1
Vraag
2
Reacties
Rchrdb

Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Bufferbloat/ hoge ping tijdens gamen

Goedenavond, 

 

Afgelopen december ben ik, via dit forum, overgestapt van een Ziggo Connectbox naar een Ubee 1318ZG. Dit omdat mijn internetsnelheden enorm instabiel waren. Voornamelijk s'avonds, wanneer meerdere personen en apparaten gebruik maakten van het internet hier in huis. Ook leidde dit ertoe dat ik tijdens het gamen te maken kreeg met enorm hoge ping, waardoor online spelen op sommige momenten onmogelijk werd. Maar met de komst van de Ubee 1318 leek alles te zijn opgelost. 

 

Maar sinds deze week heb ik weer last van enorm hoge ping. Zo hoog, dat ik niet meer online kan gamen. Om te paar seconden ervaar ik lag. Het tijdstip van de dag maakt eigenlijk niet uit en zelfs op momenten dat alleen mijn xbox verbonden is met het internet, ervaar ik hoge ping waarden. 

 

Ik heb geen idee hoe dit zo plots kan en ik baal er enorm van. Juist omdat na de modem wissel alles opgelost leek te zijn. Ik ervaar nu ook geen wisselvallige internetsnelheden meer, maar de ping doet mij de das om. 

 

De aansluitingen hier zijn als volgt: de Ubee 1318 is direct aangesloten op het AOP. Vervolgens is een Linksys Hydra Pro 6 MR500 router aangesloten op het modem. Mijn apparaten heb ik middels internetkabels aangesloten op de router. 

 

In de bijlagen heb ik screenshots geplaatst van alle waarden. Zien jullie wellicht zaken waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb ook bufferbloat test resultaten van DSLReports (http://www.dslreports.com/tools/puma6) even toegevoegd. Één waarbij de laptop direct is aangesloten op het modem en een waarbij de laptop is aangesloten op de router. 

 

Alvast bedankt voor het meedenken!! 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@Paul @tobiastheebe Ik denk dat ik inmiddels het probleem heb gevonden. Met het nieuwe modem dat ik afgelopen december heb mogen ontvangen, halen we hier daadwerkelijk en ook stabiel 600 mbps downloadsnelheid! Op alle momenten van de dag. Maar sinds de komst van het nieuwe modem ervaarde ik even later dus de enorme latency spikes/jitter. 

 

Ik zat er nog eens over na te denken, maar tezamen met het nieuwe modem heb ik ook een router gekocht. Nu heb ik als test het modem aangesloten op een splitter. Vervolgens mijn xbox direct aangesloten op de splitter en apart de router ook aangesloten op deze zelfde splitter. En het probleem van latency spikes/jitter lijkt voorbij. Nu al twee dagen nergens meer last van. 

 

Ik denk dus dat mijn router op een of andere manier het verkeer niet snel genoeg kan verwerken... Maar goed, dat is een probleem aan mijn kant! Jullie hebben mij perfect geholpen en daarvoor wil ik jullie erg bedanken!! Ik denk dus dat dit topic dicht kan. Nogmaals dank!

Bekijk in context

31 Reacties 31
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De downstream vertoont instraling van 4G en 5G.

 

Is het modem nu via een IEC/F-kabel (groen/rood) van 1,5 meter direct aangesloten op het AOP (foto afkomstig uit jouw eerste topic)?

 

1.jpg

 

Is er de afgelopen week iets veranderd, binnenshuis of buitenshuis?

Bass64

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik denk dat je het even op de ouderwetse manier moet uitzoeken waar het probleem licht.

Eerst een speedtest.net (meld er bij de ping en snelheden).
Nog een iets oudere test is tracert.
Open de command prompt (Windows toets + R en dan type je hier CMD en druk op enter).
Type hier: tracert google.com

Kijk waar het een grote sprong maakt (groot is hoger dan 100 ms).
(als je hier een foto van gaat plaatsen blur dan even de IP adres wat start met een 213).
Waar het de grote sprong maakt kan je online een googlen wie het host en daar contact mee opnemen.

Als er problemen zijn met WIFI kan je proberen ander kanaal te proberen (er zijn apps voor de telefoon om te checken welke channel vrij is in jouw buurt).

Gebruik je kabels. Probeer dan de kabels te vervangen en dan het liefst met Cat 5e of hoger.

Laatste optie misschien is om ziggo te bellen en vragen of er een monteur langs kan komen.
Alleen het is wel zo als het niet ziggo zijn schuld is dan krijg je wel kosten om je oren (ik moest een keer 50 euro betalen maar kan zijn dat het nu meer is).

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Die splitter is er tussenuit en de IEC/F kabel is nu direct aangesloten op het AOP inderdaad!

Verder is er niets veranderd, voor zover ik kan controleren. Is er een manier om deze instraling te doen verminderen? Die Bufferbloat test van DSL geeft ook echt tekstueel aan dat de resultaten niet goed zijn, weer net zoals met de Connectbox destijds. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Gezien de huidige aansluitwijze wordt de instraling waarschijnlijk tussen AOP en EV (straatkast) veroorzaakt.

 

Kun je controleren of de kabel onbeschadigd is en aan beide zijden (AOP en modem) maximaal is aangedrukt, daarna het modem opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream-waarden + eventueel de event log plaatsen? Dit kan uiteraard ook morgen.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

De speedtest valt nu nog "langzaam" uit, vrijwel altijd wel 600 of hoger. Hier ziet de ping er weer goed uit. Ook in het CMD promt zien de waarden er volgensmij goed uit? Verder haal ik op Wifi ongeveer dezelfde waarden als met de kabel, dus daar zit geen probleem. Alle kabels heb ik reeds in december vervangen, door CAT6 kabels. Dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.

 

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Ga ik even testen, kom ik morgen op terug met de resultaten. Van de buitenkant lijkt de kabel onbeschadigd, maar hij gaat al wel wat jaren mee. Is het mogelijk om deze kabel ergens te bestellen, zodat dit ook uitgesloten kan worden? (of misschien de oplossing biedt?) 

 

En voor mijn beeldvorming, kan deze instraling zoveel invloed hebben op de bufferbloat resultaten? Omdat de snelheden wel  vrijwel altijd worden gehaald met de huidige setup. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een moderator kan kosteloos een nieuwe IEC/F-kabel toesturen.

 

De instraling veroorzaakt CER, onherstelbare corruptie van inkomende codewords met data op het modem, wat inderdaad packet loss en latency spikes veroorzaakt.

 

De traceroute toont packet loss op hop 9 en een kleine latency spike op hop 5. Hop 4 en 6 reageren niet op ICMP en de packet loss op deze hosts kan genegeerd worden. Nadeel van traceroute en de Puma-test van DSLReports is dat het momentopnamen zijn. Met bijvoorbeeld PingPlotter kun je een continue traceroute uitvoeren.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Gisteravond heb ik de kabel even losgekoppeld van AOP en Modem. Modem uitgezet, kabel opnieuw maximaal aangedrukt aan beide kanten en modem weer aangezet. Net de downstream-waarden en de eventlog even uitgelezen en de screenshots in de bijlage gezet! Valt hier nog iets bijzonders te noteren? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De instraling blijft aanwezig. Als een nieuwe IEC/F-kabel dit niet oplost, dan is een monteursafspraak de gewenste vervolgstap.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Ai, helaas! Is het nu dan wachten op een moderator van Ziggo die langs komt in dit topic en mij kan voorzien van een nieuwe IEC/F-kabel? Dan gaan we kijken of dat het probleem weghaalt!

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Een moderator kan dat inderdaad regelen en komt binnenkort langs in dit topic. Overigens kun je hiervoor ook contact opnemen met de klantenservice.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Top, helemaal goed! Heb ik nog één klein vraagje. Als ik nu speedtests draai, dan dropt hij ook gigantisch. Hij tikt de 610Mb/s aan en dan keldert hij naar ~400. Dan weer naar 600, vervolg weer naar ~400. Terwijl toen ik de Ubee net in gebruik had genomen, de downloadspeed ook wel constant bleef rond de 600. 

 

Kan dit ook te maken hebben met deze instraling? In de bijlage zie je een voorbeeld. Die drops ervaar ik tegenwoordig altijd. En dan valt dit voorbeeld nog mee. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ook dit kan inderdaad verband houden met de instraling.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Duidelijk, dankjewel! Dan wacht ik even tot een moderator hier langskomt en mij kan voorzien van een nieuwe IEC/F-kabel! Dan kom ik na aansluiting even terug met de nieuwe downstream gegevens. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

Goedemiddag @Rchrdb en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat de verbinding niet helemaal lekker werkt tijdens met name het online gamen! Zo te zien zijn de hier aanwezige experts al druk met je aan het analyseren geslagen. Ik begrijp dat je graag een setje aansluitmaterialen wenst te hebben, waaronder een nieuwe IEC/F kabel om een mogelijk oorzaak hiermee uit te kunnen sluiten. Ik heb direct nieuwe aansluitmaterialen opgestuurd. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je deze met de brievenpost van Post NL. Laat je weten wat je bevindingen zijn met de nieuwe kabel?

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Hi @Paul , dank voor het opsturen van de kabel! Hij is vanmiddag aangekomen en heb hem direct aangesloten. Bedankt voor de snelle service, echt top!

 

@tobiastheebe ik krijg met de nieuwe kabel de volgende resultaten (zie bijlage). Ik vermoed dat er nog steeds instraling is? Gezien de resultaten van bufferbloat tests die ik heb gedaan. 

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Er is inderdaad nog steeds instraling van 4G + 5G downlink (resp. kanaal 27/28 + 22/23) aanwezig. Een monteursafspraak is m.i. de volgende stap.

Rchrdb
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Duidelijk! Dan is dat inderdaad de volgende stap om te nemen. Grote kans dat dit probleem dus komt door de kabel tussen de AOP en wijkkast? Er is hier in de wijk wel een paar maanden terug het KPN glasvezelnetwerk aangelegd, misschien heeft dat ook wel het een en andere verstoord. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De huisaansluitkabel ligt tussen AOP en EV (eindversterker/straatkast), in de wijkcentrum-kast bevindt zich de HFC node (waar glasvezel naar coax wordt geconverteerd en vice vers) en worden geen klanten aangesloten. De kans is inderdaad groot dat de oorzaak in het traject AOP naar EV ligt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic