.

 

Vanmorgen klap ik mijn chromebook open en tot mijn verbazing werkt het nu... Ik zie bij instellingen wel een klein uitroeptekentje bij de verbinding met ethernet staan. Dus het zal wel niet helemaal zijn zoals het moet, maar ik ga lekker aan het werk en kijk gewoon hoe het loopt.

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @Truus KB ,

Dat is fijn!Maar mocht het straks toch weer mis gaan, laat het maar weten dan kijken we verder.

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Helaas... Het is niet blijven werken. Ik heb een vermoeden dat het uitgevallen is op het moment dat mijn man beneden met zijn laptop op de WiFi ging. Maar dat weet ik niet zeker. Ik schakel automatisch over op de Wifi als ethernet uitvalt. En zolang ik niet intensief data uitwissel, merk ik het verschil niet direct.

 

Man is inmiddels naar zijn werk. Maar ethernet pakt het niet weer op. Hij blijft het wel proberen, maar het lukt niet om een stabiele verbinding te bereiken. Ik ga er vanavond weer uitgebreid naar kijken.

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Welk type modem heb je?Is daar toevallig recent iets aan veranderd?

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De IT-afdeling van mijn werk heeft remote nog een aantal instellingen rond het IP-adres aangepast op mijn chromebook, maar dat heeft niet geholpen. Het voorstel is nu dat ik een ander chromebook ga ophalen, om daarmee eens te testen. Kan is niet groot dat het lukt, omdat ook de laptop niet werkt met de converter ertussen, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik kan het andere chromebook woensdag op gaan halen. 

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb de 'SmartWifi modem' . Daar is niets aan gewijzigd. Er is thuis helemaal niets gewijzigd de laatste weken. Geen nieuwe apparatuur, helemaal niets. 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Ik had wel eerder een dergelijk probleem met het smartwifi modem gelezen, maar dan zou het eerst ook niet moeten werken natuurlijk..Behalve als het door een update komt.

 

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb een ander chromebook gekregen op mijn werk en een nieuwe omvormer (idem als de vorige van Linksys). Helaas is het probleem niet opgelost. 

Als ik handmatig een IP-adres instel (want automatisch lukt dat niet) krijg ik daarna de volgende meldingen:  

Lokaal netwerk: Kan geen verbinding maken met de Gateway

Naamresolutie: Er zijn geen DNS-servers ingesteld.

 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Misschien helpt het om het modem om te ruilen voor een Ubee, dat is aan de moderator.

Die heeft echter geen ingebouwde wifi functie, maar is wifi wel zelf te verzorgen?Anders kan je deco's huren, of zelf een acces point kopen.

Aangezien die docsis 3.1 heeft , is de hoofdaansluiting(AOP) belangrijk.Zou je een foto van je coax AOP (de ziggo aansluiting)kunnen maken?

Truus KB
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ziggo - 2.JPG

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic