1
Vraag
2
Reacties
Pita4ISP

Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Bridgemode - 1 of 2 apparaten aan te sluiten?

Bij de internet snelheid behorende bij een Giga abonnement geeft Ziggo de volgende kanttekening. "Goed om te weten: de maximale snelheid is haalbaar met 2 apparaten tegelijk en bedraad aangesloten op het modem. Meet u met 1 apparaat, dan haalt u 94% van de maximale snelheid.”. Ik denk dat ik begrijpen kan waar de 94% vandaan komt, 4 tot 8% overhead rekenen is gebruikelijk voor ethernet.

In routed mode geeft Ziggo aan dat je 4 devices op je modem kunt aansluiten. prima en dus haalbaar.

In bridge mode informeert Ziggo’s modem zelf echter dat je nog maar 1 device kunt gebruiken. Het is dus onmogelijk om je abonnement in zijn volledigheid te gebruiken in bridge mode? ik weet het niet. In de praktijk blijkt voor elke situatie die ik tot nu toe gezien heb, dat het prima mogelijk is om 2 devices in bridgemode te gebruiken op je modem.

Hoe zit dit nou precies? wat kan, wat mag, wat is bedoeld, en waarom de wisselende informatie?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
pita4zg wrote:

Waar het om gaat: Of je in bridge mode nu 1 of 2 apparaten mag gebruiken, of niet.

 

Je mag zo veel apparaten als je wilt aansluiten op het modem (in bridge), maar of het werkt is een tweede. @pita4zg en @Ronihd, jullie hebben allebei gelijk vanuit jullie eigen ervaring/perspectief.

  • In voormalig UPC gebied kun je twee apparaten op het modem in bridge aansluiten, die krijgen beiden een publiek ip-adres.
  • In voormalig Ziggo gebied kun je één apparaat op het modem in bridge aansluiten, een tweede apparaat krijgt geen publiek ip-adres.

 

Of alle LAN poorten blijven werken in bridge? Dat verschilt per modemtype en wellicht is er ook verschil tussen voormalig UPC en voormalig Ziggo gebied, maar dat weet ik niet zeker. LAN1 werkt in ieder geval.

 

Omdat we op ziggo.nl graag duidelijke informatie willen geven zonder allerlei moeilijk te achterhalen verschillen en uitzonderingen, geven we daar de ‘minimale’ werking van het modem in bridge. Zodat niemand teleurgesteld is dat hij/zij minder functionaliteit krijgt dan gehoopt. Vandaar dat we aangeven dat je maar één apparaat aan kunt sluiten op LAN1.

De werking van het tweede apparaat in voormalig UPC gebied is eigenlijk ook niet bedoeld om werkelijk twee apparaten er achter te gebruiken, maar om het switchen van router makkelijker te maken. Als je in voormalig Ziggo gebied een andere router aansluit moet je daarbij het modem resetten, dat hoeft in voormalig UPC gebied niet.

Of dit in de toekomst zo blijft werken? Dat durf ik niet te beloven, maar ik zal navragen of hier een wijziging voor gepland staat.
*Nee, er lopen verschillende projecten om alle verschillen tussen de Ziggo/UPC-netwerken weg te poetsen. Een daarvan zal ervoor zorgen dat er nog maar 1 apparaat een publiek ip adres zal krijgen als het modem in bridge mode staat. Voor het voormalig UPC gebied betekent dat dus een verandering (2 > 1), en in voormalig Ziggo gebied blijft het hetzelfde (1 = 1).

* toegevoegd na bevestiging

Bekijk in context

61 Reacties 61
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

_Meet u met 1 apparaat, dan haalt u 94% van de maximale snelheid"

Je moet toch juist met maar 1 apparaat meten, dan verwacht ik 100% met de juiste bekabeling.

 

Wat bedoel je exact met die twee devices, bedoel je dat er maar poort actief is. Dat zegt niks over het aantal devices.

 

​​​

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

in de bridge mode heb je een eigen router nodig waar je dan je apparaten op aansluit via wifi en of lan

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Ik zie dat ik de voorgaande post geen link geplaatst heb naar de bron als je hier het kopje 1000/50Mps internetsnelheid openvouwt → laatste alinea de geciteerde zin. Ik zuig het niet zomaar uit mijn duim.

Aan de docsis kant is het modem prima in staat, door bundels te maken, de effective 1000Mbit te halen. Fysiek 1Gbe ethernet, ook wel "de netwerk kabel” heeft echter in het protocol ingebouwde "ondersteunende” data pakketjes nodig, bijvoorbeeld interframe-distancing, en zo wel meer. bij gevolg is het dus effectief niet mogelijk om over een 1Gbe Ethernet kabel meer dan ~942Mbit datadoorvoer te halen.

vandaar dat de test met een enkele kabel aan het modem gekoppeld nooit de beloofde 1000Mbit kan halen. in bridgemode dok je dus voor 60Mbit die je niet kunt krijgen.




 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het klinkt met mijn beperkte kennis vreemd. Staat de modem/router niet in bridge test je bij voorkeur toch ook met maar 1 device aangesloten. Je bent tegenwoordig dus verplicht cat6a of cat7 kabel te gebruiken.

Een cat5e kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 100mhz.

Een cat6 kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 250mhz. Hierdoor kan het meer data tegelijkertijd verwerken dan een Cat5e kabel.

Een cat6a kabel – Haalt snelheden tot 10.000 Mbit/s en is geschikt voor 10-Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 500mhz.

Een cat7 kabel – Haalt snelheden tot 10.000 Mbit/s en is geschikt voor 10-Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is vanaf 600mhz.

 

Via glasvezel weet ik dat er ook een veligheids marge is ingebouwd dat de Gb ook daarbij niet is te garanderen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@pita4z1gg0 

Dit is je 2e topic met eigenlijk dezelfde vraag , ik vraag me nu dus af welk punt wil je maken ?

En ga nu niet beginnen dat je dan niet alles krijgt waarvoor je betaald , die 60 Mb/s die het minder kan zijn merkt je niet met dit soort snelheden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Ronihd wrote:

@pita4z1gg0

Dit is je 2e topic met eigenlijk dezelfde vraag , ik vraag me nu dus af welk punt wil je maken ?

En ga nu niet beginnen dat je dan niet alles krijgt waarvoor je betaald , die 60 Mb/s die het minder kan zijn merkt je niet met dit soort snelheden.

Je hebt gelijk dit overlapt sterk met het andere topic.

On topic.

Dat moet dan wel duidelijk zichtbaar worden gemaakt op de bestel pagina niet ergens verstopt.

https://www.providers.nl/nieuws/acm-beleid-internetsnelheid/

Nu zie ik dat het net zo word geformuleerd zoals de andere providers doen met het magische woordje TOT.

 

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

@Ronihd   Dit is zeker niet dezelfde vraag, Het gaat mij niet de 60Mbit die je mist. appeltje eitje is maar 5Mb/s in je Windows file transfer venstertje, ik lig er niet zo wakker van, just a detail.

Wat onduidelijk is / waar het om gaat: Of je in bridge mode nu 1 of 2 apparaten mag gebruiken, of niet. Ik gebruik al jaar en dag op meerdere locaties 2 apparaten aangesloten op 1 modem in bridge stand. Het werkt gewoon, heeft het altijd gedaan, ik wist niet beter. In een ander topic is er onduidelijkheid hierover ontstaan. De een zegt het kan niet, De ander weet het niet, en weer een ander herinnerent dat het “ooit zo was” bij essent/(@)Home.

Overduidelijk heb ik "aannames” in wat ik weet van mijn / Ziggo's internetverbinding, en hoe hem juist te (mogen) gebruiken. Met die aannames informeer ik vrienden en bekenden wat ik graag de juiste informatie in plaats van aannames doe. Omdat iets bij mij thuis werkt, kan ik niet aannemen dat dat overal bij Ziggo zo werkt. Denk aan de verschillende functionaliteiten in de bruikbare functies bij gebruik van een ci-module.. Wat kan of niet hangt af welke provider het gebied waar je woon voorheen beheerde.

Het modem geeft zelf aan, dat bridged maar 1 apparaat kan, maar levert vervolgens 2 apparaten een IP. Op de website vindt ik de informatie niet. Via de telefoon-helpdesk krijg ik wisselend de eerder genoemde 3 antwoorden. En de specifieke 2 apparaten toevoeging bij giganet maakt tezamen dat ik verward ben.

 

Ik zal de vraag stellen in meerkeuze vorm, welke stellingen zijn waar?

Bij een giganet abonnement met modem ingesteld op “bridge mode”:

1 mag je maximaal 1 apparaat aansluiten?

2 mag je maximaal 2 apparaten aansluiten?

3 Haal je maximaal 940Mbit downstream omdat je maar 1 apparaat MAG aansluiten?

4 kun je de maximaal downstream behalen, je MAG hiervoor 2 apparaten aansluiten?

5 KAN je een 2e apparaat aansluiten, en dat BLIJFT werken?

6 KAN EN MAG je een 2e apparaat aansluiten, en dat BLIJFT werken?

7 KAN je een 2e apparaat aansluiten, maar dat blijft NIET werken?

8 KAN EN MAG je een 2e apparaat aansluiten, en dat blijft NIET werken?

9 mag je NIET een 2e apparaat aansluiten, ongeacht of het wel werkt?

 

Waarom het uitmaakt: Ik beheer installaties waar bijvoorbeeld een alarm installatie het 2e IP gebruikt. Als duidelijk wordt dat dat niet goed (blijft) gaan of niet mag, zal ik hier extra voorzieningen / abonnement vormen moeten realiseren om beloofde functionaliteiten te behouden.

 

@RoWi. ik ben het in zoverre met je eens dat wat je post algemeen gezien de norm is voor de gemiddelde installatie. Het heeft commercieel gezien weinig zin om elke variant mogelijk te gebruiken. Vaak is het prijs verschil verwaarloosbaar gezien de hoeveelheid gebruikt. Als je echt grote hoeveelheden gebruikt, is het bekijken van de exacte details het waard.

Het prima mogelijk om 10G Base-T over een stukje cat5e te gooien, verwacht alleen niet meer dan 3 a 4 meter te halen. Het zelfde principe geld voor coax kabels. De lengte te overbruggen in combinatie met de kabel eigenschappen zoals demping maakt een bepaald aantal soorten kabel geschikt. Aan de hand daarvan kies je een kabel soort.

Aan de praktische (commerciële) kant kun je dan overwegen om voor elke verbinding die je maakt de perfect bemeten kabel soort te gebruiken en elke variant kabel op voorraad houden. Of je kiest een net-wat-beter / ruimer bruikbare kabel die een paar cent duurder is veel voorraad kosten en ruimte spaart en het makkelijker maakt voor werknemers. voor lengte X tot Y kabel Z. In plaats van gepaste kabel uitmeten wat tijd kost en meer kennis vereist. De prijs/qualiteit per meter verhouding is voor ethernet kabel vrijwel verwaarloosbaar. Bij coax maakt het al snel een verschil in het kostenplaatje.


Over de 94% danwel 940Mbit downstream. De docsis kant van het modem kan door bundeling van channels ( op het coax “medium” ) de effectieve 1000Mbit aan data frames leveren zoals ingesteld voor het lijnprofiel ( zeg maar “het protocol” op het medium ). Het medium zelf kan makkelijk meerdere Gbit's aan frames transporteren dan het profiel.

Bij gigabit ethernet heeft het medium 1000Mbit bandbreedte, maar het protocol op dat medium levert wat overhead op om de frames te managen. Waar de docsis kant frame ruimte over heeft, heeft gigabit ethernet dat niet. De overhead gaat daarom af van de 1000Mbit, en geeft effectief dus ~940Mbits bruikbare bandbreedte. Een voorbeeld van overhead is Interframe gap, het Wikipedia artikel over IFG/IPG is ook redelijk informatief, net wat je fijner vindt.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@pita4z1gg0

Je vraag 1 t/m 9   ( Het gaat hier niet om MAG  het )

In bridge modes kan je maar 1 apparaat aansluiten op lan port 1.

Daar sluit je dan normaal gesproken 1 router op aan en daarachter kan je zo veel aansluiten als je wilt dus het gaat niet over kan en of mag je een X aantal apparaten aansluiten.

Je maximale downloadsnelheid haal en op 1 apparaat als je met dat apparaat je volledige bandbreedte gebruikt en de rest van je netwerkt niks doet.

Normaal is het echter zo dat je eigen router en uiteraard ook je Ziggo modem/router de beschikbare bandbreedte verdeelt over de vragende apparaten , dus download je met 9 apparaten dan zal je router de 900 Mb/s < als voorbeeld , verdelen naar 100 Mb/s per apparaat.  

6 tot 9 zijn niet relevante vragen omdat dat totaal niet van toepassing is omdat je router er altijd voor zal zorgen dat er bandbreedte beschikbaar is en of blijft.

 

Ik zit hier thuis met 29 apparaten die allemaal een ip adres krijgen van mijn router en allemaal altijd voldoende bandbreedte hebben en krijgen.

Nu nog 500/40 en als ik het giga net modem ga aansluiten zie ik wel wat ik dan krijg.

 

 

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

@Ronihd Begrijp me niet verkeerd, maar het KAN gewoon. probeer het maar als je thuis bridge mode gebruikt. Met andere woorden moet ik er van uit gaan dat wat je zegt niet klopt en deels op misleidende info of op basis van aanname of ervaring antwoord. Ik heb zeker 5 modem / klant locaties waar 2 devices gewoon internet krijgen in bridge mode. 2 maar niet meer, welke lanpoort je kiest boeit niet op de compal, of de giganet arris opvolger. de eerste 2 apparaten die via DHCP een verbinding aanvragen krijgen een Ziggo publiek ip de 3e en latere dhcp aanvragen krijgen Geen DHCP antwoord meer.

Ik waardeer de hulp, maar wat je aangeeft is dus niet waar. Niet omdat je me om de tuin poogt te sturen, maar het klopt gewoon niet.

Over testen met een apparaat, zie elke pagina waar Giganet verkocht wordt. 1 apparaat → Max 94% . 2 apparaten nodig om max 100% te halen bij gelijktijdig testen.

 

Hoewel ik snap dat je met de beste wil antwoord, Het klopt niet met de praktijk. Ziggo moet duidelijkheid geven hierover.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

De enige gemeenschappelijke delers met de locaties die ik zo 123 zie:

  •  Alles in een pakketten op alle locaties. ( onbewust toeval geen bewuste keuze)
  • Modem in bridge mode met een 4v only lijnprofiel ( abbo's complete, max, en giga )

Plaatsnamen / postcodes van de modems waar het werkt:

  • Heerlen 6414
  • Heerlen 6413
  • Rotterdam 3073
  • Pernis 3195
  • Alblasserdam 2954
  • Best 5684

Het ziet er dus best landelijk werkend uit vanuit mijn perspectief.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
pita4z1gg0 wrote:

@RonihdBegrijp me niet verkeerd, maar het KAN gewoon. probeer het maar als je thuis bridge mode gebruikt. Met andere woorden moet ik er van uit gaan dat wat je zegt niet klopt en deels op misleidende info of op basis van aanname of ervaring antwoord. Ik heb zeker 5 modem / klant locaties waar 2 devices gewoon internet krijgen in bridge mode. 2 maar niet meer, welke lanpoort je kiest boeit niet op de compal, of de giganet arris opvolger. de eerste 2 apparaten die via DHCP een verbinding aanvragen krijgen een Ziggo publiek ip de 3e en latere dhcp aanvragen krijgen Geen DHCP antwoord meer.

Ik waardeer de hulp, maar wat je aangeeft is dus niet waar. Niet omdat je me om de tuin poogt te sturen, maar het klopt gewoon niet.

Over testen met een apparaat, zie elke pagina waar Giganet verkocht wordt. 1 apparaat → Max 94% . 2 apparaten nodig om max 100% te halen bij gelijktijdig testen.

 

Hoewel ik snap dat je met de beste wil antwoord, Het klopt niet met de praktijk. Ziggo moet duidelijkheid geven hierover.

 

 

Wat de toegevoegde waarde hier is om je om te tuin te lijden ontgaat me volledig ???? en ik spreek zekere de waarheid , ook ik kan met wel eens vergissen maar in het onderstaande en wat ik eerder schreef weet ik 100 % zeker dat ik het juiste beschrijf.

Duidelijk dat je me niet begrijpt , heel simpel als een modem van Ziggo in bridge staat , maakt niet uit welk type of merk modem dan werkt er maar 1 LAN port en dat is port 1  

De bedoeling is dan ook om op LAN port 1 je eigen router aan te sluiten en die zal het internet verkeer verdelen en IP adressen uit delen aan je apparaten.

 

Ik werk al jaren op de manier dat mijn modem in bridge staat en op lan port 2 tot en met 4 doet helemaal niks het !

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus  hier mijn bewijs………

 

 

 

 

 

 

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

@Ronihd Hoe kan ik voor jou op een voldoende manier aantonen dat het echt gewoon prima kan en werkt? De info die je linkt / screenshot, klopt dus gewoon niet. op alle eerder aangegeven lokaties + Meer, werken alle poorten in bridge mode. Welk ever 2 van de 4 aangesloten kabels als eerste een ip aanvragen via dhcp worden geserveerd met een antwoord en werkende verbinding.

http://77.251.3.13 en http://95.96.175.25  2 linux computers ( “routers” ) beiden aangesloten op mijn arris giganet doos van Ziggo in bridge stand. Gewoon particulier abonnement niks speciaals.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

en wat ik bedoelde met de om de tuin toevoeging. Ik probeer aan te geven dat ik er vanuit ga dat iemand met +5K posts weet waar hij het over heeft en een oprecht en eerlijk antwoord geeft. net als @tom @efok @ of @be-rt allen stuk voor stuk experts. En toch is een eenduidig antwoord niet vindbaar.

Praktijk ervaring die verschilt, aantoonbaar dat de site info niet klopt. Experts met bergen ervaring en geen commercieel belang voor Ziggo, maar alsnog geen sluitend antwoord. Dan lijkt mij dat Ziggo betere informatie moet verstrekken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronihd en @pita4z1gg0 de onduideliikheid  bij 1 en 2 zit er blijkbaar in welk soort apparaat wordt er bedoeld. ( Pita bedoeld dus routers met elk een eigen publieks IP)

Je kan er volgens de algemene richtlinen in bridge één of meerdere routers achter hangen. Dat kan dat mag echter zover mij bekend is krijg je als consument 1 publiek ipv4 adres. Blijkbaar was dit bij @home dan ooit 2 stuks. Dat is dan niet algemeen en blijkbaar werken op de athome verbindingen 2 lanpoorten in bridge. Het zal werken, bij zakelijke abonnementen zijn ook meerdere publieks IP adressen mogelijk. Dat het kan wil niet zeggen dat het een algemeen iets is.

3 Haal je maximaal 940Mbit downstream omdat je maar 1 apparaat MAG aansluiten?

4 kun je de maximaal downstream behalen, je MAG hiervoor 2 apparaten aansluiten

De logica of redenatie hier achter ontgaat mij echt volledig. Ik zou persoonlijk met minder dan 985 Mb bedraad gemeten geen genoegen nemen of je dit nu wel of niet merkt.

Wat genoemd wordt over de frame's gaat boven mijn pet.

 

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes
RoWi. wrote:

De logica of redenatie hier achter ontgaat mij echt volledig. Ik zou persoonlijk met minder dan 985 Mb bedraad gemeten geen genoegen nemen of je dit nu wel of niet merkt.

 

Dat geeft Ziggo echt zelf aan op giganet abonnement paginas.

94% van 1000Mbit = 940Mbit.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat had ik al in je diverse posts gelezen de logica van die zin ontgaat mij totaal, dat mag een moderator of wie dan ook in Jip en Janneke taal uitleggen.

Mij is altijd geleerd niet via Wifi meten en het liefst met maar 1 aangesloten device. 

Nu zit er ongetwijfeld verschil tussen snelheid meten en snelheid halen.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

en nogmaals, voor mij gaat het niet om de 60Mbit,

Ik wil gewoon weten of ik enkele vrienden moet aanraden over te stappen naar Ziggo zakelijk om meerdere ip's te behouden, of een 2e provider bij te nemen om de beloofde "Dat werkt voor de huis alarm installatie” na te komen.

Als het niet mogelijk blijft, of blijkt niet (meer) te mogen maar werkt, moet ik wat doen om die uitspraak waar te maken, en te zorgen dat internet en alarm blijft werken zoals verwacht.

.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Leg eens uit waarom je dan een tweede publieks ip voor een alarm nodig hebt dat ontgaat me. Voor een backup zal ik zeggen neem er een tweede provider bij dat lijkt mij hoe dan ook betrouwbaarder.

Het stukje over die snelheid staat volledig los van de twee publieks ip's.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

Dat had ik al in je diverse posts gelezen de logica van die zin ontgaat mij totaal, dat mag een moderator of wie dan ook in Jip en Janneke taal uitleggen.

 

 

Misschien zijn poorten achterop de GiGaBox niet snel genoeg om die 1Gbit aan download aan te tikken? Om te voorkomen dat men gaat klagen geeft Ziggo aan, dat de maximale download ( 1Gbit ) dus alleen met 2 poorten = 2 apparaten ( of meer ) te behalen is?
 

“... poorten achterop de GiGaBox niet snel genoeg...”  Eigenlijk wil ik het niet geloven, echter het is wel een Ziggo product en het zal mij daarom niets verbazen, als zoiets de oorzaak is. Zo kan je toch weer een duppie sparen.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic