1
Vraag
2
Reacties
wlevels

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bridge Mode - Geen reactie op DHCP verzoeken?

Hallo allemaal,

 

Is er iemand met een vergelijkbaar probleem als het volgende:

 

Eens in de zoveel tijd (kunnen een paar maanden overheen gaan) valt mijn internetverbinding weg. De reden ervan weet ik niet exact, maar ik kan het nergens relateren aan de eigen omgeving. Begin van de week is ergens tussen 1.00 en 2.00 in de nacht de verbinding weer eruit gevlogen.

Ik heb het modem van Ziggo in Bridge mode staan en gebruik mijn eigen router erachter. 

 

Het probleem wat ik ondervind is dat ik na een dergelijke storing met geen mogelijkheid meer een reactie krijg op DHCP verzoeken van mijn router. Ik kan het modem van de stroom halen, ik kan het modem resetten, dit alles lost het probleem niet op.

 

Laat ik het modem terug uit bridge mode halen krijg ik gelijk na herstart van het modem een intern IP adres (192.168.178.X) op mijn router. 

 

Soms als ik dan het modem weer terug in bridge mode laat zetten door Ziggo krijg ik vervolgens ook weer netjes een publiek IP. Maar vaak krijg ik gewoonweg geen reactie vanuit Ziggo. Als ik een packet capture draai zie ik netjes de DHCPDISCOVER berichten vanaf de router richting Ziggo gestuurd worden maar er komt gewoonweg nooit een reactie.

 

Als Ziggo het modem in en uit bridge mode zet of vanaf hun kant reset zie ik soms zelfs een afwijkend intern IP voorbij komen (volgens mij 192.168.1.X of 192.168.100.X), maar als de reset dan klaar is blijft het gewoon weer stil vanuit Ziggo.

 

Ervaart iemand een vergelijkbaar probleem? Ik kan mij niet voorstellen dat het aan mijn router ligt omdat het duidelijk is dat DHCP prima werkt. Ik verwacht dat de DHCP verzoeken die prima werken en een intern IP adres geven vanaf het modem komen, en dat de DHCP verzoeken in Bridge mode door de centrale DHCP omgeving van Ziggo uitgegeven moeten worden, wat dus problemen geeft bij mij.

 

Ik probeer bovenstaande constant uit te leggen aan de service desk maar ik kom niet echt ver helaas....

 

Groet,

 

Wesley

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Zie mijn reactie in https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Asus-router-verliest-af-en-toe-verbinding/m-p/852710#M89673

Ik stop nu met testen want ik heb de indruk dat met de vervanging van de Connectbox voor de Ubee het IP probleem (in ieder geval bij mij 😋) is opgelost.

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De leases die worden uitgedeeld door de DHCP-server van Ziggo zijn 1 week geldig. Ik denk niet dat er is mis is met de WAN-configuratie van jouw router, anders zouden er wekelijks problemen zijn aan het einde van de leasetijd. Het lijkt mij eerder een signaalprobleem. Overigens is 192.168.100.1 het IP-adres waarop het modem bereikbaar is in bridge mode.

 

Het modem vraagt zelf ook een lease op, echter dit is een 10.0.0.0/8-adres en enkel bedoeld voor communicatie met de CMTS. Daarnaast is er voor de MTA (telefonie) een aparte lease.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

wlevels
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Thanks voor de reactie! Bij deze bijgevoegd

 

AOP.png

signaalversterker.png

downstream.png

downstream2.png

upstream.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is wat ruis aanwezig op het signaal in de downstream maar ik zie geen directe problemen.

 

Op de versterker missen twee afsluitweerstanden op open aansluitingen. Deze werden meegeleverd met de versterker en moeten teruggeplaatst worden om ruis door instraling te voorkomen.

 

Zou je het kapje van de splitter willen verwijderen (instructies)? Dit zorgt soms voor problemen. Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten.

wlevels
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ga het zo proberen. Ik zal het kapje verwijderen en Ziggo bellen om het modem terug in Bridge mode te zetten want op dit moment staat hij in Router mode zodat ik in ieder geval kon werken vandaag. Kom erop terug

ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Ik herken dat want heb ongeveer hetzelfde probleem.
Als de Connectbox, die in bridge staat,  om wat voor reden  dan ook opnieuw gestart is krijgt mijn eigen router, een Asus BRT-AC828, ook meestal geen ip adres meer van de Connectbox/Ziggo.

Start ik mijn router dan opnieuw op gebeurt er ook niets.

Als ik mijn router dan uitzet en vervolgens de Connectbox weer opstart en dan een minuut of 15 wacht en dan mijn eigen router weer opstart werkt het meestal wel weer, maar ik zit er ook wel eens een uur mee te prutsen voordat het weer werkt.

Ik ben dus als de dood om de Ziggo box opnieuw op te starten......😥😭

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hoe gaat het ondertussen met de verbinding, @wlevels ? Laat je het weten als je de hulp van onze Community leden nog kunt gebruiken?

Hallo @ravahu , irritant dat je tegen dit probleem aanloopt. Het is sowieso altijd verstandig om ook je router te resetten als jij je modem reset en visa versa. Dan blijven de apparaten het beste in contact met elkaar. Wij adviseren ook om de router pas weer aan te sluiten zodra de modem volledig is opgestart. Maar dat mag geen uren duren. Heb je ook wat aan de tips van @tobiastheebe

ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@Meindert  Bedankt; Je tips waren al bekend en dat doe ik normaal gesproken ook altijd.

Ter info: Connectbox staat in bridge.

Procedure die ik altijd volg: Connectbox uit > Router uit > Connectbox aan, 10 tot 15 minuten wachten en de router weer aan.

Soms krijgt mijn router (ASUS BRT-AC828) dan met een minuut weer een IP adres op de wan poort maar het gebeurt ook regelmatig dat het soms meer dan een kwartier duurt of dat ik helemaal geen IP adres krijg; dan ben ik dus wel even bezig want de procedure weer opnieuw en voordat je het weet ben je dus dat uur verder 😋

Ik heb er mee leren leven omdat het niet zo vaak voorkomt dat ik de Connectbox moet starten maar plm 3 maanden geleden vanwege werkzaamheden aan de elektra installatie heb ik de boel diverse keren moeten opstarten en dat ging dus ,zoals gezegd, niet altijd even vlot.

In een ander topic https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eigen-VPN-valt-steeds-uit/m-p/848546#M87975  heb ik de recente problemen aangekaart met mijn VPN en ook dan moet ik de box opnieuw starten en als dat dan niet vlot gaat is dat wel erg lastig, zeker als je het iemand anders moet laten doen omdat ik veel op reis ben.

Op dit moment ligt mijn verbinding/Connectbox er helemaal uit omdat de persoon die mijn modem/ router opnieuw heeft opgestart niet verder kwam. Eind aankomende week ben ik weer thuis dus kan ik zelf er even naar kijken. Benieuwd wat ik tegenkom.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik heb er nooit problemen mee. Hier op het forum ken ik het issue alleen van Asus routers, die blijkbaar zich wat anders gedragen. Van overige routers heb ik nooit een probleem gehoord. Gaat het hier ook om een Asus?

ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@efok

Ja; dus wel, het betreft een router uit de business lijn van Asus en wel de BRT-AC828; niet bepaald een goedkoop routertje...maar ja de software zal wel wat gemeenschappelijks hebben met de consumenten versies....helaas.

Enig idee wat hier dan verkeerd mee gaat ? 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Nee, geen idee. Wel eens gelezen over “aggressive” mode DHCP. Dat zou je uit kunnen zetten, maar of dat het oplost?

ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@efok 

mode DHCP aan de WAN kant, daar heb ik inderdaad 2 instellingen voor en wel aggressive en normal mode.

Hij stond tot vandaag op normal en tot 6 weken geleden op aggressive.

Beide maakten niet echt verschil.

Heb nu een ander Ziggo modem dus ga nu een nieuw circuit in...

I will keep you posted 😁

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik help het je hopen ,maar ik denk dat je de asus de deur uit moet doen...

ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

@efok 

Afgelopen dagen wat geprobeerd en ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad na het uitschakelen en opnieuw starten van de nieuw ontvangen Ubee.

Zodra de Ubee (in Bridge) compleet is opgestart krijgt de Asus router gewoon netjes z'n ip adres toegewezen en nog snel ook.

De Asus router staat in DHCP normal mode.

Het lijkt er dus op dat mijn Connectbox niet goed reageerde op het verzoek van de Asus.

In dit topic: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eigen-VPN-valt-steeds-uit/m-p/848546#M87975 heb ik nu twee keer de logs gepost van de Ubee en 1 keer van de Connectbox.

Zou  het kunnen zijn dat de vele storingen in de Connectbox de Asus over de kling joegen ?.😋

Ik blijf het de aankomende week monitoren door de Ubee af en toe eens uit te schakelen en kijken wat er gebeurt.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@ravahu Hee, dat is goed om te horen. Zou maar zou kunnen hoor dat dit weer een connectbox issue is. Blijft een zorgenkindje, dat ding. En er zijn er miljoenen uitgedeeld..........

ravahu

Level 7
  • 198Posts
  • 1Oplossingen
  • 43Likes

Zie mijn reactie in https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Asus-router-verliest-af-en-toe-verbinding/m-p/852710#M89673

Ik stop nu met testen want ik heb de indruk dat met de vervanging van de Connectbox voor de Ubee het IP probleem (in ieder geval bij mij 😋) is opgelost.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic