1
Vraag
2
Reacties
mischa72

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste netwerkconfigurtie met Deco M4 als DHCP-server

Beste mensen,

Ik heb vanavond heel wat uurtjes doorgebracht om mijn netwerk weer op orde te krijgen. Dit is me godzijdank gelukt, maar draait nog niet helemaal naar tevredenheid. Op de Connectbox heb ik de Wifi uitgeschakeld.

Mijn hardware-setup is als volgt:

Ziggo Connectbox ethernetpoorten:

1. Deco1
  2. 8 poorts switch
  3. Kabel naar een 2e 8-poorts switch op de bovenverdieping met aan die switch Deco2 met nog wat apparatuur.

De Connectbox werkt nu als DHCP-server en de Deco's zijn als accesspoint ingesteld.

Wat ik graag zou willen is het volgende:

Van de Ziggo CB naar Deco1, vervolgens vanuit Deco1 naar de 8p switch.

Aan de 8p switch hangt wat apparatuur, maar ook een kabel naar de 1e verdieping met nog een 8p-switch.

Op één van de poorten van de 8p-switch op de 1e verdieping hangt net als nu Deco2.

De Ziggo CB zou ik graag puur als modem gebruiken en het volledige netwerkverkeer door de Deco's laten regelen incl DHCP.

Kan dit en hoe stel ik dat het het beste in zodat ik niet weer een avond/dag kwijt ben met naar een fout te zoeken? Ik had deze setup al op deze manier aangesloten, maar toen werkte ineens helemaal niks meer, zelfs geen internetverbinding. Het Deco-netwerk stond overigens wel nog overeind. Toen was er dikke paniek, want om 6:30 wil ik mijn laptop aanslingeren om te gaan werken.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 8003Posts
  • 446Oplossingen
  • 4194Likes

Hallo,

Wat u wilt is mogelijk. Maar dan moet de Deco set in Wifi-Router mode en dan kan u het beste ( daarna ) uw Ziggo modem/router in bridge mode laten zetten.

Wat u wilt moet eigenlijk zonder problemen te maken zijn. Geen idee hoe u nu de Deco set hebt ingesteld, maar een algehele reset is snel gedaan:

-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.

Overigens houdt u er wel rekening mee, dat alle apparatuur op de 2 switches erg veel verkeer kunnen veroorzaken en als u de Deco niet allemaal bedraad hebt aangesloten, dit erge vertraging kan gaan opleveren.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24211Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11865Likes
Nu is de switch voor de bovenverdieping aangesloten op de switch voor de benedenverdieping.

Dat werd niet duidelijk uit de eerste omschrijving, die ik in mijn vorige reactie aanhaalde. Ik zou dan inderdaad de huidige situatie vervangen door de situatie die je in jouw vorige reactie beschreef, dus Deco 1 en beide switches apart aangesloten op drie poorten van de ingebouwde switch van de modemrouter. De configuratie (modem in router mode en Deco's in AP mode) zou ik verder niet aanpassen.

Ik had voorheen de situatie dat de switch voor de bovenverdieping via de Deco aangesloten wat op de CB, de andere switch rechtstreeks op de CB (waarvan Wifi uitgeschakeld was). Op een laptop aangemeld op het Wifi-netwerk van de Deco's kon ik de NUC die via de switch op de CB aangesloten was, niet zien.

Als de Deco's toen ook in AP mode geconfigureerd waren, dan klinkt dat als een bug. Als ze in router mode geconfigureerd waren, dan waren er twee aparte LAN's (router achter router) en was het 'expected behavior'.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Pasi

Level 18
  • 8003Posts
  • 446Oplossingen
  • 4194Likes

Hallo,

Wat u wilt is mogelijk. Maar dan moet de Deco set in Wifi-Router mode en dan kan u het beste ( daarna ) uw Ziggo modem/router in bridge mode laten zetten.

Wat u wilt moet eigenlijk zonder problemen te maken zijn. Geen idee hoe u nu de Deco set hebt ingesteld, maar een algehele reset is snel gedaan:

-Verwijder alle Deco stations in de Deco app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.

Installeer de Deco's als volgt :
-Controleer de netwerkkabel naar het 1ste Deco station ( = de master ) en zet deze aan.
-Start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg de master hieraan toe.
-Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan, sluit eventueel de netwerkkabel aan, zet het station aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.
-Wacht een tiental minuten en voer daarna "Netwerk optimalisatie' uit.

M.b.t. "...Plaats het volgende station dáár waar deze komt te staan..." : waarschijnlijk moet u daarvoor wat extra meters heen-en-weer lopen, maar zo wordt tijdens de configuratie direct duidelijk of er b.v. verbindings-problemen zijn.

Overigens houdt u er wel rekening mee, dat alle apparatuur op de 2 switches erg veel verkeer kunnen veroorzaken en als u de Deco niet allemaal bedraad hebt aangesloten, dit erge vertraging kan gaan opleveren.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, daarin wordt heel veel uitgelegd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24211Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11865Likes

Is er een specifieke reden dat je router mode wenst te gebruiken op de Deco's? Persoonlijk zou ik de Deco M4's niet in router mode gebruiken (de hardwarespecificaties hiervan zijn wat beperkt) en ook niet alle internetverkeer via Deco 1 laten lopen, zoals in de door jouw gewenste situatie. Ik kan overigens niet direct verklaren waarom die laatste situatie de genoemde problemen opleverde. Bij het aanpassen van de aansluitwijze van de Deco's is het soms nodig om het gehele systeem naar fabrieksinstellingen terug te zetten en de Deco's een voor een opnieuw te koppelen in de app.

mischa72
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Allereerst had ik niet zo snel (middernacht) een reactie verwacht, waarvoor dank !

Pasi, ik ga je reactie straks even helemaal doorlezen. Eerst even op de terechte vraag van Tobias antwoorden.

Ik ging ervan uit dat ik op die manier 100% zekerheid heb dat ik alle devices in hetzelfde netwerk en dezelfde IP-range heb draaien. Voorheen was mijn hardware-setup anders, maar toen kreeg ik commentaar dat ik beter niet alle netwerkverkeer via de switch van de router kon laten lopen. Even een andere setup bedanken waarbij niet alle data vie de Deco loopt:

- Poort 1 van CB -> Deco

- Poort 2 van CB -> 8-p switch met daaraan de devices voor de benedenverdieping

- Poort 3 van CB -> 8-p switch met daaraan de devices voor de bovenverdieping/kantoren

Zou dit dan een betere setup zijn?

De voornaamste reden om de Deco de DHCP te laten doen zou zijn om de volledige functionaliteit hiervan te benutten.

Voornaamste doelstelling: Ik will dat alle devices in het netwerk elkaar kunnen zien (ivm een aanwezig Home Assistant install op een NUC die aan de 8p-switch op de benedenverdieping hangt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24211Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11865Likes

Zolang de Deco's in AP mode zijn geconfigureerd is er geen sprake van een tweede LAN/subnet en moeten alle apparaten elkaar en de NUC kunnen 'zien'. Dit zou in de huidige situatie al naar behoren moeten werken. De alternatieve situatie die je nu schetst is volgens mij hetzelfde als de huidige situatie?

Mijn hardware-setup is als volgt:

Ziggo Connectbox ethernetpoorten:

1. Deco1
  2. 8 poorts switch
  3. Kabel naar een 2e 8-poorts switch op de bovenverdieping met aan die switch Deco2 met nog wat apparatuur.
mischa72
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nu is de switch voor de bovenverdieping aangesloten op de switch voor de benedenverdieping.

Ik had voorheen de situatie dat de switch voor de bovenverdieping via de Deco aangesloten wat op de CB, de andere switch rechtstreeks op de CB (waarvan Wifi uitgeschakeld was). Op een laptop aangemeld op het Wifi-netwerk van de Deco's kon ik de NUC die via de switch op de CB aangesloten was, niet zien. Dit heeft mij op het idee gebracht om alles achter de eerste Deco te hangen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 24211Posts
  • 1659Oplossingen
  • 11865Likes

Dat werd niet duidelijk uit de eerste omschrijving, die ik in mijn vorige reactie aanhaalde. Ik zou dan inderdaad de huidige situatie vervangen door de situatie die je in jouw vorige reactie beschreef, dus Deco 1 en beide switches apart aangesloten op drie poorten van de ingebouwde switch van de modemrouter. De configuratie (modem in router mode en Deco's in AP mode) zou ik verder niet aanpassen.

Ik had voorheen de situatie dat de switch voor de bovenverdieping via de Deco aangesloten wat op de CB, de andere switch rechtstreeks op de CB (waarvan Wifi uitgeschakeld was). Op een laptop aangemeld op het Wifi-netwerk van de Deco's kon ik de NUC die via de switch op de CB aangesloten was, niet zien.

Als de Deco's toen ook in AP mode geconfigureerd waren, dan klinkt dat als een bug. Als ze in router mode geconfigureerd waren, dan waren er twee aparte LAN's (router achter router) en was het 'expected behavior'.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic