Maarten050

Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Bufferbloat problemen intel puma 6/7

Goedenavond allen,

Ik heb een vraag over de intel chip in de connectbox. (of eigenlijk 2)
Het is bekend dat deze chip problemen heeft, waarvoor zelfs een rechtszaak is geweest.
https://approvedmodems.org/bad-modems/
Mijn vraag is waarom ziggo nog steeds deze modems gebruikt als ze aantoonbaar fouten hebben?

Daarnaast: Ik heb al een lange tijd problemen met instabiele ping bij ziggo. Meerdere dingen geprobeerd, ik ben zelfs verhuisd (niet vanwege internet :p) maar blijf met ziggo dezelfde kuren hebben. Eigen kabels etc. gecheckt en ook meerdere apparaten getest met dezelfde problematiek.
Nu vind ik meerdere posts over het vervangen van het modem door een Ubee modem, wat schijnbaar het probleem oplost (mijn problematiek komt exact overeen met anderen die bufferbloat ervaren). Helaas kan ik dit niet zelf met ziggo regelen, aangezien mijn huurbaas dat regelt. Hem heb ik verteld dat een Ubee modem de oplossing kan zijn en of hij hierover met ziggo wil bellen. Zelf noemde hij ook al dat ziggo vrij terughoudend is als het gaat om sturen van een vervangend modem. Mijn vraag is dan: kan ik binnen aanzienbare tijd verwachten dat er een vervangend Ubee modem wordt gestuurd als mijn huurbaas deze week belt of gaan hier waarschijnlijk wel weer 6 maanden overheen voor alle andere oorzaken zijn uitgesloten?

Met vriendelijke groet,
Maarten

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@Maarten050 Even een tussentijdse update. In de meest recente nauwkeurige meting komt er toch wat boven water met betrekking tot de netwerkzijde aan Ziggo kant. 

Hiervoor heb ik een monteur aangestuurd welke zowel buiten als binnenhuis het nodige na gaat lopen. Alle bevindingen heb ik gedeeld, zodat de monteur weet wat er speelt. De monteur staat voor a.s. woensdag 05-04-2023 tussen 08.00 en 13.00 uur. Als het niet schikt, wijzig dan de afspraak naar een ander moment. 

ps. Er stond nog een automatisch achterliggend proces open, maar je modem was online. Mocht je een reboot hebben ervaren het afgelopen uur, dan kwam het omdat ik dit proces een handmatig zetje heb gegeven. Dit staat echter los van hetgeen waarvoor de monteur is aangestuurd.

Bekijk in context

69 Reacties 69
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic en kan een UBC1318ZG toesturen.

 

Om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten:

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing? (Dit alles moet up-to-date voor een DOCSIS 3.1-modem.)

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb zelf helaas geen toegang tot mijn hoofdaansluiting en modem. De "it-man" van mijn huurbaas regelt dingen met ziggo (zou dit het liefst zelf doen, maar helaas). Mijn vraag is meer of als hij telefonisch contact met ziggo opneemt en een vervangende Ubee sturen als suggestie geeft, dat dit snel opgepakt wordt of dat het vervolgens een aantal weken of meer kan duren. Anderzijds vraag ik me af waarom modems met bekende problemen nog steeds in omloop zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Alleen zakelijke klanten kunnen een UBC1318ZG aanvragen bij de klantenservice (gebruikelijk wordt deze geleverd bij Zakelijk Internet Pro, exclusief in bridge mode). Als particuliere klant kan alleen een moderator er een toesturen.

 

Er zijn de afgelopen jaren meerdere firmware-upgrades geweest voor zowel de TG2492 en CH7465 die verbetering hebben opgeleverd. In specifieke situaties kunnen er nog wel stabiliteitsproblemen optreden. Nieuwe klanten ontvangen nu standaard een F3896LG-ZG (deze beschikt net als de UBC1318ZG over een Broadcom-chipset), ongeacht het abonnement. Bestaande klanten ontvangen ook dit type modem bij een upgrade naar Internet Giga of bij een hogere belasting van het wijknet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Maarten050 Je kunt al wel de vragen beantwoorden van @tobiastheebe , daar is ook al vaak iets uit te halen om erachter te komen wat er aan de hand is of wat er kan of moet gebeuren.

 

"Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?"

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor je duidelijke antwoord Tobias!
Ik informeer even bij mijn huurbaas of wij een zakelijke verbinding hebben, volgens mij wel. Dan zal het hopelijk gewoon geregeld worden.
Ook fijn dat in ieder geval nieuwe klanten niet meer dit modem krijgen en dat bij een upgrade het modem ook vervangen wordt.

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik kan dus helaas niet op het modem inloggen, aangezien alleen de netwerkbeheerder de inlog gegevens heeft.

Mijn problemen zijn erg specifiek gericht op variabele ping wat soms erg extreem is. Op mijn vorige adres had ik exact dezelfde problemen, wat niet opgelost was na een aantal keer monteur langs te hebben gehad. Hier waren alle down- en upstream waardes prima en was er na vervangen van wat kabels achter het AOP ook niks in het signaal zelf te vinden door de monteur.
Ik ga er dan ook vanuit dat het signaal hier prima is, maar helaas kan ik dit dus niet zelf meten/testen. De netwerkbeheerder zal dit hopelijk met ziggo verder regelen.

Mijn bedoeling met dit topic was om te kijken wat een realistische termijn is qua oplossen van dit probleem (als een modem met andere chipset de oplossing is). Uit Tobias zijn bericht haal ik duidelijke informatie, nu is het eerst afwachten wat mijn netwerkbeheerder er verder mee doet.

Is het mogelijk een topic op 'stand-by' te zetten? Dan kan ik hier eventueel later op terug komen mocht de netwerkbeheerder het niet met ziggo kunnen regelen (en ik toegang krijg).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Je kunt hier zeker op een later tijdstip op terugkomen. Mijn ervaring is dat topics worden gearchiveerd na enkele weken zonder reactie.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

We kunnen het archiveren wel uitstellen, hoor. Ik zal m nog een tijdje openhouden!

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Maarten050, @Lycke 

Ik blijf het maar steeds herhalen. Die problemen met de Puma chipset zijn al jaren geleden verholpen middels een firmware upgrade door (toen nog) Intel. Ziggo heeft er heel lang over gedaan die firmware upgrade in zijn modems toe te passen, en ik hoop dat dit ondertussen eindelijk helemaal rond is. Wellicht kan @Lycke hierover uitsluitsel geven.

 

Alle Fritz!box kabelrouters hebben de Puma 7 chipset, en geen problemen. Die website doet niet anders dan alle modem/routers met een Puma chipset in een lijstje zetten, en toeteren dat ze slecht zijn. Ze voeren geen tests uit om dat te controleren.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ga je erop vooruit als je van de sagemcom naar een fritzbx ga

ik heb nu ziggo modem in meterkast in bridge ofc met eigen asus router maar, misschien is een fritzbox met lan kabel naar netwerkswitch beter dan wordt alles door 1 apparaat gedaan

 

ik wil misschien dat avontuur wel een keer aangaan

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor het uitstellen. Helaas is het probleem nog niet opgelost, ik ben afhankelijk van een netwerkbeheerder om of zelf de data op te sturen of mij te laten inloggen. Hier gaat ondertussen al 3 weken overheen, maar volgens mij komt er deze week (morgen hopelijk) eindelijk wat vaart in.

@caesarik had de website erbij gezet meer uit frustratie dan als daadwerkelijke bron. Mijn problemen komen overeen met wat ik veelal lees over bufferbloat, dus had ik kort door de bocht even naar die site gelinkt.

Zodra ik de data, door Thobias hierboven beschreven, heb zal ik deze in de topic zetten. Hopelijk kunnen we dan definitief het probleem aanwijzen en z.s.m. oplossen. Ook heb ik een screenshot van een ping test van gisteravond toegevoegd, misschien zeggen jullie dat het binnen bepaalde marges is. Echter ervaar ik met deze variatie in ping vage netwerk gerelateerde anomalieën, lag, zoals bijvoorbeeld 'teleporteren'.
Deze problemen komen voor over verscheidene apparaten en met vervangen van kabels etc.

Nog even geduld tot ik de daadwerkelijk up en down stream data uit het modem kan halen, hopelijk spreek ik jullie hier volgende week weer 🙂

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

de UBC1318ZG wordt alleen bij uitzondering aan particuliere geleverd,

 

heeft jou huurbaas een zakelijk internetabonnement of consumenten ? 

bertus12

Level 8
  • 215Posts
  • 7Oplossingen
  • 119Likes

@MR_CHIP  schreef:

ga je erop vooruit als je van de sagemcom naar een fritzbx ga

ik heb nu ziggo modem in meterkast in bridge ofc met eigen asus router maar, misschien is een fritzbox met lan kabel naar netwerkswitch beter dan wordt alles door 1 apparaat gedaan

ik wil misschien dat avontuur wel een keer aangaan


Ik gebruik dus ook al bijna 12 maanden een Fritz!Box 6690 met Puma. En dan ook nog 12 maanden de Fritz!Lab 7.39 Beta-firmware die uiteindelijk op 18 Januari gereleased is als versie 7.50. De Puma-firmware die in Fritz!Lab 7.39 Beta en Release 7.50 zit is identiek, die heb ik dus al 12 maanden getest.

 

En zoals @caesar zegt: Het werkt gewoon goed. M.u.v. gepland Cisco-CMTS onderhoud en on-geplande (?) IPv4/DHCP wijziging, beiden door Ziggo, heb ik echt nul (zero) uitval gehad in 12 maanden tijd.

 

Maar uiteindelijk is het een persoonlijke afweging. Ik kan niet voorspellen of garanderen dat alles goed gaat, wellicht heeft Ziggo de firmware in jou CMTS niet van een upgrade voorzien, zeg het maar.

 

En waarom gebruik ik een Fritz!Box ? Omdat ik al bijna 20 jaar een Fritz!Box gebruik in alle varianten (DSL, Glas, Bridge en nu Cable), en het netwerk uitbreid met hun producten (Mesh) of op meerdere locaties (Site-to-Site VPN). En eigenlijk nog nooit problemen heb gehad. En ik weet dat je gewoon goede en individuele support kan krijgen om je persoonlijke probleem op te lossen.

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik meende eerst dat het een zakelijk abonnement was, maar helaas is het toch particulier.

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb eindelijk kunnen inloggen op 192.168.178.1, de gegevens heb ik bijgevoegd.
Ik heb helaas geen foto's, maar we hebben een ziggo connectbox giga in bridge mode.
Bij de informatie zie ik ook staan "conform standaard specificaties: docsis 3.1", ik ga er dan ook van uit dat alles up-to-date is.


Aangezien jij zegt dat het 192.168.100.1 is als het modem in bridge mode staat, vraag ik me af of dit de juiste gegevens zijn. Feedback is welkom.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het is mogelijk dat de Connectbox Giga zowel via 192.168.100.1 als 192.168.178.1 bereikbaar is in bridge mode, dat geldt ook voor de UBC1318ZG.

 

Welk merk en type router is in gebruik?

 

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed, in de historie zijn wel afwijkingen zichtbaar. De CM-STATUS events geven aan dat het OFDM-kanaal terugvalt naar profile ID 1 (1024-QAM), deze zou altijd 3 (4096-QAM) moeten zijn. De US profile assignment change events duiden op uitval van het OFDMA-kanaal.

 

Heb je de mogelijkheid om een foto van het AOP en eventuele splitter/versterker te (laten) maken en hier te plaatsen?

Maarten050
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Het is waarschijnlijk weer maandag voordat ik of een ander bij het AOP en de router kan, tegen die tijd lever ik dan ook de informatie weer.

Wat je benoemd vanuit de netwerk historie, zijn dat problemen die normaliter gedrag zoals in de hier bijgevoegde ping grafiek veroorzaken?

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@Maarten050 

Deze ping grafiek ziet er voor een Connectbox Giga heel normaal uit (all over the place, net als bij mij), maar ik zie geen vreemde spikes naar boven.

EdeB59

Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Intel puma chipset kan problemen geven met siemens/bosch, philips hue en of sonos.  (eigen ervaring en extreem zoekwerk) oplossing modem zonder deze chipset

 

Uitgelicht topic