1
Vraag
2
Reacties
os

Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Bridge modus IPv6 is live in oud UPC gebied!

 

Ik woon in voormalig UPC gebied en voor een hele lange tijd was het niet mogelijk om IPv6 te krijgen als het modem in bridge modus stond. Bij Ziggo gebied was dit wel mogelijk.

Vanochtend zag ik op mijn router dat ik ineens een IPv6 adres had verkregen op de WAN interface. Mijn IPv4 adres was ook veranderd (welke de afgelopen jaren hetzelfde was gebleven).

Iemand anders dit ook gemerkt?

39 Reacties 39
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Lebans Met de nieuwe boot file is de waarde van docsDevMaxCpe van 3 naar 2 gegaan. Eerder konden met waarde '3', twee apparaten achter het modem in bridge mode een publiek IP-adres ontvangen, naast de eMTA (telefonie). Dit is met waarde '2' niet meer mogelijk. In fZiggo was '2' altijd al de standaard.

Lebans

Level 4
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik had het al twee jaar zo aangesloten, in fUPC kon dat wel. En het werkte perfect, ik kon met mijn router rommelen zonder dat de Next box er last van had. Nu, als mijn eigen router herstart, is de Next helemaal van de kaart, om daarna weer bij te komen.

 

PS Had post van @tobiastheebe niet gelezen. Ahha. Dat maakt het duidelijk. Jammer dat ze dat hebben veranderd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Nu ik er over nadenk vraag ik mij af hoeveel klanten in fUPC hiervan gebruikmaken en of Ziggo geen waarschuwing hierover had moeten afgeven als onderdeel van de 'werkzaamheden'-mail. De mogelijkheid om een derde CPE te gebruiken had wel zijn voordelen, bijvoorbeeld bij een apparaat dat niet goed met NAT overweg kan of wanneer een grotere betrouwbaarheid nodig is, bijvoorbeeld bij een alarmsysteem.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

maar als een alarmsysteem daar zo afhankelijk is voor monitoring mag ik toch wel hopen dat er een data sim/mobile network failover is ?

Lebans

Level 4
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Denk niet veel, maar makkelijk was het wel. Ze hadden dat wel mogen vermelden, ik had vanmorgen geen internet en wist niet wat er veranderd was. Wilde al gaan bellen, gelukkig vond ik jullie 😀.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het beste is nog een analoge POTS-lijn (al is dat tegenwoordig EPOTS) zodat zelfs bij stroomuitval uitgebeld kan worden naar de centrale.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de connectbox van me vader heeft de nieuwe config nu al wel 

robinjoo19_1-1651599526188.png

 

 

oud upc gebied dordrecht 

 

 

Lebans

Level 4
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Daar staat inderdaad die "2 apparaten".

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ja daar ging het mij dan weer niet om meer om te kijken hoever ziggo is

mijn vader heeft gewoon ook het modem in bridge met een netgear r7000 en de mediabox next aangesloten op de netgear

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
@tobiastheebe  schreef:

Ik dacht begrepen te hebben dat router mode vooralsnog beperkt blijft tot IPv4 Only en DS-Lite, terwijl bridge mode wel Full Dual-Stack is.


@tobiastheebe Ik heb inmiddels al meerdere router modus met Full Dual Stack in oud-UPC gebied langs zien komen, het lijkt erop dat binnen afzienbare tijd heel oud-UPC is gelijk getrokken met oud-Ziggo en overal Full Dual Stack beschikbaar kan zijn.

 

Andersom zie ik ook het volgende voorkomen, Dual Stack lite in oud-Ziggo gebied.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Van dat laatste kwam ik vandaag nog een voorbeeld tegen: Vraagje over Port Forward, in vorige topic van TS (Ping problemen) zag ik dat het voormalig Ziggo-gebied betreft (4 US-kanalen). Was voor mij de eerste keer dat ik DS-Lite zie in fZiggo.

SYN-bit

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Helaas ben ik dit draadje vorige week niet tegen gekomen. Ik ben 3 dagen bezig geweest om mijn Internet weer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de STP en LLDP packets van mijn switches (mijn firewall en het ziggo modem zitten in een dedicated vlan) het mac-filter triggerder, waardoor de DHCP discovers van mijn firewall geen antwoord meer kregen[1]. Vanuit Ziggo support (en helaas dus ook vanuit Ziggo hier op het forum) geen informatie wat er nu precies gebeurd was tijdens het onderhoud.

Maar goed, het werkt weer, nu moet ik er alleen achter zien te komen of ik zonder DHCPv6/PD (want dat ondersteunt mijn firewall niet) wellicht wel gewoon statisch prefixes kan toekennen aan mijn vlans als ik 1x de PD vanaf een ander systeem heb uitgevoerd. Hopelijk kan dat en blijft de /57 dan wel aan mijn mac-adres gekoppeld. Mocht iemand daar info over hebben, dan graag 🙂


[1]    https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Geen-antwoord-meer-op-DHCP-requests-na-onderhoud-Ziggo-2-op-3...

Gurgeh

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Deze week hier ook (zonder aankondiging) ineens na 7 jaar een ander IPv4 adres gekregen, en IPv6 leek half te werken. Na wat debugging napluizen bleek inderdaad dat ik ook een PD van /57 moet instellen ipv een /56

Nu nog even verder zoeken, want de delegation naar mijn subnets lijkt nog niet goed te gaan. Mara dat is meer een probleem van mijn firewall/router denk ik, want ICMPv6 pings naar het /57 block komen gewoon aan op de WAN interface.

DIKKEHENK

Level 6
  • 80Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

hier ook een nieuwe config. En Ipv6 aangezet op de router achter t modem....Werkt. Ben wel m'n ip4 gateway kwijt aldus de router maar dat is nu ipv6 gok ik. 

 vraagje, Waar en hoe bereik ik nu t modem? Want 192.168.100.1 zegt niks meer?

Eric206

Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hier inmiddels ook nieuwe config en een nieuw IPv4 adres na vele jaren. Ik krijg alleen IPv6 nog niet werkend. Zie dit in het modem log:

 

Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4

 

Betekent dit dat het modem in IPV4 only modus staat of moet ik gewoon nog wat meer geduld hebben?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Gurgeh Is het inmiddels al gelukt? Voor eigen (V)LAN's dien je /64-prefixes te gebruiken, dit is een vereiste van SLAAC. Daarnaast moet de router RA-berichten (Router Advertisement) verzenden.

 

@DIKKEHENK Is IPv4 nog wel ingeschakeld op de router? Achter het modem is Full Dual-Stack beschikbaar, dus zowel een eigen IPv6-prefix als een eigen IPv4-adres. Ook 192.168.100.1 moet bereikbaar blijven.

 

@Eric206 Deze regel heeft alleen betrekking op het modem, niet op de eRouter of eigen router. Ik vermoed dat je de configuratie van de router nog even moet nalopen.

Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

@Eric206 Bij ons in de regio (fUPC) is zo'n 2-3 weken geleden de bootfile aangepast naar bac104xxxxx. Ondanks deze nieuwe bootfile hebben we nog geen full DS IPv6 in bridge modus (ik heb meerdere malen zowel modem als router van het stroom gehaald). Onze Asus router staat qua IPv6 instellingen ingesteld op Native met prefix delegation enabled. Waarschijnlijk is het een kwestie van geduld hebben (en evt. nog een keer de instellingen qua ipv6 nalopen).

Eric206

Level 4
  • 29Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Ik moest gewoon wat extra geduld hebben bij het opvragen in de router (TPLink ER605) want nu verschijnt er een mooi IPv6 adres (/64). Prefix Delegation staat overigens uit. Verder geen info vanuit Ziggo ontvangen wat ik daar moet instellen in mijn gebied (fUPC). Vanavond verder testen 😁

Gurgeh

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebe Ik wil NPt (Network Prefix translation) gebruiken, aangezien ik ook wat statische adressen gebruik voor servers, en wanneer de PD van Ziggo uit verandert ik intern dan niet hoef om te nummeren. Heb wat weinig tijd gehad, maar m'n testnetwerk lijkt nu prima te werken. (Met een /64 uit de PD range gemapped naar een /64 uit de FD00::/8 Unique Local range.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic