1
Vraag
2
Reacties
Rchrdb

Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Bufferbloat/ hoge ping tijdens gamen

Goedenavond, 

 

Afgelopen december ben ik, via dit forum, overgestapt van een Ziggo Connectbox naar een Ubee 1318ZG. Dit omdat mijn internetsnelheden enorm instabiel waren. Voornamelijk s'avonds, wanneer meerdere personen en apparaten gebruik maakten van het internet hier in huis. Ook leidde dit ertoe dat ik tijdens het gamen te maken kreeg met enorm hoge ping, waardoor online spelen op sommige momenten onmogelijk werd. Maar met de komst van de Ubee 1318 leek alles te zijn opgelost. 

 

Maar sinds deze week heb ik weer last van enorm hoge ping. Zo hoog, dat ik niet meer online kan gamen. Om te paar seconden ervaar ik lag. Het tijdstip van de dag maakt eigenlijk niet uit en zelfs op momenten dat alleen mijn xbox verbonden is met het internet, ervaar ik hoge ping waarden. 

 

Ik heb geen idee hoe dit zo plots kan en ik baal er enorm van. Juist omdat na de modem wissel alles opgelost leek te zijn. Ik ervaar nu ook geen wisselvallige internetsnelheden meer, maar de ping doet mij de das om. 

 

De aansluitingen hier zijn als volgt: de Ubee 1318 is direct aangesloten op het AOP. Vervolgens is een Linksys Hydra Pro 6 MR500 router aangesloten op het modem. Mijn apparaten heb ik middels internetkabels aangesloten op de router. 

 

In de bijlagen heb ik screenshots geplaatst van alle waarden. Zien jullie wellicht zaken waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb ook bufferbloat test resultaten van DSLReports (http://www.dslreports.com/tools/puma6) even toegevoegd. Één waarbij de laptop direct is aangesloten op het modem en een waarbij de laptop is aangesloten op de router. 

 

Alvast bedankt voor het meedenken!! 

31 Reacties 31
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Dank voor je uitgebreide analyse @tobiastheebe!

@Rchrdb Zoals gewenst heb ik een monteursafspraak ingepland en je bevindingen gedeeld. De monteur gaat dinsdag 04-04-2023 tussen 12.00 en 18.00 uur aan de gang met de verbinding buitenhuis. Uiteraard komt de monteur ook bij je thuis om het nodige na te meten. Mocht de afspraak niet uitkomen, verzet dan de afspraak naar een door jou gewenst moment. 

Houd je ons op de hoogte? 

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

 Hoi @Vincent @tobiastheebe ,

 

Gister is de monteur langsgeweest. Na inspectie van het AOP zei hij dat het probleem was dat de groene kabel (?) te kort en tevens onbeschermd was (?), en dat daar de instraling vandaan moest komen. Buiten is hij wezen scheppen en heeft het een en ander gefixt. 

 

Na zijn bezoek heb ik ongestoord kunnen gamen, zonder een hoge ping/bufferbloat, maar dat kwam waarschijnlijk omdat er verder niemand thuis was. Vandaag is het een RAMP. Ik kan geen vijf seconden spelen zonder ook minimaal vijf vastlopers te ervaren. Het is echt dramatisch. 

 

In de bijlagen de resultaten van downstream, upstream en eventlog. Maar ik neem aan dat de instraling niet verdwenen is. Wat zouden we nu nog kunnen ondernemen, want dit is niet te doen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat de huisaansluitkabel te kort is werd al duidelijk in jouw eerste topic uit het geplaatste type AOP (X10DER), deze is speciaal daarvoor ontworpen. Dat de instraling naar alle waarschijnlijkheid tussen AOP en EV wordt veroorzaakt was al af te leiden uit het feit dat dit ook voorkomt wanneer het modem direct op het AOP aangesloten is.

 

De downstream vertoont inderdaad nog steeds instraling, maar het blijft vooralsnog bij correctable errors en de event log vertoont geen problemen.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Ja, precies. De monteur zei dat het niet goed was aangelegd en de kabel "naar binnen was gepropt, op hoop van zege". Maar ik blijf het nog steeds raar vinden. Al jaren zitten we hier bij Ziggo, alleen sinds een half jaar problemen met de stabiliteit. Maar nu vallen mijn ervaringen omtrent package lost en latency spikes dus niet te onderbouwen met de downstream gegevens.

 

Ik vraag me dan echt af wat mij het gamen nu nog onmogelijk maakt. Want met het nieuwe modem is de snelheid van het internet echt enorm/maximaal verbeterd, en de monteur heeft de instraling doen minimaliseren en de uncorrectable errors voor nu doen verdwijnen. Maar 5 seconden online gamen is gewoon niet te doen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er zou ook nog een probleem met de upstream kunnen zijn. Merk je toevallig dat het op bepaalde momenten van de dag beter gaat dan op andere? Maakt het verschil als je een andere online game of andere server voor dezelfde game probeert?

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Ja! Ochtend/begin middag geen problemen. Maar namiddag/avond is gamen onmogelijk. Maar ik nam altijd aan dat het kwam door het aantal mensen/apparaten welke tegelijk gebruik maken van hetzelfde netwerk. We zijn hier thuis met drie mensen. Dus bij momenten dat er ook anderen thuis zijn, zijn er sowieso een extra telefoon, een laptop en/of tablet en de mediabox next mini verbonden. 

 

De upstream zit qua snelheid vrijwel altijd rond de geboden 40 mbps. Ik game voornamelijk op mijn xbox, dus volgens mij kan ik geen andere servers selecteren. Daarnaast maakt het niet uit welke game ik speel, helaas. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het kan dan ook met de upstream-capaciteit binnen het wijknet te maken hebben, dit kan een moderator controleren.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Als dat gecontroleerd zou kunnen worden, graag! Want ik weet zo onderhand niet meer wat het zou kunnen zijn... redelijk moedeloos ervan.

 

Edit: maar kan het niets van doen hebben met bandbreedte problemen? Want zoals ik zei: wanneer ik alleen thuis ben (zoals gister na de monteursafspraak), heb ik helemaal nergens last van. Maar gebruiken meer mensen het netwerk (ik heb het ongefundeerde idee dat de mediabox next mini hieraan sterk bijdraagt), dan schieten de latency spikes/ping omhoog. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

voer deze test een uit op een pc die bekabeld het liefst aangesloten kan zijn

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Rchrdb Balen dat je toch kort na het monteursbezoek weer problemen ervaart met de verbinding! Zo op het eerste gezicht zie ik geen directe verklaring voor de instabiliteit en slechte performance. Ik heb daarom nu een nauwkeurige meting gestart om de komende dagen het signaal grondig te monitoren. Zie jij kans om de storingsmomenten bij te houden en de data + tijdstippen waarop dit het geval is bij te houden? Aan de hand v.d. uitkomst kan dan bepaald worden welke vervolgstappen hier nodig zijn. 

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@Paul @tobiastheebe Ik denk dat ik inmiddels het probleem heb gevonden. Met het nieuwe modem dat ik afgelopen december heb mogen ontvangen, halen we hier daadwerkelijk en ook stabiel 600 mbps downloadsnelheid! Op alle momenten van de dag. Maar sinds de komst van het nieuwe modem ervaarde ik even later dus de enorme latency spikes/jitter. 

 

Ik zat er nog eens over na te denken, maar tezamen met het nieuwe modem heb ik ook een router gekocht. Nu heb ik als test het modem aangesloten op een splitter. Vervolgens mijn xbox direct aangesloten op de splitter en apart de router ook aangesloten op deze zelfde splitter. En het probleem van latency spikes/jitter lijkt voorbij. Nu al twee dagen nergens meer last van. 

 

Ik denk dus dat mijn router op een of andere manier het verkeer niet snel genoeg kan verwerken... Maar goed, dat is een probleem aan mijn kant! Jullie hebben mij perfect geholpen en daarvoor wil ik jullie erg bedanken!! Ik denk dus dat dit topic dicht kan. Nogmaals dank!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Rchrdb Hartelijk dank voor het delen van jouw bevindingen. Fijn dat je de oorzaak ontdekt hebt en dat de verbinding nu weer naar behoren werkt. Laat je het weten als wij jou nog ergens mee kunnen helpen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic