1
Vraag
2
Reacties
SkydiverZ

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Block storing (opgelost volgens storingspagina) - Regelmatige Internet onderbrekingen

Als thuiswerker in de IT ben ik dagelijks via VPN verbonden met mijn werkgever.

 

Recentelijk heb ik continue korte verstoring op mijn thuisnetwerk en wegvallende VPN connectiviteit.

Natuurlijk contact gezocht met Ziggo support en zij weten te vertellen dat er nog altijd werkzaamheden plaatsvinden op de block storing in de wijk waar ik woon.

 

(Verder handig om te weten is dat er ook recentelijk  een concurrent van Ziggo in de straat bezig is geweest met leggen van Glasvezel bekabeling.)

 

Ga je een kijkje doen op de storingspagina is dat niet van toepassing zie plaatje:Screenshot 2022-05-18 062910.png

 

Jammer dat wat ik zie en wat een medewerker van Ziggo in zijn/haar systeem ziet niet overeenkomen maar dat terzijde.

 

SkydiverZ_0-1652848638200.pngSkydiverZ_1-1652848666487.pngSkydiverZ_2-1652848701053.png

Echter zoals hierboven te zien is binnen de Networktool komen deze verstoring van mijn VPN en/of algemeen wegvallende streaming diensten zoals Spotity / Internet radio overeen met de tijden waarop Cirticals plaatsvinden. Mijn VPN werkt meestal dan dus kort niet meer of valt in zijn geheel zelfs weg. Voor IoT speakers (Sonos) betekent dat dat de Internet Radio zender / Spotify even wegvalt of ook volledig stopt.

 

Ik heb inmiddels  de splitter vervangen + Coax kabel (opgestuurd vanuit Ziggo). Dit heeft niet veel geholpen hoewel ik wel van mening ben dat mijn Sony Bravia TV sinds die vervanging (van de splitter) niet langer zeurt om een smart-card (Smith) in de CAM-module die mist/niet werkt (dus ra ra...).

 

Ik wil best nog de "Connect Box wissel" proberen maar ik voorzie dat dit niet gaat helpen.

Ik weet inmiddels dat een "monteurs afspraak" niet mogelijk is gezien alle addressen welke in een block storing vallen geen monteurs afspraak krijgen aangeboden (letterlijke de woorden van de Ziggo support medewerker) dus wat kan ik nu nog verwachten in deze?

 

Suggesties zijn welkom.

 

(Ik ga nu maar dagelijks bellen met Ziggo support dunkt mij zodat ik via die weg dan te weten kom wanneer ik eventueel alsnog een monteurs afspraak zou kunnen laten inplannen.)

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Even zoals eerder aangegeven het aangekeken. Tot op heden is het geheel weer stabiel op VPN/Spotify gebied.

Ik heb de post bij deze als "Oplossing" gemarkeerd.

Bekijk in context

20 Reacties 20
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Ik zie flink wat Post RS Errors, dat zou 0 moeten zijn, dat zijn niet te repareren pakketten, die allerlei storingen kunnen veroorzaken.

 

Om uit te sluiten.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

IMG_0177.JPG

Dit is de nieuwe splitter welke ik laatst heb gekregen van Ziggo (samen met de wit-groen Coax-kabel welk ik ook heb vervangen direct voor de Connect box zelf. wit-groen = coax direct 1 op 1 tussen splitter en Ziggo Connect box, zwart = coax naar een versterkingsverdeel doos voor o.a. een TV (Sony Bravia) / Humax Setup box etc.

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Additionele info hoewel dat allicht niet verder heel interresant is: Internet netwerk gaat onder anderen over een pfSense 3100 firewall (voor FQDN van aangesloten devices binnen het interen netwerk) en meerdere ASUS AP's waar ik binnen de logging geen collisions zie op de gebruikte RJ-45 ports. Voor de eenvoud is nu gekozen het hele netwerk achter de Ziggo Connect Box alleen op IPv4 te laten draaien. Voor en na het disablen van IPv6: geeft hetzelfde beeld/ervaring dus geen oplossing. Idem met het aan/uit staan van WiFi van de Ziggo Connect Box zelf.

(Note: Ziggo SmartWiFi app werkt normaal wanneer ik de Connect Box uitlees als via mijn Andriod/iOS devices).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De downstream vertoont instraling van 4G.

 

Het AOP (TRAS-1000) en de TV-kabel zijn verouderd en onvoldoende afgeschermd, deze moeten vervangen worden. Voor het AOP is een monteursafspraak nodig.

 

Kun je ook een foto plaatsen van de versterker? Ik zie naast het AOP een oude splitter van Casema, is deze nog in gebruik?

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik haal eerst even de TV coax eraf gezien ik anders echt moet gaan "duiken" als ik de rest moet gaan fotograferen / uploaden en kijk nu even het oplopen van de RS errors aan.

Verder de splitter welke zichtbaar is in de vorige post is een vervanger van deze splitter (zie plaatje hieronder waarbij dezelfde coax kabels gebruikt waren) dus niet de nieuwe versie wit-groen.

IMG_0178.JPG

Zelfs voor de recente werkzaamheden en de vervanging van deze oude splitter was VPN etc geen issue.

De oude aansluiting welke ernaast nog zichtbaar is nooit weggehaald maar is volledig buiten gebruik.

 

Vergat de oude "kabel" in deze post te zetten welke eerst is gebruikt samen dus met de splitter van hierboven voor de hele toestand van block storing / werkzaamheden door Ziggo en dus deze VPN issue's begonnen:

IMG_0179.JPG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Het verwijderen van de TV-kabel zou al een positief effect op de DS CER c.q. RS errors moeten hebben. Om de instraling en CER op te lossen moeten het AOP en verouderd aansluitmateriaal (dat direct of indirect is verbonden met de POA-01-B) vervangen worden.

 

Voor de werkzaamheden was er mogelijk een andere kanalenset gekoppeld, waardoor de instraling destijds minder problemen veroorzaakte. Daarnaast waren oudere modems (8×4 en 16×4) hiervoor minder gevoelig omdat ze minder kanalen koppelden.

 

Overigens is het SmartWifi modem door de Puma-chipset minder geschikt voor VPN-tunnels.

 

Het aftakelement UMU-01/1006 heeft een hoge demping van de downstream (10 dB) op de data-aansluiting.

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben je echt kwijt aan het raken met all die technisch afkortingen dus leg uit.

NOTE: het modem voor of na de werkzaamheden is nooit veranderd dus dat van de de Ziggo Connect Box kan wezen maar lijkt mij niet van toepassing.

 

Op het moment dat de Ziggo Connect Box binnen kwam werd deze samen met de 3-punts splitter "B0916/0R2" en kabel opgeleverd. Dit heeft jaren geen issue gegeven. Recente "Block storing"  begon  / werkzaamheden door Ziggo en van de glasvezel kabel ISP concurrent die in de straat bezig is geweest waren de startshot van VPN issue's etc.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De UMU-01/1006 komt in jouw geval uit 2009 en is vermoedelijk bij een vorig modem geleverd of door een monteur geplaatst. Bij het SmartWifi modem worden (bij nieuw abonnement) een POA-01-B en ESX-02 met IEC/F- en F/F-kabels geleverd.

 

Zoals eerder aangegeven is het mogelijk dat vóór de werkzaamheden een andere downstream-kanalenset (RCS) in gebruik was, waarop de instraling minder invloed had.

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Of moet ik uit je verhaal opmaken dat een moderne modem, aansluiting in de muur + splitter en gebruik met de daarbij horende coax aansluitkabels + huidige kanelenset weer een juiste setup voor jaren zou moeten zijn?

 

Zoja dan heb ik nu wel de juiste splitter/coax-kabel en zou ik een moderne modem + juist afgemonteerde muuraansluiting missen...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Zie mijn vorige twee reacties, die beantwoorden volgens mij jouw vragen.

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dank je voor je suggesties.

 

Note: net een SMS'tje gehad dat de storing is opgelost welke gelijk daarna als onzinnig kan worden gezien daar Ziggo wederom op de storing pagina aangeeft dat de buurt weer een block storing heeft welke als ik Ziggo mag geloven na 18:00 vandaag zou moeten zijn opgelost.

 

Ziggo Support wil / kan nog steeds geen monteur sturen voor de aansluiting in de muur noch alvast een ander nieuwere modem (beter voorbereid op SmartWiFi als ik ht goed begrijp) dat allicht beter met een eventuele aangepaste kanalenset (RCS) overweg zou kunnen gaan.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De blokstoring kan ook betrekking hebben op een upstream-probleem waarvan Ziggo momenteel bezig is om de oorzaak te achterhalen. Een moderator kan hierover mogelijk meer informatie geven. Gegevens als US MER en CER zijn alleen voor Ziggo inzichtelijk op het CMTS.

 

Je kunt eventueel nog de upstream-gegevens van het modem plaatsen, dan kan ik controleren of vermogen en modulatie per kanaal correct zijn.

 

Wel vervelend dat de actieve storing het maken van een monteursafspraak blokkeert. Een nieuw modem is geen oplossing voor signaalproblemen, het AOP en de binnenhuisinstallatie zouden eerst aangepakt moeten worden.

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

SkydiverZ_0-1653037978860.pngSkydiverZ_1-1653038000848.pngSkydiverZ_2-1653038029328.pngSkydiverZ_3-1653038048731.png

Goed, alsnog even een paar screenshots (net gemaakt).

 

NOTE: eindelijk een monteurs afspraak mogen krijgen voor Maandag aanstaande (22 Mei 2022) tussen 12:00 en 18:00. Deden wel moeilijk over verwijderen van de oude AOP. Wordt een klacht wanneer dit verwijderen van deze oude Casema/Wanadoo/Ziggo muuraansluiting wordt doorgefactureerd aan mij gezien het mijn inziens een verzuim van eerdere monteur(s) is dit direct op te ruimen.

 

Wordt dus vervolgd voor nu:

 

Verder om het nog verder veiliger te spelen ga ik preventief alle coax kabels maar een updateje geven (door deze met "door Ziggo gecertificeerde kabels" te vervangen). Dit meer om gesteggel over wel en niet juiste coax kabels te voorkomen en ervanuit te mogen gaan dat 4K ook als 4K binnenkomt als ik de specs mag geloven.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In de upstream zijn twee kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld, het vermogen is hoog maar nog net acceptabel. Er is een groot aantal T3 timeouts zichtbaar, in de log zijn ook ranging-problemen zichtbaar.

 

Het vervangen van het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo en is kosteloos.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19113Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7236Likes

Goedemiddag @SkydiverZ en een warm welkom op de Community, 

Wat onzettend vervelend dat je ook na het verhelpen van de storing bij jou in de buurt last blijft houden van onderbrekingen op de internetverbinding! Het is daarom goed dat je d.m.v. dit topic even aan de  bel trekt. Zo te lezen hebben de hier aanwezige experts ook met je meegekeken en wat zij aangeven klopt. Als ik een blik werp op het signaal, dan is het upstream vermogen op je modem aan de hoge kant. Daarnaast zie ik een behoorelijke hoeveelheid ruis terug op zowel de down- als upstream kanalen. Gezien de zaken die nagelopen zijn lijkt het mij verstandig dat er een storingsmonteur langskomt. 

Inmiddels zie ik dat hiervoor al een afspraak ingepland staat voor vandaag, 23 mei 2022 tussen 12 en 18 uur. Dit lijkt mij de juiste vervolgactie. Laat je binnen dit topic weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Update:

Monteur is geweest en heeft de muuraansluiting vervangen en wederom een andere splitter geplaatst. Deze splitter heeft welke letterlijk een TV/Radio + Data coax aansluiting. De monter gaf aan dat dit soort splitters verdere instraling voorkomt van o.a. 4/5G en zou alleen op de Data aansluiting Internetwerk verkeer doorlaten wat verder onnodige ruis zou voorkomen.

 

De VPN-verbinding voor nu lijkt weer stabieler maar helaas kan ik dit niet bevestigen over een volledige werkdag dus ik laat deze melding voor nu nog op onopgelost staan tot ik een weekje de boel heb kunnen aankijken.

 

Voor nu wel hoopvol dat de vervangactie een goed resultaat heeft geleverd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Waarschijnlijk is er een POA-254 (splitter met retourbandfilter) geplaatst? Deze voorkomt geen instraling maar blokkeert de upstream (retourband 5-204 MHz) op de TV-uitgang, wat wederzijdse verstoring tussen de aansluitingen voorkomt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19113Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7236Likes

@SkydiverZ Super dat de verbinding sinds het monteurbezoek weer goed werkt!  We laten het topic nog even openstaan zodat je de komende week nog even kunt aankijken hoe het werkt. Afhankelijk van je bevindingen kunnen we het topic dan als zijnde opgelost markeren. 

SkydiverZ
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Even zoals eerder aangegeven het aangekeken. Tot op heden is het geheel weer stabiel op VPN/Spotify gebied.

Ik heb de post bij deze als "Oplossing" gemarkeerd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic