biekens

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Cctv camera geblokkeerd door IP adres

Beste mensen,

ik heb sinds kort een nieuw modem van Ziggo gekregen omdat de oude kapot was.

Sindsdien werkt mijn cctv camera alleen via wifi thuis en niet buitenshuis.

Nu heeft de monteur van de camera er een ander ip adres bijgezet waarmee ik wel buitenshuis kan kijken.

Wel moet ik dan steeds switchten van ip adres om te kunne kijken terwijl dit met het oude modem niet nodig was.

Ziggo gebeld, maar geen oplossing. Volgens monteur (camera) wordt er iets geblokkeerd zodat ik niet via het ip adres van het modem(connectbox) buitenshuis kan kijken.

ikzelf heb er geen verstand van.

weet iemand een oplossing?

alvast bedankt voor de moeite.

 

groet,

René

 

22 Reacties 22
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Voor het extern benaderen van een IP-camera is port forwarding nodig. Hiermee wordt een poort op het externe IP-adres (van de Connect Box) gekoppeld aan een intern(e) IP-adres en poort.

 

Als ik het goed begrijp, kun je de camera zowel binnenshuis (via het interne IP-adres) als buitenshuis (via het externe IP-adres) bekijken, maar niet binnenshuis via het externe IP-adres, klopt dat?

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Zelf had ik wat gedoe met mijn camera’s. Bij het wisselen van de modem had ik ze eerst moeten verwijderen. Daarna (na installatie nieuwe modem) opnieuw toevoegen. Alles overnieuw gedaan en dat ging perfect, alles werkte weer als vanouds.

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Klopt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

In dit geval zal ontbrekende ondersteuning voor hairpin/loopback NAT op de router het probleem zijn.

 


Hairpinning is where a machine on the LAN is able to access another machine on the LAN via the external IP address of the LAN/router (with port forwarding set up on the router to direct requests to the appropriate machine on the LAN).


Gebruik je een Arris (TG2492LG-ZG) of Compal (CH7465LG-ZG) Connect Box?

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb een CH7465CE connectbox

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik heb NAT loopback zojuist even getest op een access point achter een CH7465LG-ZG met nieuwste firmware (CH7465LG-NCIP-6.15.30-1p4-NOSH) en daarop werkt het.

 

Welke firmware gebruikt jouw CH7465CE? Dit kun je vinden onder 'Beheer', 'Informatie' na inloggen op het modem.

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Conform standaard specificaties:DOCSIS 3.0
Hardware versie:5.01
Software versie:CH7465LG-NCIP-6.15.30-1p4-NOSH
MAC-adres:90:5C:44:66:B1:90
Serienummer Connect Box:DEAP63222CD7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Exact zelfde firmware. Zou je voor de zekerheid ook de instellingen port forwarding willen plaatsen? Deze kun je vinden onder 'Geavanceerde instellingen', 'Beveiliging', 'Poort-forwarding'.

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Lokaal Extern  IP-adres Poortreeks Poortreeks Protocol Ingeschakeld Wis

192.168.178.6757625762TCPAutomatisch toegevoegd door uPnP
192.168.178.678080TCPAutomatisch toegevoegd door uPnP
192.168.178.67554554TCPAutomatisch toegevoegd door uPnP
192.168.178.6790109010TCPAutomatisch toegevoegd door uPnP
192.168.178.6790209020TCPAutomatisch toegevoegd door uPnP
192.168.178.6759625962TCPAutomatisch toegevoegd door uPnP
192.168.178.2204292534001TCPAutomatisch toegevoegd door uPnP
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik raad af om UPnP te gebruiken i.v.m. veiligheid en betrouwbaarheid. Waarschijnlijk werkt dit niet i.c.m. NAT loopback.

 

Zou je UPnP willen uitschakelen (via 'Geavanceerde instellingen', 'UPnP')? Vervolgens kun je de UPnP-regels verwijderen en opnieuw (handmatig) toevoegen. Mogelijk is de poort 80-regel genoeg voor externe toegang tot de interface van de camera.

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kan UPnp uitschakelen , maar zie geen regels.

biekens_0-1627819971019.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Voor de regels moet je bij 'Beveiliging', 'Poort-forwarding' kijken.

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ben bij Poort-forwarding, maar ik kan ze selecteren en verder niks. de knop "wis"reageert ook niet.

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Modem wissel Compal Connect Box naar Arris Connect Box kan je dan beter doen, Arris heeft meer ondersteuning dan de Compal.

@tobiastheebe  misschien even aanmelden bij de Moderators.

 

Hier werken mijn camera's gewoon prima zonder enkel probleem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

In dat geval is een andere volgorde nodig: UPnP inschakelen, UPnP-regels verwijderen, UPnP uitschakelen, regels aanmaken. Als loopback NAT dan onverhoopt nog niet werkt, dan biedt een Arris CB mogelijk uitkomst.

 

Overigens: op de Compal CB die ik beheer bij familie is één (handmatig aangemaakte) regel actief, UPnP is uitgeschakeld. Deze regel werkt prima i.c.m. loopback NAT, gisteren getest via SSH. Ook in dit geval zou het dus moeten werken.

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hier zet je poorten statisch open voor specifieke diensten en software.

Indien uPnP staat ingeschakeld, kunnen apparaten of applicaties ook zelf automatisch poort-forwarding regels instellen. Die worden hieronder ook weergegeven.
 
Moet ik overal 80 invullen bij de poorten?
Lokaal IP .  .  . 
Lokale beginpoort
Lokale eindpoort
Externe beginpoort
Externe eindpoort
Protocol Kies TCP UDP Beide 
Ingeschakeld Kies Uitgeschakeld Actief 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Uit veiligheidsoverweging zou ik extern een andere poort gebruiken, bijvoorbeeld 8001 of 8081. Een willekeurig nummer tussen bijvoorbeeld 10000 en 20000 is nog beter. Alleen voor lokaal moet 80 gebruikt worden.

biekens
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Resultaat blijft hetzelfde, dus ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor de moeite om mij te helpen.

Maar ik ga morgen Ziggo bellen en vragen of ze mij de andere box willen toesturen en meteen vragen waarom er bij Ziggo geen mensen zitten die net zo veel verstand van modems hebben als jullie.

nogmaals bedankt voor de moeite.

 

Groet,

René

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Jammer dat het niet gelukt is. Blijf het wel vreemd vinden, zelf geen problemen met NAT loopback i.c.m. Compal CB, het werkt(e) voor zowel SSH als HTTP.

 

Als laatste kun je nog het modem opnieuw opstarten.

Uitgelicht topic