Vraag
Reacties
Oplossing
arevista
Level 3

Browserbeveiliging F-Secure blokkeert google advertenties in Chrome

Van de een op de ander dag kan ik in Chrome na een zoekactie in Google geen (gesponsorde?) advertentielinks van Google meer openen. Ik krijg een scherm met: "www.googleadservices.com wordt geblokkeerd; Deze pagina is geblokkeerd door een extensie; Probeer je extensies uit te zetten; ERR_BLOCKED_BY_CLIENT" 
Op andere fora wordt regelmatig naar de virusscanner gewezen als oorzaak. Dus de extensie "Browserbeveiliging door F-Secure" (afgenomen van Ziggo) uitgezet en ik kan weer surfen zonder blokkades. Voelt alleen wat minder veilig. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan tackelen zonder de browserbeveiliging uit te zetten? Reeds gescand op infecties met Malwarebites en CC-cleaner gedraaid, maar geen sigaar. Op Edge geen blokkades aangetroffen. 

Als ik F-secure open, zie ik wel dat er gisteren een update is geïnstalleerd van WithSecure Capricorn Engine.

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb
Level 20

F-Secure plugin for Chrome does not open Google sponsored pages (www.googleadservices.com) — F-Secur...

Vond de "Unclick" adblocker voor veelvoorkomende advertenties in F-secure instellingen. 

Bekijk in context

Uitgelicht
W.Schram
Level 9

Advertenties op websites blokkeren

Adblocker blokkeert advertentie-inhoud op de websites die u bezoekt, waardoor het moeilijker wordt om u te volgen en uw browse-ervaring te verbeteren.

Ad blocker is standaard ingeschakeld om te voorkomen dat inhoud van algemene advertentieservers wordt geladen. In de rechterbovenhoek van de weergave Beveiligd browsen en bankieren ziet u het aantal advertenties dat het product heeft geblokkeerd.

Als een pagina die u bezoekt niet correct wordt geladen zonder advertenties, kunt u Adblocker tijdelijk uitschakelen:

1. Open de F-Secure-app.
  2. Selecteer in de hoofdweergave Secure Browsing & Banking.
  3. Selecteer in de weergave Beveiligd browsen en bankieren de optie Instellingen.
  4. Scrol omlaag en schakel Adblocker uit.

Wanneer u de pagina opnieuw laadt in uw browser, bevat deze advertenties.

0 Kudos
19 Reacties 19
W.Schram
Level 9

Bij mij precies hetzelfde maar dan bij Edge dezelfde meldingen. Na de update gaat het fout graag update terugdraaien en eerst probleem daar oplossen.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Daarom gebruik nu op Windows 10 en 11 en plaats ik sinds 2006 Windows Beveiliging (mpcmdrun.exe) op mijn eigen en 300+ laptops en computers, eerder onder andere security namen, omdat de vele commerciële antivirussen met regelmaat allerlei onverwachte blokkades opwerpen of vals positieven veroorzaken en sinds die Windows beveiliging installaties geen blokkades meer gezien en ook geen virussen en malware op al die computers en laptops.

0 Kudos
Roos59
Level 8

Browserbeveiliging F-Secure blokkeert google advertenties in Chrome

… tot nu toe geen Ziggo Safe-online geïnstalleerd, maar als dit advertenties van Google blokkeert ga ik dit zeker overwegen 🤔.

Kan de adblocker worden gedeactiveerd 😀👍 

W.Schram
Level 9

Ga Ziggo F-Secure verwijderen en afzeggen, ga een andere installeren en abonnement nemen nu al bij meer zoek opdrachten worden geblokkeerd. 

0 Kudos
arevista
Level 3
Topicstarter

Voor de duidelijkheid: het gaat om zoekopdrachten waarbij de resultaten door Google worden gerangschikt. Als je bijvoorbeeld een product zoekt, komen er meestal een trits aanbieders van die producten als eerste in beeld. Precies wat handig is om je te oriënteren, maar al deze gesponsorde links zijn nu geblokkeerd. Ik heb een ad-blocker voor opdringerige ruis. Maar dat is een andere categorie.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@W.Schram Waarom een betaald abonnement nemen als Windows Beveiliging geen problemen geeft en een prima beveiliging is?

Of wil je die ook gebruiken op andere systemen?

W.Schram
Level 9

Door werkzaamheden bij stichtingen wil ik een goede beveiliging hebben.

0 Kudos
arevista
Level 3
Topicstarter

Aanvulling op de openingsvraag: het logboek van F-secure meldt als reden van de blokkades: "Schadelijke website https://assets.chatgpt4google.com geblokkeerd" Het uitzetten van de ChatGPT extentie is niet de oplossing.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@W.Schram Commerciële bedrijfsantivirussen hebben geen garantie dat je geen virus of malware op apparaten krijgt, na 10 jaar troubleshooting in de praktijk haalde ik na een paar jaar in ieder geval bij bedrijven de zogenaamde bedrijfsantivirussen Norton, McAfee, eTrust een andere antivirussen eraf, omdat die juist wel nieuwe virussen en malware toelieten en allerlei vreemde blokkades, zoals printers en netwerkverbindingen naar servers.

Daarom gebruik nu op Windows 10 en 11 en plaats ik sinds 2006 Windows Beveiliging (mpcmdrun.exe) op mijn eigen en 300+ laptops en computers, waarvan de meeste zakelijk, eerder onder andere security namen met als 1e het bedrijfsantivirus van Microsoft genaamd Forefront Clients en Servers, omdat de vele commerciële antivirussen met regelmaat allerlei onverwachte blokkades opwerpen of vals positieven veroorzaken en dat wil je niet hebben in je zakelijke omgevingen en sinds die Windows beveiliging installaties geen blokkades meer gezien en ook geen virussen en malware op al die computers en laptops.

Maar kies vooral waar je je het veiligst bij voelt.

Steefb
Level 20
arevista
Level 3
Topicstarter

Ik heb wat met de schuifjes gespeeld, maar blokkade wordt niet opgeheven.

0 Kudos
Steefb
Level 20

F-Secure plugin for Chrome does not open Google sponsored pages (www.googleadservices.com) — F-Secur...

Vond de "Unclick" adblocker voor veelvoorkomende advertenties in F-secure instellingen. 

arevista
Level 3
Topicstarter

Thanks @Steefb dat werkt. 

0 Kudos
W.Schram
Level 9

Advertenties op websites blokkeren

Adblocker blokkeert advertentie-inhoud op de websites die u bezoekt, waardoor het moeilijker wordt om u te volgen en uw browse-ervaring te verbeteren.

Ad blocker is standaard ingeschakeld om te voorkomen dat inhoud van algemene advertentieservers wordt geladen. In de rechterbovenhoek van de weergave Beveiligd browsen en bankieren ziet u het aantal advertenties dat het product heeft geblokkeerd.

Als een pagina die u bezoekt niet correct wordt geladen zonder advertenties, kunt u Adblocker tijdelijk uitschakelen:

1. Open de F-Secure-app.
  2. Selecteer in de hoofdweergave Secure Browsing & Banking.
  3. Selecteer in de weergave Beveiligd browsen en bankieren de optie Instellingen.
  4. Scrol omlaag en schakel Adblocker uit.

Wanneer u de pagina opnieuw laadt in uw browser, bevat deze advertenties.

0 Kudos
Ron2601
Level 4

Klopt iedere keer als er een update van ziggo komt houd ik mijn hart vast steeds iets wat niet meer werkt

F-secure iedere keer ellendeIMG_4022.JPG

0 Kudos
GOLDENLION67
Level 6

1 keer geïnstalleerd op mijn Mac. wat een gedoe was het om het er weer af te krijgen, heb allerlei verborgen bestanden op moeten zoeken eer alles goed was verwijderd.

0 Kudos
Ron2601
Level 4

Vreemde is dat ik nergens actie hoef te ondernemen en dat ik beschermd ben op alle browsers en dat safe on line werkt als ik dan weer op het bolletje van f-secure druk krijg ik de onderstaande  melding, zo moe vanIMG_4021.JPG

0 Kudos
Buurman
Level 15

Ieder zijn virusscanner voorkeur,  maar o.a. F-Secure e.a. laat ik links liggen, want ik gebruik al jaren uit volle tevredenheid en zonder problemen de standaard ingebouwde beveiliging van Microsoft  Windows Defender op mijn Desktop PC. 

0 Kudos
Ron2601
Level 4

Ok bedankt weer een positieve voor defender, ik kwam dit nog tegen op Senior Web: mogelijk dat een ander hier ook wat aan heeft:

Achtergrond

In de geschiedenis van de thuiscomputer is er één constante. Beveilig de pc met een virusscanner. Jarenlang bleef de situatie onveranderd. Microsoft voorzag Windows van een ondeugdelijke scanner. Dus waren gebruikers genoodzaakt zelf een antivirusprogramma te installeren. Deugdelijke gratis alternatieven waren schaars, dus werd er gewoon betaald voor de virusscanner.

Aan die situatie is een eind gekomen. De ingebouwde scanner in Windows 10 en 11 werkt prima. Defender kan zich meten met de beste betaalde pakketten.

Windows-beveiliging

Microsoft beveiligt Windows 10 en 11 op verschillende manieren. Die zijn samengevoegd in 'Windows-beveiliging'. Elk onderdeel is gericht op indringers buitenhouden. Duidelijk is dat Windows-beveiliging veel meer doet dan virussen tegenhouden. Het gaat om de volgende zeven onderdelen:

• Virus- en bedreigingsbeveiliging (dit is de virusscanner die voorheen werd aangeduid als Defender)
  • Acountbeveiliging
  • Firewall- en netwerkbeveiliging
  • App- en browserbeheer
  • Apparaatbeveiliging
  • Apparaatprestaties en -status
  • Gezinsopties

Met de standaardinstellingen van elk onderdeel is de Windows 10- en 11-computer prima beveiligd. De gebruiker heeft er geen omkijken naar. Windows-beveiliging is in Windows 10 te vinden via de startknop > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows-beveiliging > Windows-beveiliging openen en in Windows 11 via de startknop > Instellingen > Privacy en beveiliging > Windows-beveiliging > Windows-beveiliging openen.

Extra veiligheid met een betaald pakket?

Het is niet nodig om naast de Windows-beveiliging nog een betaald beveiligingspakket te installeren. Sommige gebruikers kiezen er toch voor. Daar zijn drie redenen voor te geven:

• Er zijn pakketten met meer beveiligingsopties die meer bescherming bieden.
  • De gratis pakketten met meer beveiligingsopties presteren meestal minder goed.
  • Er zijn betaalde pakketten die bescherming bieden op verschillende apparaten zoals een Windows-pc, een Mac of Android-apparaten.

Bedenk echter dat de virusscanner het belangrijkste onderdeel is van elk beveiligingspakket. Deze houdt virussen, malware en andere schadelijke software buiten de deur. Iets wat, zoals gezegd, de Windows-beveiliging prima doet. Daarnaast zijn een firewall en een bescherming tegen ransomware nuttig. Ook daarin voorziet de Windows-beveiliging.

Meer over dit onderwerp