1
Vraag
2
Reageer en help mee
WorldWatcher

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

CelenoInitial WiFi Signaal

Sinds kort bemerk ik een extra WiFi signaal in huis met SSID “CelenoInitialAP61E331”.

Community lid @H.Flederus heeft hier recent ook een opmerking over geplaatst: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/celeno-initial-wifi-signaal-48237#post502974

Mijn bemerkingen als volgt:

1. Het extra WiFi signaal is er, maar lijkt (tot nu toe) geen verstoringen te veroorzaken.
  2. Ons eigen WiFI netwerk zend deze SSID niet uit. Wij hebben SSIDs “ZiggoXXXX” en “ZiggoXXXXX-5G” vanuit de Ziggo router, en nog twee andere SSIDs uit een Apple Time Capsule en Airport Express netwerk.
  3. We wonen vrijstaand, met redelijk wat ruimte om het huis. Een signaal vanuit de buren zou dan wel erg sterk moeten zijn?
  4. We hebben geen slimme electriciteitsmeter in de meterkast (dit was de suggestie van @H.Flederus ).
  5. Gechat met Ziggo Support, maar de helpdesk medewerker had hier weinig tot geen ervaring mee, en kon me niet echt verder helpen. Niet echt noodzakelijk natuurlijk, gezien bemerking 1.

Toch zou ik wel graag de bron van dit WiFi signaal willen achterhalen. We zullen de buren nog bevragen.

1. Iemand anders ervaring hiermee?
  2. Weet iemand toevallig welke provider Celeno modems gebruikt?

10 Reacties 10
Pasi

Level 18
Expert
  • 6965Posts
  • 410Oplossingen
  • 3435Likes

Bekijkt u regelmatig welke SSID’s er bij u beschikbaar zijn? Misschien is SSID “Celeno...” al langer aanwezig. Hebt u misschien onlangs iets nieuws aangeschaft, waaraan een b.v. 230v stekker zit?

Zie ook Het meest recente modem van Ziggo, de Connect Box (Compal CH7465LG-ZG), maakt ook gebruik van Celeno....

Misschien gaat daar iets fout. Zo heb ik ook een CB en heb de SIDD's van zowel 2,4 als 5 GHz aangepast. Toch laat mijn Windows 10 laptop soms i.p.v. de naam, een 'Ziggoxxxxx’ nummer als verbonden zien, terwijl in het overzicht gewoon de juist SSID naam staat.

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Comtrend Powerline ook. 

Pasi wrote:

Bekijkt u regelmatig welke SSID’s er bij u beschikbaar zijn? Misschien is SSID “Celeno...” al langer aanwezig. Hebt u misschien onlangs iets nieuws aangeschaft, waaraan een b.v. 230v stekker zit?

Zie ook Het meest recente modem van Ziggo, de Connect Box (Compal CH7465LG-ZG), maakt ook gebruik van Celeno....

Misschien gaat daar iets fout. Zo heb ik ook een CB en heb de SIDD's van zowel 2,4 als 5 GHz aangepast. Toch laat mijn Windows 10 laptop soms i.p.v. de naam, een 'ZIggoxxxxx’ nummer zien, terwijl in het overzicht gewoon de juist SSID naam staat.

Comtrend Powerline ook. 

WorldWatcher
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor het meedenken @Pasi .

Ik bekijk inderdaad wel met enige regelmaat de SSIDs die thuis in de lucht zijn. (Nu is 1x per jaar ook regelmatig, maar u begrijpt hopelijk wat ik bedoel). De SSID “Celeno...” is ergens in de afgelopen tijd erbij gekomen.

Natuurlijk is het goed om te onderzoeken of het ligt aan recent aangeschafte apparatuur. Daar ben ik nog mee bezig. Zodra ik iets uitgevonden heb, post ik dat uiteraard.

Ik heb geen apparatuur die netwerk signalen via het electriciteitsnet verzendt.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 12957Posts
  • 1077Oplossingen
  • 5157Likes

Hey @WorldWatcher . Welkom hier!

Wat een mysterie. Ik snap dat je benieuwd bent naar de bron van dit netwerk. Ik kan zo zelf ook niet gelijk iets verzinnen.

Wat je eventueel zou kunnen doen, puur als check, is eens de ziggo modem helemaal van de stroom halen. Je zult dan je bekende eigen netwerken niet meer zien. Check eens of het mysterieuze netwerk dan nog wel/niet te zien is. Blijft het staan, dan weet je zekerder dat het niet in je eigen netwerk zit. Ik ben heel benieuwd! 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3460Likes

Celeno levert Wifi Chip Sets.
https://www.celeno.com/

In CelenoInitialAP61E331 lees je ‘Initial AP’. ‘AP dat er eerst is, maar later misschien niet’.
Er zijn allerlei apparaten, bv IP-camera’s, die een klein Wifi Acces Point aan boord hebben voor installatie.
Na installatie verwijnt dat AP.
Gaat er een belletje rinkelen?
Je kunt een Wifi Analyzer App op een Phone installeren en al rondlopend de signaalsterkte bekijken van het AP. Misschien vind je zo de boosdoener.

Wifi Analyzer voor Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=en

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64924Posts
  • 4543Oplossingen
  • 17486Likes

Dit kan komen uit je Mediabox XL, jaren geleden hier ook tegengekomen.

Jan F.

Level 20
Expert
  • 16941Posts
  • 1326Oplossingen
  • 2549Likes

Kijk  hier eens. Ik denk dat een van uw buren zo'n apparaat heeft. Er is niets aan de hand. U kunt interferentie vermijden door het juiste kanaal te kiezen.

jarielcapitain

Level 13
Expert
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

iPhone zend uit CelenoInitialAP (hotspot)

@WorldWatcher

Bij toeval zag ik ook in dat bij my CelenoInitialAP uitgezonden werd.

Dit blijkt uitgezonden te worden door mijn iPhone (IOS 13.2)

Onderstaand het inlogscherm 

De laatste 6 karakters heeft een relatie met het mac adres van de iPhone rechts het mac adres.

In de connect box(compal) staat naast het mac adres de naam van mijn iPhone.

Meer informatie over Apple Hotspot

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 12957Posts
  • 1077Oplossingen
  • 5157Likes

Heb je inmiddels gevonden wat je zocht, @WorldWatcher ? 🙂 

WorldWatcher
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Allen,

Hartelijk dank voor alle suggesties en het meedenken. Helaas ben ik er nog niet achter welk apparaat het CelenoInitial SSID uitzend/uitzond.

Na de kerstdagen wilde ik maar eens verder op onderzoek, maar net zo mysterieus als het netwerk ineens aanwezig was, zo raadselachtig is het nu weer verdwenen.

Dank @hanh voor de suggestie van een WiFi Analyzer app. Ik ga dat gebruiken als ik weer een onbekend SSID zie.

Dank @jarielcapitain voor de analyse van het SSID. Nuttige info dat dit een gedeelte van het MAC address bevat. Had ik me nog niet gerealiseerd. Als ik het CelenoInitial netwerk weer zie, zal ik dat checken adhv hier bekende MAC adressen.

@Lycke Ziggo : Misschien een wat onbevredigend einde, maar ik kan er helaas op dit moment niet meer over melden. Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden, als ik nieuwe informatie heb, open ik een nieuw topic met referentie aan deze.

Allemaal nog een prettige middag en een geweldig 2020!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic