1
Vraag
2
Reageer en help mee
AAJansen

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Betreft internet verbinding die klappert

Beste,

Ik heb een internet verbinding die wisselend is in snelheid van gemiddeld 170Mbit naar 0,75Mbit.

Dit geconstateerd zowel met de modem in Bridge mode (huidige setting) als in de status “na fabriek instelling” met een laptop rechtstreeks verbonden met ethernet kabel.

Het overgrote deel is de snelheid gewoon goed maar vandaag was het ook weer raak rond 15:20 en nu 15:54 is het weer normaal. Na contact met de klantenservice (4-1-2021) is er gevraagd om de modem naar fabrieksinstelling te zetten (zodat deze niet meer in bridge mode zou staan en zij geen problemen alleen maar groene vinkje konden zien aan hun kant). Heb ik gedaan en met een bekabelde laptop getest ook hier ging het grotendeels goed maar ook af en toe weer naar 8 MBit per seconde na test.

Weer gebeld en ook aangeven dat de modem aangaf dat deze te warm zou zijn, na terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dus een monteurs afspraak gemaakt. Omdat ik in de huidige situatie niet verder kon werken weer de modem naar bridge mode gezet. De volgende dag geen problemen meer gehad dus de monteursafspraak afgezegd. 

Alle bekabeling (meterkast en aansluiting voor de TV van de meterkast naar de woonkamer) zijn door Ziggo nog niet heel lang geleden vervangen/aangepast. 

Wat zou dit kunnen zijn? Ik sluit in de bijlage screenshots van de snelheid, de status van de modem (in bridge mode).

Alvast dank.

AJansen

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33264Posts
  • 2391Oplossingen
  • 16848Likes

Ik zie in het document terug dat de upstream niet stabiel is. In de screenshot op pagina 7 is te zien dat de upstream zelfs volledig afwezig is. In de overige screenshots is deze wel functioneel, maar er worden vrij veel T4 errors gemeld. Dit duidt op mislukte communicatie tussen modem en CMTS (Ziggo-infrastructuur).

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

AAJansen
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij de foto's volgens mij is er geen versterker aanwezig. Wil je ook een foto van de TV aansluiting in de woonkamer?

AAJansen
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De laatste foto is de eerste splitter (wit naar Ziggo modem in bridge mode) en de groene gaat naar een tweede splitter die een TV kabel naar boven en naar de woonkamer verzorgd).

foto 3 is de aansluiting, foto 1 het kastje wat vast zit aan de hoofdaansluiting. Foto 2 aansluiting op Ziggo modem en foto 4 splitter TV signaal en foto 5 splitter van kastje naar modem en tv aansluiting.

AAJansen
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Overigens vandaag heel veel last van vertragingen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33264Posts
  • 2391Oplossingen
  • 16848Likes

Is het koppelstuk op foto 3 aangesloten op het AOP (foto 1)?

Verder is dit niet de gebruikelijke/aanbevolen aansluitwijze. Op het AOP hoort direct een splitter geplaatst te worden (POA). De splitter op foto 4 is verouderd.

AAJansen
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja. Foto 3 is de aansluiting zoals deze binnenkomt in de woning, deze is gekoppeld aan foto 1 (witte kastje) en deze gaat naar de laatste foto 5 (splitter). 

Vreemd want dit is nog niet zo lang geleden aangesloten/vervangen (het witte kastje is recent geplaatst. Dus eigenlijk moet er direct op de hoofdaansluiting een splitter zitten die dan een aftakking naar modem en één naar de TV aansluiting heeft.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33264Posts
  • 2391Oplossingen
  • 16848Likes

Het AOP is het meest recente model (dus dat is prima) maar die koppeling op foto 3 ziet er niet goed uit. Dit kan de oorzaak zijn van de onstabiliteit en traagheid en zou door een Ziggo-monteur gecontroleerd moeten worden.

Je kunt de twee splitters combineren met een POA 03-UPC. Hierop kun je zowel het modem als de twee TV’s/decoders aansluiten. Er is dan wel een nieuwe modemkabel (IEC female naar F male) nodig plus twee verloopstekkers (IEC female naar F female) voor de TV-kabels. Je kunt dit ook door de monteur laten regelen echter hieraan zijn kosten (€ 50,-) verbonden.

Het lijkt mij het beste om even te wachten op een moderator, hij/zij komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic en kan dan nagaan welke mogelijkheden er zijn.

AAJansen
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Tobias, heel erg bedankt voor je uitleg wordt gewaardeerd! Ik wacht de reactie van de moderator af. De kabels kan ik zelf maken en aanleggen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33264Posts
  • 2391Oplossingen
  • 16848Likes

Graag gedaan! Ik kijk uit naar verdere ontwikkelingen.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5775Posts
  • 600Oplossingen
  • 3436Likes

Hey @AAJansen en welkom op onze Community

Super fijn dat @tobiastheebe al zo met je mee heeft gedacht. Ik stel in deze situatie toch voor om een monteur in te plannen, zeker omdat je aangeeft dat de bekabeling binnenshuis recent is vervangen en ik het met tobiastheebe eens ben dat het koppelstuk op foto 3 er niet helemaal lekker bij hangt en dit de groene kabel is en dus de verantwoordelijkheid van Ziggo. 

Hierboven werd al gesproken over monteurskosten. Deze kosten zijn enkel voor jouw rekening op het moment dat het probleem zit bij een kabel, splitter of andere eigen apparatuur wat op afstand gecheckt had kunnen worden. Zit het probleem bij de hoofdaansluiting, het modem zelf of het signaal buitenshuis dan zijn deze kosten uiteraard voor de rekening van Ziggo. 

Als je toch twijfelt aan een kabel of splitter die er bijvoorbeeld al langer zit en we nog uit kunnen sluiten, laat het dan weten dan check ik of ik deze kosteloos toe kan sturen zodat we dit 100% zeker weten. 

AAJansen
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Mariska,

Dank voor je reactie. Ik twijfel niet aan de kabels (maar zal voor de zekerheid deze vervangen ik heb kabels met f-connectors liggen), behalve dan groene hoofdkabel met het genoemde koppelstuk.

Ik zal daarna een speedtest gaan doen over langere periode om te kijken of ik nog iets bijzonders kan vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Indien dit niet helpt zal ik zeker een monteur laten inplannen.

Bedankt voor het meedenken, heel fijn dat deze mogelijkheid er is!

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2554Posts
  • 180Oplossingen
  • 349Likes

Goedemiddag @AAJansen

We zijn inmiddels enkele dagen verder en ik ben benieuwd of je al de tijd hebt gehad om het 1 en ander te testen? En zo ja, wat wat de uitkomsten zijn? 

AAJansen
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kabel tussen modem en hoofdaansluiting vervangen geeft geen verbetering, oude weer terug geplaatst.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Helaas, @AAJansen. Is er ook nog een splitter aangesloten op de hoofdaansluiting zoals eerder besproken hier? En gaat je voorkeur uit naar een monteursbezoek om op locatie verder onderzoek te verrichten en dit op te lossen? We horen het graag! 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic