1
Vraag
2
Reageer en help mee
optimist

Level 1
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Bridge mode en IP adressen, opmerkelijk!

Een paar dagen geleden heb ik zelf het Ziggo 'modem' in bridge mode geplaatst. Het was overigens onduidelijk of ik dat zelf kon doen, want op deze pagina las ik dat de klantenservice het zou moeten doen (ik heb het witte 'modem' rechtsonder op de pagina bij 'overige modems' en als je daarop klikt zie je dat je de klantenservice moet bellen).

Na contact met de klantenservice bleek dat ik inderdaad de optie kon activeren in het menu van het modem.

Het device resette zich, en na enkele minuten waren alle status ledjes gedoofd op een na die vrolijk groen brandde.

Ik resette mijn router, en... jawel, die kreeg keurig een public IP adres in de 217.103.xxx.yyy reeks. Even een speedtest gedaan en ik zag dat ik de snelheid prima haalde.

Na een half uurtje gebeurde er iets opmerkelijks: het IP adres veranderde in een 62.195..xxx.yyy adres.

De volgende ochtend kreeg de router weer een ander IP adres toegewezen, opnieuw in de 62.195.xxx.yyy reeks. En een paar minuten later weer, maar dan in de 217.103.xxx.yyy reeks.

Sinds de laatste wijziging blijft het IP adres daar tot nu toe op staan.

Ik vond dat redelijk opvallend. Overigens kreeg het modem voordat die in bridge mode geschakeld werd een adres in de 217.103 reeks, en dat adres veranderde niet, ook niet bij herhaaldelijk resetten van het modem.

Ik hoop dat het IP adres niet meer verandert, want een van de redenen dat ik het modem in bridge mode gezet heb, is om een IPv6 tunnel op te bouwen met Hurricane Electric en de IPv6 tunnel gaat down als het IPv4 adres verandert.

Heeft iemand anders dit soort IP wijzigingen ook gezien in bridge mode? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
5 Reacties 5
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Voor wat betreft het zelf kunnen switchen tussen Router Mode (met IPv4 Firmware) en Bridge Mode, schijnt dit alleen in voormalig UPC gebied te kunnen.

Normaal geproken verandert het externe IPv4 address als het MAC address van de Router anders wordt. Bij een Switch tussen Router Mode en Bridge Mode gebeurt dit. Bij sommige Routers kun je het MAC address (tijdelijk) wijzigen en al doende een ander extern IPv4 address forceren.
Het is iets tussen Ziggo DHCP en Router. Als het Ziggo kastje in Bridge staat, speelt dat kastje daarbij geen rol.

Waar jij last van hebt mag niet zomaar de bedoeling zijn.
Vooralsnog mysterieus.

Gr Han
optimist
Topicstarter
Level 1
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes
Ik vond het ook vreemd, en gelukkig ben ik niet de enige! :relaxed:

Anyway, vandaag thuisgekomen had ik nog steeds hetzelfde IP adres en dat was dus prima. Misschien is het gewoon een 'glitch' van de DHCP server(s). Ik neem aan dat er meerdere DHCP servers actief zijn, en wellicht ging het protocol de mist in de eerste paar keren.

Ik hoop nu maar dat het IP adres voortaan hetzelfde zal blijven, zoals ik dat vroeger altijd had. We gaan het zien!
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
optimist ,

Toen ik mijn modem in bridge modus had gezet kreeg ik een ander IP-adres maar de volgende dag had ik weer het oude. Modem uit bridge, herstarten en uurtje gewacht, toen modem weer in bridge modus en weer een ander IP-adres en paar uurtje later weer het oude. Bellen met UPC en kreeg te horen dat na een omschakeling van router naar bridge modus het soms even kan duren alvorens er een redelijk vast IP-adres wordt uitgegeven. Vanaf de 3e dag is mijn IP-adres niet meer veranderd, alleen wordt het nu weleens anders na netwerkzaamheden. Zal nu in het Ziggo tijdperk wel niet anders zijn dat de systemen soms even de tijd nodig hebben om ons bij te benen.
efok

Level 17
  • 4013Posts
  • 219Oplossingen
  • 1590Likes
Bij mijn modem in bridge heb ik al jaren hetzelfde IP adres, zolang ik dezelfde router erachter houd. Het is hooguit een enkele keer gewijzigd na werkzaamheden van Ziggo.
Dus het gedrag bij jou is wel een tikje merkwaardig.
optimist
Topicstarter
Level 1
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes
Sparco©1963 efok Dat klinkt bemoedigend! 🙂 Dank je wel voor jullie reactie. Ik denk dat het allemaal goed komt. Fijne avond!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic