Vraag
Reacties
Kees Verruijt
Level 3

Bridge modus, IPv6 en Unifi UDM (tip)

Dit is een tip over hoe je IPv6 aan de praat krijgt met een Unifi router, in mijn geval de UDM (Ultimate Dream Machine) Pro.

Nieuw Ubee UBC1318 modem ontvangen, want mijn oude Technicolor kon geen IPv6 in bridge modus. Dankzij @Cecilia binnen een paar dagen in huis.

Maar nog steeds geen IPv6 in mijn netwerk, ondanks dat ik in de netwerk applicatie onder Network > Internet > WAN > Advanced > IPv6 > IPv6 Connection de IPv6 Connection op DHCPv6 en de Prefix Delegation Size op 56 gezet had.

Wat blijkt, logisch, je moet ook per intern netwerk IPv6 aanzetten. Dus in mijn geval: Networks > "LAN" > Advanced > IPv6 Interface Type op Prefix Delegation gezet en daarna bij het dan verschijnende IPv6 RA op Enable IPv6 Router Advertisement gezet. Afhankelijk van je voorkeur en instellingen kan je er natuurlijk voor kiezen ook je eventuele andere (gast) netwerk(en) IPv6 adressen te geven.

Ik dacht dat het niet OK was omdat ik met alleen eerst dit zag (en dat gisteren ook het enige was):

13:56:02.782044 IP6 fe80::227:xxxx:xxxx:xxxx > ff02::1:xxxx:xxxx: ICMP6, neighbor solicitation, who has fe80::1a35:xxxx:xxxx:xxxx, length 32
13:56:03.942765 IP6 fe80::227:xxxx:xxxx:xxxx > ff02::1: ICMP6, router advertisement, length 32
13:56:07.068333 IP6 fe80::227:xxxx:xxxx:xxxx > ff02::1: ICMP6, router advertisement, length 32
13:56:11.829402 IP6 fe80::227:xxxx:xxxx:xxxx > ff02::1: ICMP6, router advertisement, length 32

wat mij aan de karige kant deed lijken. Ook had de WAN poort geen /56 of /64 adres:

# ifconfig eth8
eth8      Link encap:Ethernet  HWaddr 24:5A:4C:6F:81:84
          inet addr:217.120.xxx.xxx  Bcast:0.0.0.0  Mask:255.255.254.0
          inet6 addr: fe80::265a:xxxx:xxxx:xxxx/64 Scope:Link
          inet6 addr: 2001:1c01:3700:0:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/128 Scope:Global
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1

maar gelukkig deed vandaag de UDM zelf een HTTP request (niet weergegeven),  dus toen wist ik dat IPv6 wel werkte maar het iets in mijn UniFi Network instellingen moest zijn en bovenstaande informatie dus correct is.

Op mijn devices nu keurig 2001:1c01:xxxx:yyyy adressen, hoera!

e-mail meldingen
Aan Uit
8 Reacties 8
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator

Hoeraa @Kees Verruijt. Ontzettend fijn dat alles nu als een zonnetje bij jouw thuis draait en je deze tip hier deelt op de Community. Super waardevol! 🙂

flyingpenguin
Level 2

Dank je Kees. Heb ook een UDM-Pro en met jouw tip IPv6 nu ook werkend. 🙂

Grt, Joost

0 Kudos
WJ4IoT
Level 5

@Kees VerruijtHoewel ik maar een bescheiden UDM heb en bovendien deze pas een paar dagen in mijn bezit was deze post handig.

Heb ik nu al de instellingen correct? Of moet bij "DHCP Client Options" ook iets worden ingevuld worden?

WJ4IoT_2-1657739329035.png

0 Kudos
FRGert
Level 1

Ik ben toch benieuwd, want ik heb dus geen idee of het nou werkt. 

Als je gaat naar deze website: https://whatismyipaddress.com/

Bij mij staat ipv6: "Not supported". Heb wel alles ingesteld wat werd verteld. 

0 Kudos
Nope
Level 5

@Kees Verruijt Mbv van jou tip Kees heb ik het ook werkend, had in eerste instantie alleen de WAN kant IPv6 ingeschakeld, nu LAN kant ook en alles werkt. Zelf heb ik een UDR.

Wat mij alleen wel opvalt is dat je verder geen info in de controller kunt vinden over IPv6 naar de clients toe maar daar zullen wel technische redenen voor zijn. 

Probleeem wat ik ook heb is dat als ik het op mijn gastnetwerk inschakel het een aantal minuten werkt en daarna krijgen de devices op het gastnetwerk alleen maar weer een ipv4 adres. Ik lees op internet topics van 3 jaar of ouder dat het probleem toen ook al bestond. Kennelijk nooit een oplossing voor gevonden door Ubiquiti? Werkt het bij jou wel op de UDM?

0 Kudos
Nope
Level 5

WAN zijde is goed, nu LAN zijde ook even inschakelen zie voorbeeld in mijn controller.Nope_0-1657789078978.png

0 Kudos
WJ4IoT
Level 5

@FRGertzelfde probleem hier, hoewel het Modem (ConectBox) nog niet in Bridge mode staat (dit zou overigens gisteren zijn gebeurt nav een telefonisch verzoek, maar vooralsnog wacht ik hierop)

Ik denk dat we hier te maken hebben met een verschil tussen UDM Pro enerzijds en hopelijk UDM/UDR anderzijds en kan @Nope ons wellicht vertellen wat we nog verder kunnen/moeten doen.

0 Kudos
FRGert
Level 1

Ik heb eigenlijk heel weinig gedaan aan mijn instellingen maar gewoon paar dagen laten staan. (Lees 2 dagen haha en af en toe uit en aan gezet).Schermafbeelding_2022-07-14_om_10.22.27.png

Alleen zie ik niet het scherm van @Nope ziet. En vroeg ik mij iets af, moet ik geen IPv6 adres zien in mijn controller? 

0 Kudos