1
Vraag
2
Reacties
os

Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Bridge modus IPv6 is live in oud UPC gebied!

 

Ik woon in voormalig UPC gebied en voor een hele lange tijd was het niet mogelijk om IPv6 te krijgen als het modem in bridge modus stond. Bij Ziggo gebied was dit wel mogelijk.

Vanochtend zag ik op mijn router dat ik ineens een IPv6 adres had verkregen op de WAN interface. Mijn IPv4 adres was ook veranderd (welke de afgelopen jaren hetzelfde was gebleven).

Iemand anders dit ook gemerkt?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Nog wat details. Vannacht om 00:55 tot 01:35 lag het internet er uit en is waarschijnlijk onderhoud uitgevoerd en de bootfile geüpdatet. Ik krijg een /57 (en geen /56) binnen via DHCPv6 prefix delegation. Het is volledig dual stack.

Ik vroeg aan de Ziggo support of ze meer details hadden over de IPv6 verbinding; of het klopt dat ik een /57 krijg en of de prefix statisch is (per MAC address), maar hier kreeg ik jammer genoeg een standaard IPv6 copy-en-paste bericht op terug geantwoord met hoe ik IPv6 kan instellen. IPv6 werkte namelijk al, maar ik wilde graag de details weten... Maar ja, dit is natuurlijk geen XS4ALL support (RIP).

Wel werd er nog iets interessants gezegd: "IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem."

 

Dus IPv6 lijkt binnen 2 weken bij alle fUPC klanten geactiveerd te zijn voor bridge modus!

Mod edit: Bovenstaande planning klopt niet, de uitrol zal 2 a 3 maanden duren.

Bekijk in context

39 Reacties 39
os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Mijn vorige configuratiebestand was:

soho07_wifion_v4-sip.bin

En deze is nu dit:

bac101000106XXXXXXXXXXXX

Waarbij XXXXXXXXXXXX het MAC adres van mijn modem is.

Hebben anderen ook een ander configuratiebestand sinds vandaag?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij familie van mij is de boot file ongeveer een maand geleden omgezet, van internet75_10_nowifi_v4-sip.bin naar bac104000106xxxxxxxxxxxx. Zij hebben een Compal SmartWifi modem in router mode.

 

Dat betekende inderdaad een nieuw IPv4-adres (eRouter staat in IPv4 Only), geen mogelijkheid meer tot zelf inschakelen van bridge mode (geen 'Router status'-pagina meer) en docsDevMaxCpe van 3 naar 2. De laatste twee wijzigingen zijn gelijkgetrokken met fZiggo.

 

Schijnbaar maakt de nieuwe boot file het ook mogelijk dat IPv6 wordt doorgegeven in bridge mode. Ik kwam het in een ander topic al tegen.

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Mijn IPv4 adres is ondertussen 2 keer al veranderd en ik zat een halfuur zonder IPv4 adres. IPv6 kreeg ik wel constant binnen – dus ik zat op IPv6-only internet 😵 Werkte op zich wel prima, behalve dat dit forum IPv4-only is. Ik denk dat de overgang nog niet helemaal lekker verloopt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op het Compal-modem was het IP-adres van de eRouter hetzelfde voor ruim 1,5 jaar, na de wijziging zijn de laatste twee octets gewijzigd.

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Ik had voorheen een lijkend statisch IP adres uit 62.108.0.0/19 voor jaren, maar deze is nu veranderd naar iets in 89.98.0.0/15 en nu uit 92.108.0.0/14.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik kan niet wachten tot mijn bootfile veranderd woon zelf in papendrecht en dan misschien eindelijk dual stack ipv6 in router/bridge modus 

 

maar wat voor bootfile is soho

das dan toch zakelijk gerelateerd ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik dacht begrepen te hebben dat router mode vooralsnog beperkt blijft tot IPv4 Only en DS-Lite, terwijl bridge mode wel Full Dual-Stack is.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ok ik draai nu in bridge modus

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

Nog wat details. Vannacht om 00:55 tot 01:35 lag het internet er uit en is waarschijnlijk onderhoud uitgevoerd en de bootfile geüpdatet. Ik krijg een /57 (en geen /56) binnen via DHCPv6 prefix delegation. Het is volledig dual stack.

Ik vroeg aan de Ziggo support of ze meer details hadden over de IPv6 verbinding; of het klopt dat ik een /57 krijg en of de prefix statisch is (per MAC address), maar hier kreeg ik jammer genoeg een standaard IPv6 copy-en-paste bericht op terug geantwoord met hoe ik IPv6 kan instellen. IPv6 werkte namelijk al, maar ik wilde graag de details weten... Maar ja, dit is natuurlijk geen XS4ALL support (RIP).

Wel werd er nog iets interessants gezegd: "IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem."

 

Dus IPv6 lijkt binnen 2 weken bij alle fUPC klanten geactiveerd te zijn voor bridge modus!

Mod edit: Bovenstaande planning klopt niet, de uitrol zal 2 a 3 maanden duren.

os
Topicstarter
Level 6
  • 129Posts
  • 8Oplossingen
  • 60Likes

@MR_CHIP Ik heb inderdaad een zakelijk Ziggo abonnement, vandaar 'soho' in de bootfile.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik heb helaas nog geen ipv6 hopen dat het onderhoud hier ook snel komt al staat mijn modem nu nog op een ipv4 only bootfile omdat ik alleen ds-lite kon krijgen terwijl ik port forwarding nodig hebt

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Om een of andere reden wordt in fUPC inderdaad /57 gehanteerd voor de PD size, i.t.t. de meer gebruikelijke /56 zoals deze in fZiggo wordt verspreid.

 

Wat betreft de prefix zelf, volgens mij is deze even statisch (of dynamisch) als het IPv4-adres.

 

Ik betwijfel echter of IPv6 in bridge mode binnen twee weken voor alle fUPC-klanten beschikbaar is, de nieuwe boot files worden namelijk stapsgewijs uitgerold per CMTS.

lexie36

Level 3
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb wel een mail gehad over onderhoud afgelopen nacht, echter geen ipv6. Nu heb ik een vrij oud Ubee modem in bridge staan en het is mij niet bekend of mijn huidige modem ipv6 in bridge aankan. In voormalig Ziggo gebied moesten er modems omgeruild worden voor een nieuwer Ubee modem (zonder wifi), geld dat ook voor voormalig UPC gebied en zo ja kan er zo'n nieuw modem voor mij geregeld worden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@lexie36 Heb je momenteel een EVM3200 of EVW3200/3210/3226?

 

Alleen het SmartWifi modem (Giga) en de UBC1318ZG zijn geschikt voor IPv6 in bridge mode. In principe ontvang je een SmartWifi modem als vervanging. Het is verstandig als je hiervoor een eigen topic aanmaakt, omdat er vermoedelijk ook verouderd aansluitmateriaal vervangen zou moeten worden.

lexie36

Level 3
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb een Ubee EVW3226, ik zou graag die wifi loze Ubee willen, geen  modem met een puma chipset. Het aansluitmateriaal is nog prima orde.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Via de community kan een UBC1318ZG worden toegestuurd, maar voor dit modem is het van nog groter belang om de installatie en het signaal na te laten lopen. Een UBC1318ZG is namelijk een DOCSIS 3.1-modem dat 32 downstream-kanalen koppelt (i.p.v. 8 op de EVW3226). Daarnaast wordt een OFDM-kanaal gekoppeld indien Internet Giga beschikbaar is in jouw woonplaats, dit kanaal stelt significant hogere eisen aan het signaal dan de EVW3226 nu. Mijn advies blijft om hiervoor een eigen topic te starten, zodat dit topic overzichtelijk blijft.

lexie36

Level 3
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dankjewel, ik zal een nieuw topic openen.

Lebans

Level 4
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Mijn Arris ConnectBox heeft nu ook een nieuwe configuratie-file binnengekregen. IPv6 is ingeschakeld en de mogelijkheid tot zelf wisselen tussen bridge en router-mode is uitgeschakeld.

En het belangrijkste van mijn situatie: IN bridge-mode kon ik twee apparaten aansluiten, Next box en mijn eigen router. Dus Next had dan niets te maken met mijn interne netwerk. Dat werkt dus niet meer, moet nu de Next op mijn eigen router aansluiten.

Als ik kijk naar de configuratie informatie in het modem, staat dat er twee apparaten aangesloten kunnen worden.

DUS NIET !

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

in bridge mode werkt alleen LAN 1 en geen andere poort als het goed is 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic