1
Vraag
2
Reageer en help mee
Maarten050

Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

CMTS problemen ziggo

Goedemiddag,

 

Ik ervaar al een aantal maanden problemen met mijn internet.

Er is 2 keer een monteur langs geweest en ik heb internet alle kabels gecontroleerd en oude kabels vervangen.

Nu ervaar ik nog steeds dezelfde problemen (lastig te beschrijven omdat het op willekeurige moment voorkomt).

Na meerdere traceroutes te hebben gedaan lijkt het erop dat de eerste 'hop' na mijn modem het probleem is.

Na wat zoeken blijkt dit de CMTS(?) te zijn.

 

Nu kwam ik in dit topic: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/CMTS-Problemen-ziggo/td-p/767171

Hier zag ik dat foutieve CMTS'en een update schijnen te krijgen, ik heb hierover klantenservice gebeld maar zij konden mij niet vertellen of en zo ja, wanneer, de CMTS in mijn regio (Groningen) en update krijgt.
Nu neem ik het gokje dat ik misschien via het forum meer info kan krijgen, dus bij deze.
Mocht de regio meer specifiek moeten om erachter te komen welke CMTS dit betreft, hoor ik het graag.

Mvg,

Maarten

 

30 Reacties 30
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), signaalversterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem en de laatste paar dagen van de log willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Tobias,

Bijgevoegd de upstream en downstream. De netwerkhistorie log is leeg om een of andere reden.

Ik kan op het moment helaas niet bij de AOP, maar dit is recent (~4 weken terug) nog door een monteur bekeken en waar nodig onderdelen vervangen.

Waar ik op dit moment vooral benieuwd naar ben is of de CSTM in mijn regio op de lijst staat om de configuratie update (waar ze het in de topic die ik heb gelinkt over hebben) te ontvangen.
Mocht dit namelijk zo zijn, wacht ik daar eerst even op. Van mijn netwerk 'achter' het modem heb ik alles gecheckt en ik kan met 99% zekerheid zeggen dat hier geen probleem is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op het OFDM-kanaal (DOCSIS 3.1) staat behoorlijk wat ruis in de vorm van (un)correctable errors. Nu is dit kanaal met 96 MHz veel breder dan de 8 MHz-kanalen van EuroDOCSIS 3.0, maar denk niet dat dit goed is.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic en kan je waarschijnlijk meer vertellen over eventuele geplande upgrades/werkzaamheden.

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor je hulp, dan is het even een aantal dagen wachten.

Goed weekend alvast!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Graag gedaan, jij ook alvast een fijn weekend!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

peter.t

Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hier ook veel uncorrectable errors op het downstream DOCSIS 3.1 kanaal, ook regio Groningen. Misschien nuttige informatie voor dit topic (Regelmatig ook t4 errors trouwens).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@peter.t Jouw modem toont inderdaad erg veel T4 timeouts, daar gaat iets niet goed. Misschien zou je ook een screenshot van de upstream-gegevens kunnen plaatsen? Heb je verder een up-to-date AOP (btv 1 IEC-NL)?

peter.t

Level 5
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Yes, die is wel up-to-date (Groene gaat rechtstreeks naar het modem toe). Die 26e 's nachts rond 1:00 was het internet weggevallen, merkte dat 's ochtends en pas na een handmatige herstart van het modem om 9 uur 's ochtends kwam het internet weer terug. TV werkte wel voor de herstart. Bij de overige momenten is het nooit voorgekomen dat er daadwerkelijk een herstart nodig was.

aop.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

AOP, splitter en kabels zien er goed uit. Een moderator kan eventueel nog een controle (US MER/CER) doen op afstand indien je adresgegevens bekend zijn.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Maarten050, welkom hier!

 

Wat waardeloos dat al maanden het internet niet op de juiste manier mee werkt. Ik kan mij voorstellen dat je je daar na een tijdje toch aan gaat irriteren. Ik denk dat het goed is dat je de Community hier hebt gevonden. Ik ben een duik gaan nemen in je signaal en het modem voor je. 

 

Het signaal in het modem ziet er verder heel erg netjes uit. Alleen de SNR ruisverhouding in de Upstream heeft heel af en toe een dipje. Je geeft aan dat de problemen heel lastig zijn om te omschrijven. Kun je toch een poging doen om uit te leggen wat je ervaart? Is dat met een wifi verbinding of een bekabelde verbinding? Is dat direct aan een LAN poort van het modem verbonden of bijvoorbeeld aan een router? Dan kunnen we gaan kijken of dat te maken kan hebben met de ruisverhouding. 

 

Ik begrijp dat je AOP onlangs is vervangen, dat is hartstikke mooi. Waar ik mij wel een lichtelijk klein beetje zorgen om maak is dat je aangeeft dat je er niet bij kan. Als je niet bij het AOP kan, kun je dan wel bij het modem van Ziggo die binnen 2 meter van het AOP aangesloten zou moeten staan? Ik ben ook erg benieuwd naar hoe de rest van je netwerk is ingesteld. Als ik naar de verbindingen kijk in je modem zie ik om en nabij 50 apparaten die verbonden zijn (of zijn geweest). Maak je gebruik van eigen routers in huis? Hoe zijn de aansluitingen allemaal gerealiseerd? 

 

@peter.t ik begrijp dat jij ongeveer hetzelfde probleem ervaart en zie net als @tobiastheebe dat je AOP wel up to date is. Heb je ook de mogelijkheid om de verbinding met je modem te testen zonder de splitter er tussen? Dus POA-01-B er tussen uit en dan kabel van het modem rechtstreeks in het AOP. Hoe gaat het dan met de verbinding? 
Begrijp ik het goed dat op het moment dat internet een time out heeft, je tv ook moeite heeft? Of blijft je tv het altijd stabiel doen in goede kwaliteit (geen blokjes, strepen, etc.)? 

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Goedemiddag Marije,

 

Allereerst dank voor je reactie.

Mijn problemen zijn op een bekabelde verbinding (cat-6), mijn PC is aangesloten op een wifi booster van ziggo en deze is weer aangesloten op de gigabox van ziggo.

Bij het eerste voordoen van de problemen heb ik deze kabels gecheckt en de oudste (tussen de wifibooster en het modem) vervangen. Hierna bleven de problemen voorkomen, waarna de wifi booster is vervangen. Dit loste een aantal problemen op, maar waar ik last van heb bleef voorkomen.

Ik kan het het beste beschrijving als packet loss, maar het gekke is dat in metingen het niet per se te zien is als packet loss.

 

Na weer contact hierover te hebben gehad met de klantenservice is er een monteur langsgeweest. Deze heeft naast het AOP ook de groene kabel daarachter gecontroleerd en hier aan beide kanten de connectoren van vervangen. Overigens komt het feit dat ik niet bij het AOP kon omdat deze beneden in de winkel van mijn huisbaas zit, dus hier kan ik niet 24/7 bij. Het modem is met een kabel van ziggo (1 of 1.5m) op het AOP aangesloten, dus als het goed is is dit ook oke.

 

Na dit hele traject is dus eigenlijk alles vanaf PC, tot modem, tot AOP en de groene kabel daarachter gecheckt en waar nodig vervangen. Maar helaas bleven de problemen zich voordoen.

Waar ik de problemen vooral in merk is in games, waar mijn ping bijvoorbeeld normaal stabiel 20ms is. Op willekeurige momenten gaat deze ping naar 30/40ms, dit zou in principe natuurlijk geen probleem moeten zijn. Maar het nare is; in plaats van stabiel op de waarde van 30 of 40 ms te blijven, schiet deze heen en weer met +/- 20ms en alle waardes daar tussenin (dus tussen 20 en 60ms).
Hoe zich dit in het spel uit is met 'teleporteren' of dat bijvoorbeeld geluiden niet aankomen (denk aan een explosie zien, zonder deze te horen). Voor mij lijkt dit verdacht veel op packet loss. Maar het gekke is dat ik geen packet loss zie in de netwerk waardes als ik het spel speel, alleen de variabele/onstabiele ping zoals hierboven beschreven.

 

Nu heb ik zelf geprobeerd om te zien of ik kon achterhalen waar nou de problemen zich voordoen in mijn netwerk. Hieruit heb ik opgemaakt dat het eerste IP adres na mijn modem (10.255.10.1), ver bovengemiddelde ping spikes heeft (normaal tussen de 10-20ms, maar schiet uit naar 120ms).
Hieruit kan ik natuurlijk niet definitief zeggen hier zit het probleem, maar wat wel frappant is dat ik tijdens het mooie weer overdag minder problemen ervaar. Mijn conclusie hieruit (hoewel niet echt gefundeerd) is dat dus door minder activiteit op internet in mijn buurt, de 'buurtkast' geen problemen veroorzaakt.
Als ik het goed begrijp zou dit de CMTS zijn, vandaar mijn forum post.

 

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb omschreven, mochten er vragen zijn hoor ik het graag.

Het zou fijn zijn als we hier definitief een oplossing voor kunnen vinden.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Ik vind het heel duidelijk omschreven, @Maarten050 😉 Dankjewel daarvoor! 

 

De Wifibooster is nu direct aangesloten op het modem van Ziggo, ik ga ervan uit dat dit ook met een internetkabel is gerealiseerd. En daarop ben jij bekabeld verbonden met je pc/laptop.

Als ik de situatie een beetje inschat is het voor jou dus best lastig om bij het modem van Ziggo zelf te komen en daarop rechtstreeks een bekabelde verbinding te testen. Ik heb zo het gevoel dat het toch daar ergens mee te maken heeft. Ik denk dat als je de bekabelde verbinding met een CAT6 kabel direct op het modem van Ziggo test, dat het al beter zou gaan. 

 

Is er een manier om dit toch te testen? Bijvoorbeeld met een lange internetkabel? Ik heb er hier eentje voor je van 10 meter, die ik kosteloos voor je kan opsturen als je denkt dat de afstand daarmee te overbruggen is? 

 

Als we weten dat een bekabelde verbinding aan het modem rechtstreeks goed werkt en je daarmee de problemen niet hebt, kunnen we gaan nadenken over hoe we dit beter kunnen inrichten. Welke Wifibooster heb je nu in gebruik? En maak jij alleen gebruik van dit modem of is het een gedeeld modem met ook andere appartementen/kamers?

 

Het zijn weer een bult vragen, waarvoor sorry. Stukje bij beetje komen we steeds een beetje verder ;-).

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Het klopt dat alles met bekabelde verbindingen is ingericht. Eerder heb ik met de klantenservice ook al het modem rechtstreeks getest, ook zonder andere apparaten op het modem. Hier kwamen geen bijzondere resultaten uit, het leek normaal te werken. Alleen had ik toen ook nog steeds dezelfde problemen.

 

Op de wifibooster zijn 4 bekabelde apparaten verbonden, op het modem is de wifibooster aangesloten naast nog 2 of 3 andere apparaten. Door de plek waar het AOP zit is het erg lastig om de apparaten van de wifibooster vast op het modem aan te sluiten (vanwege max 1.5m tussen het modem en AOP), daarom is het zo ingericht.

 

Het gekke is dat met onze snelheid (1000mbit/s) er niet gauw problemen zouden moeten ontstaan met meerdere gebruikers op internet. Een speedtest met de huidige aansluitingen laat vaak gemiddeld zo'n 900mbit/s zien. Ik neem aan dat dit binnen de marges van het abonnement valt. Zelfs als wij met de 6 personen die op het internet verbonden zijn, tegelijk bezig zijn zou dit volgens mij nog geen problemen moeten veroorzaken. Daarnaast zijn eigenlijk nooit alle 6 personen met hun tv/pc/console/etc tegelijk actief.

 

Wat ik kan doen is nog een keer het modem rechtstreeks testen, dit zal ik dan doen met de kabel die de wifibooster met het modem verbindt. Is dan de speedtest van ziggo genoeg, of kan ik nog andere tests uitvoeren? Ik zal dit ergens de komende dagen dan doen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Gebruik altijd meerdere speedtesten voor de zekerheid, de 3 , op dit moment stabiele, speedtests zijn: 

Speedtest - Internetsnelheid meten? Doe de internet test | Ziggo

en

Speedtest.nl - 

en

Speedtest Custom - Test your internet speeds en kies Rotterdam.

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hier het resultaat van de ziggo speedtest: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/444bb010-c601-11eb-81d7-654064be1ced

 

De 2e: https://www.nperf.com/r/3323698234487412-omls2kE6

 

En die van KPN: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/838858f0-c601-11eb-9d81-5561f6e8122c

 

Deze tests zijn gedaan met directe verbinding op het modem. Ik vergistte me in de kabel tussen de wifibooster en het modem, dit is een cat-7 kabel en niet cat-6 zoals ik eerder vermeldde.

 

Ik voer zo de tests ook uit vanaf mijn PC, wat via de wifibooster gaat. Zo even het totaal plaatje om de wifibooster eventueel uit te kunnen sluiten.

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hier de resultaten vanaf mijn PC. Dit is met kabel via de wifibooster naar het modem.

 

Ziggo speedtest: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/2db30d50-c604-11eb-b9c8-5f84b820060e 


De 2e: https://www.nperf.com/r/3323700434776934-oWi3SEnu


En die van KPN: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/149303c0-c604-11eb-a9e0-e71cb3bde519

 

Ik zie hier persoonlijk niet 1 2 3 dingen die mis zijn. Dat maakte het voor mij ook lastig om zelf het probleem te achterhalen en waarom ik op het forum ben beland.
Aangezien ik problemen ervaar op duitse, nederlandse, franse, britse en zweedse gameservers en niet in maar 1 game, neem ik aan dat het probleem hem ook niet bij de server host zit.


Dan kom ik toch weer terug bij mijn originele vraag of dit aan de CMTS (o.i.d.) kan liggen, maar ik wacht eerst even antwoord op te tests af. Hopelijk zijn we in ieder geval een stapje dichter bij het achterhalen van het probleem.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Maarten050! Dank voor het delen van de resultaten van alle speedtests die je hebt gedaan. Daarin zie ik om eerlijk te zijn weinig bijzonderheden. De snelheden die je meet zien er goed uit en de kabels die je gebruikt zijn ook prima in orde. Alle ingrediënten zijn er dus voor een stabiele en goede verbinding maar helaas is de ervaring in de praktijk toch net wat anders 😞

 

Ik vind het lastig om te zeggen waar het fout gaat. We kunnen ervoor kiezen om opnieuw een monteursbezoek te plannen. Je binnenshuis installatie is in orde voor zover ik het goed begrepen heb en de focus zou dan meer op ons netwerk buiten moeten komen te liggen. Sta je open voor een nieuw monteursbezoek? 

 

 

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hey Erik, zoals je zelf inderdaad zegt zijn alle ingrediënten er voor een goede en stabiele verbinding.

Helaas werkt het in de praktijk niet zoals het zou moeten. In principe zou een monteur hiervoor langs kunnen komen, maar de vorige monteur heeft na wat dingen vervangen te hebben niks meer kunnen vinden.

 

Wat zou dan een nieuw monteursbezoek voor resultaat kunnen boeken als de vorige al dacht dat alles goed was? Het lijkt mij dat deze monteur echt gericht ergens naar moet kijken, anders zal hij ook niks vinden.

Als de monteur gericht ergens naar zal kijken, sta ik opzich wel open voor een nieuw bezoek. Mijn vraag is dan waar deze eventueel naar zal kijken en hoe dit voor een eventuele oplossing zal zorgen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic