1
Vraag
2
Reacties
Romig

Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Blacklist Ziggo

Beste mensen,

ik kreeg van de Ziggo klantenservice het advies om mijn probleem hier aan te kaarten, daar hier meer experts zitten.

 

Ik ben penningmeester van het zwembad en heb het penningmeester account toegevoegd in de Ziggo mail.

Nu blijkt dat er diverse malen mail van mij in de spambox van de overige bestuursleden terecht komt.

Diegene die onze website en mailadressen beheert geeft aan dat mijn IP adres: 84.28.37.244 bij Ziggo op de zwarte lijst staat.

Inmiddels heb ik een nieuw wachtwoord aangemaakt.

Ziggo geeft in zijn laatste mail aan:

Bedankt voor de instellingen die je hebt meegestuurd. Helaas gaat dit nu alleen niet om een @Ziggo mail en kan ik je dus niet op de Whitelist zetten. Hiervoor wil ik je doorverwijzen naar de Ziggo Community .
Op dit platform zitten experts van Ziggo die je vast meer informatie kunnen geven en je verder kunnen helpen!  


Ik hoor graag van jullie.

 

Rob Mighorst

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Hoi Romig.

 

Nou het is dus veeeeel eenvoudiger als wij beiden dachten. 🙂

Ik ben het even zelf gaan testen en zal het stapsgewijs aangeven.

1.) Zet je afbeelding die je in je handtekening wilt zetten ergens op een vaste plek waar je hem niet meer weg doet, bijv. in "mijn afbeeldingen".

2.) Open Thunderbird

3.) Kies voor "Opstellen" voor een nieuw bericht dus.

4.) Maak je handtekening aan, dus eerst die groet wat jij wilt.

5.) Kies boven in het bericht voor "invoegen" dan "afbeelding". Via "bestand kiezen" kun je de locatie aangeven van het bestand. Geef bij Alternatieve tekst ook iets in, bijv. iets als logo zwembad.
Zorg dat de afmetingen goed zijn eventueel en klik OK.

6.) Type de rest van de tekst in zoals je hem hebben wilt in de ondertekening.

7.) Als laatste die link, klik weer op "Invoegen" maar dan op "koppeling".

Laat de bovenste regel leeg. Vul in de onderste regel de hyperlink in maar wel volledig, bijv. https://www.jouwdomein.nl

8.) Klik in de mail op Bestand -> Opslaan als -> Bestand

Let daarbij goed op dat html onderaan geselecteerd staat, normaliter wel. Sla het bestand op daar waar het altijd blijft staan, evt. in Mijn Documenten of ook in Mijn afbeeldingen en geef het een gemakkelijke naam, bijvoorbeeld ondertekening, zodat het ondertekening.html gaat heten.

9.) Klik nu met de rechter muisknop op je email adres in Thunderbird en kies onderaan "instellingen"

10.) Vink bij de handtekening aan "Ondertekening uit een bestand gebruiken", klik op kiezen en selecteer dan die ondertekening.html die je zojuist aangemaakt hebt.

 

Je kunt nu de account instellingen sluiten en als je nu opstellen kiest, dan zul je jouw handtekening tevoorschijn zien komen.

NB. Je kunt zelf -niet- op links klikken bij een bericht wat je verstuurd. Dus ook niet op deze link in je handtekening.

Maar de ontvanger kan dat wel. Dus als je een testbericht naar jezelf stuurt, dan zul je zien dat je dan wel op die link kunt klikken en op de website van jullie zwembad terecht komt.

 

Ben benieuwd of het zo gaat lukken, succes alvast!

 

Bekijk in context

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Richard,

geweldig, het is perfect gelukt dankzij je perfecte handleiding!!

bedankt!!

Ik heb inmiddels Jeroen van fj-design aan de telefoon gehad en volgens hem stond de DMARC zo goed ingesteld. Iets van ene mail wel en andere niet doorlaten?

In ieder geval hoop ik met Thundebird op de laptop en K9 op de telefoon dat mijn mailtjes niet meer bij de mede bestuursleden in de spambox komen.

 

Nogmaals hartelijk dank en fijne feestdagen!!

 

Groet Rob

 

Bekijk in context

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Richard,

 

even een korte update, met Thunderbird op mijn laptop en pc en K9 op mijn telefoon lijken. tot nu toe, alle spam problemen opgelost!!

 

Nogmaals hartelijk dank voor de geweldige ondersteuning!!

 

Groet Rob

Bekijk in context

39 Reacties 39
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Hallo Rob.

 

Het is wat lastig om zonder verdere informatie goed te kunnen helpen. Als het goed is heb je ook een @Ziggo.nl email adres. Heb je daar hetzelfde probleem mee? Want dat zou dan ook op de blacklist moeten staan, want gebruikt hetzelfde ip adres en dan zou Ziggo je wel kunnen helpen omdat het dan immers om een Ziggo.nl email adres gaat.

 

Als je van jouw penningmeester account gebruikt maakt, gebruik je dan de smtp gegevens van Ziggo of van de website. Bijv. als dat domein zwembad.nl is, gebruik je dan de smtp server voor smtp.zwembad.nl of smtp.ziggo.nl?

Dat is al belangrijk om te weten. Als je smtp.zwembad.nl (voorbeeld uiteraard) gebruikt, dan is het wel handig als wij de echte naam weten van die domeinnaam.

Evt. kun je me die ook per pm sturen als je dat niet publiek wilt hebben. Dan zoek ik wel voor je uit of ik daar problemen mee kan vinden en evt. oplossing.

Dat kan sowieso geen kwaad overigens. Met een echte domeinnaam kunnen de helpers hier echt dingen beter voor je uit zoeken.

 

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Richard,

 

bedankt voor je snelle reactie!

Of mijn Ziggo mail ook in de spam komt, dat weet ik niet, heb ik nog geen melding van gekregen.

Mijn instellingen voor het account van het zwembad heb ik toegevoegd als bijlage.

De website beheerder gaf mij aan:

Inderdaad is het van belang dat de mail altijd via de server van fj-design wordt verstuurd.. Andere mailservers hebben geen rechten en het is ingesteld dat deze dan inderdaad in de spam kunnen belanden..
Verder zie ik da t jouw ip-adres van Ziggo op de zwarte lijst staat.. dat werkt natuurlijk ook niet als er vanaf dat ip-adres verstuurd wordt.
Ik zou er melding van maken bij Ziggo..
Romig_2-1639163049995.png

De melding die men in de mail kreeg betreffende de spam:

Spam detection software, running on the system "mail.fj-design.nl", has
identified this incoming email as possible spam. The original message
has been attached to this so you can view it (if it isn't spam) or
label
similar future email. If you have any questions, see
the administrator of that system for details.

Content preview: hoi Jill, ik denk dat het [...]

Content analysis details: (5.0 points, 5.0 required)

pts rule name description
---- ----------------------
--------------------------------------------------
3.6 RCVD_IN_PBL RBL: Received via a relay in Spamhaus PBL
[84.28.37.244 listed in zen.spamhaus.org]
0.0 RCVD_IN_SORBS_DUL RBL: SORBS: sent directly from dynamic IP
address
[84.28.37.244 listed in dnsbl.sorbs.net]
0.0 HTML_MESSAGE BODY: HTML included in message
0.1 MIME_HTML_ONLY BODY: Message only has text/html MIME parts
1.3 RDNS_NONE Delivered to internal network by a host
with no rDNS
0.0 HELO_NO_DOMAIN Relay reports its domain incorrectly
0.1 SHORT_HELO_AND_INLINE_IMAGE Short HELO string, with inline image

The original message was not completely plain text, and may be unsafe
to
open with some email clients; in particular, it may contain a virus,
or confirm that your address can receive spam. If you wish to view
it, it may be safer to save it to a file and open it with an editor.

 

Groet Rob

 

**Mod edit: Bijlage aangepast, e-mailadres weggehaald**

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Ik vernieuw nu op mijn telefoon het scherm om te kijken of ik nieuwe mail binnen heb en krijg ineens weer eerdere mails, die ik al gelezen had en zelf verwijderd had in mijn postvak in en het volgende bericht. Zie bijlage.

En dat gaat wel over mijn eigen Ziggo mailadres.

 

Groet Rob

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Oke ik zie het al. Het is een dubbel probleem maar hoofdzakelijk eentje bij dat laatste bericht. Maar er is veel meer. Echter niet Ziggo.

 

Het bericht wordt geweigerd op basis dat de DMARC validatie niet correct is, in dit geval.

Maar er speelt meer.

 

Het jij soms een forward staan naar gmail of zo? Want ik zie ook dat de externe mailserver 209.85.166.48 is en dat is een ip van Google, waarbij dat ip ook nog eens op de SORBS blacklist staat.

 

Dit ziet er niet uit als een Ziggo probleem maar als een verkeerd geconfigureerde SPF en DKIM waardoor de DMARC de mist in gaat. Of er ontstaat een probleem bij forwarden van de mail.

 

Dan punt 3.

Ik zie dat je hoster wel lang genoeg bestaat, maar schijnbaar niet weet dat -elk- klant ip adres van Ziggo standaard op een blacklist voor dynamische ip adressen staat. Dus ja die kom je bij spamhaus tegen, dat is normaal.

Wat spamhaus soms fout doet is helemaal vooraan kijken welk ip adres er gebruikt wordt voor verzending in plaats van de server die het verstuurt, en dan komt jouw mail niet aan vanwege die blacklist.

Juist om die reden heb ik die spamhaus van m'n servers af gekiept, teveel foute blokkades.

 

Ik heb echter nog geen antwoord gekregen op de vraag welke smtp server je gebruikt.

Concluderend:

1.) Sowieso voor je zwembad domein zou ik geen forwards gebruiken maar gewoon een rechtstreeks email adres.

2.) SMTP server gebruiken van je domein of fj-design (afhankelijk van hoe ze dat ingeregeld hebben), niet de smtp server van Ziggo voor je domein gebruiken is beter.

3.) FJ-design de boel beter laten nakijken. O.a. gaat er iets mis met DMARC

4.) Dit is allemaal niet probleem Ziggo, sorry.

 

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Richard,

 

allereerst bedankt voor je tijd en uitzoeken.

Moet zeggen dat het mij nog niet helemaal duidelijk is.

 

Allereerst gmail, ja ik heb mij gmail account doorgelinkt naar mijn Ziggo, zodat ik niet steeds naar het gmail account hoef te kijken.

 

Het DMARC probleem ga ik bij FJ-design neerleggen.

 

betreffende de smtp server heb ik bij mijn één na laatste bericht toch een bijlage gevoegd waar de instellingen in staan van de mail.fj-design.nl server, of heb ik je verkeerd begrepen?

 

Dus eigenlijk zeg je, haal je accounts van het zwembad weg bij mijn Ziggo account en ga via de webmail van het zwembad werken?

 

heb ik het dan zo goed samengevat?

 

Groet Rob

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Hallo Rob.

 

V.w.b. het uitzoeken graag gedaan, met wat info en wat headers is dat relatief snel gedaan.

 

Ik begrijp dat het je nog niet helemaal duidelijk is, beetje technisch verhaal, maar het zou fj-design wel duidelijk moeten zijn.

 

Je Gmail naar Ziggo forwarden is geen probleem, als het echt om jouw @gmail.com email adres gaat. Het kan wel problemen opleveren als mail van @jouwzwembad.nl naar jouw gmail account geforward wordt en van daaruit weer naar jouw Ziggo account. Dat zou misschien die DMARC fout kunnen verklaren. Daar heb ik niet genoeg informatie voor.

Die bijlage v.w.b. de SMTP server had ik gemist, maar dat ziet er inderdaad wel goed uit.

De zwembad accounts hebben als het goed is geen @Ziggo.nl achtervoegsel, dus ik begrijp niet wat je bedoeld met dat ze bij jouw "Mijn ziggo account" web zouden moeten, want daar staan als het goed is alleen @Ziggo.nl adressen en geen @jouwzwembad.nl (even dit als voorbeeld genomen) adressen.


V.w.b. je mail instellingen voor het zwembad domein, dat lijkt me verder goed voor inkomende en uitgaande mail want dat is IMAP dus daar hoef je niets aan te veranderen.
Het is niet nodig om daar webmail voor te gaan gebruiken dat mag niets uit maken.

 

Groet, Richard.

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Ha Richard,

nee, ik heb alleen mijn eigen gmail geforward naar ziggo, verder niets.

Binnen Ziggo heb ik accounts aangemaakt van @xxxx.nl:

 

Dit zijn allemaal accounts via de server van fj-design.

 

wat mij wel opvalt, is dat vaker, op het moment dat ik bij instellingen de een account wil bekijken, de servernaam verandert van mail.fj-design.nl in onze oude server xxxx.nl.

kan dat ook te maken hebben met die DMARC instellingen?

 

 

 

 

Hoop dat nu alles duidelijk is, anders hoor ik het ongetwijfeld 😁

Fijne wedstrijd voor dadelijk 😀

 

Groet Rob

** Moderator edit: Bijlages en emailadressen verwijderd **

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Nu wordt het helemaal mooi.

Ik wil de server zoals hierboven beschreven, weer aanpassen van familiebaddebosberg.nl naar mail.fj-design.nl en krijg ik onderstaande melding:

 

Wat is dit nu weer.......

of moet ik eerst de DMARC laten aanpassen?

dan wacht ik tot Jeroen van fj-design dit aangepast heeft.

 

Groet Rob

** Moderator edit: Bijlage verwijderd ivm zichtbaarheid emailadres **

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Rustig aan, niet stressen. 😉

Het DMARC issue is voor je provider.

Bewerk even je bericht als je nog kunt, en haal a.u.b. die afbeelding weg en evt. ook de domeinnaam, zo kunnen eventuele kwaadwillende er niks mee.


In je vorige post zie ik wel een verkeerde servernaam staan, daar staat "jouwzwembad.nl" terwijl dat iets als "mail.jouwzwembad.nl" moet zijn als het goed is.

V.w.b. die foute aanmelding... kan dat een typefoutje zijn in het wachtwoord misschien? Of ook de servernaam zonder mail. ervoor er in gezet?

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Ik ben het even gaan opzoeken voor je. Volgens de MX records zou jij mail.jouwzwembad.nl moeten gebruiken en dus niet mail.fj-design.nl.

Waarbij jouwzwembad.nl dus de naam van jouw domein is. Ik blijf even dit voorbeeld hanteren voor anti spam veiligheid.

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Helaas kan ik mijn bericht niet meer bewerken.

Het verkeerde servernaam, gaat automatisch in Ziggo.

Dus op het moment dat ik kies voor bewerken, dan wordt de servernaam van Fj naar zwembad automatisch aangepast.

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Volgens de webbeheerder moet ik de fj gebruiken ips zwembad, iets met certificaten?

Kan dat? Het domein is echt zoals eerder gezegd, zie onze website familie...debosberg.nl

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Ja dat kan inderdaad kloppen.

MX gaat wel naar wat ik noemde, daar zit echter geen certificaat op, dat klopt.

Het certificaat zit weer op de mailserver van fj dus dan zul je die moet gebruiken. Dan is het zoals ik het in het begin aangaf dat ze dat op die manier hebben ingeregeld, dat verschil nog wel eens per hoster. Is overigens niet verkeerd hoor.

 

Wij zetten die altijd gewoon op het MX record. Maar FJ doet de mail afhandeling anders, dat kan.

Ik zag ook al dat bij jullie domainnaam in het SPF record relay.mailbaby.net was opgenomen. Dat is een externe mail dienst.

Geen idee of dat van jullie of van FJ af komt, maar als er uitgaande mail via een externe partij gaat moet je ook goed opletten met DMARC records. Maar ik ga er van uit dat ze daar wel rekening mee hebben gehouden omdat het ook in de SPF staat. Dat mogen ze zelf uit vissen. 😉

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Richard,

 

tot zover bedankt voor het meedenken!

ik ga dit doorgeven en hou je op de hoogte.

 

Proficiat met Max!!

 

groet Rob

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Ja dank je wel, jij ook!

Volgende keer hopelijk niet zo'n bijna hartverzakking nodig bij een race om het WK. 🙂

 

Groet, Richard.

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Ja het was geweldig 👍😁😂🙋‍♂️

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

Môrge Richard,

 

ik zie nu dat bij het bewerken van een account van het zwembad binnen Ziggo er toch normaal fj-design.nl staat, echter op het moment dat het account zich opent om de instellingen te laten zien, verandert de servernaam en dat doet hij steeds weer! Zie bijgevoegd filmpje, kijk onder aan. Hoe kan dit nu weer?

 

Oeps, kan filmpje niet uploaden. Maar je ziet dus steeds weer als ik op bewerken duw de servernaam aangepast wordt, maar gelukkig niet opgeslagen wordt.

 

Groet Rob

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes

Huh? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat bij het bewerken van een account opeens de servernaam verandert. Zou kunnen duiden op kuren in het mail programma. Bij Outlook van Office wil dan nog wel eens een reparatie (wel alles van Office sluiten van tevoren) helpen.

Welk e-mail programma gebruik je?

Romig
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 3Oplossingen
  • 5Likes

ha Richard,

ik zit in de webmail van Ziggo, had het opgenomen zodat je het kon zien, maar kan het filmpje hier niet posten.

Zoals gezegd, is het alleen bij het openen van de account gegevens via bewerken. Als ik daarna hetzelfde account weer open, doet hij het weer, dus de andere servernaam wordt niet opgeslagen.

 

verder nog niets gehoord van de web/mail van fj-design.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic