1
Vraag
2
Reacties
aaswouw

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bridgemodus aanzetten

Hallo Ziggo,

Graag zou ik bridgemodus voor mijn modem aan laten zetten. Kan ik dat vanaf hier regelen? 

Verder maak ik nu nog gebruik van een oud modem die ik begin 2012 heb ontvangen. (Ubee UVW3200). Volgens mij is dat ding na 9 jaar een beetje gedateerd… Is het mogelijk om een actueel model te ontvangen?

Dank alvast!

13 Reacties 13
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34374Posts
  • 2516Oplossingen
  • 17325Likes

De UVW3200 is inderdaad op leeftijd, vervangen wordt aanbevolen.

Je kunt (kosteloos) een nieuw modem aanvragen via een moderator, hij/zij komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Je kunt hiervoor ook contact opnemen met de klantenservice.

Mocht je het modem willen vervangen, dan is het ook verstandig om de coaxinstallatie te controleren (ik kan dat voor je doen met een of meerdere foto’s) en zo nodig verouderde onderdelen te vervangen.

Indien je in voormalig UPC-gebied woont (hier op het forum vaak aangeduid met fUPC), dan kun je zelf het modem in bridge mode zetten. In fZiggo kan een moderator of medewerker van de klantenservice dit voor je regelen.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8255Posts
  • 2432Oplossingen
  • 4096Likes

Hi @aaswouw 
Een warm welkom op de Ziggo Community. 

Jouw vermoeden klopt! De Ubee3200 is al een ouder beestje. Het is dus zeker mogelijk om dit modem voor je om te ruilen naar een Connectbox. Je ontvangt dan een dualband modem, wat betekent dat de wifi op 2 frequenties wordt uitgezonden (2.4 en 5.0 Ghz). Je huidige modem kan dit maar op één frequentie tegelijkertijd. 

Gezien het feit dat het modem al een oud beestje is ben ik net als @tobiastheebe ook benieuwd naar jouw AOP en aansluiting(en) naar het modem. Mogelijk dat dat ook een update kan gebruiken. Als je foto's wilt delen, dan kijken we graag met je mee en kan ik indien nodig ook nieuwe aansluitmaterialen jouw kant opsturen.

P.s. Wil je in je Community profiel je adresgegevens vermelden en mij een seintje geven? Dan weet ik waar ik de postduif naar toe mag sturen. En als het modem dan eenmaal is ontvangen en aangesloten, dan kunnen we het modem op jouw verzoek ook in bridge plaatsen.

aaswouw
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Cecilia,

Fijn dat je wat nieuws op gaat sturen, dank je wel!
Mijn adres heb ik inmiddels toegevoegd 😉

Het AOP is hier vakkundig (maar onhandig) in een muur ingebouwd bij een verhuizing, dus daar kan ik alleen maar bij met breekwerk. Hopelijk hoef ik dat ding dus nooit te vervangen 

De modem staat zo'n 6 meter van het AOP af maar heb er een versterker tussen zitten die tot nu toe prima z'n werk doet (modem is 2e van links)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34374Posts
  • 2516Oplossingen
  • 17325Likes

Deze aansluitwijze is niet meer hedendaags. Het modem op de versterker aansluiten wordt afgeraden omdat het in veel gevallen problemen veroorzaakt. Tegenwoordig wordt het modem direct op een splitter aangesloten (POA-01-B) die op het AOP geplaatst wordt. Een afstand van meer dan 1,5 meter van AOP naar modem wordt ook afgeraden.

De versterker en overige bekabeling zijn ook verouderd, zeker de stekkers met plastic kapjes, deze zijn nu echt afgeschreven. Wat is de afstand van versterker tot TV/decoder? Mogelijk is de versterker niet meer nodig met de eerder genoemde splitter.

De kans dat het AOP vervangen moet worden is bijna 100%, zeker als deze al een aantal jaren geleden ingebouwd is.

Alle verouderde onderdelen maken de installatie gevoelig voor ruis, veroorzaakt door instraling van 4G/5G/Digitenne.

Al met al dus nog wel flink wat werk aan de winkel om de installatie up-to-date te maken.

aaswouw
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

I know, sommige onderdelen zouden inderdaad beter kunnen 
Muren ga ik er echter niet voor openbreken en verplaatsing van de modem is helaas ook geen optie. Nadeel van oude huizen, het is niet altijd even handig geplaatst destijds.. 

Ach, ik denk maar zo: als het werkt dan werkt het en elke verbetering is er eentje meer als geen verbetering 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34374Posts
  • 2516Oplossingen
  • 17325Likes

Je zou het modem 1:1 kunnen vervangen en hier vervolgens een aantal gegevens (downstream/upstream/log) uit het modem kunnen plaatsen. Zo kunnen we kijken in hoeverre het nieuwe modem last heeft van de oude installatie.

Houd rekening met lagere maximum down-/uploadsnelheden dan geboden door het abonnement en een niet volledig stabiele internetverbinding.

Ik raad aan om tenminste (1) de stekkers met de plastic kapjes vervangen en (2) een splitter (voorbeeld: Technetix ESX-02) tussen AOP en versterker plaatsen, waar je het modem op aansluit. Mogelijk heb je de versterker dan niet meer nodig, afhankelijk van de lengte en kwaliteit van de TV-kabel.

aaswouw
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de tips! Dat zijn inderdaad mooie zaken die ik wel al op kan pakken 

Alvast het log uit mijn huidige modem, dan is straks goed te vergelijken of de nieuwe modem het straks beter of slechter doet

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34374Posts
  • 2516Oplossingen
  • 17325Likes

Het effect van de versterker op het modem is vrij duidelijk te zien. Ondanks dat het modem aangesloten is op de 0 dB-uitgang (‘geen versterking’), komt het signaal toch wat te sterk op het modem binnen. Het maximum aanbevolen vermogen in de downstream is 10 dBmV.

Er is in de screenshot niet veel ruis te zien, maar het lijkt alsof analoge TV nog actief is in jouw regio en daarom nog een oudere ‘versie’ van de kanalenset wordt gebruikt die niet overlapt met 4G/5G/Digitenne. Dit kan wel een probleem worden zodra het analoge signaal wordt uitgeschakeld. Op kanaal 8 is de MER wel aan de lage kant. Ook weet ik niet wat de uptime is van het modem, misschien zou je deze nog kunnen opzoeken op de pagina BasicStatus?

aaswouw
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De uptime is op dit moment 6 dagen en 11 uur. Toevallig pas een keer een reset gegeven, daarvoor maanden niet bij in de buurt geweest.

Analoge tv zit hier inderdaad net op het randje om afgesloten te worden geloof ik; heb er al aardig wat notificatiebrieven van Ziggo van in de bus gehad 😉

Betekent een te sterk inkomend signaal op het modem een slechtere of langzamere verbinding?
Ik zie dat de Technetix ESX-02 een doorgangsdemping heeft van 4,5
Wordt het signaal dan juist niet slechter als ik nu al op de 0dB zit?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34374Posts
  • 2516Oplossingen
  • 17325Likes

Bij een uptime van 6,5 dag vallen de hoeveelheden RS errors (correctable + uncorrectable) ook mee.

Een te sterk signaal heeft niet zozeer effect op de snelheid van de verbinding, maar wel op de stabiliteit. Het huidige vermogen van 12 dBmV is overigens nog niet kritiek. De demping van de splitter zal er in jouw geval voor zorgen dat het vermogen in zowel downstream als de upstream betere waarden zal krijgen.

Zonder de versterker (die ook op 0 dB iets versterkt) en met de 4,5 dB demping van de splitter verwacht ik een downstream van 5 dBmV, wat een prima waarde is. Voor de downstream geldt overigens dat 0 dBmV het optimale vermogen is. Ook een wat hogere upstream is geen probleem, deze zal naar verwachting op 45 dBmV gaan uitkomen.

aaswouw
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank je wel!
Genoeg om mee aan de slag te gaan als het nieuwe modem over een paar dagen binnenkomt 😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34374Posts
  • 2516Oplossingen
  • 17325Likes

Graag gedaan. Ik kijk uit naar verdere ontwikkelingen.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8255Posts
  • 2432Oplossingen
  • 4096Likes

Hi @aaswouw 
Bij deze even een seintje dat ik het nieuwe modem voor je op de post heb gedaan! Deze wordt zo snel mogelijk bezorgd door Post NL. Jouw huidige modem hoeft niet naar ons retour en mag je afgeven bij de milieustraat. 

Verder zie ik dat @tobiastheebe je een super heldere uitleg heeft gegeven over de versterker en de huidige bekabeling. Thanks @tobiastheebe. Mocht je van mij iets nodig hebben met betrekking tot aansluitmaterialen, geef dan vooral een gil. Dan kijk ik graag of dit iets is wat ik je kosteloos kan toesturen. Houdt ons vooral op de hoogte.