1
Vraag
2
Reacties
Z-gebruiker

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bridge mode weg na installeren Connectbox

Een aantal dagen geleden heb ik de connectbox in ontvangst mogen nemen ter vervanging van de oude Ubee.

Alles aangesloten en het werkt gelukkig, maar het lijkt erop alsof mijn xbox ineens een stuk meer latency heeft. Na een minuutje googlen kom ik erachter dat ik niet de enige ben met dit probleem.. is dit een onoplosbare fout in de modem, of kan ik dit nog rechtzetten met wat instellingen?

Daarnaast kwam ik erachter dat ik geen optie heb om de dns servers aan te passen in de modem. Dit heb ik wel nodig vanwege mijn werk ( test domeinen enz ) en reclame blokkering ( middels een raspberry pi ). Dit heb ik inmiddels al een jaar in gebruik met een extra router en bridge mode op de ubee, en het werkte altijd perfect.
Nu heb ik dus geprobeerd de dhcp uit te zetten op de connectbox, en dhcp aan op de pi, maar dan ligt dus alles spontaan plat...

Ik krijg wel netjes een ip toegewezen, met de juiste dns server ( de raspberry pi ) maar de dns server is dan ineens niet te bereiken. Ik kom wel op de management interface ( ip: poortje 80 ) maar domeinen worden niet geresolved. Erg vreemd, want als ik de modem er tussenuit haal werkt het ineens wél.. althans, de domeinen kunnen dan wel gewoon opgehaald worden.

Ik heb het vermoeden dat er iets flink mis gaat in de software van de modem, maar wat zou dit kunnen zijn? Ik zet hem liever niet op bridge mode aangezien de wifi snelheid me wel bevalt. De mediabox xl is ook niet te gebruiken als access point, omdat deze het netwerk nog verder in de soep helpt. Hier zijn ook meerdere topics over, maar een werkende oplossing heb ik nog nier gevonden.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Z-gebruiker
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Een ietwat late reactie, maar ik ben er eindelijk achter wat het probleem is: ipv6.

Namelijk, de ziggo modem geeft altijd een ipv6 adres uit, én een bijbehorende ipv6 dns server.

Wat gaat er nu mis? Zodra een apparaat het ipv6 protocol ondersteund ( al mijn apparaten ), dan krijgt deze een adres en dns server van de modem. Het nadeel: een ipv6 server heeft voorrang...

De ipv6 dhcp is niet uit te schakelen, Ipv6 dns is niet aan te passen, en ik heb dan ook de modem weer op bridge laten zetten. Probleem opgelost!

Bedankt voor het meedenken.

Bekijk in context

6 Reacties 6
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Laat me het iets verduidelijken: wat ik begrijp is dat je pi-hole op je Raspberry hebt, en dit in het verleden als interne DNS server gebruikte. Nu wil je ook de DHCP functie van pi-hole gebruiken. Dat moet in principe werken.
Pi hole werkt met een vast ip op de Raspberry. Komt de IP-range die de pi- hole uitdeelt overeen met het modem? Welke gateway geeft je pi-hole uit? De connectbox blijft op 192.168.178.1, ook als je DHCP hebt uitgezet en blijft je gateway. Welke upstream DNS servers heb je ingesteld op de Raspberry?

Ik snap niet dat je domeinen kan resolven als je het modem weglaat, dan heb je toch geen internet meer? Kun je dat toelichten?
Z-gebruiker
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
efok wrote:
Laat me het iets verduidelijken: wat ik begrijp is dat je pi-hole op je Raspberry hebt, en dit in het verleden als interne DNS server gebruikte. Nu wil je ook de DHCP functie van pi-hole gebruiken. Dat moet in principe werken.
Pi hole werkt met een vast ip op de Raspberry. Komt de IP-range die de pi- hole uitdeelt overeen met het modem? Welke gateway geeft je pi-hole uit? De connectbox blijft op 192.168.178.1, ook als je DHCP hebt uitgezet en blijft je gateway. Welke upstream DNS servers heb je ingesteld op de Raspberry?

Ik snap niet dat je domeinen kan resolven als je het modem weglaat, dan heb je toch geen internet meer? Kun je dat toelichten?


Resolven gaat dan middels de ingebakken cache, of middels domeinen die ik heb vastgezet in de pihole. Zodra ik de modem even vervang door een andere router werkt het dus ineens allemaal perfect, afgezien van het gebrek aan internet.

De connectbox heb ik ingesteld als 192.168.1.1, de pi als 192.168.1.53 ( statisch ) en hij levert ip adressen in de range van 192.168.1.2 t/m 200.

De upstream dns servers die ik gebruik zijn die van cloudfare.

Het probleem is, het lijkt erop alsof de modem ( dus de gateway in dit verhaal ) poortje 53 intern blokkeert als deze niet naar ziggo verwijst. Erg vreemd.. ik kan op mijn apparaten ( windows, android, linux ) ook geen domeinen meer resolven als ik de dns server op het apparaat zelf instel ( dus statisch, zonder dhcp ).

Ziggo verteld me dat ik de modem op bridged moet zetten om dit werkend te krijgen.. en als dat moet dan moet het maar. Ik zou het echter wel op prijs stellen als ik de wifi functie van de modem kan gebruiken, en dat werkt dus niet meer in bridged modus.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Z-gebruiker, welkom op onze Community. De bridge mode samen met een eigen (wifi) router gaat de meest toekomstbestendige oplossing zijn voor jouw specifieke netwerk wensen. Je hebt dan dezelfde situatie dan je ook met de Ubee had. De wifi functionaliteit vervalt wel (hier is routering ipv bridge voor nodig), daar hebben we geen oplossing voor.

Ik kan na het weekend je modem in bridge zetten, stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer. Je kan dit ook via de chat laten doen.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Blijf het een erg merkwaardig probleem vinden. Je moet toch binnen je eigen netwerk vrij zijn om welke poort dan ook te gebruiken? Kan Ziggo bevestigen of de connectbox intern poort 53 eruit filtert?
Op tweakers.net is ook iemand met dit probleem, of heb we het hier over dezelfde persoon?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Ja kan gewoon andere DNS servers benaderen (via poort 53), dat kan iedereen thuis testen door op een apparaat een andere DNS in te voeren. Er gaat iets anders mis in het complexe netwerk van Z-gebruiker, dat het aan poort 53 ligt is een vermoeden. Ik ga hier zeker intern achteraan zodra dit geen vermoeden meer is maar dit echt te reproduceren is door meerdere gebruikers.

Misschien heeft iemand op de Community een slim idee om het allemaal naar wens aan de praat te krijgen 🙂

Algemeen: Het omzetten naar bridge-mode is afdoende om je eigen netwerk helemaal naar eigen smaak in te richten, met die door ons aangeboden optie heeft elke klant alle vrijheid.
Z-gebruiker
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Een ietwat late reactie, maar ik ben er eindelijk achter wat het probleem is: ipv6.

Namelijk, de ziggo modem geeft altijd een ipv6 adres uit, én een bijbehorende ipv6 dns server.

Wat gaat er nu mis? Zodra een apparaat het ipv6 protocol ondersteund ( al mijn apparaten ), dan krijgt deze een adres en dns server van de modem. Het nadeel: een ipv6 server heeft voorrang...

De ipv6 dhcp is niet uit te schakelen, Ipv6 dns is niet aan te passen, en ik heb dan ook de modem weer op bridge laten zetten. Probleem opgelost!

Bedankt voor het meedenken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic