1
Vraag
2
Reacties
juanj

Level 9
  • 456Posts
  • 4Oplossingen
  • 98Likes

Beste wifikanaal

Hi,

 

Heeft iemand een oplossing voor het volgende?

Ik zit nu op wifikanaal 5, dit werkt meestal goed,

 

Nu krijg ik de suggestie om naar kanaal 11 te gaan, met een WiFI analyzer. Echter als ik dan switch naar 11, en dan weer een WiFi analyzer gebruik, adviseert ie, om naar 5 te gaan.  Echter als ik dat doe, komt er weer advies om naar 11 te gaan, en dit blijft zo maar stuivertje wisselen.

 

is dit nu een vicieuze cirkel waar je niet uit komt?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Heb je een goede verbinding dan is het toch goed. En anders probeer gewoon een kanaal uit 1, 6 of 11 of automatisch. Laat je niet te veel leiden door een wifi analyzer. De wifi analyzers die de meesten gebruiken doen alleen hun werk aan de client zijde en niet bij de wifi router/ acces point uitzonderingen daargelaten.  Zie het meer als nice to know informatie.

Overlappende kanalen zoals 5 en 6 bijvoorbeeld verstoren het signaal meer dan dat je gelijktijdig met een andere wifi op hetzelfde kanaal zit. Bij overlapping kunnen de wifi’s elkaar onderling niet of minder goed herkennen en zich dan daar moeilijker op aanpassen.

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Op de 2,4 GHz-band zijn alleen de kanalen 1, 6 en 11 niet-overlappend. Je kunt het beste een van deze drie kanalen gebruiken, met een kanaalbreedte van 20 MHz.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Heb je een goede verbinding dan is het toch goed. En anders probeer gewoon een kanaal uit 1, 6 of 11 of automatisch. Laat je niet te veel leiden door een wifi analyzer. De wifi analyzers die de meesten gebruiken doen alleen hun werk aan de client zijde en niet bij de wifi router/ acces point uitzonderingen daargelaten.  Zie het meer als nice to know informatie.

Overlappende kanalen zoals 5 en 6 bijvoorbeeld verstoren het signaal meer dan dat je gelijktijdig met een andere wifi op hetzelfde kanaal zit. Bij overlapping kunnen de wifi’s elkaar onderling niet of minder goed herkennen en zich dan daar moeilijker op aanpassen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@juanj Welk modem heb je in gebruik en/of welke wifipunten?

juanj
Topicstarter
Level 9
  • 456Posts
  • 4Oplossingen
  • 98Likes

Compal Connectbox, icm deco M4

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De Deco M4 gebruikt 40 MHz kanaalbreedte op de 2,4 GHz-band en dit kan niet worden aangepast. Dit is m.i. echt een gemis, want daarmee nemen de AP's meteen de helft van het spectrum in beslag. Op een bepaalde locatie waar de Deco M4 AP's (op mijn advies) zijn geïnstalleerd, gebruiken de radio's ook allemaal hetzelfde kanaal. Mogelijk is dit 'by design', t.b.v. de mesh-functionaliteit, maar zelf ben ik gewend om elk AP van een eigen kanaal te voorzien.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @juanj! Ik zie dat @Karel en @tobiastheebe je aardig wat informatie hebben gegeven. Ben je daar nog wat uit gekomen? 🙂 

juanj
Topicstarter
Level 9
  • 456Posts
  • 4Oplossingen
  • 98Likes

@Carlien 

Het gaat er mij ook om, of het normaal is dat dus bv bij gebruik van kanaal 11 advies komt, (WiFi analyse) om kanaal 5 te gebruiken, en bij gebruik van kanaal 5 advies komt om kanaal 11 te gebruiken (kastje muur zeg maar) 

 

probleem an sich is op te lossen 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het advies om kanaal 5 te gebruiken is op zich al geen goed advies, overlappende kanalen moeten zoveel mogelijk worden vermeden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic