1
Vraag
2
Reacties
Jan24

Level 5
  • 54Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

Blijft de mail en persoonlijke mappen bewaard?

Ik gebruik Ziggo Webmail. Ik heb begrepen, dat mail na 12 maanden automatisch wordt verwijderd.

Maar geldt dit ook als ik mail verplaats naar Archief of naar Mijn mappen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Webmail moet ook lukken. Ik zie dat ik mij vergist heb. In principe is webmail gewoon een mailbox, dat verhaal klopt. Maar Mailstore home wenst inderdaad te weten of je het via imap of pop3 moet benaderen. Dat gaat echter alleen om het kunnen inloggen, maar niet om welke mappen je wel of niet kunt downloaden dus dat klopte wel.

 

Ik heb zelf even getest, nu heb ik geen aparte mappen in mijn webmail omdat ik geen webmail gebruik en omdat ik ook geen imap gebruik.

 

Eerst zorgen dat je kunt inloggen op webmail, dat lukte.

Daarna selecteer je het account om te archiveren en klikt rechts op eigenschappen, of je klikt er met de rechter muisknop op en klikt dan op eigenschappen. Dat ziet er dan zo uit na het klikken.

Image 001.png

 

Klik in dit schermpje op volgende en dan ziet het er als volgt uit:

 

Image 002.png

 

Klik in dat veld op de 3 puntjes onder elkaar, dan kom je op dit scherm uit:

 

Image 003.png

Vink hier de optie aan van het bovenste pijltje.

 

Met de knop van het onderste pijltje kun je zien welke mappen er echt in de backup gaan.

Als daar mappen niet bij staan die je wel wilt, dan kun je in het bovenste blanco vak rechts op de knop "toevoegen" klikken. Voeg gewoon alles toe wat je wilt hebben.

 

Als er in het middelste vak "Mappen en submappen uitsluiten" mappen aanwezig zijn die je wel wilt backuppen, kun je deze selecteren en dan gewoon op de DEL knop drukken als het goed is.

 

Als je klaar bent druk je op OK en daarna op Beeindigen. Dat zal de instellingen bijwerken en dan kun je middels de knop "uitvoeren" aan de rechterkant, de backup beginnen.

 

Succes en v.w.b. info en moeite, graag gedaan!

Mocht je er t.z.t. met Thunderbird niet uit komen dan laat het gerust weten.

Bekijk in context

Uitgelicht
Jan24
topicstarter
Level 5
  • 54Reacties
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

@Richard G. 

Ik heb Mozilla geïnstalleerd, dat ging probleemloos. Maar archiveren met Mailstore wou niet, iets met objecttoewijzing.

Volgende gedaan, een nieuwe archiefmap aangemaakt in Mozilla. En daar wordt nu elke dag een back-up van gemaakt. En opgeslagen op een externe schijf.

In mijn back-upprogramma was de oorspronkelijke archiefmap namelijk niet te vinden, vandaar een andere map aangemaakt.

 

Nogmaals dank voor het vele werk dat je er in hebt gestoken, chapeau!

12 Reacties 12
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Het is altijd verstandig om back-ups te maken, geen enkele provider is 100% betrouwbaar, en een eigen foutje is ook altijd mogelijk.

 

Waar haal je die 12 maanden vandaan? Mi. blijft zolang je je quotum niet overschrijdt mail onbeperkt houdbaar.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo kan na 12 maanden data verwijderen om het systeem stabiel te houden, volgens de voorwaarden, maar ik heb het nog niet meegemaakt.

Overal kan iets mis gaan, maak altijd een backup van je belangrijke mails of alle mail.

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Nog nooit meegemaakt. Ik heb nog mail van tientallen jaren terug. 

Jan24
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

Dank voor de reacties. Ik zit nog ruim binnen mijn quotum, in dat geval zal het wel loslopen.

Om altijd een back-up te maken van je mails is uiteraard verstandig. Maar kan ik zelf op mijn PC een back-up maken van Webmail?

Nu draai ik naast Webmail noodgedwongen WLM, voornamelijk voor de back-up, maar daar ben ik ook nog niet enthousiast over.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Jan24  "Maar kan ik zelf op mijn PC een back-up maken van Webmail?"

Ja natuurlijk, want webmail is feitelijk ook te bereiken via een e-mail client zoals Outlook of Thunderbird.

Mozilla Thunderbird is een gratis e-mail client en daar kun je jouw mail ook mee ophalen, je bent niet verplicht om WLM te blijven gebruiken.

 

Een backup maken van de mail kun je met het gratis programma Mailstore Home.

Daarin kun je evt. ook een webmail account opgeven en deze haalt dan alle mail binnen en zet het in een aparte archief map. Die map kun je kopiëren naar een externe harddisk of usb stick zodat je een dubbele backup hebt.

Het fijne van dat programma is dat je ook oude mails die je online al gewist hebt, nog terug kunt zoeken en lezen en evt. terug kunt plaatsen.

 

@bburgg  Dan heb je gewoon geluk gehad, ik heb hier al vaker gelezen dat mensen mail kwijt waren, veelal wel door eigen schuld. Maar mocht je er iets belangrijks tussen hebben zou ik het risico niet lopen. Denk er aan dat Ziggo geen back-up verplichting heeft dus weg=weg als je pech hebt.

Jan24
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

@Richard G.

Mailstore Home geïnstalleerd.

Het werkt als ik een back-up maak van mijn WLM. Maar daar wil ik eigenlijk wel van af, wordt niet meer ondersteunt.

Maar een back-up van mijn Webmail lukt maar ten dele. Omdat deze schijnbaar op POP3 (nog) staat ingesteld wordt alleen Postvak In gearchiveerd. En niet alle overige mappen.

Hoe kan ik de instelling van mijn Webmail aanpassen naar IMAP? En heeft dit nog consequenties t.o.v. POP3?

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Beste @Jan24 

Webmail moet je zien als een postbus op een postkantoor. Het is een postvak, het is geen pop3 of imap, dat is wat je er zelf van wilt maken met je mail client. Dat enkele mappen niet meegenomen worden zal een andere oorzaak hebben.

 

In Mailstore Home kun je ook de eigenschappen van de backup aanpassen. Daarin kun je ook aanpassen als het goed is, welke mappen allemaal gebackupped moeten worden. Maar eerlijk gezegd heb ik zelf nooit de webmail optie gebruikt, alleen die voor e-mail clients zoals Outlook en Thunderbird.


Als je van WLM af wilt, zou ik gebruik maken van Mozilla Thunderbird. Een gratis e-mail programma net zoals WLM. Dan hoef je niet eens meer op je webmail in te loggen, je kunt je mail lezen en beantwoorden vanuit Thunderbird.

Daarnaast is het ook eenvoudiger om te backuppen met Mailstore Home.

 

Ik ga eens voor je proberen hoe de backup met webmail gaat, dan kan ik je nadien zeggen of en hoe je die andere mappen mee in de backup krijgt.

Kan even duren want ik moet nog het nodige doen en over een klein uurtje begint de formule 1 race. Dus waarschijnlijk ergens vanavond.

 

Je kunt overigens ook alvast van je WLM een backup maken met Mailstore Home, dan heb je al die mails in elk geval.

Klik op de eigenschappen van het backuppen om te kunnen zien wat er allemaal meegenomen wordt in de backup.

RichardG_0-1678025540991.png

Als je op die 3 puntjes klikt (moet voordien nog op volgende klikken) dan kom je op een scherm uit waarin je kunt zien welke mappen wel en niet worden meegenomen en kun je zelf nog aanpassingen maken.

Zoals gezegd. Mozilla Thunderbird zou ik mee gaan werken als ik jou was. Later vanavond kom ik dan als het goed is nog even met een antwoord v.w.b. meer mappen in de webmail backup.

Jan24
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

Ook hier eerst F1. Kijk er ook later naar.

Jan24
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

@Richard G. 

WLM heb ik inderdaad al met valle mappen kunnen back-uppen.

Ik ga mij sowieso verdiepen in Mozilla Thunderbird.

Mocht er alsnog een optie zich voordoen om Webmail te back-uppen dan lees ik dat wel.

Voorlopig dank voor jouw info en moeite.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Webmail moet ook lukken. Ik zie dat ik mij vergist heb. In principe is webmail gewoon een mailbox, dat verhaal klopt. Maar Mailstore home wenst inderdaad te weten of je het via imap of pop3 moet benaderen. Dat gaat echter alleen om het kunnen inloggen, maar niet om welke mappen je wel of niet kunt downloaden dus dat klopte wel.

 

Ik heb zelf even getest, nu heb ik geen aparte mappen in mijn webmail omdat ik geen webmail gebruik en omdat ik ook geen imap gebruik.

 

Eerst zorgen dat je kunt inloggen op webmail, dat lukte.

Daarna selecteer je het account om te archiveren en klikt rechts op eigenschappen, of je klikt er met de rechter muisknop op en klikt dan op eigenschappen. Dat ziet er dan zo uit na het klikken.

Image 001.png

 

Klik in dit schermpje op volgende en dan ziet het er als volgt uit:

 

Image 002.png

 

Klik in dat veld op de 3 puntjes onder elkaar, dan kom je op dit scherm uit:

 

Image 003.png

Vink hier de optie aan van het bovenste pijltje.

 

Met de knop van het onderste pijltje kun je zien welke mappen er echt in de backup gaan.

Als daar mappen niet bij staan die je wel wilt, dan kun je in het bovenste blanco vak rechts op de knop "toevoegen" klikken. Voeg gewoon alles toe wat je wilt hebben.

 

Als er in het middelste vak "Mappen en submappen uitsluiten" mappen aanwezig zijn die je wel wilt backuppen, kun je deze selecteren en dan gewoon op de DEL knop drukken als het goed is.

 

Als je klaar bent druk je op OK en daarna op Beeindigen. Dat zal de instellingen bijwerken en dan kun je middels de knop "uitvoeren" aan de rechterkant, de backup beginnen.

 

Succes en v.w.b. info en moeite, graag gedaan!

Mocht je er t.z.t. met Thunderbird niet uit komen dan laat het gerust weten.

Jan24
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

@Richard G. 

Ik heb Mozilla geïnstalleerd, dat ging probleemloos. Maar archiveren met Mailstore wou niet, iets met objecttoewijzing.

Volgende gedaan, een nieuwe archiefmap aangemaakt in Mozilla. En daar wordt nu elke dag een back-up van gemaakt. En opgeslagen op een externe schijf.

In mijn back-upprogramma was de oorspronkelijke archiefmap namelijk niet te vinden, vandaar een andere map aangemaakt.

 

Nogmaals dank voor het vele werk dat je er in hebt gestoken, chapeau!

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Graag gedaan. En gezien Thunderbird nu toch elke dag de mails binnen haalt kun je evt. Mailstore Home alleen een backup van je Thunderbird laten maken dan heb je er ook een extra.

 

Veel plezier ermee!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic