1
Vraag
2
Reacties
realdaffy

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bridge mode of niet?

Hallo, ik vroeg mij af of ik mijn Connectbox in bridge mode moet laten zetten, of niet.

 

Op de Connectbox staat wifi uit en dhcp aan.

 

Op de Connectbox is een TP-Link router aangesloten in de router modus omdat deze dan OneMesh ondersteunt.

 

Op de router zitten 2 OneMesh Range Extenders aangesloten.

 

Alles werkt trouwens prima, haal overal de maximale snelheid van mijn abbo met de speedtest.

 

Alvast bedankt voor de input.

 

Mvg,

realdaffy

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ofwel het modem in bridge mode te (laten) zetten of de eigen router in AP mode zetten. In jouw geval valt de tweede optie af en blijft bridge mode over.

 

Omdat je echter aangeeft dat alles al naar behoren werkt, kun je ook volstaan met het instellen van het IP-adres van de eigen router als DMZ in de modemrouter. Alle verkeer van/naar de eigen router wordt dan transparant doorgezet via 1:1 NAT, dit kan de prestaties van de internetverbinding nog extra doen verbeteren. Wel is in dit geval het advies om de eigen router aan WAN-zijde van een statische lease of statisch IP-adres (zonder DHCP) te voorzien.

 

Mocht je met port forwarding aan de slag willen gaan, dan adviseer ik wel om bridge mode te gebruiken, zodat je alleen op de eigen router regels hiervoor hoeft aan te maken.

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ofwel het modem in bridge mode te (laten) zetten of de eigen router in AP mode zetten. In jouw geval valt de tweede optie af en blijft bridge mode over.

 

Omdat je echter aangeeft dat alles al naar behoren werkt, kun je ook volstaan met het instellen van het IP-adres van de eigen router als DMZ in de modemrouter. Alle verkeer van/naar de eigen router wordt dan transparant doorgezet via 1:1 NAT, dit kan de prestaties van de internetverbinding nog extra doen verbeteren. Wel is in dit geval het advies om de eigen router aan WAN-zijde van een statische lease of statisch IP-adres (zonder DHCP) te voorzien.

 

Mocht je met port forwarding aan de slag willen gaan, dan adviseer ik wel om bridge mode te gebruiken, zodat je alleen op de eigen router regels hiervoor hoeft aan te maken.

realdaffy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie, als ik goed begrijp creëer ik middels dmz dan een soort van softwarematige bridge tussen de modem en router?

 

Voordeel is dan dat ik de overige poorten op de modem kan blijven gebruiken?

 

Wat bedoel je zonder dhcp? Die moet toch wel aan blijven staan op beide apparaten?

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Je hebt normaal WAN(buitenwereld)- NAT( -> firewall + DHCP server op router) - LAN(thuisnetwerk).

 

Jij zit WAN-NAT-LAN-NAT-LAN. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar er kan dus 1 firewall+dhcp server tussenuit. Dubbel NAT wordt dit ook wel genoemd (google maar eens).

 

Als je nu tevreden bent hoef je niets te doen, zolang je maar weet dat je hier iets mee kan/moet als je ergens tegenaan loopt. Als je bijvoorbeeld op LAN1 bekabeld of WiFi een Chromecast/TV doet en via de WiFI van LAN2 wil je casten dan heb je misschien ding dat ze elkaar niet zien door de NAT ertussen (dus op hun eigen LAN - DHCP range zitten).

realdaffy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

En door die DMZ instelling haal ik die dubbeling eruit?

 

En dat is dan hetzelfde wat die bridge mode doet?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bij DMZ is er nog steeds sprake van dubbele NAT. Verschil is dat die door 1:1 NAT wel efficiënter werkt dan zonder DMZ. Alleen bij bridge mode is er sprake van enkele NAT, de eigen router ontvangt dan direct een publiek IPv4-adres (en eventueel een IPv6-prefix) van Ziggo.

realdaffy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ok, dus het beste is gewoon die bridge mode aan laten zetten.

 

Las in oudere topics dat IPv6 niet werkt in bridge mode, maar dat doet het nu dus wel?

ChrisNL

Level 5
  • 46Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Wel

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

IPv6 in bridge mode is vooralsnog alleen beschikbaar in voormalig Ziggo-gebied. Voormalig UPC-gebied volgt later dit jaar.

realdaffy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zit in voormalig Ziggo gebied, dus komt dan mooi uit.

 

Alles werkt nu prima, kan het verbeteren met DMZ maar het beste is de modem in bridge mode laten zetten en alles via de router doen.

 

Op die manier voorkom ik eventuele toekomstige problemen en heb ik de meest optimale verbinding.

 

Dat lijkt mij dan de conclusie aan de hand van jullie antwoorden.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bridge mode zorgt voor de meest snelle/stabiele internetverbinding en een meer eenvoudige netwerkarchitectuur (een LAN-subnet + NAT i.p.v. twee), het is zeker aanbevolen.

 

In bridge mode is de webinterface van het modem overigens op 192.168.100.1 bereikbaar.

realdaffy
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel Tobias, altijd fijn om te weten dat iets beter kan, ookal is/lijkt het goed.

 

Dat van de webinterface is ook goed om te weten, daar had ik nog niet bij stilgestaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic