Hoi,
De WiFi kanalen moet je niet gelijk zetten aan elkaar, dan storen ze juist op elkaar. Kies bovendien voor de 2,4Ghz uitsluitend uit de kanalen 1, 6 of 11. Die hebben namelijk geen overlap met elkaar. Kanaal 13 overlapt met kanaal 11, dus wanneer je kanaal 13 instelt, verstoor je juist één van de kanalen die het beste zijn. (Die overlap kun je bijvoorbeeld zien wanneer je een WiFi analyzer download uit de playstore)
Of je dezelfde namen wil hebben, is afhankelijk van de apparaten. Sommige apparaten kunnen heel goed overweg met verschillende wifipunten die dezelfde namen (en wachtwoorden en beveiliging) hebben, andere apparaten kunnen daar minder goed mee overweg. Het kan dan gebeuren dat het toestel te lang met het ene wifipunt verbonden blijft, terwijl het andere wifipunt dichterbij is/beter bereik heeft.
Dit is dus een kwestie van proberen. Heb je de namen (en wachtwoorden en beveiliging) allemaal hetzelfde en gaat dat gewoon goed? Dan zeker zo houden, omdat je dan niet zelf handmatig van netwerk hoeft te wisselen als je bijvoorbeeld van beneden naar boven loopt.
Gaat het switchen bij 1 of meerdere apparaten toch niet goed, maak dan de namen toch verschillend zodat jij zelf kunt kiezen met wel netwerk je verbonden bent.
Wat betreft bandsteering, die heb ik ook uit staan. Ik wil inderdaad ook zelf kunnen kiezen of ik met de 2,4Ghz of 5Ghz verbonden wil zijn. Bandsteering zou ervoor moeten zorgen dat je automatisch goed verbonden bent met 1 van beide, maar als je het fijn vindt dit zelf in de hand te hebben, zeker doen. Bovendien vinden sommige apparaten, zoals sommige tv's, het niet fijn wanneer de 2,4 en 5Ghz dezelfde namen hebben.
Groet,
Evert